Veelgestelde vragen

  • Algemeen
  • Is Jellow een intermediair?

    Nee, wij brengen slechts vraag en aanbod bij elkaar. Tussen opdrachtgever en freelancers is direct contact over een opdracht en je betaalt geen marge.

  • Freelancers
  • Hoe werkt Jellow precies?

    Als freelancer maak je bij Jellow een account aan. Bij het maken van een account hebben wij enkele gegevens van je nodig, denk aan: een cv, profielfoto en functietitel. Wanneer jouw account compleet is ben je zichtbaar voor opdrachtgevers. Voordat een opdracht gedeeld wordt maakt de opdrachtgever een selectie met freelancers die goed bij deze opdracht passen. Indien jij meegenomen wordt in deze selectie wordt deze opdracht met jou gedeeld. Je ontvangt dan een mail met een link naar de opdracht met het verzoek te reageren. Wij houden je via de mail verder op de hoogte van verdere reacties van de opdrachtgever.

  • Is het gratis om mij bij Jellow in te schrijven?

    Jellow is voor freelancers geheel gratis. Je kan gratis een account aanmaken en wij vragen ook geen marge op jouw uurtarief.

  • Wat is het verdienmodel van Jellow?

    Opdrachtgevers nemen een abonnement bij Jellow om onbeperkt toegang te krijgen tot de freelance professionals in ons netwerk. In de looptijd van hun abonnement hebben zij de vrijheid om een onbeperkt aantal opdrachten in het Jellow netwerk te delen. Voor freelancers is het gebruik van Jellow gratis.

  • Welke opdrachtgevers hebben jullie in Jellow staan?

    Binnen Jellow zijn veel verschillende opdrachtgevers actief. Van grote corporates tot kleine bedrijven die actief zijn binnen allemaal verschillende sectoren. Een deel van de opdrachtgevers is te vinden op: https://www.jellow.nl/klantverhalen

  • Wat is Jellow Contracting?

    Jellow Contracting is onze broker. Opdrachtgevers in Jellow kunnen er voor kiezen om de contractuele afhandeling via ons te laten lopen, hier helpt Jellow Contracting dan bij. Zij stellen dan een overeenkomst op en/of zorgen ervoor dat jouw uren uitbetaald worden. Echter kiezen veel opdrachtgevers ervoor om de verdere afhandeling zelf te regelen.

  • Zijn jullie een bemiddelingsbureau?

    Nee. Jellow is een netwerk wat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Hierdoor komen freelancers en opdrachtgevers direct met elkaar in contact, wij zitten hier niet tussen en zijn dus geen bemiddelingsbureau.

  • In welke branches en vakgebieden is Jellow actief?

    Je vindt bijna alle profielen binnen de zakelijke dienstverlening op Jellow: van freelance developers tot freelance juristen. Omdat wij ons voornamelijk richten op de zakelijke dienstverlening, vind je geen timmermannen en loodgieters in het netwerk.

  • Wat moet ik doen om te kunnen starten als freelancer?

    Leuk dat je interesse hebt om te starten als freelancer! Wij hebben een blog geschreven over de stappen die je moet zetten om te kunnen starten als freelancer, deze is hier te vinden: https://www.jellow.nl/blog/nieuws/stappenplan-freelancer-worden.

  • Kan ik ook via een payroll constructie uitbetaald worden?

    Alle professionals die zijn aangemeld bij Jellow moeten freelancer zijn en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Sommige professionals hebben echter nog steeds voorkeur om uitbetaald te worden via een dergelijke payroll constructie. Hier zijn vaak wel mogelijkheden voor, beide via Jellow Contracting of rechtstreeks met de opdrachtgever. Hier kan overleg over plaatsvinden met de opdrachtgever, het is echter wel verplicht om actief te zijn als freelancer.

  • Ik kan maar één vakgebied kiezen maar ik pas binnen meerdere vakgebieden, welke moet ik kiezen?

    Kies het vakgebied dat het beste bij jou aansluit of waarin je een opdracht zou willen uitvoeren. Opdrachtgevers in Jellow gebruiken een zoekbalk voor het vinden van freelancers. Indien de termen waarop gezocht wordt overeenkomen met de inhoud van jouw profiel zal je gevonden worden. Het gekozen vakgebied heeft hier geen invloed op. Het is daarom raadzaam goed te kijken naar de inhoud van je profiel. De toelichting bij je werkervaring kan dus veel bijdragen leveren.

  • Ik pas binnen geen van de genoemde vakgebieden, welke moet ik dan kiezen?

    Wij beschikken ook over het vakgebied ‘Overig’. Indien je niet binnen de andere vakgebieden past kan je hiervoor kiezen. Dit heeft geen negatief effect op je vindbaarheid. De gebruikte termen in jouw profiel bepalen of jij gevonden kan worden door een opdrachtgever. Deze termen worden gehaald uit alle informatie binnen jouw profiel, denk aan jouw werkervaring of jouw functietitel.

  • Ik werk alleen remote, hoe kan ik dit aangeven?

    In Jellow worden zowel opdrachten geplaatst die remote en/of op locatie uitgevoerd kunnen worden. Mocht je alleen remote willen werken dan raden we je aan dit in jouw introductie te vermelden.

  • Ik woon in het buitenland, ik kan dus geen Nederlandse postcode opgeven. Wat nu?

    Het is bij Jellow verplicht om een Nederlandse postcode op te geven, als je in het buitenland woont raden we aan om even contact met ons op te nemen op [email protected] Wij kunnen je dan hierover verder adviseren.

  • Kan ik mijn profiel het beste in het Engels of Nederlands invullen?

    Over het algemeen zijn de opdrachtgevers in Jellow Nederlands, dit betekent dat het in principe het verstandigst is om een Nederlands profiel aan te maken. Mocht je toch zeker willen weten dat je gevonden wordt binnen jouw vakgebied dan raden wij jou aan om eventuele termen die jouw expertise omschrijven, ook in het Engels toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld bij ‘overige zoektermen’ onderaan jouw profiel.

  • Ik heb een verkeerd cv geüpload, kan ik deze opnieuw uploaden?

    Het is niet direct mogelijk om een nieuw cv te uploaden, aangezien deze nog ingevoerd wordt. Als je een verkeerd bestand hebt geüpload kun je deze mailen naar [email protected] Wij zullen ervoor zorgen dat het juiste bestand in jouw Jellow profiel wordt verwerkt.

  • Kan ik een freelance account aanmaken als bedrijf?

    Jellow maakt zich hard voor direct contact tussen opdrachtgevers en freelancers. Daarom laten wij ook geen intermediairs toe op Jellow. Het is dan ook niet de bedoeling dat een bedrijf als freelancer een account aanmaakt, om op die manier verschillende freelancers aan te bieden. Een freelance account is dan ook voor één individuele freelancer, deze kan niet gebruikt worden voor meerdere personen. Eventueel is het wel mogelijk om andere freelancers aan te bevelen voor een opdracht als deze niet bij jou aansluit, hier mag echter geen marge tussen zitten.

  • Hoe kan ik mijn account verwijderen?

    Jouw Jellow account kan je zelf verwijderen door naar instellingen te gaan. Onder instellingen zie je het kopje ‘account wijzigen’, in deze tekst zie je het woord ‘hier’. Je kan op deze knop klikken om jouw account te verwijderen.

  • Hoe moet ik mijn vakgebied aanpassen?

    Indien je het vakgebied wil wijzigen kan dat door ons te mailen en aan te geven in welk vakgebied je geplaatst zou willen worden.

  • Kan ik meerdere freelance accounts aanmaken in Jellow?

    Het is niet de bedoeling dat er meerdere accounts aangemaakt worden in Jellow voor één freelancer. Uit één profiel dient duidelijk naar voren te komen waar je ervaring in hebt en naar wat voor functie(s) je op zoek bent.

  • Kan ik een portfolio uploaden?

    Het is op dit moment nog niet mogelijk om een portfolio te uploaden in jouw Jellow profiel. Wel is het mogelijk om een website/link naar je portfolio toe te voegen aan je profiel. Wanneer je een uitnodiging hebt gehad om te reageren op een opdracht is er bij je reactie wel ruimte om een document te uploaden.

  • Kan ik zien wie mijn profiel heeft bekeken?

    Op dit moment is het niet mogelijk om te zien wie jouw profiel bekeken heeft en hoe vaak je profiel bekeken is.

  • Er staat op mijn profiel dat ik in een netwerk zit, wat betekent dit?

    Opdrachtgevers kunnen in Jellow een eigen freelance pool opbouwen. Opdrachtgevers plaatsen freelancers in hun pool als zij eerder bij hun hebben gewerkt of als ze de freelancer interessant vinden voor een eventuele toekomstige opdracht. Op deze manier kunnen zij bij een nieuwe opdracht gemakkelijk hun eigen netwerk raadplegen. Als jij een bedrijfsnaam ziet staan onder ‘netwerken’ betekent dit dat je of eerder bij hun hebt gewerkt, of dat zij jouw profiel interessant vinden voor in de toekomst.

  • Wat kan ik doen om beter gevonden te worden?

    Opdrachtgevers maken bij het zoeken naar freelancers gebruik van zoekwoorden. De inhoud van jouw profiel is dan ook belangrijk voor je vindbaarheid. Denk aan het toevoegen van een samenvatting en/of introductie, en een toelichting bij jouw werkervaring. Licht bijvoorbeeld toe waarin je ervaring hebt opgedaan/ hoe je takenpakket eruit zag en wat jouw kwaliteiten zijn. Indien de inhoud van jouw profiel aansluit op de zoekwoorden van de opdrachtgever zal je eerder gevonden worden. Het is natuurlijk ook belangrijk om je profiel up-to-date te houden. Een andere mogelijkheid om je profiel interessanter te maken is het vragen van feedback aan oud opdrachtgevers en collega’s.

  • Wat is de NPS?

    In het geval je een oud opdrachtgever of collega vraagt om een beoordeling in Jellow wordt hen onder andere de volgende vraag gesteld: Hoe waarschijnlijk is het dat je deze freelancer zult aanbevelen aan een vriend of collega? Je kunt beoordeeld worden met een cijfer tussen de 1 en 10. De cijfers 1 t/m 6 zorgen voor een score van -1, de cijfers 7 en 8 zorgen voor een score van 0 en de cijfers 9 en 10 zorgen voor een score van 1. De scores worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal mensen dat jouw beoordeeld heeft. Dit is hoe de NPS is opgebouwd. De NPS ligt altijd tussen -100 en 100.

  • Kan ik alleen beoordelingen vragen aan opdrachtgevers waar ik via Jellow bij heb gewerkt?

    Nee, je bent vrij om aan al jouw (oud) opdrachtgevers/collega’s een verzoek te sturen voor het invullen van een beoordeling.

  • Ik zie onder ‘opdrachten’ geen opdrachten staan, hoe kan dit?

    Jellow werkt met besloten opdrachten, wat betekent dat opdrachtgevers in Jellow op zoek gaan naar de freelancer die goed bij hun opdracht aansluit. Zij maken vervolgens een selectie van freelancers naar wie de opdracht wordt gestuurd. Wanneer jij uitgenodigd wordt voor een opdracht ontvang je van ons een mailtje en verschijnt deze opdracht ook onder de knop ‘opdrachten’. Omdat Jellow werkt met besloten opdrachten zijn onder ‘opdrachten’ dus niet meteen opdrachten te zien waar op gereageerd kan worden.

  • Kan ik een melding krijgen als er een opdracht geplaatst wordt?

    Wanneer je wordt meegenomen in de selectie van een opdracht ontvang je altijd een mail. De mail wordt verzonden naar het mailadres dat gekoppeld is aan je account. Je wordt via de mail doorgelinkt naar opdracht, maar kan deze na een uitnodiging ook terugvinden door in te loggen in Jellow en te klikken op opdrachten. Hier staan dan alle opdrachten waarvoor jij bent uitgenodigd.

  • Hoe lang duurt het voordat ik uitgenodigd wordt voor een opdracht?

    Binnen Jellow zijn wij erg afhankelijk van vraag en aanbod. Hierom weten wij van te voren niet waar een opdrachtgever naar op zoek is. Natuurlijk hopen wij dat er op korte termijn een opdracht in Jellow geplaatst wordt die goed bij jou aansluit. Een compleet en inhoudelijk profiel zal bijdragen aan een betere vindbaarheid, waardoor de kans groter wordt om meegenomen te worden in een opdracht selectie. Lees deze blog om te kijken wat jij nog kan doen om jouw vindbaarheid te verbeteren.

  • Hoeveel opdrachten zijn er binnen mijn vakgebied?

    Wij hebben te maken met vraag en aanbod binnen Jellow. Wij weten niet van te voren waar de opdrachtgever naar op zoek is. Natuurlijk hopen wij dat er op korte termijn een opdracht in Jellow geplaatst wordt die goed bij jou aansluit. Het aantal opdrachten per vakgebied verandert continue. Wij kunnen hier dus ook geen uitspraken over doen.

  • Kan een opdrachtgever mijn cv zien?

    Jouw cv wordt gebruikt om jouw werkervaring, opleiding en overige informatie in Jellow in te vullen. Deze informatie is zichtbaar voor opdrachtgevers, echter kunnen zij niet bij jouw geuploade cv. Mocht je zeker willen weten dat deze door de opdrachtgever bekeken wordt dan raden wij jou aan om deze mee te sturen met jouw reactie op de opdracht.

  • Is mijn reactie goed binnen gekomen?

    Als je na het plaatsen van je reactie jouw reactie onder de opdracht ziet staan is deze goed binnen gekomen en zal deze ook direct zichtbaar zijn voor de opdrachtgever. Indien je hiervan niet zeker bent kan je altijd even contact met ons opnemen door te mailen naar [email protected]

  • Ik heb gereageerd op een opdracht, wanneer kan ik reactie ontvangen?

    Opdrachtgevers ontvangen een mail van alle reacties die onder hun opdracht geplaatst worden. Vaak wachten ze even met het reageren op deze individuele berichten omdat zij iedereen de mogelijkheid willen geven om te kunnen reageren op de opdracht, hierna gaan ze alle reacties individueel bekijken. Jellow biedt uitsluitend het netwerk wat opdrachtgevers en freelancers aan elkaar koppelt, wij zitten verder niet tussen het contact. Mocht je verdere vragen hebben over de opdracht of over wanneer je een reactie kunt verwachten dan raden we je aan om of onder de opdracht te reageren of rechtstreeks contact op te nemen met de opdrachtgever.

  • Kan ik iemand anders aanbevelen voor de opdracht?

    Als jij zelf niet beschikbaar bent of je kent iemand anders die beter bij de opdracht past dan kun je ook altijd iemand aanbevelen. Dit kan via de pagina waar de opdracht te zien is, klik op ‘iemand aanbevelen’ en vul de naam en het mailadres in. Deze persoon ontvangt dan een uitnodiging voor Jellow, via deze persoonlijke link kunnen zij een account aanmaken en hebben zij direct toegang tot de opdracht.

  • Moet ik ook reageren op een opdracht als ik niet geïnteresseerd ben?

    Soms zal je wellicht een opdracht toegestuurd krijgen die niet helemaal bij jouw wensen aansluit, of je bent misschien niet beschikbaar. Wij waarderen het als je deze informatie alsnog achterlaat bij de opdracht. Dit helpt ons bij het verbeteren van de profielen en selecties. Je kan als je uitgenodigd wordt bij de opdracht klikken op ‘niet geïnteresseerd’, vervolgens wordt er gevraagd om een reden. Als je deze informatie invult zal je ook niet meer meegenomen worden in eventuele reminders voor de opdracht.

  • Ik wil graag de opdrachtgever spreken, kan ik daarvoor bij jullie bellen?

    Het telefoonnummer op de website is van ons hoofdkantoor in Naarden. Via dit nummer is het dan ook niet mogelijk om in contact te komen met de opdrachtgever van de opdracht waarvoor je uitgenodigd bent. Indien je rechtstreeks met de opdrachtgever in contact wil komen kan je het beste het desbetreffende bedrijf bellen of mailen. Wij delen geen contactgegevens.

  • Opdrachtgevers
  • Hoeveel kost het aanmaken van een Jellow account op Jellow?

    Als opdrachtgever kan je bij Jellow kiezen om een abonnement af te sluiten. Met dit abonnement kan je onbeperkt opdrachten plaatsen, heb je ongelimiteerd toegang tot alle freelance profielen en creëer & beheer jij je eigen freelance pool. Wil je meer weten over de verschillende abonnementen? Kijk dan op www.jellow.nl/pricing. Je kan ons ook altijd bellen (035-7370352) of mailen ([email protected]) voor vragen.

  • In welke branches en vakgebieden is Jellow actief?

    Je vindt bijna alle profielen binnen de zakelijke dienstverlening op Jellow: van freelance developers tot freelance juristen. Omdat wij ons voornamelijk richten op de zakelijke dienstverlening, vind je geen timmermannen en loodgieters in het netwerk.

  • Hoe kan in mijn abonnement stopzetten?

    Even (tijdelijk) geen gebruik maken van Jellow? Dat kan! Stuur een mailtje naar [email protected] Het abonnement zal dan stopgezet worden. Je kan tot de laatste dag van je abonnement gebruik blijven maken van Jellow. Jouw gegevens zullen bewaard blijven voor een volgende keer dat je van ons gebruik wilt maken. We zien je graag weer terug!

  • AVG en GDPR
  • Is Jellow AVG (GDPR) compliant?

    Jellow doet er alles aan om de data van haar gebruikers te beheren en te beschermen op de manier zoals beschreven staat in de AVG. Een officiële stempel bestaat er niet, dus of we aan alles hebben gedacht is helaas niet met 100% zekerheid te garanderen. Mocht je van mening zijn dat er we iets gemist hebben dan horen we dat natuurlijk graag en passen we dat direct aan.

  • Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

    Ja dat kan altijd! Zodra je bent ingelogd kan je in je profiel je persoonlijke data aanpassen. Je kan je profiel vinden en aanpassen als je bent ingelogd en rechtsboven je naam klikt. Kies vervolgens ‘mijn account’. Wil je een download van alle data die we hebben opgeslagen neem dan contact met ons op via 035-7370352 of stuur een email naar [email protected] Wij sturen dan binnen 48 uur (op werkdagen) een bestand met al je data naar het email adres dat in je profiel vermeld staat.

  • Wie kan mijn persoonlijke data zien?

    Jellow probeert zo min mogelijk persoonlijke data op te slaan. De data die we van onze gebruikers opslaan is nodig om vraag en aanbod in de freelancemarkt zo goed mogelijk met elkaar te verbinden. Alleen voor dat doel wordt de opgeslagen data opgeslagen en gebruikt. Persoonlijke data van gebruikers wordt nooit met derden gedeeld anders dan met die gecontracteerde partijen die zorgen voor de juiste afhandeling van een opdracht. Voor een compleet overzicht van alle datavelden die we opslaan verwijzen we graag naar Appendix D ‘Datavelden’ in de Algemene voorwaarden.

  • Hoe kan ik mijn account verwijderen?

    Om je account te verwijderen klik je rechtsboven op je naam en vervolgens op ‘instellingen’. Onderaan deze pagina heb je de mogelijkheid om je gehele account te verwijderen. LET OP: bij het verwijderen van je account wordt ook echt alles verwijderd uit onze database. Alleen die data die valt onder de wettelijke bewaarplicht zoals informatie over lopende en afgeronde opdrachten zullen bewaard blijven voor de periode die daarvoor staat.

  • Heeft Jellow een Privacy Statement welke is aangepast aan de AVG (GDPR)?

    Ja die hebben we! Je kan deze vinden in Appendix A van de Algemene Voorwaarden. Hier staat o.a. ook vermeld hoe we omgaan met cookies en waarvoor deze gebruikt worden.

Is je vraag nog niet beantwoord? We helpen je graag!

Stel je vraag