5 Tips om jouw freelance merk te laten groeien

Ellen van Dieren & Bastiaan Post

Personal branding en online zichtbaarheid. Je leest er steeds vaker over, maar benieuwd of het iets voor jou is? In deze blog nemen ondernemers Ellen van Dieren en Bastiaan Post je mee in hun ervaringen en tips om jouw merk als freelancer te laten groeien.

Laten we beginnen met wat wij verstaan onder personal branding. Personal branding is jouw manier om waarde toe te voegen aan je netwerk en je hiermee te onderscheiden van anderen. Het is niet jezelf anders of beter voordoen, maar juist jezelf zijn. Hierdoor ben je makkelijker benaderbaar voor jouw klant en bouw je een vertrouwensband op.

Want we weten allemaal dat het makkelijk is om iets te kopen of iemand in te huren die je kent en waar je een ‘goed gevoel” bij hebt. Hierbij een aantal tips hoe jij dat goede gevoel kan meegeven aan jouw netwerk door je online zichtbaarheid te vergroten.

Tip 1. Focus op je ideale volger

Vaak bevat jouw online netwerk (neem LinkedIn als voorbeeld) een uiteenlopende doelgroep van mensen die je de afgelopen jaren hebt verzameld. Van oud-klanten, ex-collega’s, vrienden, tot misschien wel je toekomstige werkgever of je wens-prospect. Het is onmogelijk en onwenselijk om voor iedereen passende content te maken.

Leg daarom je focus niet op je bestaande netwerk, maar op je ideale volger. Voor wie maak jij jouw content en wie wil je aantrekken in jouw netwerk?

Tip 2. Maak waardevolle content en wees consequent zichtbaar.

Welke kennis en expertise heb jij om te delen die waardevol is voor jouw volgers? Via een mindmap kom je tot inzichten welke thema’s bij jou passen. Kies er daar maximaal 5 uit die de basis vormen voor al jouw zakelijke content. Streef hierbij om niet alleen informatie te delen, maar ook inspiratie en emotie.

Laat dus niet alleen zien in welke opdracht je werkt, op welk event je bent of welk boek je leest, maar deel vooral jouw “learnings & results” eruit. Dan wordt het pas waardevol voor jouw netwerk om jou te volgen.

Tip 3. Streef naar interactie

Het doel van online zichtbaarheid is om in verbinding te komen met je doelgroep. De tijd van eenrichtingsverkeer en alleen maar zenden hebben we wel achter ons gelaten. Streef er dus naar om content te maken die leidt tot interactie en ga (online) het gesprek met ze aan.

Tip 4 van trainer Ellen. Vertel jouw verhaal

Vertel jouw verhaal. De afgelopen jaren heb ik zelf ervaren dat als je mensen meeneemt in jouw verhaal, jouw drijfveren, jouw mening, jouw successen en ook jouw leermomenten dat het loont. Verschuil je niet achter een logo of een website, maar laat jezelf zien. Wees zichtbaar op foto’s, video’s en deel jouw unieke ondernemers verhaal.

Over Ellen:
5 Tips om jouw freelance merk te laten groeien​Ellen van Dieren is ondernemer, trainer en spreker. Sinds 2017 heeft zij haar eigen bedrijf “De recruitment trainer” waarin ze haar kennis deelt over recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. 

Ook is het hebben van de juiste mindset, ontwikkelen van een sterk personal brand en het creëren van online zichtbaarheid een thema wat altijd terugkomt in haar trainingen en online blogs & vlogs.

Tip 5 van recruiter Bastiaan. Onderhoud je netwerk op een persoonlijke manier

Onderhoud je netwerk op een persoonlijke manier. Als recruiter zit ik natuurlijk dagelijks op LinkedIn en andere socials en heb ik een breed netwerk. Dit is echter niet voldoende, zorg ervoor dat je jouw netwerk ook goed onderhoud en zorg voor interactie en eerlijke aandacht.

Op een persoonlijke manier communiceren, mensen helpen en tips geven. Of gewoon eens aan iemand vragen hoe het gaat bezorgt je op een later moment wellicht weer een leuke nieuwe klus!

Over Bastiaan:
5 Tips om jouw freelance merk te laten groeienBastiaan Post is een ervaren recruiter met (internationale) werkervaring in verschillende branches en organisaties, van snel groeiende start-ups, multinationals, tot het MKB en binnen de overheid. 

Sinds 2017 heeft hij zijn eigen ondernemening Post (Interim) Recruitment en ondersteunt hij verschillende organisaties met het opzetten van recruitment, employer branding, specifieke sourcing opdrachten en uiteraard het vervullen van meestal lastig in te vullen vacatures. Ook traint hij sinds kort recruiters en geeft ze praktische tips en voorbeelden om hun recruitment proces naar een hoger niveau te tillen.

 

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.

Freelancers inhuren zonder risico’s

Het inhuren van freelancers is ideaal als je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode extra hulp kan gebruiken, een expert nodig hebt om je tijdelijk te helpen met bepaalde kwesties waar jij er niet uit komt of simpelweg niet ‘vast wil zitten’ aan medewerkers.

CEO’s zoeken in Jellow rechtstreeks contact met freelancers

Ontvang je als freelancer een opdracht in Jellow? Dan is de kans groot dat je het gesprek aangaat met de CEO, directeur en/of eigenaar van een bedrijf. Ruim de helft van de actieve opdrachtgevers in Jellow zijn CEO’s. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Jellow. Verrassend? Niet echt. Goed nieuws? Dat absoluut! Lees hieronder waarom.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie