Personal branding voor freelancers: Hoe ziet jouw Personal Branding eruit?

Jellow

Personal Branding is hot. Ook voor freelancers is het een enorm belangrijk aandachtspunt. Het bepaalt namelijk het succes voor jouw business! In deze blog worden alle ins en outs over Personal Branding verteld en wat de voordelen voor jou als freelancer zijn. 

Hoe ziet jouw Personal Branding eruit? 

Links heb je de wereld zoals jij hem ziet. Dit is het beeld dat je graag wil laten zien aan de buitenwereld. En dan heb je rechts de wereld zoals de mensen jou zien. Dit is het beeld afhankelijk van hoe mensen het interpreteren. Het is natuurlijk geweldig als beide werelden overeen komen. Toch leert de realiteit ons vaak wat anders. Testen?

Typ jouw naam maar eens in Google. Wat staat er allemaal op de eerste pagina van én over jou? Zijn dit dingen die je wil dat mensen over jou terugvinden? Als het antwoord op de tweede vraag ''nee'' is, dan heb je een klein probleempje. In dat geval moet je dringend werk maken van jouw Personal Branding. Maar wat is het eigenlijk?

Die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden omdat er namelijk uiteenlopende definities zijn voor Personal Branding. De term Personal Branding werd voor het eerst geoppperd door Tom Peters, schrijver van ''In Search of Excellence'' (1982). Peters legde de term uit als het promoten en verkopen van jezelf, je carrière of je merk.

Jezelf als merk presenteren? Dat lijkt voorbehouden aan mensen die zichzelf graag in het middelpunt van de belangstelling plaatsen. Niets is echter minder waar. Juist jullie als freelancers moeten jullie kwaliteiten, jullie kennis en ervaring en jullie visie en professionaliteit op de juiste manier aan de man brengen. 

Wat zijn de voordelen van Personal Branding? 

Een freelancer is een individu met bepaalde skills. Aan de hand van Personal Branding kun je jezelf met jouw skillss onderscheiden, je hoofd boven het maaiveld uitsteken en positief opvallen. Positief opvallen voor diegene die jouw service nodig heeft, jouw skills kan gebruiken of voor hen die overwegen jou als freelancer te willen inhuren.

In andere woorden; je trekt sneller nieuwe potentiele opdrachtgevers aan en dat is waar het meestal om draait bij personal branding. Andere voordelen waar je als freelancers van kan genieten als je actief werk maakt van je merk:

– Je onderscheidt jezelf van je collega-freelancers
– Jij bepaalt hoe de buitenwereld jou ziet
– Je beïnvloedt de zoekresultaten van de eerste pagina (en het liefst met meerdere pagina's van je eigen website)
– Je krijgt de klanten die je graag wil
– Je overtuigt potentiële klanten om (sneller) voor jou te kiezen

Er zijn ongetwijfeld veel meer voordelen van Personal Branding maar onthoud: personal branding heeft (in)direct invloed op het succes van jouw onderneming! Tuurlijk is er ook een nadeel aan Personal Branding: het kost veel tijd om er aan te werken. Maar de tijd die je hieraan spendeert is het uiteindelijk allemaal waard!

Tips & Tricks voor Personal Branding

Ben je inmiddels overtuigd van het belang van Personal Branding? Dan wordt het tijd om aan de slag te gaan! Om je zelf goed te positioneren, moet je eerst voor jezelf weten hoe jij door de buitenwereld gezien wilt worden. Begin een zelfonderzoek en stel jezelf vragen zoals waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Waarom ben je begonnen als freelancer? Zo leer je wie je écht bent en kun je uiteindelijk meer persoonlijkheid in je onderneming stoppen. 

Naast zelfonderzoek is het ook belangrijk om marktonderzoek te doen. Nadat je je ideale ik hebt bepaald, is de volgende stap het bepalen van je ideale klant. Het is tijd voor marktonderzoek en dat betekent dat je vragen moet beantwoorden zoals: Wie is jou ideale klant en waarom? Wat is het grootste probleem van jouw ideale klant en hoe los je dat op? Wie zijn jouw concurrenten en hoe kun je je onderscheiden?

Nadat je weet wie je echt bent en wie jou ideale klant is, kun je gaan nadenken over jouw communicatiekanalen en boodschappen.

Website & Elevator Pitch

De derde én laatste stap is dan jouw unieke zelf promoten oftewel: communiceren. Een eigen website is een perfect instrument voor jouw personal branding. Meer nog: ''zonder website heb je als freelancer anno 2017 geen bestaansrecht''.

Een website is in die zin veel meer dan een digitaal visitekaartje: het is een actueel en levend document dat 24/7 beschikbaar is voor potentiële klanten. Een andere ideale manier is via een goede elevator pitch: een krachtig instrument voor freelancers. Maar wat is het dan? En hoe stel je de perfecte elevator pitch op? Laten we beginnen met een definitie. Wikipedia vertaalt een elevator pitch als volgt:

"Een elevator pitch, heel soms ook elevator speech genoemd, is een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minunten." – Wikipedia

Oftewel: een elevator pitch is een korte, maar krachtige voorstelling van jezelf. De vraag is dan: hoe stel je jezelf krachtig voor? Voor een effectieve elevator pitch zou je de volgende vragen moeten beantwoorden. De antwoorden op deze vier vragen helpen je bij het bepalen van jouw positionering:
 
1. Wie ben je?
2. Wat doe je? (oplossing)
3. Wat is het resultaat (voordelen)
4. Wat is je hulpvraag?

Je weet nu dat het worden van een succesvolle freelancer veel tijd vergt. Maar of je nu veel of weinig tijd stopt in jouw personal branding, het belangrijkste is dat je altijd authentiek bent én blijft ;). Ben jij er klaar voor om de freelance markt te veroveren? 

Tags: How to

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Drie freelancers werken in een co-working space

Checklist Wet DBA: Voldoe jij aan de wet?

In de wereld van freelance werk en opdrachtgeverschap zijn duidelijkheid en transparantie enorm belangrijk als het gaat om een gezonde en eerlijke arbeidsmarkt....

4 minuten Jellow