Webinar ZiPconomy: Zes essentials voor de ideale freelancer funnel

Zes fundamentele stappen voor de beste freelancer funnel (WEBINAR)

Jellow

Hoe en waar vind je goede freelancers voor je organisatie als je ze nodig hebt? Heb je nu moeite hebt om de beste freelancers te vinden en te binden aan je organisatie? In het webinar ‘De 6 essentials voor de ideale freelancer funnel’ van 15 februari 2022 gaven Lars Evers van Jellow en Arjen Elbers van Getnoticed inzichten en praktische tips om het verschil te maken en nu wél een duurzame samenwerking aan te kunnen gaan met de beste freelancers. 

Het belang van freelancers binden
Hoe vind je goede freelancers als je ze nodig hebt? Lars Evers (Jellow) en Arjan Elbers (Getnoticed) komen met de freelancer funnel: “Ga voor een duurzame samenwerking, niet een eenmalige transactie. Als je je recruitmentproces op orde hebt, dan kun je voortaan veel sneller freelancers inhuren.“

De beste freelancers voor je opdracht vind je eigenlijk op dezelfde manier zoals je andere werknemers of klanten aantrekt. Om van een potentieel geïnteresseerde koper een terugkerende klant te maken werk je met een salesfunnel of verkooptrechter. Zo leidt je een potentiële klant door de sales funnel. Een potentiële nieuwe werknemer leidt je door je recruitment- of wervingsfunnel. Ben je op zoek naar de beste freelancer? Dan bouw je als bedrijf een freelancer funnel!

Webinar zipconomy funnel

Wat is een freelancer funnel?
Een funnel is een theoretische trechterweergave met de stappen die potentieel geïnteresseerde kopers doorlopen, voordat ze tot aankoop overgaan en klant worden. De vorm van de trechter maakt duidelijk dat in iedere fase van het traject een aantal potentieel geïnteresseerde kopers wegvallen. De reden hiervoor kunnen per fase verschillen. Misschien is het aanbod onduidelijk, zijn de voordelen bij de concurrentie beter of is de prijs te hoog. Met een funnel kun je dus per fase duidelijk maken hoeveel potentieel geïnteresseerde kopers wegvallen waarna je uit kunt zoeken waarom ze afhaken. Hier kun je vervolgens iets aan doen. Bij een freelancer funnel werkt het net zo!

“Dit funnelmodel kun je namelijk ook gebruiken om freelancers te vinden”, vertelt Lars Evers tijdens het webinar. Samen met online recruitmentstrateeg Arjan Elbers van Getnoticed maakte hij een plan van zes simpele stappen waarmee managers binnen een organisatie zelf een freelancer funnel kunnen inrichten. Zo heb je een efficiënt proces waarmee je sneller geschikte kandidaten vindt, ze aan je organisatie kunt binden en ervoor zorgt dat ze ook een volgende keer voor jouw organisatie aan de slag willen gaan.

Van toevalstreffer naar structuur
“Als je urgent een freelancer zoekt, heb je meestal op korte termijn iemand nodig”, zegt Evers. “Dat je op dat moment precies de juiste kandidaat treft, is echter vaak toeval. Wanneer je vooraf al nadenkt over de wijze waarop je wilt samenwerken met de freelancer dan vergroot je je mogelijkheden om de beste kandidaat te vinden.”

Met een goede structuur heb je een voorsprong, belooft Evers. “Dat is belangrijk, want net als de markt voor vast personeel wordt ook de freelancemarkt schaarser.”

“Ga voor een duurzame samenwerking, niet een eenmalige transactie. Als je je recruitmentproces op orde hebt, dan kun je voortaan veel sneller freelancers inhuren.“

Van freelancers vinden naar freelancers binden
Heb je hiervoor al met een goede freelancer gewerkt? Probeer de freelancer dan betrokken te houden bij je organisatie, ook wanneer de opdracht afgerond is.”Bouw aan een duurzame samenwerking en niet een eenmalige transactie.” Als je al een goede band met de freelancers hebt waar je graag mee samenwerkt, kun je sneller handelen wanneer je iemand op dat moment écht nodig hebt.”

Om het contact met de freelancers te onderhouden, na de opdracht, kun je zelf al actie ondernemen. Verstuur bijvoorbeeld regelmatig een gerichte nieuwsbrief. Nodig ze uit voor relevante bijeenkomsten. “Binding houden is niet moeilijk. Het is vooral een kwestie van doen.”

Webinar zipconomy platform

Overeenkomsten met de recruitmentfunnel
Veel stappen in de freelancer funnel komen overeen met die van de recruitmentfunnel. “Het gaat erom dat je een aantal fundamentele zaken op orde hebt. Een kleine moeite maakt een groot verschil. Denk bijvoorbeeld aan je werkenbij-pagina. Zet daar ook informatie op voor freelancers. Wat maakt jou een fijne opdrachtgever? Hoe kun je als freelancer aangeven dat je beschikbaar bent?”

Een heldere opdrachtomschrijving voor freelancers is ook van groot belang. “Bij vacatures is vaak goed nagedacht over functie- en taakomschrijving. Bij freelanceopdrachten daarentegen zie ik soms heel eenvoudige omschrijvingen zoals ‘seo-expert in Amsterdam.” Als opdrachtgever wil je daarom duidelijk en direct zijn. Geef aan wat je gewenste eindresultaat is; wat moet er opgeleverd worden aan het eind van de opdracht. Wanneer is de opdracht een succes? Ga daarnaast ook in op praktische voorwaarden voor de opdracht. Denk aan reiskosten, de locatie, werkt de freelancer veel alleen of samen. Wanneer je hier vooraf duidelijkheid in schept, geeft dat de freelancer direct vertrouwen in een positieve samenwerking. En zo is de kans een stuk groter dat je de geschikte freelance kandidaat vindt.

Bekijk het webinar De zes essentials voor de ideale freelancer funnel

____

Wil je zelf aan de slag met de 6 essentiële stappen tot een freelancer funnel voor jouw organisatie? We hebben een handige checklist opgesteld, die je kunt gebruiken bij het inrichten van de stappen.

>> Download de checklist ‘ De 6 essentials voor de ideale freelancer funnel’

 

Tags: How to - Onderzoek - Opinie

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Vrouw met telefoon en social media

Jouw Jellow profielpagina is vernieuwd

Heb jij recent nog een kijkje genomen in jouw profiel? Dan is het je vast opgevallen dat deze een volledige make-over heeft gekregen....

3 minuten Anouk ter Beek