Werven via een freelance platform versus een bemiddelingsbureau

Jellow

Wie de laatste jaren niet onder een steen heeft geleefd zal getuige zijn geweest van de ‘platformrevolutie’. Bedrijven zoals Uber en Airbnb hebben in ongekend tempo de markt veroverd. Dit hebben ze niet gedaan door alles op te kopen, maar juist door de tussenpersoon te elimineren en op deze manier vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wie tegenwoordig wil samenwerken met freelancers is ook niet meer afhankelijk van tussenpersonen, aangezien ook freelanceplatformen steeds groter worden op de arbeidsmarkt. 

Maar op de arbeidsmarkt zijn veel bedrijven nog iets minder stellig in het elimineren van de tussenpersonen. Wat is hier de reden voor en wat is belangrijk om te weten als je met een freelanceplatform aan de slag gaat? We gaan het gesprek aan met Margot Fokke-Glaser, een ervaren HR/Project manager en zelf al bijna 10 jaar interimmer. Vanwege haar brede ervaring heeft ze een goed verhaal over het werken met freelanceplatformen en bemiddelingsbureaus.

Bemiddelingsbureaus zijn ouderwets

Het werven via bemiddelingsbureaus is volgens Margot een ontzettend lang proces. Er zijn veel stappen nodig om tot een selectie van geschikte kandidaten te komen. Een goed bemiddelingsbureau doet namelijk eerst gedegen onderzoek, alvorens op zoek te gaan naar kandidaten. Dat betekent dat je als opdrachtgever aardig wat tijd kwijt bent aan het schakelen met de intermediairs, voordat je überhaupt een kandidaat hebt gesproken. Vervolgens krijg je misschien wel de juiste kandidaten aangeboden, maar betaal je daar ook direct de hoofdprijs voor.

Wat is dan de reden dat bedrijven hier nog niet massaal voor kiezen? Dit komt voort uit de angst om zelf ‘eigenaar’ te worden van het inhuurproces, aldus Margot. Sommige mensen zijn het gewend om met bemiddelaars te werken en vinden het daarom vreemd om zelf bepaalde zaken op te pakken. Dit is anders wanneer iemand zelf opdraait voor de (hoge) kosten, bijvoorbeeld de eigenaar van een MKB-bedrijf. Die zijn sowieso al sneller geneigd om iets nieuws te proberen of zelf te doen.

Zelf het gesprek aangaan met freelancers

Toch zijn er genoeg redenen om wel eigenaar te worden van het proces. “Het gesprek aangaan met freelancers kan je niet alleen veel tijd en geld besparen, maar kan ook erg leuk zijn”, vertelt Margot. Je vertelt zelf immers met meer passie een verhaal over je werk of bedrijf, dan een bemiddelingsbureau voor je kan doen. Het is toch lastig voor een buitenstaander om precies te begrijpen hoe je business in elkaar zit en wat er op elke afdeling gebeurt. Een bemiddelingsbureau legt daarom vooral het eerste contact, daarna doen ze in veel gevallen niet zoveel meer (de uitzonderingen daargelaten). Van toegevoegde waarde is dus, na het eerste contact, niet altijd sprake.

“Als bedrijf is het belangrijk om in contact te zijn met je talentenpool” – Margot Fokke – Glaser

Wanneer je zelf snel en gemakkelijk het eerste contact wil leggen met freelancers dan ben je volgens Margot bij een freelanceplatform aan het juiste adres. Bij LinkedIn krijg je de hele wereld over je heen, terwijl je met een freelanceplatform heel gericht kunt zoeken naar freelancers. Zo hebben zij bij haar huidige opdrachtgever via Jellow een freelancer weten te vinden die praktisch gezien om de hoek woonde. Doordat je kan filteren op iemand z’n ervaring ben je er bovendien van verzekerd  dat je alleen geschikte freelancers te spreken krijgt.

Hoe strik je de juiste kandidaat?

Na het eerste contact zijn er twee zaken belangrijk, aldus Margot. De eerste is om je niet blind te staren op het uurtarief, aangezien de goedkoopste optie soms ook de duurste is. Een freelancer die weinig ervaring heeft vraagt misschien minder per uur, maar kan je meer kosten omdat hij of zij  meer tijd nodig heeft voor een opdracht. Omgekeerd kan een ervaren professional met een hoger uurtarief de opdracht sneller voor je vervullen en daarom minder kosten. Wanneer je freelancers vanwege het uurtarief gaat uitsluiten ben je dus mogelijk een dief van je eigen portemonnee.

Daarnaast geeft Margot de tip om een ‘joker’ uit te nodigen, oftewel iemand die op het eerste gezicht misschien niet helemaal lijkt te passen in de opdracht, een advies dat zij ooit heeft ontvangen van een ervaren HR professional. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die veel meer ervaring heeft dan je zoekt, of een opleiding heeft die niet past binnen de opdracht. Door zo iemand toe te voegen aan de selectie kun je verrast worden met ‘out-of-the-box’ ideeën waar andere kandidaten misschien minder snel op zullen komen. Het komt vaak genoeg voor dat zo’n kandidaat dan toch de beste match blijkt te zijn.

Freelance platform of bemiddelingsbureau?

Uit het verhaal van Margot blijkt dat het werk dat een bemiddelingsbureau verricht nog niet klakkeloos wordt overgenomen door inhurende managers of HR-afdelingen. Dit terwijl het via een freelanceplatform mogelijk is om zelf snel en gemakkelijk de juiste kandidaten te vinden. Ook bespaar je er veel geld mee uit, zeker wanneer je samenwerkt met een intermediair die een marge op het uurtarief rekent. Het is dan ook niet gek dat het juist ondernemers zijn die gebruikmaken van freelanceplatformen, aangezien het hun geld is dat naar de bemiddelaar gaat.

Met de boodschap dat het leuk is om zelf te gaan werven en twee goede tips hiervoor, hopen we dat meer mensen zich geïnspireerd zullen voelen om freelanceplatformen een kans te geven. Mocht je na het lezen van deze blog nieuwsgierig zijn geworden wat het voor je bedrijf kan betekenen als je met een freelanceplatform gaat werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij geven je graag antwoord op je vragen en geven een eerlijk advies over het werken met een freelanceplatform als Jellow!

Tags: Opinie

Share this article

Maybe you also find this interesting?

Inkomstenbelasting als ZZP’er

Sinds kort heeft Jellow een samenwerking met Paperdork, een unieke combinatie van een innovatief boekhoudprogramma en jouw eigen cijferbaas. Naast belangrijke informatie voor...

5 minutes Jellow