Waarom een profielfoto jouw kansen op een opdracht vergroot

Fleur Viguurs

Waarom een profielfoto jouw kansen op een opdracht vergroot

Bijna overal waar je een account aanmaakt, word je gevraagd om een profielfoto toe te voegen. Je kan hierbij denken aan sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram maar ook aan wat meer zakelijke websites zoals LinkedIn of wanneer je een e-mailadres aanmaakt. Jij mag op deze websites zelf beslissen of je überhaupt een profielfoto wil en als je er voor kiest welke het dan gaat worden. Bij Jellow is dit net wat anders, wij verplichten het jou eigenlijk om een profielfoto toe te voegen. Niet iedereen vindt dit even prettig, maar toch hebben wij deze beslissing genomen. Wil jij weten waarom? Lees hieronder meer.

Jouw account bij Jellow bestaat uit een zakelijk profiel waarin inhoudelijke informatie wordt gegeven over jezelf. Informatie zoals de opleidingen waarmee jij bezig bent en/of hebt afgerond en de werkervaringen die je hebt opgedaan. Wij vinden het belangrijk dat aan deze informatie een profielfoto wordt toegevoegd.

Een profielfoto heeft namelijk de kracht om deze inhoud meer persoonlijk, betrokken en compleet te maken. Hierdoor krijgen de opdrachtgevers meer vertrouwen in de freelancer waardoor jouw kans op een opdracht aanzienlijk groter wordt. Dit maakt dat Jellow het toevoegen van een profielfoto als verplicht element stelt.

Persoonlijke bijdrage zorgt voor vertrouwen
Deze persoonlijke bijdrage aan je profiel maakt dat er vertrouwen kan worden opgebouwd. Vertrouwen is vaak gebaseerd op hoe goed je iemand kent of denkt te kennen. De kracht van een persoonlijke foto op je profiel kan hier al aan bijdragen. Uit onderzoek (Xu 2014, als je heel erg geïnteresseerd bent: onderin staat een bronomschrijving) is gebleken dat een profielfoto bij de reviewer, dus in dit geval de opdrachtgevers, een affectief vertrouwen opwekt.

Affectief vertrouwen is vertrouwen gedreven door emotie. Het gaat hierbij om het gevoel wat ze krijgen van de informatie die de professional geeft. Dit is gebaseerd op warmte, openheid en vriendelijkheid. Dit wordt verklaard door de uncertainty reduction theory. Deze theorie zegt dat mensen niet houden van onzekerheid in een relatie met anderen. Deze onzekerheid kan op meerdere manieren verminderd worden, waaronder het toevoegen van een profielfoto.

Bij de afwezigheid van een profielfoto kan de opdrachtgever discomfort ervaren, terwijl de aanwezigheid juist voor vertrouwen en comfort kan zorgen. Het maakt namelijk het proces tussen de opdrachtgever en freelancer wat dichterbij een face-to-face conversatie. Dit leidt vaak tot het gevoel hebben van een meer echt sociaal contact.

Betrokkenheid en hogere sociale aanwezigheid
Daarnaast leidt het hebben van een profielfoto tot meer betrokkenheid. Onderzoek (Xu, 2014) heeft uitgewezen dan het gebruik van een profielfoto leidt tot een hogere sociale aanwezigheid. Sociale aanwezigheid is de aanwezigheid van een persoon in een omgeving. Omdat Jellow een online platform is, is het voor de opdrachtgevers prettig als jij als freelancer een hoge sociale aanwezigheid hebt, een profielfoto helpt om dit te creëren.

Deze sociale aanwezigheid zorgt namelijk voor een emotionele connectie, warmte en affectie. Wanneer de profielfoto deze sociale aanwezigheid verhoogd zal dit dus ook de connectie tussen jou en de opdrachtgever verhogen. Dit alles zorgt er weer voor dat een verhoogd vertrouwen ontstaat.

Volledigheid straalt professionaliteit uit
Het hebben van een volledig profiel zorgt ervoor dat men ervan uitgaat dat je niks te verbergen hebt. Het toevoegen van een profielfoto aan je informatieve profiel versterkt dit effect. De profielfoto als losstaand element leidt tot een verhoogd affectief vertrouwen, zoals hierboven beschreven. De mooie foto van jezelf op je profiel verhoogd ook een andere vorm van vertrouwen, namelijk het cognitieve vertrouwen.

Cognitief vertrouwen wordt voornamelijk gedreven door kennis. Deze vorm van vertrouwen komt doordat de opdrachtgevers meer zekerheid hebben over de competentie en verantwoordelijkheid van de professionals. Het toevoegen van een profielfoto creëert een completer beeld en daarmee meer competentie en verantwoordelijkheid.

Het toevoegen van een profielfoto aan je profiel zorgt dus voor twee vormen van vertrouwen voor de opdrachtgevers. Een belangrijk gevolg, met een direct effect op jou, is dat opdrachtgevers sneller freelancers zullen benaderen met een profielfoto dan zonder.

8 Tips voor een goede profielfoto
Oké, als je tot hier bent gekomen dan hebben we je vast overtuigd om een profielfoto toe te voegen. Maar wat is nu een goede profielfoto? Het maken van een goede foto klinkt misschien makkelijker dan het is, maar je moet hier toch even kritisch op zijn. Want een foto van in de verte of waar je half op staat wekt natuurlijk niet evenveel vertrouwen op als een close-up recht van voren. Daarom heb ik wat handige tips verzameld over hoe jij het beste een profielfoto kan (laten) maken:

1) Kijk recht in de camera
Als je recht in de camera kijkt maak je meer contact met de persoon die je foto bekijkt. Als je gesprekken voert is het ook prettig als je diegene aankijkt. Daarbij maak je een meer open indruk wanneer je recht in de camera kijkt.

2) Neutrale achtergrond
Denk bij een neutrale achtergrond aan zwart of wit, maar een kleurtje mag ook. Hierbij wel de tip om dan één kleur te gebruiken. Het is namelijk niet de bedoeling dat de achtergrond de aandacht van de foto trekt.

3) Me, myself and I
De profielfoto draait om jou. Zorg dan ook dat alleen jij hierop staat. Het komt niet professioneel over als je bijvoorbeeld een foto plaatst met je partner. Ten eerste moet de opdrachtgever dan eerst uitzoeken van wie het desbetreffende profiel is en ten tweede lijk je daardoor afhankelijker dan dat je waarschijnlijk bent. Een tip hierbij is dus dat alleen jij zichtbaar bent op de profielfoto.

4) Passende kleding
Draag kleding die bij je past. Als je nooit nette kleding aan hebt, hoef je voor je profielfoto niet ineens een mantelpak aan. Echter, het is belangrijk dat de foto netjes is, omdat het een zakelijk profiel betreft. Toch blijft de tip om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven en je vooral niet anders voor te doen dan wie je bent.

5) Helderheid
Ook de helderheid van een foto kan meer invloed hebben dan je denkt. Als een foto namelijk te donker is kan dit duister overkomen. Wanneer een foto te helder is kan het juist weer nep overkomen.

6) Formaat
Wat ook handig is om te weten is het formaat van de profielfoto. Bij het Jellow profiel hanteren wij profielfoto’s met de afmetingen van 800x800 pixels. Zorg er dus voor dat je foto netjes in dit formaat past. Vergroten kan er namelijk voor zorgen dat de foto onduidelijk wordt en verkleinen kan ervoor zorgen dat de foto niet meer mooi in zijn geheel weergeven wordt. Het zou dus zonde zijn als je een mooie foto van jezelf niet in zijn geheel kan plaatsen!

7) Geen selfies
Het komt niet professioneel over om een selfie als profielfoto te plaatsen op een zakelijk profiel. We raden dan ook af dit te doen!

8) Lach!
Jellow is een zakelijk netwerk maar we houden zeker van een lach! Een lach straalt warme uit en dit maakt je makkelijker benaderbaar. Naast dat het warmte uitstraalt, straalt het ook positiviteit uit.

Ben je al overtuigd van de kracht van een profielfoto? Pak die camera erbij, en zorg dat je er vandaag nog eentje toevoegt voor een mooi persoonlijk profiel!

(en hier nog de bronverwijzing: Xu, Q. (2014). Should I trust him? The effects of reviewer profile characteristics on eWOM credibility. Computers in Human Behavior, 33, 136-144)

Bron: Travelvalley, Mediaweb, Xu Q.,

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Een gender loonkloof, terwijl je als freelancer zelf je uurtarief bepaalt?

De Gender Pay Gap houdt sinds de berichtgeving uit Brittannië begin dit jaar ook Nederland bezig. Ik hoor je al denken: “Is dat dan ook het geval bij freelancers?” Dat zou misschien vreemd zijn, omdat je zou denken dat je als freelancer ‘in principe’ het uurtarief zelf bepaalt...“Dan gooi je je uurtarief toch gewoon wat omhoog?”

Uurtje factuurtje?

Jij kan als freelancer kiezen uit verschillende verdienmodellen. De bekendste die gebruikt wordt is het ‘uurtje-factuurtje’ model. Ook bij Jellow wordt dit gebruikt. Dat betekent dat jij betaald krijgt voor de tijd die jij aan een opdracht gewerkt hebt en dat jij dus een uurtarief voor jezelf moet bepalen. Maar hoeveel is jouw kunde eigenlijk waard? Hoe zorg je ervoor dat je enerzijds niet te weinig vraagt voor die diensten die jij levert en anderzijds niet een te hoog uurtarief stelt waardoor opdrachtgevers in plaats van jou met een ander in zee gaan?

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.