Het wordt tijd dat jij aan jouw freelancepool begint

Susan Mulder Susan Mulder

Het wordt tijd dat jij aan jouw freelancepool begint

Hoe Nederland werkt, verschuift razendsnel. Op dit moment, wanneer jij dit stukje leest, verandert de arbeidsmarkt weer wat meer van vast naar flex. En die verschuiving vindt overal plaats. Het wordt tijd dat jij inspeelt op deze verschuiving...niet in je eentje, maar samen met andere bedrijven. Hoe? Lees hier meer. 

Met een beetje research kom je er eigenlijk achter dat: 

  1. De freelance markt 3x sneller groeit ten opzichte van de gehele arbeidsmarkt; 
  2. De verwachting is dat in 2027 de arbeidsmarkt voor het grootste deel vervuld wordt door freelancende professionals;
  3. Millennials (generatie Y) meer gaan freelancen en minder op zoek zijn naar vaste banen. En wist je dat 47% van de millennials al freelancet? 

Als MKB’er, start-up, scale-up, maar ook als groot bedrijf, kan het behoorlijk belangrijk zijn om in te spelen op deze verschuiving. 

Als we een beetje om ons heen vragen, horen we vaak dat opdrachtgevers nog niet echt nagedacht hebben over deze veranderende markt. De basis van het inspelen op deze veranderende markt is het verzamelen van goede freelancers om je heen. Maar het opbouwen van een ‘flexibele schil’ (daar waar je mensen om je heen verzamelt die als freelancer aan de slag komen) lijkt voor velen nog een ‘ver van het bed’ show. 

Heb jij al weleens nagedacht over het opbouwen van een flexibele schil/freelance pool? Of nog een stapje verder terug, heb je bijvoorbeeld weleens nagedacht waar je op dit moment zou beginnen met zoeken als je dan toch ineens een freelancer nodig hebt? Bijvoorbeeld wanneer je een interim opdracht beschikbaar hebt, of tijdelijke expertise nodig hebt? De dingen die wellicht in je op zullen komen zijn:

  • Ik ken nog wel een paar freelancers, ik stuur hen wel een berichtje
  • Ik vraag mijn eigen netwerk (en het netwerk van mijn eigen netwerk) of zij toevallig een goede freelancer kennen
  • Eventueel plaats ik een berichtje op social media
  • Ik Google wel “freelance *gespecialiseerd in beroep x* gezocht of vinden”
  • Misschien is een recruitmentbureau een goed idee? 

Vaak gaat hier veel tijd overheen, en misschien ook wel een bak met geld. Daarom kan het wellicht handig zijn om alvast aan de slag te gaan met, of alvast na te denken over je flexibele schil/freelance pool. 

Het werven van freelancers met je eigen freelancepool

Heel misschien heb je het ooit weleens gezien (of misschien heb je er zelfs mee gewerkt): de rolodex. Met een rolodex was het even scrollen door de kaartjes en daar *hoppa!* daar vond je een visitekaartje van freelancer Laura die de vorige keer zo goed werk had afgeleverd…maar, het visitekaartje is niet up-to-date, het telefoonnummer werkt niet meer…onhandig!

Nu letterlijk bijna alles digitaal is en kan, worden de old school rolodexen niet meer gebruikt. Enkele (grote) bedrijven hebben daarom een soort digitale rolodex, een platform, binnen hun eigen bedrijf opgebouwd. Een goed idee zou je denken, omdat je op die manier eenvoudig gegevens kan bijhouden en je snel een goede freelancer kan vinden als je snel expertise zoekt.

Maar als alle bedrijven zelf platforms gaan bouwen, werkt dat niet. 

Waarom het niet werkt als iedereen zijn/haar eigen platform voor zzp’ers gaat bouwen, wordt uitgebreid in deze blog beschreven. Lars geeft hierin aan dat het ‘ieder voor zich’ niet werkt, omdat bedrijven die een eigen online platform beginnen vaak te veel vanuit zichzelf denken. 

Freelancers willen vaak niet op 81230 verschillende platformen actief zijn. Dat betekent namelijk dat je overal een profiel moet bijhouden en verschillende websites in de gaten moet houden. Terwijl je als zzp’er vaak al genoeg extra werk hebt naast het uitvoeren van zijn/haar eigen expertise bij een opdracht. Wanneer iedereen een eigen database gaat starten, gaat dat niet werken op lange termijn. 

Een eigen freelancepool opbouwen binnen een platform, is hiervoor een goede oplossing. Als verschillende bedrijven een platform gebruiken en daarbinnen een eigen freelancepool opbouwen, hoeven freelancers maar 1 profiel up to date te houden voor alle opdrachtgevers tegelijkertijd. Een groot voordeel hiervan is juist dat vraag en aanbod elkaar vinden op één marktplaats. En wat nou als bedrijven zouden samenwerken en hun eigen freelancepools met elkaar zouden delen? 

“Samenwerken als nooit tevoren”

Vaak gebeurt het dat bedrijven hun eigen pool echt voor zichzelf houden. Maar freelancers zijn niet van een bedrijf, freelancers zijn namelijk niet voor niets gaan freelancen. En als jij een leuke/goede opdrachtgever bent, hoef je niet bang te zijn dat een freelancer straks geen ‘tijd’ voor je heeft, want dan wil hij/zij graag nog een keer een opdracht voor je uit voeren.

Als we samenwerken, kunnen we ervoor zorgen dat we een zogezegd ‘ecosysteem’ neerzetten. Hoe dit werkt? Heel kort door de bocht: bedrijven zetten hun eigen pool op, vullen deze aan met freelancers uit het Jellow netwerk en nodigen hun “eigen” freelancers uit voor deze pool. Deze “eigen” freelancers kunnen ervoor kiezen (en dit gebeurt meestal ook) om ook voor andere bedrijven zichtbaar te zijn in het netwerk.

Zou bouwen we aan een platform die ervoor zorgt dat jij altijd de beste freelancers bij de hand hebt, waarbij tussenpersonen overbodig zijn en waarbij je als opdrachtgever altijd snel en direct contact hebt met de freelancers.  

Aan opdrachtgevers vragen wij dan ook om hun netwerk te delen met elkaar. Waarom zou je dit alleen maar voor jezelf houden? Inmiddels maken al meer dan 1600 opdrachtgevers gebruik van Jellow, waarvan een groot aantal al fanatiek bezig is om hun freelance pool uit te breiden. 

Met het opbouwen van een freelancepool en het delen hiervan helpt jou, andere opdrachtgevers om in te spelen op de verschuivende arbeidsmarkt, maar natuurlijk zijn er nog veel meer! Komt er ineens iets in je op waarvan je denkt dat iedereen dit moet doen/weten als het aankomt op de verschuivende arbeidsmarkt? Stuur me dan een berichtje (susan@jellow.nl), wellicht kunnen we dit toevoegen en/of je de mogelijkheid geven om hierover te schrijven op Jellow. Zoek je direct een freelancer? Klik dan hier

 

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.