Freelancer worden: het 10-stappenplan

Susan Mulder Susan Mulder

Freelancer worden: het 10-stappenplan

Wanneer je besluit om freelancer te worden, heb je eigenlijk niet genoeg aan een checklist. Want het is namelijk niet zomaar een beslissing om als zzp'er aan de slag te gaan. Daarom is het belangrijk dat jij een aantal zaken goed doorneemt omtrent het freelanceschap. Om deze reden hebben wij een checklist uitgebreid tot een flink 10 stappenplan met extra uitleg. Pak eruit wat voor jou nuttig is, zodat jij straks goed voorbereid bent op het eigen baas zijn.

Je hebt vast weleens nagedacht over de voordelen van het freelancer zijn: je bent eigen baas; alleen het werk doen dat je echt leuk vindt; een extra baantje naast je vaste baan of juist super flexibel en alleen de uren die jij echt prettig vindt!

Dan is het tijd om ook aandacht te besteden aan de wat minder leuke, onzekere kant van het freelancen. Heb je bijvoorbeeld nagedacht over die tijd die het duren voordat je genoeg opdrachten hebt om voldoende inkomen te krijgen?

Dat jouw werkuren, en dus je inkomen, erg kunnen fluctueren? Dat je alles zelf moet regelen wat betreft belastingen, administratie en pensioen? Dat je goede organisatie en planning skills moet hebben als je meerdere opdrachten tegelijkertijd hebt lopen? Dat je niet altijd dezelfde collega’s/hetzelfde team om je heen hebt?

Misschien begint het stemmetje in je achterhoofd een beetje te fluisteren dat het allemaal toch niet zo’n goed idee is met die regelgevingen, belastingen en de inschrijving bij de KvK...maar zo moeilijk is het gelukkig allemaal niet. Omdat we denken dat je misschien wel een steuntje in je rug kan gebruiken hebben we een stappenplan opgesteld.

Vraag jij je nog steeds af: hoe word ik freelancer?

Lees dan deze blog over freelancer worden doe je zo: de 10 stappen die je kan of moet doorgaan om freelancer te worden. Het is flink wat informatie, pak daarom de stukken eruit die voor jou relevant zijn, zodat jij straks de baan en de werktijden van je dromen hebt! 

1. Het begin: wat is jouw drijfveer?
2. Evalueer de freelancemarkt en identificeer jouw klanten
3. Maak een businessplan 
4. Schrijf je in bij de KvK 
5. Wat ga je doen met de administratie, boekhouding, belasting, verzekeringen en je pensioen? 
6. Stel een contract op en bepaal je uurtarief 
7. Wat is jouw trademark? 
8. Bouw vertrouwen op 
9. Breid je skills uit en blijf jezelf ontwikkelen 
10. Zoek opdrachten & durf nee te zeggen 

1. Het begin: wat is jouw drijfveer?

Let’s start at the very beginning: Wat is jouw drijfveer om freelancer te worden en wat vind jij echt leuk om te doen? Als je dat goed voor ogen hebt, is het praktisch om te kijken of er ook een niche is en of er opdrachten voor jouw favoriete werkzaamheid beschikbaar zijn. Misschien heb je als passie om broeken te punniken, maar als niemand jouw diensten als punniker nodig heeft, of een gepunnikte broek wil kopen, zal je er ook geen plezier aan beleven of inkomsten uit halen.

Door even een klein onderzoek te doen, kom je al snel meer te weten. Raadpleeg (freelance) websites, kijk (online) naar beschikbare opdrachten en heb het erover met jouw netwerk.

Denk je dat je een gat in de markt hebt gevonden? Of in ieder geval, denk je dat jouw werk, service, product, etc. toegevoegde waarde heeft? Dan zeg ik: “Door naar de volgende stap!”

2. Evalueer de freelancemarkt en identificeer jouw klanten

Nadat je die niche in de markt hebt gevonden en jij jouw product als relevant hebt beschouwd, is het handig om een blik te werpen op de freelancemarkt en de toekomstige klanten. Zijn er bekenden om je heen waar je mee kan samenwerken? Zijn er (goede) freelancers om je heen die ook jouw concurrent zijn? Wat voor klanten hebben deze freelancers en wat voor klanten wil jij? Doe jij het net even wat anders dan de freelancers die zich in jouw markt manoeuvreren?

Anderzijds is het natuurlijk ook mogelijk dat jij eigenlijk al klanten had voordat je echt een freelancer wilde worden. Misschien heb jij je zelfs ingeschreven bij de KvK omdat een (toekomstige) opdrachtgever dit handig vond. Dan is het natuurlijk iets minder spannend om jouw toekomstige klanten te identificeren, maar het blijft altijd nuttig. Wanneer jij je de doelgroep ‘toekomstige klanten’ goed voor ogen hebt, kan je bijvoorbeeld hele specifieke marketing inzetten (of hiervoor een marketing freelancer inhuren ;-)). 

Concullega’s
Wanneer het gaat om het in kaart brengen van de freelancemarkt in jouw vakgebied, kan het kijken naar en het praten met ‘concullega’s’ heel praktisch zijn. Veel freelancers zijn geïnspireerd door hun vak en willen hier dolgraag over praten. Succesverhalen kunnen naast goede tips ook zorgen voor veel motivatie, maar vergeet ook niet te vragen naar de periodes waar het wat minder ging.

Je kan vragen hoe de markt volgens hen in elkaar zit; waar er nou precies vraag naar is; welke trends zij/hij ervaren heeft; hoe zij/hij denkt over de toekomst van jullie vakgebied. Want ook hier moet jij je op voorbereiden.

Toekomstige klanten identificeren
Onder andere qua marketingdoeleinden is het handig als jij jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt. Maar toekomstige klanten uitzoeken is natuurlijk heel specifiek en er is een grote kans dat het ‘soort’ klanten verandert tijdens jouw freelanceschap.

Toch is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wie jouw klanten zijn. Hoe specifiek kan jij ze beschrijven? Welke diensten hebben ze nodig en kan jij deze leveren? Je kan dit onder andere doen door zelf actief op zoek te gaan naar het antwoord op deze vragen.

  • Praat er met vrienden en familie over
  • Praat er met andere freelancers/zzp’ers over
  • Praat er, wanneer je er toevallig al een of meerdere kent, met potentiële klanten over

Zodra je weet wie je toekomstige klanten zullen zijn, kan je ook een inschatting maken hoe je ze kan benaderen en kan je uitzoeken wat hun wensen en behoeften zijn. Op deze dingen kan jij straks met je marketingplan inspelen.

3. Maak een business plan

Wanneer je het een en ander besproken hebt met anderen en je hebt een duidelijk beeld voor je hebt over de dienst die jij op de markt gaat brengen, is het handig om een (gedetailleerd) plan te maken. Je hoort vast van alle kanten: tijdverspilling, het is niet nodig en je houdt je toch niet aan het plan.

En ja, ik denk ook dat jij je niet aan je plan gaat houden...want de trends, regels en de hele wereld zijn alweer veranderd wanneer jij jouw businessplan nog aan het schrijven bent. Toch is het van belang. Bijvoorbeeld maken veel mensen een ondernemingsplan om op deze manier geld te kunnen lenen van de bank. Een bank wil natuurlijk niet het risico lopen dat je uiteindelijk je lening niet terug kan betalen.

Dit betekent dat je dan een uitgekiend ondernemersplan moet hebben. Je moet immers deze bank overhalen om jou een lening te geven. Maar ook als jij niet van plan bent om met jouw ondernemingsplan naar een bank toe te gaan en als je weet dat je je toch eigenlijk niet aan het plan gaat houden: het kan absoluut geen kwaad om er wel een te maken!

Niet alleen zodat je zelf even goed nadenkt of jouw idee of het plan logisch is, maar ook of het 100% klopt en of je niets vergeet. Het is een ontzettend goede check voor jezelf of je eigenlijk wel een waterdicht plan hebt. Daarnaast kan je het natuurlijk ook zien als een soort presentatie van jouw bedrijf.

Wat moet er allemaal in zo’n businessplan of ondernemingsplan staan?
Daar gaan we! Een ondernemingsplan bestaat uit verschillende punten, waarin jij duidelijk kan beschrijven hoe jouw idee er straks in de praktijk uit gaat zien. Het is een gedetailleerde presentatie van jouw bedrijf. Praktisch voor nu en ook voor later. Zie het als een soort basisplan, je kan er eventueel later in het traject op terugvallen (bijvoorbeeld als je even de weg kwijt bent).

Om het goede beeld voor jezelf te krijgen is het handig om de volgende zeven punten te beschrijven in jouw ondernemingsplan. Ze staan overigens ook beschreven in het voorbeeld van een ondernemingsplan van de Rabobank:

  1. Samenvatting van jouw doelstellingen
    Begin met het kort omschrijven van wie jij bent, wat het idee is van jouw bedrijf en wat jouw drijfveren en doelstellingen zijn. Zorg ervoor dat deze minipresentatie de lezer overtuigt van jouw idee voor een gloednieuw bedrijf.

  2. Jij als ondernemer
    Wie is/zijn de man(nen)/vrouw(en) achter het bedrijf? In dit stukje vertel je wie je bent, wat jouw relevante opleidingen en werkervaringen zijn. Je kan ook wat over jezelf als persoon vertellen, zodat een ieder die het leest een bepaald gevoel bij jou kan krijgen en jou een beetje leert kennen. Dit kan door bijvoorbeeld naast jouw cv ook te vertellen waar je ambities liggen, wat je wilt bereiken met jouw bedrijf en waar je goed in bent en waar je passie voor hebt. Als je een bedrijf start met meerdere mensen geef dan ook aan wat jullie specifieke rollen zijn.

  3. Jouw bedrijfsidee
    Wat houdt jouw idee eigenlijk in? Hierbij kan je denken aan waarom jouw dienst eigenlijk belangrijk is om op de markt te brengen. Wat er juist zo interessant is aan het idee en waarom jij denkt dat het succesvol gaat worden. Daarnaast kan je hier ook opschrijven wat jouw opinie is over de eventuele impact van jouw bedrijf en of je alle gevolgen van het starten van een bedrijf goed overziet.

  4. De markt en concurrentie
    In je ondernemingsplan schrijf je niet alleen over jouw nieuwe bedrijf en wat jij allemaal van plan bent, maar ook over de concurrentie in jouw vakgebied. Je kan hiervoor gebruik maken van de SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).

    ​Deze analyse helpt je ervoor te zorgen dat jij weet waar jouw kansen liggen in de markt, waar je sterk in bent, maar ook hoe jij jouw marktpositie kan verbeteren.

    Op deze website van de ondernemingsplangids heb je een duidelijk overzicht van hoe deze analyse precies in elkaar steekt. De website laat bijvoorbeeld zien welke vragen aan bod komen op het gebied van de sterke en zwakke punten, de kansen en de bedreigingen. Voor jou wordt het duidelijk waar jij je nog moet ontwikkelen en waar jij vervolgens jouw strategieën op kan toepassen.

    Voorbeelden van deze vragen zijn:

    Strengths: Waar ben jij onderscheidend in? Wat is jouw Unique Selling Point (USP)? Wat vinden klanten leuk aan jouw product/dienst?

    Weaknesses: Waar ben jij minder goed in? Wat vinden klanten minder leuk aan jouw product/dienst? Wat zorgt ervoor dat klanten naar concurrenten gaan?

    Opportunities: Zijn er (externe) trends waarop jij kan inspelen? Wordt er een nieuwe doelgroep gecreëerd die kunnen worden aangesproken door jouw product/dienst?

    Threats: Wat zijn de ontwikkelingen die jou tegen kunnen gaan werken?

    Freelancer worden: het 10-stappenplan
    Deze vier elementen vul je relatief in. Dit betekent dat jij jouw sterke en zwakke punten, de kansen en bedreigingen relatief bepaalt aan de hand van jouw concurrenten. Daarom moet je eerst in kaart brengen welke bedrijven jouw concurrenten zijn. Wat voor bedrijven zijn dit? En waarom zijn het jouw concurrenten?

    Beschrijf vervolgens waar deze bedrijven zich bevinden t.o.v. jou. Denk hierbij aan de prijs, het aanbod, de communicatie, de online vindbaarheid, de presentatie en misschien zelfs het verdienmodel. Hoe doen zij dat en hoe kan jij het net anders en beter doen? Je kan bijvoorbeeld denken aan jouw service, benadering of persoonlijke aandacht die je aantrekkelijk maken.

    Positioneringsmatrix
    Je kan dit doen door een positioneringsmatrix te maken. Een positioneringsmatrix geeft jou inzicht waar jij in de markt staat ten opzichte van je concurrenten. Dit kan een goed beeld geven op welke punten jij boven de anderen uitspringt en waar je aan kan werken.

    Als eerste is het belangrijk om criteria te bedenken die jij belangrijk vindt voor op de matrix. Dit kan bijvoorbeeld de prijs versus kwaliteit zijn, maar deze kan jij zelf bepalen. Overigens is prijs vaak een onderdeel van de matrix, omdat deze in veel gevallen een grote rol speelt. Jij zou ervoor kunnen kiezen om op de assen van de matrix te kiezen van prijs vs. vaardigheden, of prijs vs. tegenover kwaliteit. Je kan er natuurlijk ook meer maken dan één. 

    Jij kan deze matrix zelf invullen, maar dit kan je ook door jouw klanten laten doen. Zo krijg je een duidelijk overzicht van hoe jij denkt dat je in de huidige markt staat t.o.v. jouw concurrenten, maar hoe anderen jou zien. Een voorbeeld van de matrix vind je hieronder. Voor meer informatie over de positioneringsmatrix vind ik  deze site van strategisch marketing plan handig. 
    Freelancer worden: het 10-stappenplan
     

  5. Marketingplan
    Jouw marketingplan draait om twee elementen.
    1. Hoe ga jij nieuwe klanten aantrekken? 
    2. Hoe ga jij jouw bestaande klanten behouden?

    Zorg ervoor dat jij duidelijk beschrijft waarom klanten voor jou moeten kiezen en niet voor concurrenten. Je hebt vast weleens van een marketingmix gehoord, de 4, 5, 6, of zelfs 7 P’s. Dit is een traditionele aanpak die vaak gebruikt wordt en geeft jou veel inzichten in jouw product of dienst. Maar deze P’s zijn wel lichtelijk ouderwets.

    Klanten zijn tegenwoordig belangrijker geworden. Bekijk jouw product of dienst namelijk eens vanuit jouw klant. Welke meerwaarde lever jij? Welke problemen kan jij voor de klant oplossen? Hierbij spelen de zeven C’s een grote rol (van Luit, 2016).

    * In plaats van Product, een overgang naar de Consumer. Wat wil de consument?
    * Overgang van Prijs naar Cost. Wat zijn naast de letterlijke kosten, andere kosten die een klant ervaart? Bijvoorbeeld, de nadelige effecten voor het milieu die het leveren van een bepaalde dienst met zich meebrengt.
    * Van Plaats naar Convenience, het krijgen van een dienst of product, of de informatie hierover moet gemakkelijk te verkrijgen en toegankelijk zijn.
    * Promotie maakt plaats voor Communication, er is geen ruimte meer voor eenrichtingsverkeer. Tweerichtingsverkeer is belangrijker omdat je luistert naar wat de klant graag wil.
    * Credibility, wat jij belooft moet ook door de klant geloofd en overtuigd worden. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van reviews.
    * Connection, de klanten willen zich verbonden met de dienst of het product.
    * Customer Service, klantgericht omgaan met vragen, reserveringen, producten, klachten etc. voor tevredenheid. Van je klanten kan je natuurlijk super veel goede feedback krijgen.

    Wil jij meer weten over wat van Luit over de P’s en de C’s geschreven heeft? Kijk dan op deze website van Erinaceus. Nu jij bij stap twee jouw potentiële klanten heb geïdentificeerd, ga jij beschrijven wat hun wensen en behoeften zijn. En, nog belangrijker, op welke manier jij ze gaat benaderen zodat ze door jou getriggerd worden.

    Als je echt geen idee hebt, dan kan je ook eens naar je concurrentie kijken. Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Als het goed is heb je dit tijdens het maken van je ondernemersplan jouw concurrentie in kaart gebracht, en nu kan je even spieken naar hoe de marketing van die bedrijven eigenlijk in elkaar steekt.

    Welke ‘tone of voice’ gebruiken ze? Hoe zien de campagnes en advertenties eruit? Op welke kanalen zijn ze actief? Welke content gebruiken zij? Vervolgens kan jij je plan concretiseren. Wees specifiek, duidelijk, realistisch, duidelijke data en deadlines en stel je budget vast.

    Heb je inspiratie nodig? Op YouTube staan veel (korte) video’s met verschillende soorten manieren waarop bedrijven hun marketing inzetten  en wat hun idealen/drijfveren zijn die zij in hun marketing nastreven. Hieronder is een voorbeeld van Graeme Newell (Engels), over Nike met een hele inspirerende marketing strategie.



    Het volgende filmpje (Engels) is misschien wat minder inspirerend, maar wel heel erg praktisch. In dit filmpje wordt besproken wat je wel en niet in je marketingplan aangeeft. Wat je er bijvoorbeeld niet in moet zetten dat je gaat promoten op Facebook, Instagram en Twitter, of dat jij je logo op flyers gaat drukken. Wat je er bijvoorbeeld wel in moet zetten is wie je doelgroep is, wat je deadlines en doelen zijn en hoe je alles gaat meten. 


     
  6. Financieel plan
    Op de website van de KvK wordt het financieel plan omschreven als: “een hulpmiddel om te bepalen of jouw bedrijfsplan financieel haalbaar is”. Natuurlijk is jouw plan hierop gebaseerd, maar ik denk dat naast de haalbaarheid van jouw bedrijf het ook ontzettend belangrijk is om goed uit te zoeken hoeveel jij per maand nodig hebt om rond te kunnen komen.

    Want als jij niet meer in vast dienstverband werkt, krijg je natuurlijk niet (meer) iedere maand een standaard salaris op je bankrekening gestort. Waarschijnlijk zal je inkomen fluctueren en daar moet je op (kunnen) anticiperen. Een financieel plan is gebaseerd op de volgende punten: 

    * Investeren, hoeveel is nodig om jouw bedrijf te laten draaien?

    * Financieren, hoe ga je die start en de maanden erna financieren, misschien wanneer je nog geen inkomsten hebt?

    * Verwachtingen, hoeveel omzet of zelfs winst denk je te maken? En hoeveel kosten denk jij dat er ‘niet privé’ gemaakt worden? Denk aan uitgaven, van verzekeringen en de aanvraag van jouw btw-nummer en inschrijving bij de KvK tot aan de luchtverfrisser op het toilet als je op een kantoor gaat werken.

    * Privé, hoeveel heb je zelf nodig om per maand rond te komen?

    Wanneer je hiervoor een plan hebt gemaakt, heb je direct in kaart hoeveel jij eigenlijk per maand gaat/moet verdienen, hoeveel je over moet houden, hoeveel opdrachten/opdrachtgevers je eigenlijk nodig hebt en voor welke opdrachten je op de btw moet letten.

    ​Als laatste, niet te vergeten, houd je bij hoeveel inkomsten en uitgaven er plaatsvinden. Dit kan per week, maar ook per maand. Als je bijvoorbeeld in een bepaalde maand veel meer geld overhoudt, kan je dit gebruiken voor een maand waarbij je wat minder opdrachten hebt, of wanneer je nieuwe spullen (laptop, camera, photoshop, bureau, etc.) nodig hebt.
     
  7. Juridische zaken
    In je businessplan moet je een aantal juridische zaken beschrijven, waaronder welke rechtsvorm je kiest als jij je straks inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Dit is heel bepalend voor jouw aansprakelijkheid (verzekeringen) en stappen die je moet nemen wat betreft de verplichte belastingen.

    Daarnaast moet je ook denken aan de vergunningen die je moet afsluiten voor jouw bedrijf en vergeet ook jouw algemene voorwaarden niet. Op de website van zzp-nederland worden de volgende voorbeelden van rechtsvormen aangegeven die voorkomen bij zzp’ers:

       * De eenmanszaak
    De eenmanszaak komt het meest voor. Vanwege de lage kosten en omdat je zelf belastingaangifte kan doen. Voor aftrekposten moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen van de belastingdienst. Het nadeel van een eenmanszaak is dat de schulden die je maakt voor je bedrijf, privé op jou verhaald worden.

       * Vennootschap onder firma (v.o.f.)
    Een v.o.f. Is eigenlijk een eenmanszaak, alleen dan met meerdere eigenaren.

       * Commanditaire vennootschap (c.v.)
    Een cv lijkt op een v.o.f. maar er kunnen ook stille vennoten zijn. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die jou helpen met het financieren wanneer je gestart bent. Een stille vennoot houdt zich niet bezig met de dagelijkse activiteiten in het bedrijf.

       * Besloten vennootschap (de flex-bv)
    Bij een bv is er sprake van een rechtspersoon. Dit houdt in dat jij werkt voor de bv en dat eventuele schulden niet op jou verhaald worden. Het nadeel van een bv is dat je geen gebruik kan maken van de aftrekposten zoals bij de eenmanszaak. Een bv is pas (fiscaal) aantrekkelijk wanneer je meer dan een ton omzet per jaar draait.

       * De maatschap
    Bij een maatschap ben je niet alleen, deze bestaat namelijk uit twee of meer ondernemers. Als ‘maat’ van een maatschap ben je verantwoordelijk voor de schulden van de hele maatschap en wordt het voordeel ook verdeeld onder alle maten.

    Voorbeeld van een ondernemingsplan
    Heel veel sites hebben voorbeelden van een ondernemingsplan beschikbaar. Je kan bijvoorbeeld hier het voorbeeld van een ondernemingsplan van de Rabobank verkrijgen door een pdf aan te vragen.

    Ook op de website van zzpertje vind je op deze pagina twee voorbeelden van ondernemingsplannen: voorbeeld 1, detailhandel & voorbeeld 2, de schoonheidssalon)

4. Schrijf je in bij de KvK

Hoe word je freelancer? Je bent direct een freelancer wanneer jij je inschrijft bij de KvK. Je inschrijven bij de KvK doe omdat je een onderneming gaat starten of omdat een opdrachtgever aan jou vraagt freelancer te worden. Dit laatste gebeurt vaak zodat jij een btw-nummer kan doorgeven. Wanneer dit laatste het geval is, bedenk dan goed of je fulltime freelancer gaat worden of dat je het doet voor een baantje erbij.

In ieder geval: wanneer je een onderneming start, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het is namelijk voor alle ondernemingen en rechtspersonen wettelijk verplicht. Op de website van de KvK start je een onderneming wanneer je: ‘zelfstandig goederen en diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken’.

Wanneer je begint als freelancer of zzp’er (de begrippen betekenen hetzelfde, lees daarover meer in deze blog) gelden dezelfde regels, want je bent een ondernemer. KvK-criteria voor ondernemerschap:

Criteria voor een onderneming Uitleg
Je levert goederen en/of diensten Goederen: je verkoopt bijv. fietsen
Diensten: je bent bijv. klusjesman, journalist of boekhouder
Je vraagt hier meer dan een symbolische vergoeding voor Het gaat dus niet om vrijwilligerswerk of een hobby die geld kost
Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer Als je een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden ben je geen ondernemer

Iedere actieve ondernemer in Nederland wordt opgenomen in dit handelsregister. Hartstikke handig, want dit geeft een goed overzicht en dat niet alleen voor de overheid, maar ook voor jou. Door het handelsregister kan jij zien met wie je te maken hebt, je kan zien wie een handtekening mag zetten en jij kan zien of er eventueel sprake is van een faillissement. Dat geeft wel wat zekerheid als je bijvoorbeeld met iemand samen wilt gaan werken.

(Zoek je een freelancer die gespecialiseerd is in overheid? Klik dan hier)

Zichtbare gegevens in het handelsregister
Als jij iemand zoekt in het handelsregister, of iemand zoekt op jouw handelsnaam, adres of KvK-nummer kan de volgende informatie gevonden worden:

  • Naam en het adres
  • (optioneel) telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres, internetadres en/of correspondentieadres
  • de gegevens van de vestigingen
  • functionarissen en tekenbevoegden
  • de curator bij een faillissement
  • het aantal medewerkers, inclusief eigenaar en meewerkende familieleden.

Let op: dit betekent natuurlijk ook dat anderen deze informatie over jou kunnen vinden.

Inschrijfkosten
Het inschrijven bij de KvK kost eenmalig €50,- en dan sta je in het handelsregister. Je hoeft dus geen jaarlijkse bijdrage of iets dergelijks te leveren. Wil je bijvoorbeeld wel meer informatie zien zoals een bedrijfsprofiel van een organisatie op jouw scherm of een uittreksel van geregistreerde bedrijfsgegevens, dan zijn er wel extra kosten aan verbonden.

Wanneer er een overname, fusie, etc. plaatsvindt, dan schrijf je je opnieuw in en krijg je een nieuw KvK-nummer (dus betaal je ook de €50,- opnieuw).

Het inschrijfproces
Een week voordat je start of een week nadat je gestart bent moet je je inschrijven in het handelsregister. Let op: ook als je te laat bent, moet je je alsnog inschrijven. Als je als freelancer/zzp’er voor een eenmanszaak kies als rechtsvorm, moet je voor de inschrijving persoonlijk langs de KvK bij jou in de buurt gaan.

Je hebt hiervoor, uiteraard, een geldig legitimatiebewijs nodig, een inschrijfformulier en een pinpas, want je kan alleen de €50,- met de pin betalen. Je kan je inschrijving voorbereiden door naar deze website van de KvK te gaan. 

Als je je inschrijft, moet je eerst een paar dingen voor jezelf bepalen. Een voorbeeld hiervan, niet onbelangrijk, de bedrijfsnaam waarmee jouw onderneming straks geregistreerd staat. Aangezien er geen meerdere bedrijven met dezelfde naam mogen bestaan checkt de KvK dit. Hierbij gaat het niet alleen om een andere spelling/schrijfwijze maar ook echt om een andere klank.

De volgende namen zijn bijvoorbeeld niet onderscheidend genoeg: Yello, Jelleau, Yelleauw t.o.v. Jellow. Niet alleen kan het zijn dat je dan straks een gerechtelijke procedure aan je broek hebt hangen, het is ook nog eens onhandig met het verkrijgen van gebruikersnamen op bijvoorbeeld sociale media en een domeinnaam.

Dus kijk goed of jouw handelsnaam al bestaat en of deze beschikbaar is als domeinnamen (website, facebook, instagram, twitter, linkedin, etc.), dat scheelt een hoop tijd en zorgen voor de toekomst.

Daarnaast moet je een rechtsvorm kiezen. De meeste freelancers kiezen voor de ‘eenmanszaak’ of een ‘bv’, maar er zijn nog meer opties (zie hoofdstuk 3 en dan juridische zaken hierboven). Als je dat bepaald hebt kan je beginnen met het inschrijven en kan jij echt starten als freelancer. 

Ga naar de website van kvk en klik op inschrijven. Kies hoe je je wilt inschrijven (bedrijf), vervolgens of je een nieuw bedrijf wilt inschrijven of een bestaand bedrijf wil overnemen, en kies je met welke rechtsvorm je wilt inschrijven. Daarna is het tijd om je echt in te schrijven. Dit bestaat uit 3 stappen.  

  1. Inschrijving voorbereiden d.m.v. het digitale inschrijfformulier. Dit kan online via de website van de KvK door op bovenstaande link te klikken. Je vult je naam en e-mailadres in, vervolgens krijg je een mail met een link die je naar het online inschrijfformulier leidt. In het formulier word je gevraagd informatie te geven over: de eigenaar (persoonsgegevens en adres), de eenmanszaak (datum ingang, bezoekadres en ondernemingsactiviteiten), aantal vestigingen van de onderneming, eventuele gemachtigden, informatie/adresbestanden en of je je wilt aanmelden bij de belastingdienst.
     
  2. Een persoonlijke afspraak maken. Maak een afspraak met KvK om inschrijving af te ronden. Je moet hiervoor persoonlijk langskomen bij de KvK in jouw buurt. Je kan je inschrijven bij elkaar kantoor.
     
  3. Tijdens de afspraak kan jij je inschrijving voltooien. Tijdens de afspraak wordt jouw legitimatie gecontroleerd en of bekijkt de medewerker of jij aan de inschrijfvoorwaarden voldoet. Als dit allemaal goed is kan je de €50,- betalen (met de pin of creditcard) en is je inschrijving voltooid!

Als je deze stappen hebt afgerond krijg jij direct je KvK-nummer. Heb je je ingeschreven als eenmanszaak (of vof, cv of maatschap) dan wordt direct jouw aanmelding bij de Belastingdienst geregeld. Na de inschrijving ontvang je een brief van de Belastingdienst waarin staat of je wel of geen ondernemer bent voor de btw en hoe en wanneer je aangifte moet doen. Je btw-nummer krijg je een week later, deze moet je toevoegen aan je factuur, als je deze aanmaakt.

5. Wat ga je doen met de administratie, boekhouding, belasting, verzekeringen en je pensioen?

Nu we de leuke stappen hebben gehad, komen we nu helaas bij wat minder bruisende aspecten van het freelancen: de (financiële) administratie, belastingaangifte, af te sluiten verzekeringen en je pensioenopbouw.

Wist jij bijvoorbeeld dat jij je administratie en boekhouding verplicht 7 jaar moet bijhouden? Daarnaast werk je misschien uit huis, maar geld jouw inboedelverzekering niet voor jouw zakelijke spullen. Je hebt als ondernemer andere verzekeringen nodig dan een particulier. En heb je erover nagedacht dat je ook voor je pensioen moet zorgen?

Administratie
Word je al helemaal zenuwachtig van het woord administratie? En nog meer wanneer je hoort dat dit voor 7 jaar verplicht is? Dan ben je niet de enige. Gelukkig zijn er veel (online) bedrijven die aanbieden om deze administratie en nog andere ‘stoffige’ bijkomstigheden van het freelancer zijn voor je over te nemen. Dan hoef jij je daar in ieder geval niet druk om te maken.

Maar je kan het natuurlijk ook gewoon allemaal zelf doen, want zo spannend is het niet. In jouw ondernemersplan heb je, als het goed is, jouw financiële plan beschreven. Als punt staat hier ook bij dat het handig is om bij te houden hoeveel uitgaven en inkomsten jij hebt. Het is handig om dit bij te houden met alle zakelijke bonnetjes die je hebt, kan vinden en gebruikt tijdens het ondernemen. De Belastingdienst kan te allen tijde langskomen om jouw administratie op te vragen.

Eén van de eisen van de Belastingdienst is zelfs dat jij als ondernemer meerdere opdrachtgevers hebt. Het letterlijke aantal opdrachtgevers wordt niet door hen genoemd, maar je bent niet voor niets freelancer. Wat dit nu in de praktijk inhoudt is dat maximaal 70% van jouw werkbare uren bij 1 opdrachtgever mag zijn. De andere 30% van de werkbare uren moet worden verdeeld over 2 andere opdrachtgevers. Nog een reden om alles goed bij te houden.  

Het geeft je rust en je voorkomt chaos wanneer de kosten en inkomsten van meerdere opdrachten goed en duidelijk vastgelegd zijn.

Een tip, anno 2018, van een collega die ook wel eens freelancet: begin direct met online boekhouden.

“Vorig jaar had ik de administratie bij een boekhouder lopen, maar alle papiertjes, briefjes en bonnetjes moesten daar aangeleverd worden. Dit is toch behoorlijk wat rompslomp. Als je zelf online boekhoudt, heb je ook een goed overzicht. Het is ‘real time’ dus je ziet ook direct wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Als klap op de vuurpijl scheelt het de boekhouder ook nog eens veel tijd, waardoor het jou ook nog eens geld scheelt.”

Deze collega raadt het overigens wel aan om echt een boekhouder in te huren in plaats van het zelf te doen met ‘boekhoudpakketten’. Een boekhouder controleert namelijk ook alles wat je invult en twee paar ogen zien natuurlijk meer.

Wat moet je eigenlijk allemaal bij houden?

  • Inkoop: denk aan inkoopfacturen, bankafschriften, kassa- en pinbonnen voor ‘dingen’ die je zakelijk koopt bijvoorbeeld lunch, reiskosten, apparatuur...in ieder geval al het geld dat je spendeert aan (producten voor) jouw bedrijf.
  • Verkoop: (kopieën van) de facturen die jij schrijft aan jouw klanten/opdrachtgevers en bankafschriften.
  • Urenregistratie: Jij moet ook bijhouden hoe jij je uren verdeelt. Het is handig om in een agenda bij te houden welke uren je aan wie, of je eigen bedrijf, besteedt. De Belastingdienst kan dit namelijk opvragen, omdat je per jaar een X aantal uren aan je onderneming moet besteden, omdat je anders geen ondernemer bent volgens de wet. Jij hebt dan bijvoorbeeld geen recht op bepaalde aftrekposten.
  • Contracten: afspraken en overeenkomsten die je afsluit.
  • Extra: Jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte, hypotheekinformatie, etc.

Hoe moet je dit bijhouden? Je kan dit zelf bijhouden in een excel sheet, maar je kan hierbij ook een online boekhoudprogramma gebruiken. Voordat je zo’n programma aanschaft kan je natuurlijk ook altijd even kijken hoe het allemaal werkt door eens gebruik te maken van een gratis proefperiode. Je kan hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van e-boekhouden, of digibtw.

Of via deze website van appwiki zie je nog veel meer soorten boekhoudprogramma’s met reviews van anderen. 

Stel je boekhouding vooral niet uit, het moet namelijk toch gebeuren. Hoe meer het zich opstapelt, hoe groter de berg wordt. Als je per week een bepaald tijdstip uitkiest waarop jij je boekhouding doet, kan dit binnen no time gebeurd zijn.

Freelancer worden: het 10-stappenplan

Belastingaangifte
Als freelancer of zzp’er betaal je niet direct belasting over jouw inkomsten zoals je zou doen als je in vast dienstverband zou werken. Maar je moet dit zelf regelen door 4x per jaar belastingaangifte doen. Als je een, zoals bovengenoemd, boekhoudpakket hebt, zit er hoogstwaarschijnlijk een module bij die de btw-aangifte klaarzet. In principe hoef jij dan niets te doen, behalve de cijfers over te typen en de belastingaangifte doen.

Als je geen boekhoudpakket hebt, moet je de inkomstenbelasting zelf regelen. Jij moet hiervoor informatie geven over 1. de inkomsten die je ontving, 2. de kosten die je had en 3. de aftrekposten die voor jou van toepassing waren. Jij trekt van de inkomsten de kosten af, om vervolgens van de ‘winst’ de aftrekposten af te halen. Op die manier wordt jouw belastbare inkomen een stuk lager en hoef je dus minder belasting af te dragen. Hieronder uitgelegd:

  • Inkomsten = Alle inkomsten die jij ontvangen hebt voor de opdrachten die je hebt gedaan of voor de producten die je hebt verkocht.
     
  • Kosten = Alle kosten die jij maakt voor je onderneming, zakelijk kosten dus. Als het goed is, houd je deze bij in je administratie. Grofweg staan hier de volgende dingen in: verzekeringen, eventuele personeelskosten, bedrijfspand, zakelijke auto, aankopen voor je bedrijf, website, marketing. Let op: er zijn natuurlijk ook kosten die jij maakt waar jij ook in het dagelijkse leven een voordeel uit haalt.

    Deze kosten zijn soms niet volledig aftrekbaar. Een voorbeeld hiervan is de zakelijke lunch en de auto. Meer inzichten in de kosten die je kan aftrekken kan je vinden op de webiste van financienvoorzzpers.nl.
     
  • Aftrekposten = Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen voordat jij als ondernemer gebruik mag maken van een aantal freelance of zzp aftrekposten. Er zijn veel verschillende aftrekposten die voor zelfstandig ondernemers interessant kunnen zijn, zoals ondernemersaftrekposten, MKB-winstvrijstelling of zelfstandigen- en startersaftrek. De belangrijkste zijn de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling, Investeringsaftrek, Meewerkaftrek, Fiscale oudedagsreserve (FOR) en de willekeurige afschrijving.

    Daarnaast kan je tot een bepaald bedrag gebruik maken van belastingvoordelen wanneer je spaart voor een pensioen. Over deze aftrekposten kan je op deze website van www.ikgastarten.nl meer vinden.

Wil je toch een precieze omschrijving met beelden? In onderstaand filmpje (10.06) wordt precies uitgelegd hoe jij zelf btw aangifte kan doen als freelancer of zzp’er.



Verzekeringen
Als zzp’er is het belangrijk dat je goed uitzoekt welke verzekeringen jij nodig hebt. Dit is namelijk anders dan wanneer je in vast dienstverband werkt. Je hebt geen vaste werkgever en valt niet onder collectieve werknemersverzekeringen.

Welke verzekeringen heb je persoonlijk nodig?

  • Standaard ziektekosten
  • Pensioen
  • Arbeidsongeschiktheid

Welke verzekeringen heb je zakelijk nodig?

  • Goederen en Inventaris
  • Rechtsbijstand
  • Aansprakelijkheid (Let op: er is een verschil tussen bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid)
  • Bedrijfsstagnatie

Meest gemaakte fouten:

  • Omdat sommige freelancers vanuit huis werken, wordt soms gedacht dat een persoonlijke inboedelverzekering genoeg is. Dit is niet het geval. Voor jouw bedrijfsspullen, ook al gebruik je ze in jouw huis, heb je een aparte, zakelijke verzekering nodig.
  • Gedachtes als:‘“Ik ben eigenlijk toch nooit echt ziek” en “Wel een beetje duur zo’n verzekering, misschien doe ik het als ik wat meer verdien”, maar dan zul je net zien dat je op dat moment je been breekt of koffie over de laptop van je opdrachtgever laat vallen.

Op deze website van Rabobank staat uitgelegd welke verzekering je in welke geval moet gebruiken, met daarbij handige voorbeelden!

Pensioen
Ook je pensioen moet je zelf regelen. Jij hebt namelijk geen werkgever om een pensioen bij op te bouwen, zoals veel werknemers in vast dienstverband wel hebben. Dit houdt in dat jij dit zelf iets moet regelen, zodat jij straks naast je AOW ook wat extra’s hebt...dit is overigens niet verplicht.

Heb je als wens om te stoppen met werken voor de AOW-leeftijd, dan zul je zelf de tussentijd moeten overbruggen. Daarom is het handig om hiervoor een spaarpot aan te maken. Om uit te reknen hoeveel je hier maandelijks voor moet sparen zijn er handige website met calculaters, bijvoorbeeld deze van zzppensioen.nl. Vervolgens kan je zelf kiezen hoe je wilt gaan sparen: bij een bank, of een pensioenfonds, of het geld oppotten in een oude sok onder je bed ;).

6. Stel een contract op en bepaal je uurtarief

Wanneer je als freelancer uitgenodigd wordt voor een leuke opdracht door een opdrachtgever, is het verstandig om een contract op te stellen. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar om misverstanden en ongemakkelijke situaties te voorkomen, is het praktisch om de inhoud van de opdracht in een contract vast te leggen.

Er zijn drie soorten overeenkomsten, aannemingsovereenkomst, arbeidsovereenkomst en een opdrachtovereenkomst.

  1. Een aannemingsovereenkomst is letterlijk het volgende “Indien sprake is van een overeenkomst waarbij de ene partij, de aannemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren, tegen een door de opdrachtgever te betalen prijs in geld”. Dus bijvoorbeeld wanneer de aannemer besluit om een huis voor een opdrachtgever te bouwen.
     
  2. Een arbeidsovereenkomst is een overeenkomst tussen een werknemer en werkgever. Hierbij is de werknemer in dienst bij de werkgever. De werknemer verricht persoonlijke arbeid, waarvoor de werkgever loon betaalt. en de werkgever betaalt loon.
     
  3. Een opdrachtovereenkomst is een overeenkomst waarbij een opdrachtnemer zich aan een opdrachtgever verbindt voor een opdracht. Als freelancer verklaar je dat je buiten dienstbetrekking werkzaamheden verricht voor de opdrachtgever.

Vaak vind je in een overeenkomst van opdracht, tussen opdrachtgever en een freelancer of zzp’er de volgende elementen besproken:

  • Jouw naam + de naam van de opdrachtgever
  • Een omschrijving van de opdracht, het uiteindelijke resultaat en de tijdsduur
  • De vergoeding die je krijgt en het percentage van de btw
  • Beschrijving van eventuele onkosten en door wie deze betaald worden
  • Wanneer er betaald wordt/moet worden
  • Hoe en samenwerking beëindigd kan worden
  • Aansprakelijkheid en verzekering
  • Wat er precies gebeurt wanneer afspraken niet worden nagekomen.
  • Geheimhouding van vertrouwelijke informatie

Online zijn er veel voorbeelden te vinden van freelance overeenkomsten. Je kan bijvoorbeeld op Judex en Startupjobz (België) een voorbeeld downloaden. 

Uurtarief bepalen
Het uurtarief, een terugkerend onderwerp wat vaak moeilijk te bepalen is. Je wil niet teveel vragen want dan bestaat de kans dat een leuke opdrachtgever misschien voor iemand anders gaat. Daarnaast wil je natuurlijk ook niet te weinig vragen want het is jouw inkomstenbron.

Je kan de hoogte van je uurtarief op verschillende manier bepalen. Wat wij altijd als tip meegeven: Kijk als eerste wat jouw concullega’s als prijs aanhouden. Oriënteer je op freelancers met dezelfde skills en bekijk wat het gemiddelde uurtarief is in jouw branche.

Dit is een manier, maar je kan natuurlijk wat nauwkeuriger voor jezelf kijken. Heb je al eerder opdrachten gedaan? Kies dan bijvoorbeeld het gemiddelde van die opdrachten. Voor meer informatie over het uurtarief kan je deze blog bekijken. Hierin staat beschreven hoe je nauwkeuriger jouw uurtarief kan bepalen.

7. Wat is jouw trademark?

Als je vroeger goed was in netwerken, liep je rond met een stapeltje mooie visitekaartjes in je broekzak en liet je deze achter bij leuke opdrachtgevers. Alhoewel het offline netwerken nog steeds erg belangrijk is, zijn veel opdrachtgevers nu vooral online op zoek. Gewoon omdat het even snel en makkelijk vanuit de stoel achter de computer rondgeneusd kan worden.

Als je besluit om freelancer te worden, is het belangrijk om als freelancer op te vallen. Gewoon net even een stukje anders, beter, alomvattender, gepassioneerder of gewoon relaxter dan de rest. Hoe kan jij hiervoor zorgen? Door als eerste eens kritisch te kijken naar hoe jij je op de off- en online markt zet en wat jij kan doen om dit te veranderen.

Website & Sociale media
Jouw website is een van jouw visitekaartjes en je wil wel dat dit goed ontvangen wordt. Daarom is het belangrijk dat jij er goed over nadenkt hoe je naar buiten treedt. Let dus goed op of al jouw communicatiekanalen op een lijn liggen qua tone of voice, uiterlijk en kleuren, zodat jouw klanten weten dat ze aan het goede adres zijn.

Heb je nog geen website, of weet je niet hoe je dit op de juist manier kan opzetten? Op deze website van Lodi Planting staat een mooie omschrijving hoe de basis van jouw website eruit kan(/moet) zien.

Wanneer we kijken naar de online markt zijn veel zzp’ers geneigd te denken dat de aanwezigheid op facebook voldoende is om hun naam/gezicht in een herkenbaar merk te veranderen. Hoewel Facebook erg populair is, is dit niet het meest geschikte kanaal om echt vindbaar te worden. Als eerste moet iemand de naam van je bedrijf weten voordat ze op je Facebook terecht komen natuurlijk. Dit betekent dat je al eens ergens contact moet hebben gehad.

Twitter, LinkedIn en Facebook zijn natuurlijk wel handig om erbij te hebben voor wanneer mensen jouw bedrijf al kennen en iets meer informatie zoeken. Het hebben van (veel) enthousiaste volgers, zorgt natuurlijk voor vertrouwen. Overweeg niet om volgers te kopen, dat kan je echt beter niet doen. Het zou zonde zijn als je door de mand valt en die trouwe ‘engaged’ volgers zijn ook veel leuker om te hebben.

Val op, op je eigen manier!
In de vrij competitieve freelancemarkt is het belangrijk dat je zorgt dat je bedrijf een eigen look en feel creëert. Of je nou een webdesigner bent met super strakke skills of een BLA, je kan het altijd vanuit een unieke hoek benaderen. Het internet biedt gelukkig verschillende manieren om dit mogelijk te maken.

Het eerste wat je kan doen, als je dit niet al hebt, is het ontwerpen van een logo. Een logo is eigenlijk een soort een weerspiegeling van wat jij als bedrijf bent. Een soort (kunst)object waarmee jij je direct onderscheidt en identificeert op alle kanalen.

Stel dat je Jaap de Jong heet en jij gebruikt jouw naam als trademark, dan ben je vast niet de enige in Nederland! Door bijvoorbeeld een opvallende kleur te gebruiken in jouw logo en dit consistent te gebruiken op al je kanalen (advertenties, sociale media, website, visitekaartje, briefpapier, app, banners etc.) weten (potentiële) klanten dat ze de juiste ‘Jaap de Jong’ te pakken hebben. Bijvoorbeeld al wanneer klanten een switch maken tussen jouw Facebook en LinkedIn pagina kan dit verschil al van belang zijn.

Het is ook belangrijk om te investeren in een consistente huisstijl die passend is bij je organisatie. Als je zelf erg creatief bent, kun je de huisstijl gerust zelf ontwikkelen. Als je hier wat meer moeite mee hebt, bestaan er veel bureaus, of een andere freelancer die je daarbij kan helpen.

Onderscheid jezelf
Over het algemeen, zorg dat je een trademark hebt die bij je past en zorg dat deze consistent is op jouw kanalen. Vergeet vooral niet dat je je wel moet onderscheiden van de rest, door met je op en schouders net wat boven de anderen uitsteekt. Zoek je meer informatie op het gebied van Personal Branding? Lees dan meer in deze blog over het promoten en verkopen van jezelf, je carrière of je merk.

8. Bouw vertrouwen op bij opdrachtgevers en andere freelancers

Het vertrouwen bouwen begint vanaf het eerste moment dat een opdrachtgever kennis met jou maakt. Dit kan doordat zij/hij op jouw website, LinkedIn, Facebook of Twitter kijkt, door verhalen, door jouw werk bij andere organisaties of door jouw profiel op een freelance platform. Het mooiste is natuurlijk dat een opdrachtgever hierdoor getriggerd wordt om jou te vragen voor de opdracht, omdat hij/zij vertrouwen heeft dat jij hen kan helpen.

Online vertrouwen
Online vertrouwen is eenzijdig en is veel lastiger dan wanneer je iemand face-to-face spreekt of al kent. Daarom is het niet onbelangrijk om hierover na te denken. Zorg ervoor dat je online actief ben en blijft. Zorg dat alles up-to-date blijft en de look-and-feel en uitingen samen één geheel vormt. Online vertrouwen kun jij creëren door bijvoorbeeld:

  1. Een portfolio toe te voegen op je website waar jouw eerdere werk inzichtelijk is.
    Het is voor bedrijven altijd prettig om te zien met wie jij al samen gewerkt hebt. Niet alleen geeft het vertrouwen om te zien dat jij voor andere (het liefst natuurlijk grote) namen hebt gewerkt, het zorgt ook voor een groter netwerk.
  2. Te zorgen dat jij je online consistent profileert.
    Dit betekent dat je rekening houdt dat jij naast je website ook de sociale media in een lijn houdt. Opdrachtgevers zijn nieuwsgierig wie de persoon achter de werkzaamheden is. Dat kunnen ze misschien in een opslag zien wanneer ze je op sociale media zien. Jouw naam is jouw merk, zorg dat zichtbare foto’s op sociale media het beeld over jou niet verstoren.
  3. Je naam niet te grabbelen te gooien.
    Denk goed na waar jouw opdrachtgevers zich straks bevinden en zorg dat jij daar actief wordt. Ga jezelf niet op elke website profileren die je tegenkomt om een opdracht binnen te halen.
  4. Beoordelingen/referenten toe te voegen aan jouw profiel op platforms.
    Beoordelingen werken heel goed. Niet alleen kunnen (nieuwe) opdrachtgevers zien met wie jij al hebt samengewerkt, ook kunnen eventuele nieuwe klanten zien wat eerdere opdrachtgevers van de samenwerking vonden. Zeker wanneer een opdrachtgever de moeite neemt om wat over jou te schrijven weet een ander dat dit wel snor zit.

Reputatie
Een goede reputatie is goud, en jij bent hier (gedeeltelijk) afhankelijk van! Wanneer jij goed werk levert, zullen bedrijven bij jou terugkomen voor andere opdrachten en zullen zij jouw naam doorgeven. Daarom is het belangrijk dat jij altijd snoeihard je best doet voor je opdrachten en dat je altijd op scherp staat. Zorg dat je een goede reputatie krijgt en maak deze ook waar, zodat jij dat (terechte) vertrouwen krijgt.

9. Breid je skills uit en blijf jezelf ontwikkelen

Als freelancers is het handig om constant je vaardigheden uit te breiden. De markt verandert continu. Natuurlijk verandert het ene vakgebied wat meer dan het andere. Zo zal in de IT iets meer nodig zijn om de continue skills bij te houden dan bijvoorbeeld op het gebied van administratie. (Zoek jij een freelancer in de IT? Klik dan hier)

Hoe gespecialiseerd je ook bent en hoe conservatief een bepaald vakgebied kan zijn, de wereld om ons heen verandert. In elke branche komen er vernieuwingen op de markt. Om te zorgen dat jij relevant blijft in jouw branche is het handig om je op regelmatige basis (bij) te scholen.

Vaak sta je voor de vraag of jij jouw kennis en kunde wilt verbreden of dat jij een bepaalde skill wil uitbreiden, verbreden of specialiseren.

  • Verbreden zou je kunnen doen wanneer je bijvoorbeeld te weinig klanten kan vinden met de specifieke vaardigheid die jij aanbiedt. Dit zou kunnen komen doordat er bijvoorbeeld veel freelancers met dezelfde vaardigheid op de markt zijn, of doordat jouw vaardigheid zo specifiek is dat niet iedereen een klus voor jou heeft.
     
  • Specialiseren zou je kunnen doen wanneer hetgeen jij aanbiedt misschien te algemeen is, of als jij je net wat meer wil onderscheiden van de rest.

Een makkelijker manier: misschien helpt een abonnement op een handig tijdschrift of met andere nuttige informatie jou al met bijscholen. Voor anderen kan het praktisch zijn om een aantal keer per jaar een bijscholing te doen, of bijvoorbeeld een opfriscursus.

Naast dat (extra) vaardigheden ervoor kunnen zorgen dat jij straks meer opdrachten weet te krijgen, dat je zelfverzekerder bent over jouw kunde en dat je weer op de hoogte bent van de trends, zorgt het ook voor meer afwisseling in jouw freelance bestaan.

10. Zoek opdrachten & durf nee te zeggen

Het vinden van opdrachten heeft veel met de vindbaarheid van jezelf te maken. Als eerste kan je jezelf op de markt zetten door actief op zoek gaan naar opdrachten. Dit kan door je in te schrijven bij verschillende platforms. Daarnaast kan jij actief verbonden blijven met opdrachtgevers waarmee jij al een keer heb samengewerkt.

Je kan dit doen door bijvoorbeeld af en toe een mail te sturen, of gewoon een belletje om te vragen in hoeverre het voorgaande project nog rendabel is. Daarnaast is het belangrijk dat opdrachtgevers jou kunnen vinden.

Zorg dus dat je het punt over jouw website en online vindbaarheid vooral niet met een korrel zout neemt en maak er wat van. Lees meer in de volgende blog ‘Ik zoek opdrachten, maar waar vind ik ze?’.

In het begin ben je waarschijnlijk super fanatiek en overenthousiast als je voor een opdracht gevraagd wordt. Let erop dat je hierdoor geen opdrachten gaat aannemen die je eigenlijk niet leuk vindt om te doen, of waarvoor je (veel) te weinig betaald krijgt.

Als jij jezelf ‘goedkoop’ aanbiedt, zal je ook ‘goedkope’ mensen aantrekken. Verder weten bedrijven dat je voor een bepaald laag bedrag een freelancer kan laten werken.

Sommige klanten zijn te klein, ze zullen veel aandacht vragen terwijl ze eigenlijk helemaal geen budget hebben. Het is belangrijk voor jezelf, dat je hier goed op let. Als je eenmaal begonnen bent, wil je een klant verder helpen en niet zomaar achterlaten. Het kan dan zijn dat je veel te veel tijd kwijt bent voor een opdracht, voor een veel te laag tarief. Dit kan je financieel op de zenuwen gaan werken.

Tip van de (freelance) collega:

“Mijn grootste fout is dat ik als beginnende freelancer niet zwart op wit had staan wat de eindresultaten van mijn werkzaamheden zouden zijn en hoe vaak om aanpassingen gevraagd kon worden. Op het einde was ik bezig met een flyer, die ik 7x opnieuw moest doen, waar de opdrachtgever niet meer voor wilde betalen en waar ik uiteindelijk omgerekend €2,50 per uur voor kreeg.

MIjn tip: bewaak jezelf en zorg dat je niet teveel tijd besteedt aan een opdracht die maar kort duurt. Zorg dat je zwart op wit hebt wat de opdracht inhoudt, wat jij ervoor gaat doen, hoeveel je ervoor betaald krijgt en wat je er precies voor nodig hebt. Dat zorgt ervoor dat jij straks niet tot diep in de nacht bezig bent met een project waar je bij wijze van spreken omgerekend €3,- per uur voor krijgt.”


Het allerlaatste:
Oke, dat was hem dan! Een lange lijst met ontzettend veel dingen waar je als beginnende freelancer aan moet denken. Denk je na het lezen van dit allemaal nog steeds: "Ik wil freelancer worden"? ;-)

Als allerlaatste ben ik benieuwd of er nog dingen zijn die jij graag zou willen toevoegen aan de lijst? Heb jij nog tips, een goede of juist een slechte ervaring die je wil delen over het worden van een freelancer? Schroom dan niet om het (hieronder) te laten weten of naar me te mailen (dat mag naar susan@jellow.nl), dan kunnen we er allemaal wat van leren!​

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Boekhouding voor freelancers

De boekhouding, waarschijnlijk niet het leukste onderwerp wat betreft je freelancebestaan, maar zéker niet het onbelangrijkste. Je vak is nu eenmaal je passie en daarom ben je gaan freelancen. Alleen ben je als freelancer daarnaast ook verplicht om je administratie bij te houden. Het is niet alleen verplicht, maar geeft het je ook overzicht in je financiële situatie als freelancer. Maar hoe pak je dit het beste aan? Is het handig om zelf de administratie bij te houden of kan je beter iemand onder de arm nemen?

Factuur opstellen? Bekijk hier het stappenplan en voorbeeld factuur

In onze vorige blog gaf ik je tips over wat je moet doen als een opdrachtgever niet betaalt. Onder andere gaf ik daarin aan dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken met je opdrachtgever over je factuur en betalingsregelingen en dat het heel belangrijk is dat jouw factuur voldoet aan alle eisen. Om je een concreet beeld te geven over hoe een goede factuur eruit ziet en aan welke eisen deze moet voldoen, som ik in deze blog de gegevens op die in een factuur verwerkt moeten zitten. En vertel ik je waarom het belangrijk is om deze facturen te bewaren.

Help, mijn opdrachtgever betaalt niet: 9 oplossingen

Als freelancer of zzp'er moet je er niet aan denken dat een opdrachtgever jouw factuur niet op tijd wil betalen, of überhaupt niet kán betalen. Maar wat doe je dan als freelancer of zzp'er? En kan je dit probleem ook voorkomen? In deze blog vertelt Esmée jou hoe jij ervoor kan zorgen dat een opdrachtgever wél betaalt en hoe je dit probleem kan voorkomen in de toekomst.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.