Storytelling bij Jellow

Zo gebruik je storytelling als onderdeel van jouw marketing

Jellow

Zo gebruik je storytelling als onderdeel van jouw marketing

Storytelling is een krachtige en effectieve vorm van contentmarketing. Je past verhalen toe om een (organisatie)doel te bereiken. Met storytelling verleid, informeer of amuseer je jouw doelgroep. Het is de ideale manier om mensen te raken, contact te maken, fans te krijgen of de saamhorigheid te vergroten. Bron: dekrachtvancontent.nl

En daardoor dus een geweldige manier om bijvoorbeeld jouw bedrijfsverhaal te vertellen, inzicht te geven in wie jij bent als persoon en dus goed te gebruiken voor jouw marketing. In deze blog vertelt Lucinde Terluin, freelance Content marketeer & Social media specialist,  hoe je hiermee kan starten in 3 stappen.

Vind je verhaal en begin met vertellen!

Heb je ook wel eens… dat je naar huis fietst na een afspraak in de buurt. En dat je, terwijl je fietst, boven je hoofd de wolken hoort rommelen, en je de eerste druppeltjes op je blote armen voelt. Je jas ben je ‘vergeten’, toen je wegging was het immers mooi weer. Eenmaal thuisgekomen ben je doorweekt en verkleumd. Je vingertoppen zijn rood, tintelend, en het puntje van je neus voelde je halverwege al niet meer… Heb je dan misschien zin in een kopje thee?

Zelfs als je op zo’n moment geen zin hebt in een kopje thee, of überhaupt gewoon geen theeleut bent, weet je inmiddels vást dat onze vrienden van Pickwick hun theezakje hebben versierd met belangrijke levensvragen. Voordat we dieper in deze blog over storytelling duiken heb ik zo’n belangrijke Pickwick-levensvraag voor jou. Namelijk: wat is jouw favoriete film? 

Zijn het de avonturen van Harry Potter? Is het stiekem de klassieker Lion King? Is het de IMDB-favoriet The ShawShank Redemption? Of ben je eigenlijk een groot fan van alle Jason Statham films? Die let’s face it, allemaal op elkaar lijken… Heb je gekozen? Dan gaan we verder!

Trigger de hersenen met een goed verhaal

Storytelling: we worden er al een tijd mee doodgegooid. ‘Vertel verhalen!’, ‘Neem mensen mee in je verhaal!’. En eerlijk is eerlijk: storytelling werkt. Voelde jij net, tijdens het lezen van de intro een rilling langs je rug lopen, of draaide je even met je neus toen je las dat je die niet meer voelde? Dan raad je het al: je werd gegrepen door storytelling!

Werkt storytelling nou zo goed? Omdat wanneer wij een verhaal lezen of horen, zeven delen in ons brein worden getriggerd. Bij een saai overzicht van feiten en getallen zijn dit er slechts twee. Storytelling is daarom een uitstekende manier om een emotionele verbinding te creëren met je klanten. Zo blijft niet alleen jouw (bedrijfs)verhaal langer hangen, maar blijven dus ook jouw producten of diensten veel langer top-of-mind.

In drie stappen jouw verhaal vertellen

In deze blog leer je in drie stappen om jouw (bedrijfs)verhaal te bepalen, een verhaal te vertellen en deze te verwerken in je marketing. En net zoals met alle andere dingen: oefenen helpt.

Veel freelancers vinden het bijvoorbeeld lastig om hun eigen marketing te doen of besteden hier het liefst zo min mogelijk tijd aan. Terwijl een goed verhaal juist zoveel kan bijdragen aan bijvoorbeeld naamsbekendheid of de groei van je bedrijf.

Stap 1 – de vier elementen

In ieder verhaal zitten vier belangrijke elementen, namelijk: een held, een mentor/helper, een monster en een schat. Dat klinkt misschien kinderlijk, maar ga het maar eens na bij je net gekozen lievelingsfilm. In ieder verhaal is er altijd een held die een schat wil veroveren, maar eerst een monster moet verslaan om te slagen. Gelukkig is er altijd een mentor/helper, die de held helpt om door te gaan. Heb je deze elementen al geplot op je lievelingsfilm? Probeer het dan ook maar eens op je bedrijf!

Tip: vaak is in een bedrijfsverhaal jouw klant de held en jij de helper. Jij helpt je klant immers een monster verslaan, om zo de schat te veroveren. Jouw product of dienst is dan natuurlijk de schat!

Stap 2 – Bepaal het verhaal

Nu je de vier elementen hebt bepaald moet er nog een verhaal komen. In een ‘standaard’ verhaal loopt de held een aantal fases door. Kijk maar:

  1. De ordinary world: de saaie wereld waarin de held zich bevindt vóórdat hij een held wordt.
  2. De call to adventure: een actie of gebeurtenis waardoor de held besluit in actie te komen.
  3. De uitdaging: een lastige uitdaging waar de held tegenaan loopt.
  4. De crisis: het moment waarop de held niet weet of het lukt om het monster te verslaan.
  5. Het ahamoment: het moment waarop de mentor instapt en de held ontdekt dat hij het wél kan.

De special world: de wereld waarin de held belandt wanneer hij het monster heeft verslagen en de schat heeft veroverd.

Stap x: even een tussenstop

Het is volkomen logisch als bovenstaande stappen nog wat te abstract voor je zijn. Laten we dus een voorbeeld maken vanuit Jellow-oogpunt, te beginnen met de vier elementen:

  • De held: een zzp’er op zoek naar werk
  • De helper: het platform Jellow
  • Het monster: niet genoeg werk 
  • De schat: mooie opdrachten via Jellow

Tip: het monster en de schat kunnen natuurlijk van alles zijn. Dit zijn voorbeelden.

De fases:

  • De ordinary world: een zzp’er zit thuis naar zijn computer te staren. Hij heeft niets te doen, en weet ook niet hoe hij aan nieuw werk moet komen. En zo gaat het al een tijdje. Balen!
  • De call to adventure: een collega zzp’er spreekt op LinkedIn haar enthousiasme uit over het platform Jellow, waar ze net een toffe klus voor een nog toffere klant binnen heeft gesleept. Is dat misschien ook een oplossing voor hem?
  • De uitdaging: de zzp’er bezoekt het Jellow-platform en begint zijn gegevens in te vullen. Ook moet hij iets over zichzelf vertellen. Maar wat?
  • De crisis: De zzp’er weet niets te verzinnen en besluit het platform weer weg te klikken. Als het zo moet, laat dan maar… Dit wordt niets!
  • Het aha-moment: de volgende dag ontvangt de zzp’er een nieuwsbrief van Jellow, met daarin een blog over storytelling en een aantal tips over hoe hij zijn (bedrijfs)verhaal kan vertellen. De zzp’er raakt geïnspireerd en typt toch een mooi stukje tekst over hoe hij een helper is voor zijn klanthelden.
  • De special world: de zzp’er haalt de ene na de andere klus binnen via het Jellow-platform. Heeft het stukje over zichzelf toch goed geholpen!

Tip: de fases hoeven niet per se deze volgorde aan te houden. Je mag ook husselen, flink overdrijven, weglaten of extra toevoegen. Dat is het mooie van storytelling!

Stap 3: storytelling toepassen in je marketing

En dan nu: toepassen. 

Door op deze manier een verhaal vorm te geven, krijg je niet alleen inzicht in je klanten (held) en hun customer journey, maar ook op welk deel van het verhaal je op welk moment vertelt. Wil je een geheel nieuwe doelgroep aanspreken? Gebruik dan meer ordinary world in je communicatie. 

Zit je klant juist in een fase waarbij hij of zij bijna overgaat tot aanschaf, geef dan extra veel aandacht aan special world elementen, zodat jouw potentiële klant alvast een doorkijkje krijgt naar hoe het zal zijn als hij of zij met jou in zee is gegaan.  

Het allerbelangrijkste van storytelling toepassen? Niets is fout, alles mag en wees vooral heel creatief. Veel succes met jouw (bedrijfs)verhaal!

Tip: Ben je zelf geen held met pen en papier? Overweeg dan om samen te werken met een copywriter of een tekstschrijver.


Over Lucinde: Hi, ik ben Lucinde! Sr. contentmarketeer en social media specialist. Inmiddels houd ik me al ruim zes jaar bezig met het schrijven en maken van pakkende copy. Het zal je dan ook niet verrassen dat storytelling daar een groot onderdeel van is. Inmiddels ben ik erachter dat storytelling geen trucje is, maar een way of life, een manier van werken die je integreert in je werkzaamheden. Niet alleen bij content en social media, maar overal. Hoe je dat doet? Daar vertel ik je graag meer over. ;-)

 

Ook een blog schrijven?

Voor de rubriek ‘Tips voor en door freelancers’ zijn we op zoek naar freelancers die andere freelancers willen inspireren door het schrijven van een blog. Lijkt het jou ook leuk om net als Lucinde een blog te schrijven over een onderwerp binnen jouw expertise? Laat het ons weten door te mailen naar [email protected]. We nemen graag contact met je op. 

Tags: Gastblog - How to

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?