Growth Hacking voor freelancers: de 5 basics

Jellow

Hoe krijg jij het voor elkaar om als freelancer jouw naam gratis onder de aandacht te brengen met behulp van ‘Growth Hacking’? Wil je opdrachtgevers binnenhalen maar heb je geen geld om uit te geven aan advertenties? Test dan deze tips en begin met het hacken van jouw groei.

Je bent ingeschreven bij de KvK. Je hebt een eigen website. Je bent actief op social media en jouw cv ziet er tiptop uit. Hoe ga je er nu voor zorgen dat jij als freelancer succesvol gaat worden? We willen natuurlijk allemaal niets liever dan die freelancer zijn die de ene na de andere opdracht binnen ziet komen terwijl je ergens op een tropisch strand aan jouw kleurtje werkt. Maar hoe krijg je dat nou precies voor elkaar?

Als freelancer ben je niet alleen bezig met jouw expertise, maar ben je tegelijkertijd ook directeur marketing en sales. Het is dus een logisch onderdeel van jouw takenpakket om jouw product (lees: jijzelf) als merknaam onder de aandacht te brengen. Hier staan 5 handige Growth Hacking tips om zonder geld uit te geven meer naamsbekend te creëren.

Maar wat is Growth Hacking eigenlijk?

Growth Hacking vindt zijn origine in Silicon Valley waar startende ondernemers, met relatief weinig geld, de grote bedrijven te slim af moesten zijn om te kunnen groeien. Growth Hackers focussen zich daarom vaak op gratis alternatieven ten opzichte van traditionele marketing, bijvoorbeeld het gebruik van sociale media, in plaats van het kopen van advertentieruimte.

Het is echter een misverstand om te denken dat Growth Hacking alleen gericht is op het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers. Een ware growth hacker richt zich op het creëren van een lange duurzame groei in plaats van winst op de korte termijn. Zo kan je met de volgende Growth Hacks niet alleen nieuwe opdrachtgevers werven maar tegelijkertijd jouw bestaande opdrachtgevers geïnformeerd en betrokken houden.

Tip 1: Kies een verhelderende titel

Een hele makkelijke manier om jouw vindbaarheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat potentiële klanten jouw toegevoegde waarde beter begrijpen, is het veranderen van jouw titel zodat deze jouw skills en ervaringsniveau reflecteren. Sociale en zakelijke platformen zijn jouw beste vriend als freelancer en kunnen het verschil maken tussen een leeg of een vol klantenbestand. Het is daarom belangrijk je online goed te presenteren, zodat mogelijke opdrachtgevers direct een toegevoegde waarde kunnen herleiden uit jouw titel.

Bijvoorbeeld, als jij een communicatie professional bent die zich specialiseert in het schrijven van corporate communicatie en PR, dan wil je een headline die dit reflecteert. Dan zal jouw headline componenten zoals “Freelance Communicatiespecialist | Tekstschrijver met meer dan 10 jaar ervaring | Gespecialiseerd in Corporate Communicatie en PR” moeten bevatten. Let ook goed op wat jouw rol onderscheid. Je kunt namelijk een communicatie professional zijn op het gebied van advies geven, dan wil je natuurlijk in jouw headline “Communicatieadviseur” zetten en niet “Communicatiespecialist”.

Tip 2: Blog om een naam voor jezelf te vestigen

De beste manier om vindbaar te worden, is om een blog te schrijven waar mensen een antwoord op zoeken. Bloggen is een makkelijke manier  om op organische wijze klanten binnen te halen. De juiste blog kan zeer effectief zijn in het converteren van bezoekers naar klanten. Om hierin succesvol te zijn is het belangrijk dat je niet blogt om te bloggen maar juist blogt met een doel. Je wilt content creëren waarmee je de aandacht kan grijpen, het beslissingsproces kan begeleiden en uiteindelijk de deal kan closen.

Wanneer jij vanuit jouw expertise relevante content schrijft, komen lezers vanzelf. Zo kan een recruiter bloggen over het voeren van sollicitatiegesprekken en tips geven over waar hiring managers op kunnen letten. Je kan op deze manier op de radar komen als een expert in jouw vakgebied bij prospects en ze weten je makkelijker te vinden als ze hulp nodig hebben.

Tip 3: Gebruik jouw netwerk om in de spotlights te komen

Het goed gebruiken van jouw contacten kan je helpen om meer blootstelling te krijgen en goede gesprekken te voeren over jouw vakgebied. Posts op sociale en zakelijke platforms zijn een perfecte manier om jouw contacten te gebruiken om jouw gedachtegoed te delen en te versterken. Tag twee of drie personen die iets kunnen toevoegen aan het gesprek, door een comment te schrijven op jouw post.

Kies een paar invloedrijke of actieve leden van jouw netwerk en houd ze in gedachten wanneer je content schrijft. Niet iedereen zal interesse of passie hebben voor jouw content, dus het is belangrijk dat je van tevoren bedenkt op welke manier zij kunnen bijdragen aan het onderwerp. Als je hier goed over nagedacht hebt, probeer het dan eens uit met een paar contacten waar je een goede band mee hebt opgebouwd.

Tip 4: Maak vrienden en help ze aan werk

Freelancers helpen elkaar graag aan werk en om deze reden is het creëren van een bevriend freelancenetwerk een belangrijke bezigheid voor zelfstandig ondernemers. Met een groep bevriende freelancers in hetzelfde vakgebied kun je gedurende een rustige periode vragen of zij nog hulp nodig hebben met hun opdrachten. Tegelijkertijd kan je in een drukke periode deze gunst terug verlenen en wat klussen uitdelen die je op dat moment niet zelf kan doen. Het is een win-win situatie!

Neem deel aan relevante (online) communities en maak vrienden in jouw niche. Ga eens wat drinken met een freelancer die je beter wil kennen. Wanneer een opdracht jouw kant op komt die niet past kun je hem doorsturen naar een mede-freelancers. Men oogst immers wat men zaait.

Tip 5: Boost jouw reputatie door te verwijzen naar oude opdrachtgevers

Wanneer mensen niet beschikken over de kennis die nodig is om te oordelen over een nieuwe of onbekende situatie, dan grijpen ze terug naar bewijs in hun sociale omgeving. In het geval van een freelancer betekent dit dat je een krachtige signaal kan afgeven met ‘social proof’.

Dit houdt in dat je aan toekomstige opdrachtgevers laat zien dat je met verschillende bedrijven hebt samengewerkt om zo jouw ervaring en geloofwaardigheid aan te tonen. Je kan bijvoorbeeld logo’s gebruiken van opdrachtgevers in jouw profiel of portfolio. Begin met de grootste namen, zelfs als jouw samenwerking beperkt is geweest.

Vraag daarnaast ook om testimonials van tevreden opdrachtgevers en leg daarbij uit waarom deze belangrijk voor jou zijn, waarom je deze opdrachtgever uitkiest om een testimonial te schrijven en wat je graag terug wilt zien in hun referentie. De testimonials kun je altijd weer gebruiken in jouw online profielen en mailtjes naar opdrachtgevers om ze te overtuigen van jouw vaardigheden.

Succes met hacken!

Tags: How to

Share this article

Maybe you also find this interesting?

Inkomstenbelasting als ZZP’er

Sinds kort heeft Jellow een samenwerking met Paperdork, een unieke combinatie van een innovatief boekhoudprogramma en jouw eigen cijferbaas. Naast belangrijke informatie voor...

5 minutes Jellow