De beste mensen vind je in het netwerk van jezelf en van bekenden. Eens?

Tom van der Veer

De beste mensen vind je in je eigen netwerk en in het netwerk van bekenden

0 %
0 %

Je bent niet de enige die regelmatig te maken heeft met uiteengevallen teams, enorme groei en/of een gebrek aan expertise. Wij spreken dagelijks met opdrachtgevers die op zo’n moment de zoektocht beginnen naar de beste freelancers en vervolgens volledig terugvallen op het eigen netwerk of het netwerk dat ze via via krijgen aangereikt. Maar is dit wel de beste/juiste manier? 

Ik val gelijk met de deur in huis: ik ben het hier niet mee eens. Sterker nog, door uitzonderlijk op je eigen netwerk terug te vallen, beperk je jezelf in de mogelijkheden. Zonder groot en kwalitatief netwerk, kan je namelijk niet benchmarken en is de kans veel groter dat je met iemand gaat samenwerken die niet voldoet aan de juiste expertise. 

Het eigen netwerk biedt kansen

Dat wil niet zeggen dat wij de kansen niet inzien van het eigen netwerk. Wanneer het eigen netwerk groot, divers, ervaren en betaalbaar is, dan kan je hier op bouwen en sta je sterker in je schoenen. Samen vul je de gaten in jouw teams en zorg je ervoor dat de organisatie flexibel omgaat met de uitdagingen die je voor ogen hebt. En dat ook nog eens met bekenden of misschien zelfs je eigen vrienden. 

In de media worden deze succesverhalen groot uitgelicht en dat is natuurlijk fantastisch om te zien. Denk bijvoorbeeld aan horecaondernemers die in de coronacrisis hun (luxe) restaurant ombouwen naar een take-away locatie. Om dit te promoten schakelen ze de hulp in van vrienden die handig zijn met social media advertising, zo krijgt de omzet nog eens een extra boost.

Hoe sterk is jouw eigen netwerk eigenlijk?

Maar lang niet iedereen kan zeggen dat dit eigen netwerk zo sterk is als ze zouden willen. Wij dagen daarom ondernemers, managers en organisaties uit om altijd kritisch te kijken naar hun eigen netwerk. Hoe sterk is jouw eigen netwerk eigenlijk? In hoeverre kan je zeggen dat de mensen uit jouw eigen netwerk voldoen aan wat jouw organisatie nu specifiek nodig heeft? Veel situaties vragen niet zomaar wat extra handen, maar juist creativiteit, maatwerk en expertise.

Voorbeeld

Denk bijvoorbeeld aan een ondernemer met een webshop die door de huidige drukte geen tijd meer heeft voor haar boekhouding. Haar aandacht wordt opgeëist door operationele verantwoordelijkheden binnen de organisatie. Dat is toch even lastig, het is voor haar namelijk erg belangrijk dat de boekhouding wordt gedaan door iemand die de taal spreekt van de e-commerce wereld. 

Via via vindt de ondernemer een boekhouder van 70 euro per uur. De boekhouder heeft geen ervaring binnen de specifieke branche en komt moeilijk mee binnen het jargon van de logistieke sector. De ondernemer stopt na verloop van tijd de samenwerking met de boekhouder en komt er al snel achter dat zij 20€ per uur teveel heeft betaald aan iemand waarmee zij niet prettig heeft samengewerkt.

Bovendien is er door de miscommunicatie veel ruis ontstaan en zijn enkele foutjes gemaakt in de boekhouding. Dat is natuurlijk vervelend, maar dit had voorkomen kunnen worden.

Zonder groot en kwalitatief netwerk kan je niet benchmarken

Zorg daarom dat je ten alle tijde investeert in het vergroten van je eigen netwerk. Laat de wereld om je heen weten waar jouw organisatie mee bezig is en de juiste mensen zullen jouw organisatie verder helpen. Deel bijvoorbeeld online via social media of een persbericht wat de uitdagingen zijn voor jouw organisatie. Benoem daarnaast wat jouw visie hierop is en welke (beperkte) mogelijkheden je nu hebt.

Tot slot kan je je netwerk vergroten door je simpelweg aan te melden bij bestaande online netwerken. Hier is uiteraard enige inspanning en budget voor nodig, maar wij weten uit ervaring dat het de moeite waard is.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld komt van een grote organisatie gespecialiseerd in het ontwikkelen van complexe software. Door de situatie omtrent het coronavirus zag de HR afdeling het hele Cloud Engineering team uit elkaar vallen. Meerdere engineers, in dit geval expats met unieke kennis, keerden terug naar hun land van herkomst, waardoor er met spoed moest worden gezocht naar vervanging die het innovatieproces niet zou laten afremmen. Er moest deels op locatie gewerkt worden in Nederland.

In eerste instantie werd gedacht aan het terugroepen van oude bekenden die in het beginstadium betrokken waren bij dit complexe project, maar het HR team wist dat zij niet konden voldoen aan de kwaliteiten van de expats die zojuist waren vertrokken.

Om goed te kunnen benchmarken werd het eigen netwerk vergroot met 10 freelancers uit het Jellow netwerk, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat er binnen een week twee freelancers (uit Jellow) van gelijke ervaring werden ingehuurd. 

Kies altijd voor een duurzame samenwerking

Wij vinden het geweldig om te zien dat ondernemers deze investering nu durven te maken. In Jellow kiezen ondernemers ervoor om die enkele Boekhouder of Cloud Engineer uit het eigen netwerk te vergelijken met honderden andere freelancers uit het Jellow netwerk.

Het geeft ondernemers, managers en organisaties als geheel de mogelijkheid en vrijheid om te benchmarken, wat uiteindelijk zorgt voor de perfecte match en een duurzame samenwerking. 

Twijfel jij ook wel eens aan je eigen netwerk?

Een kleine investering in het vergroten van je eigen netwerk, levert dus duurzame relaties op voor de toekomst. Twijfel jij ook wel eens of jouw eigen netwerk voldoende is om te kunnen groeien, innoveren of om (tijdelijk) problemen op te lossen?

Dan is dat genoeg reden om (samen) met je collega’s een plan te maken om zo snel mogelijk nieuwe mensen te ontmoeten. Je zult er geen spijt van krijgen! Je kan ook direct starten met Jellow en je netwerk verbreden met ruim 35.000 freelancers.

 
Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

8 tips om meer omzetstromen op te zetten

Corona. Recessie. Klimaat. De uitdagingen waar we nu voor staan kun je zeker pittig noemen. Het zijn spannende tijden, zeker voor freelancers. Je markt kan opeens wegvallen, zoals velen helaas al hebben ervaren. Dit blog gaat over het opbouwen van nieuwe manieren om geld te verdienen met praktische actiepunten. Zo kun je snel schakelen in tijden van nood.

Veelgestelde vraag: Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij in Jellow?

Je hebt een profiel aangemaakt bij Jellow om in contact te komen met opdrachtgevers. Maar je wil natuurlijk niet dat jouw gegevens voor het oprapen liggen. Een vraag die wij vaak krijgen is: "Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij?" Bijvoorbeeld wanneer de opdrachtgever jouw profiel tegenkomt in het netwerk en deze bekijkt. Je leest het antwoord in deze blog!

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.