Wat is een content marketeer

Wat is een content marketeer?

Jellow

Wat is een content marketeer?

Op het moment van schrijven is de rol van een content marketeer (je schrijft eigenlijk contentmarketeer maar ja, daar zit minder zoekvolume op dus we houden het bij wat iedereen schrijft) een veelgevraagde functie. Blijkbaar is de wereld wakker geworden en realiseert men zich dat content marketing en het hebben van een content marketeer een noodzakelijk iets is in het online marketing team. In dit artikel belichten we alle aspecten van een content marketeer. Wat hij of zij doet, welke expertise hij nodig heeft en welke eigenschappen, wat hij verdient en vanuit het oogpunt van dit platform – wat een freelance content marketeer doet.

Wat is content marketing?

Om goed te begrijpen wat een content marketeer is en doet, begint het bij begrijpen wat content marketing is. De oprichter van Content Marketing Institute en evangelist van content marketing is Joe Pulizzi en hanteert de volgende definitie van content marketing:

Contentmarketing is een strategische marketingaanpak die is gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een ​​duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende klantactie te stimuleren.

Belangrijk in deze omschrijving is het woord relevant. Dit is de sleutel tot het maken van content dat aanslaat bij de gewenste doelgroep, want als je niet relevant bent zal niemand je content  bekijken of lezen. Of miss

Joe Pulizzi
Joe Pulizzi van Content Marketing Institute

Want het tweede belangrijke aspect voor het bedrijven van effectieve contentmarketing is dat je er uiteindelijk winstgevende klantacties mee wilt stimuleren. Het blijft natuurlijk wel marketing.

Definitie van een content marketeer

Nu we weten wat content marketing is, wordt de invulling ervan logischerwijs door een content marketeer gedaan. Wat is nu een content marketeer en wat doet een content marketeer?

Een content marketeer is een online marketeer die zich specifiek richt op content. Een content marketeer kent zijn doelgroep van binnen en van buiten, weet welke informatiebehoefte de doelgroep heeft in alle fases van de klantreis en weet hoe de doelgroep de informatie graag wil verwerken. Dat betekent dat een content marketeer bijna zo goed als allround is en kennis heeft van alle soorten media, platformen en contentvormen.

Wat betekent dit dan voor de eigenschappen die een content markteer nodig heeft om zijn rol goed te kunnen vervullen?

Wat doet een content marketeer?

Een content marketeer  zorgt ervoor dat de juiste content op het goede moment bij de ideale doelgroep belandt en de doelgroep blijft lezen, kijken, klikken en meer. Dit doet een content marketeer natuurlijk niet alleen en is meestal onderdeel van een team op afdeling Marketing of Communicatie.

De content marketeer heeft veel overleg met en krijgt informatie van alle afdelingen binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld afdeling Customer service om te achterhalen wat de veelgestelde vragen zijn van klanten. De druk bij Customer service is te verminderen door eerder in de customer journey de juiste informatie aan te bieden, waardoor men niet meer de Customer service hoeft te benaderen.

Vervolgens zal de content marketeer een content marketing strategie maken die aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen en zal hij de marketingdoelstellingen doorvertalen. Daarnaast zal dit alles omgezet worden naar een contentcreatie planning – liefst waarin het hele Marketingteam betrokken is – en uiteindelijk in een contentkalender en social media planning. De uitvoering van deze planning kan (gedeeltelijk) worden opgepakt door de content marketeer, maar vaak zijn er specifieke specialisten voor deze invulling, zoals een YouTube editor, animator, tekstschrijver, filmmaker, vormgever, grafisch ontwerper/designer of een social media manager.

Samengevat zijn de taken van een content marketeer:

  • Schrijven van de content marketing strategie
  • Beeldtaal en tone of voice bepalen voor de online kanalen, samen met afdeling Communicatie
  • Schrijven van een social media strategie
  • Vertalen van de bedrijfsdoelstellingen naar marketing- en contentdoelstellingen
  • In kaart brengen van de doelgroep en kenmerken
  • Vertalen van de doelgroep naar persona’s (subdoelgroepen)
  • Voor elke persona de customer journey in kaart brengen
  • De informatiebehoefte voor elke stap in de customer journey benoemen
  • Bedenken en creëren van content
  • Schrijven van blogs, artikelen, white papers, e-boeken, e-mailings, nieuwsbrieven
  • (laten) produceren van video’s,  infographics en beeldmateriaal
  • Opzetten en beheren van een contentkalender
  • Managen van alle social media
  • Analyseren van alle content statistieken en bijsturen van de content

 

Eigenschappen van een goede content marketeer

Om alle ballen in de lucht te kunnen houden als content marketeer, en van alle markten thuis te kunnen zijn, heb je een aardig uitgebreid lijstje van eigenschappen nodig. De belangrijkste eigenschappen van een content marketeer  zijn:

  • Creatief. In content, met taal, met afbeeldingen en vooral in oplossingen en benaderingen van de doelgroep.
  • Denken als een marketeer en in conversies. Wel met oog op de behoeften van doelgroep voorop. Contentmarketing is strategisch te werk gaan en vergt een langere adem.
  • Strategisch inzicht en overzicht. Wat zet je in, wanneer en op welke termijn?
  • Oog voor detail. Naast strategische inzicht, ben je als content markteer ook bezig met de details. Het schrijven van een tekst, vooral een social post, vraagt om gedetailleerde kennis en inzicht
  • Goed en foutloos kunnen schrijven. Zowel korte teksten voor posts, als zeer lange teksten voor een white paper of e-boek.

Waar werkt een content marketeer?

De meeste content marketeers werken bij middelgrote tot grote organisaties, waar ze onderdeel zijn van het marketing team of afdeling. Bedrijven waar er voldoende budget is om een fulltime content marketeer in dienst te hebben. In andere gevallen werkt een content marketeer voor een bureau zoals een marketingcommunicatie bureau, een online marketing bureau of een digital bureau waar de verschillende online marketing expertises aanwezig zijn. De derde optie is dat een content marketeer als freelancer werkt en zijn diensten per uur aanbiedt aan bedrijven. Op het platform van Jellow vindt je snel de juiste freelance content marketeer.

Hoe word je een content marketeer?

Content marketing is een specialisatie van online marketing en daar zijn nog geen specifieke opleidingen voor. Wel zie je dat veel marketeers een opleiding hebben gehad zoals hbo Communicatie, wo communicatiewetenschap, hbo Communicatiemanagement, hbo Marketing Communicatie, Commerciële economie, Bedrijfseconomie of Journalistiek. Het is zeker raadzaam om een aanvullende content marketing opleiding of cursus te volgen als je vooropleiding niet voldoende aansluit. Dat geeft je meer kennis en een voorsprong op andere kandidaten voor een rol.

Wat verdient een content marketeer?

Een startende content marketeer verdient gemiddeld € 2480 bruto per maand. Hoe meer ervaren je bent – ook afhankelijk van de opleiding natuurlijk –  tot € 3355,- bruto per maand.

Wil jij weten wat een normaal tarief is voor freelancers binnen Communicatie en Marketing? Vind de gemiddelde van verschillende specialismen in deze factsheet (PDF).

Factsheet Uurtarieven downloaden (PDF)

Tags: How to - Opinie

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?