4 stappen om jouw (freelance) opdracht in kaart te brengen

Tom van der Veer

Als ondernemer of manager loop je vaak tegen uitdagingen aan die je niet zelf kunt oplossen. Voordat je externe expertise inschakelt is het wel belangrijk om je behoefte goed in kaart te brengen. Dit heb je natuurlijk al in je hoofd gedaan, maar door het even kort op te schrijven werkt het altijd verhelderend.

De SPIN-methode

Een handige manier voor het in kaart brengen van je behoefte is de SPIN methode van Neil Rackham: Situatie, Probleem, Implicatie en Nut. Deze methode, waarin het stellen van de juiste vragen (in dit geval aan jezelf) centraal staat, wordt veel gebruikt door consultants. Volg onderstaande vier stappen:

Stap 1: Situatie

Wat is de situatie van je bedrijf? Hoeveel mensen heb je in dienst? Met welke leveranciers (bijv. bureaus) werk je? Maak je gebruik van bepaalde machines en/of softwares? Ben je aan het groeien, krimpen, fuseren of geen van allen?

Stap 2: Probleem

Welke problemen ervaar je binnen de huidige processen? Wie en/of wat is daar verantwoordelijk voor? Zijn het collega’s en/of leveranciers? Is er bijvoorbeeld een storing in de huidige machines of software? Welke verklaring geef jij voor het probleem?

Stap 3: Implicatie 

Wat doet dit probleem met de doelstellingen van jouw bedrijf? Wat doet het jou als ondernemer of als manager? Kom je nu bijvoorbeeld tijd tekort of gaat de omzet omlaag? Wat gebeurt er allemaal als je geen actie onderneemt? Waar zit de pijn?

Stap 4: Nut 

Wat kan een oplossing zijn voor dit probleem, om verdere implicaties te voorkomen? Heeft het bijvoorbeeld nut om de leverancier (bijv. bureau) te vervangen? Waarom heeft dat nut? Heeft het nut om de huidige software te laten optimaliseren? Hoe zie je die samenwerking met een expert precies voor je?

En hoe nu verder?

Zodra je deze SPIN-vragen hebt beantwoordt, kom je er waarschijnlijk al snel achter wat het gewenste eindresultaat is van jouw uitdaging. Tot slot is het de bedoeling dat je hulp van buiten je bedrijf gaat inschakelen. Steeds meer bedrijven kiezen tegenwoordig voor een freelancer. 

Wil jij weten wat voor type freelancer bij jou past? Lees dan verder in deze blog. Weet jij al welke freelancer je wilt inschakelen? Meld je dan als opdrachtgever aan in Jellow.

Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Contact: [email protected] of bel naar 085 877 00 70.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

social media expert

Wat doet een social media expert?

Een social media expert snapt het belang van zichtbaarheid van communicatie en de mogelijkheid tot directe interactie met klanten en doelgroepen. Bedrijven verkopen...

13 minuten Jellow
copywriter

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter? Ervaren freelance copywriter en communicatie specialist Dennis Jak schrijft over zijn passie: copywriting. Daarnaast geeft Dennis ook een aantal...

7 minuten Jellow

Wat doet een secretaresse?

Een secretaresse is een veelzijdige ondersteuner van een organisatie en is vaak het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en externen. Een secretaresse is gespecialiseerd...

8 minuten Jellow