Met het groeiende aantal zzp’ers is er maar één manier voor organisaties om succesvol te blijven

Tom van der Veer

Met het groeiende aantal zzp?ers is er maar één manier voor organisaties om succesvol te blijven

0 %
0 %

Graag ga ik met jullie het gesprek aan over verantwoordelijkheid. Mijn stelling: “Met het groeiende aantal zzp’ers in Nederland is Total Workforce Management de enige manier voor organisaties om succesvol te blijven.” Kortom: de verantwoordelijkheid van zowel flex als vast personeel ligt bij HR. 

“De zzp’er aan de macht” - ABN Amro / Adapt Groep

“De zzp’er heeft een grotere rol in de wereld van werk en economie dan ooit tevoren.” Dit schreef ABN Amro in samenwerking met Adapt Groep onlangs in het rapport, dat verscheen in november (2019): ‘De zp’er aan de macht, de cruciale rol van de zp’er in disruptieve tijden’.

Het aantal zzp’ers blijft groeien en we zijn er nog niet klaar voor. In Amerika zouden ze zeggen: “The shit hits the fan”.

In het eerder genoemde rapport roepen auteurs Han Mesters (ABN Amro) en Niels Huismans (Adapt Groep) de bedrijven zelfs op om zo snel mogelijk stil te staan bij hun bedrijfscultuur: “Die cultuur wordt in schaarse markten nog belangrijker om talent aan te trekken. De flexibele arbeidsmarkt zal cruciaal zijn voor organisaties om de ‘gaten’ in de organisatie te blijven vullen.”

Hierop vullen ze aan: “Een aantrekkelijke bedrijfscultuur (inzetten op zingeving, sociale waarden en het afbreken van hiërarchische structuren) trekt personeel aan, in het bijzonder de zzp’er die veel waarde hecht aan de doelen waar de organisaties voor staan.” Lees meer over het binden en boeien van zzp'ers in deze blog

Op zoek naar een freelancer? Of wil je direct starten met het in kaart brengen en uitbreiden van je flexibele schil? Meld je dan aan bij Jellow. 

“De zoektocht naar zzp’ers kent vooral een gebrek aan leiderschap en structuur” 

Naast de conclusie dat de bedrijfscultuur onder druk staat, heeft het ook serieuze gevolgen op het gebied van leiderschap en structuur. Bij Jellow spreek ik dagelijks met managers, bestuursleden en CEO’s, maar ook met andere mensen uit de organisatie die niet weten waar ze moeten beginnen in de zoektocht naar een zzp’er. 

“Ondertussen stapelt het werk op en wordt de zoektocht naar een zzp’er ongecoördineerd gestart door verschillende mensen binnen de organisatie”

Het werk stapelt zich in eerste instantie op en de zoektocht naar een zzp’er wordt ongecoördineerd gestart door verschillende mensen binnen de organisatie. Deze eerder genoemde sleutelfiguren binnen de organisatie bellen en mailen, ondanks hun drukke agenda, rond in het eigen netwerk. Leveranciers van zzp’ers, denk aan recruitmentbureaus, detacheerders en platformen worden ingeschakeld met de sterk oplopende kosten. 

De zzp’er wordt vervolgens op het laatste moment ingehuurd door de persoon die raak schiet en uiteindelijk vindt er een onboarding plaats die niet voldoet aan het beleid van HR.

Gedurende de samenwerking met de zzp’er heeft de organisatie geen grip op de gewerkte uren, laat staan de kosten. Tot slot verlaat de zzp’er de organisatie via de achterdeur, net zoals hij of zij is binnengekomen. 

“Een vierde van de workforce wordt te vaak genegeerd”

HR expert Mark van Assema vertelt in een interview met het platform MT.nl (Next Generation Leadership) dat je nooit een goede personeelsplanning kan maken zonder een goed overzicht te hebben van alle werkenden binnen je bedrijf.

“De meeste overheden en corporates hebben zo’n 20 tot 30 procent externe inhuur. Die groep wordt nog te vaak genegeerd.”, aldus van Assema die eind maart van dit jaar het boek ‘Mis geen talent’ zal publiceren. 

Wij laten het bij Jellow nog even tot ons doordringen - 20 tot 30 procent? Dat betekent dat ongeveer een vierde van de ‘workforce’ een andere behandeling krijgt dan het vaste personeel. Nu begrijp ik dat zzp’ers niet voor niets zzp’ers zijn geworden, maar ze behoren wel tot de totale workforce. 

Waar moeten zij terecht als ze vragen hebben over hun gewerkte uren? Hoe weten zij zeker dat het bedrijf hen niet vergeet, zodra de opdracht is afgelopen? Een grote kans namelijk dat de inhurende manager straks weg is. Dan is de zzp’er ook een klant kwijt.

Krijgen zij eigenlijk wel een kerstpakket? En van wie? Dit zijn allemaal vragen waar wij ons zorgen om maken. 

Het negeren van een vierde van de workforce. Wat zegt dat over leiderschap? Wat zegt zoiets over de structuur en de cultuur van een bedrijf? 

Total Workforce Management 

De meeste organisaties laten alles rondom zzp’ers over aan de inhurende managers met alle negatieve gevolgen van dien, maar steeds meer grote bedrijven zoals Philips, AkzoNobel en Aegon kiezen voor ‘Total Workforce Management’. 

“Met Total Workforce Management krijgt HR inzicht op alle mensen die werkzaam zijn binnen de organisatie, vast personeel, zzp’ers, uitzendkrachten, etc.” 

Met Total Workforce Management is het de bedoeling dat de HR afdeling inzicht krijgt op alle mensen die werkzaam zijn binnen de organisatie. Je creëert een optimale mix van talent, zoals vast personeel, zzp’ers, uitzendkrachten en nog veel meer.

Van Assema schrijft ook dat deze verandering niet zomaar kan worden gerealiseerd: “De HR-afdeling gaat er niet uit zichzelf mee aan de slag, want die heeft helemaal geen zin in al die extra ingewikkelde flex-wetgeving. Maar het moet wel gebeuren.”

Bij Jellow spreken wij dagelijks met CEO’s en HR afdelingen die het Total Workforce Management hebben omarmd, maar ook met managers die hierop oriënteren. Dat zijn ontzettend inspirerende gesprekken.

Wij gaan met hen in gesprek over het zoeken en vinden van talent, het beheren van een eigen freelance pool en het besparen op onnodige kosten voor werving en selectie. Lang niet alle bedrijven en hun HR teams weten precies hoe het eruit gaat zien, maar wat ze gemeen hebben is het dragen van de verantwoordelijkheid voor flex.

Wat is jouw visie?

Dat brengt ons terug bij de stelling: Met het groeiende aantal zzp’ers in Nederland is Total Workforce Management de enige manier voor organisaties om succesvol te blijven

Met in het verlengde: “De verantwoordelijkheid van zowel flex als vast personeel ligt bij HR”. 

Hoe denk jij over deze stelling? Ben jij met jouw HR afdeling verantwoordelijk voor alle werkende mensen binnen de organisatie? Zowel flex als vast personeel? En waarom wel/niet? Denk jij ook dat Total Workforce Management dusdanig van belang is gezien het groeiende aantal zzp’ers, dat dit geïmplementeerd moet worden om succesvol te blijven? 

Ik ben erg benieuwd naar je visie. Wellicht heb je hier al ervaring mee, dan horen ik dat graag (voel je vrij om een bericht te sturen naar [email protected]). Wij verzamelen alle bevindingen en zetten het gesprek voort in een volgende blog. Klik hier als jij je wil aanmelden bij Jellow en direct wil starten met het uitbreiden van je flexibele schil. 

 

Bronnen



 
Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

8 tips om meer omzetstromen op te zetten

Corona. Recessie. Klimaat. De uitdagingen waar we nu voor staan kun je zeker pittig noemen. Het zijn spannende tijden, zeker voor freelancers. Je markt kan opeens wegvallen, zoals velen helaas al hebben ervaren. Dit blog gaat over het opbouwen van nieuwe manieren om geld te verdienen met praktische actiepunten. Zo kun je snel schakelen in tijden van nood.

Veelgestelde vraag: Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij in Jellow?

Je hebt een profiel aangemaakt bij Jellow om in contact te komen met opdrachtgevers. Maar je wil natuurlijk niet dat jouw gegevens voor het oprapen liggen. Een vraag die wij vaak krijgen is: "Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij?" Bijvoorbeeld wanneer de opdrachtgever jouw profiel tegenkomt in het netwerk en deze bekijkt. Je leest het antwoord in deze blog!

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.