Moet je als freelancer zelf de ideale samenwerking met de opdrachtgever creëren?

Tom van der Veer

De afgelopen jaren werken veel bedrijven erg hard aan hun ‘employer brand’. Dit zorgt voor een hoge medewerkers betrokkenheid (employee engagement) en een gezonde bedrijfscultuur. Maar nu is de vraag: “Freelancers en employer branding, gaat dit samen?”

Bij Jellow vinden wij van wel, maar wel met maatwerk. Aan alle freelancers daarom de oproep: laat jouw opdrachtgevers weten wat je wel en niet van hen verwacht. Zo kom je tot de ideale samenwerking.

Wat is employer branding?

Maar eerst even terug naar het begin. Employer branding is het creëren en/of onderhouden van een bepaalde authenticiteit met als doel om werknemers te binden en te boeien. Die bepaalde authenticiteit is jouw employer brand, oftewel: jouw bestaansrecht, missie, doel, normen en waarden, (werk)omgeving, etc.

Employer branding zie je op de werkvloer terug in de manier waarop bedrijven zichzelf positioneren als aantrekkelijke werkgever. Bij sollicitatiegesprekken is er bijvoorbeeld niet alleen aandacht voor jouw vaardigheden, maar ook voor jouw affiniteit met de visie en missie van het bedrijf. Sterker nog, deze betrokkenheid wordt ook tijdens het dienstverband gestimuleerd met inspiratie en engagement activiteiten. 

HR Managers vergeten om freelancers aan hun organisatie te binden

We laten er geen gras over groeien. Bij Jellow zijn we nogal fan van de dat ontwikkeling employer branding steeds vaker op de agenda staat. Veel elementen hiervan vinden we namelijk terug in de kernwaarden van Jellow, onder andere fatsoen en verbinding. We volgen deze ontwikkelingen op de arbeidsmarkt daarom ook op de voet. 

Echter, wij zien ook een flinke uitdaging voor veel bedrijven: HR Managers zouden freelancers veel meer moeten betrekken in employer branding activiteiten. Denk aan het inhuren via de voordeur (i.p.v. de achterdeur), het betrekken van freelancers bij bedrijfsevenementen, het kwalitatief onderhouden van de eigen freelance pool, etc. 

Uiteraard, elke freelancer heeft andere wensen voor wat betreft ‘freelance-inclusiviteit’ op de werkvloer. Wij roepen daarom HR Managers op om eens onderzoek te doen naar de behoefte van hun freelancers. Hoe denken deze freelancers over onboarding, bedrijfscultuur en offboarding? Aan welke activiteiten willen zij wel en/of niet deelnemen? Vervolgens is het aan hun de taak om het employer branding stuk met maatwerk aan te bieden bij hun freelance pool.

Freelancers, ga in gesprek over employer branding

Wij hebben er het volle vertrouwen in dat HR Managers in de komende jaren het belang gaan inzien van freelance inclusiviteit wanneer je het hebt over employer branding. Vandaag de dag zien wij dat steeds meer bedrijven hier mee bezig zijn, dat is natuurlijk goed nieuws. Daarnaast spreken wij dagelijks met met bedrijven over dit onderwerp en doen wij ons best om hen hiermee te inspireren. 

Maar tot die tijd willen wij jou als freelancer ook vooral aanmoedigen om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Zo voorkom je dat je onbedoeld te veel of te weinig wordt betrokken in de employer branding activiteiten. Bovendien is dit een kans om extra gemotiveerd en betrokken aan je opdracht te beginnen. Tot slot krijg je meer controle over de relatie tussen jou en de opdrachtgever, handig voor tijdens maar ook na afloop van je opdracht.

Wat betekent employer branding voor jou? - Doe de test!

Wil jij erachter komen hoe jij over employer branding denkt als freelancer? Wat jouw wensen zijn en wat je absoluut niet verwacht van een opdrachtgever? Beantwoord onderstaande 10 vragen en neem je bevindingen mee naar je opdrachtgever:

  1. Waar ken jij jouw opdrachtgever van?

  2. Waarom heb jij voor deze opdrachtgever gekozen?

  3. Kan jij jezelf identificeren met de visie en missie van de opdrachtgever? Waarom?

  4. Omschrijf de ‘persona’s’ die bij deze opdrachtgever werken. Wat zijn hun interesses en vaardigheden? Herken jij jezelf in deze persona (doelgroep)? Waarom wel/niet?

  5. Doorloop jij graag dezelfde onboarding stappen (of een deel daarvan) als vaste medewerkers?

  6. Werk jij graag thuis, op locatie of een combinatie hiervan? Waarom?

  7. Welke onderwerpen komen ter sprake bij tussentijdse evaluaties met de opdrachtgever? Enkel voortgang en resultaat, of ook jouw aansluiting bij het bedrijf als ‘collega’?

  8. Wil jij uitgenodigd worden bij (kwartaal)presentaties en bedrijfsevenementen?

  9. Wil jij deelnemen aan projecten die niet per se onderdeel zijn van jouw opdracht?

  10. Zou jij de opdrachtgever aanbevelen aan anderen? Waarom?
     

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.

Freelancers inhuren zonder risico’s

Het inhuren van freelancers is ideaal als je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode extra hulp kan gebruiken, een expert nodig hebt om je tijdelijk te helpen met bepaalde kwesties waar jij er niet uit komt of simpelweg niet ‘vast wil zitten’ aan medewerkers.

CEO’s zoeken in Jellow rechtstreeks contact met freelancers

Ontvang je als freelancer een opdracht in Jellow? Dan is de kans groot dat je het gesprek aangaat met de CEO, directeur en/of eigenaar van een bedrijf. Ruim de helft van de actieve opdrachtgevers in Jellow zijn CEO’s. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Jellow. Verrassend? Niet echt. Goed nieuws? Dat absoluut! Lees hieronder waarom.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie