5 tips: Hoe leer je andere freelancers kennen?

Tom van der Veer

Veel freelancers hebben de behoefte om hun eigen netwerk uit te breiden met andere freelancers. Expertise delen, samen ondernemen of simpelweg een kopje koffie drinken, veel freelancers hebben de kunst van het netwerken inmiddels goed door. Maar niet voor iedereen is dit zo eenvoudig. En waar Jellow zich als platform specifiek richt op de relatie tussen opdrachtgevers en freelancers, zijn er juist ook veel initiatieven die zich richten op de relatie tussen freelancers onderling. Wij zetten daarom 5 tips op een rij waarmee jij eenvoudig andere freelancers kan leren kennen.

  1. Bezoek één van de vele (flex)werkplekken

Er zijn veel locaties over de hele wereld waar je met je ogen dicht een freelancer tegen het lijf loopt. Laten we beginnen met de inmiddels bekende (flex)werkplekken. Ook in tijden van corona blijven deze werkplekken populair, is het niet alleen om de gezelligheid onder de mensen op te zoeken. Uiteraard is een dagje flexen geen garantie voor een goed gesprek. Wij raden daarom aan om je bezoek goed voor te bereiden. Hoe spreek je straks iemand aan? Waar wil je over sparren? Wil je iemand zijn of haar telefoonnummer of maak je vervolgens liever een connectie op LinkedIn? 

Natuurlijk kan je ook volledig vertrouwen op de spontaniteit van het leven. Ga er zonder al teveel verwachtingen in en laat je verrassen door de spontaniteit van een ander. Hoe dan ook, een dagje flexen kan erg leuk zijn!

  1. Meld je aan bij een freelance community

Per vakgebied, maar ook voor freelancers in het algemeen, bestaan er inmiddels over de hele wereld veel verschillende freelance communities. Deze communities hebben online en/of offline veel contact met elkaar omdat ze dezelfde interesses, of in dit geval dezelfde expertise delen. 

Een voorbeeld van een community voor freelancers is, hoe kan het ook anders: Qommunity. Een initiatief uit Nederland van de freelancers Kim Trotz en Kiki Calis. “Qommunity maakt het leven van freelancers leuker, beter en makkelijker”, aldus deze ondernemers op hun website. Qommunity organiseert onder andere workshops en events en bieden freelancers mogelijkheden tot het onderling samenwerken. Ook kan je bij hen terecht voor financieel advies en juridische hulp. Een mooi concept vinden wij zo bij Jellow! ps. laat je niet verleiden door de gele website, Qommunity is een volledig ander bedrijf dan Jellow. ;)
 

 

  1. Social Media

Steeds meer freelancers promoten zichzelf en hun diensten op social media. De creatievelingen (grafisch ontwerpers, content creators, foto/videografen, etc.) waren hierin de voorlopers, omdat social media de mogelijkheid biedt om je portfolio eenvoudig te delen. Inmiddels zien we steeds vaker dat freelancers uit andere vakgebieden op social media zichzelf promoten, denk aan Business Coaches, Webdevelopers en Marketeers. 

Kom je eenmaal in contact met een freelancer, dan zal je tussen zijn of haar contacten ook veel andere freelancers tegenkomen met dezelfde interesses en expertise. Reageer vervolgens actief op andere posts en vergroot je zichtbaarheid. Zo creëer je het professionele effect van LinkedIn (al erg op populair met speciale freelance groepen) op social media zoals Facebook en Instagram.

  1. Events en conferenties

Events en conferenties kennen we al langer, maar zijn nog steeds razend populair. Afhankelijk van het vakgebied waarin je actief bent zal uiteindelijk bepalen welke events en/of conferenties jij bezoekt. Zo zijn jaarlijkse conferenties zoals The Next Web in Amsterdam zeer populair onder experts actief in de moderne technologie. Niet alleen handig voor het uitbreiden van je eigen netwerk, maar bovendien doe je veel inspiratie en kennis op uit het grote aanbod van lezingen en presentaties.

Ben je geïnteresseerd in evenementen die zich uitzonderlijk richten op de freelancer? Bezoek dan absoluut de Dag van de ZZP’er, een jaarlijks evenement voor freelancers, (z)zp’ers en interim professionals vol inspiratie en motivatie en vele mogelijkheden om te netwerken. Tot slot volgt natuurlijk de bekendmaking van de beste zzp'er van Nederland.

  1. Trainingen en Workshops

Veel trainingen en workshops kan je tegenwoordig eenvoudig online volgen, zonder dat je hierbij andere mensen leert kennen. Uiteraard is het aanbod van ‘offline’ trainingen en workshops ook nog steeds erg groot. Indien je jezelf wilt ontwikkelen raden we je dan ook aan om eens rond te kijken naar trainingen die zich richten op je eigen ontwikkeldoelstellingen. Je volgt de training vaak in een groep met andere freelancers die zich ook willen ontwikkelen in dezelfde vaardigheden. 

Een prima mogelijkheid dus om eens nummers uit te wisselen met andere freelancers. Zo kan je elkaar ook nog eens uit de brand helpen als je er in de toekomst niet helemaal uitkomt met jouw skills op het gebied van bijvoorbeeld Scrum, SEO marketing of Exact Online.

Heb jij nog andere tips?

Laat het ons weten via de mail en we leren graag van jou als freelancer! Je kunt mailen naar [email protected] en wij zullen uiteraard reageren.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

social media expert

Wat doet een social media expert?

Een social media expert snapt het belang van zichtbaarheid van communicatie en de mogelijkheid tot directe interactie met klanten en doelgroepen. Bedrijven verkopen...

13 minuten Jellow