90,6% van de freelancers verkrijgt hun opdrachten via het eigen netwerk

Susan Mulder

Al jaren bekend en ook uit ons recente onderzoek blijkt dat ruim 90% van de freelancers hun opdrachten verkrijgt via hun eigen netwerk. Een open deur? Misschien wel, maar hopelijk voor veel opdrachtgevers wel een eye-opener. 

Want als het merendeel van de freelancers hun opdrachten verkrijgt via hun eigen netwerk, dan moet je toch als opdrachtgever zorgen dat je goede freelancers in je netwerk zitten. Anders is en wordt de vijver waarin je vist naast je eigen netwerk, of als je er (nog) geen een hebt opgebouwd, steeds kleiner en kleiner. 

Te vaak komt het voor dat opdrachtgevers een opdracht op social media plaatsen en hopen dat er een goede reactie op komt. In andere woorden: vaak veel irrelevante reacties en schieten met hagel…en met beetje geluk zitten er een paar goede kandidaten tussen. En ik ben bang dat dit in de toekomst gaat dit alleen maar moeilijker worden. 

Kijk maar hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld goede freelance programmeurs via bijvoorbeeld LinkedIn te vinden. Omdat zij relatief veel benaderd worden, zorgen zij dat ze niet meer door iedereen te vinden zijn. Of omdat ze er bewust voor kiezen om alleen bekende te helpen, die hun persoonlijke nummer hebben en hen wel ‘weten te vinden’. 

Freelancers geven aan dat zij hun opdrachten meestal via het eigen netwerk verkrijgen doordat zij het contact goed onderhouden met bijvoorbeeld collega’s waarmee zij eerder hebben samengewerkt toen ze in vast dienstverband werkten en dat het eigen netwerk zorgt voor veel vertrouwen en een goede inschatting of iemand bij een opdracht past. Verder geven een aantal freelancers aan dat zij geen opdrachten via bijvoorbeeld recruiters omdat die zich (te) weinig proactief opstellen tegenover de freelancers en vaak niet met passende opdrachten 

Oftewel: ben jij nog niet actief bezig met het bouwen en opbouwen van een goed freelance netwerk, en ben je in de toekomst wel van plan om externe freelance expertise in te gaan zetten? Dan wordt het misschien tijd dat jij je huidige netwerk in kaart gaat brengen en eens aan de slag gaat om dit uit te breiden. 

Hoe kan jij beginnen met (het opbouwen van) jouw freelance netwerk?

Je kan starten door bijvoorbeeld te achterhalen en bij te houden welke goede freelancers je kent, welke oud collega’s freelancer zijn (geworden). Misschien kan je een keer koffie gaan drinken of een berichtje sturen van ‘Hee Johan, hoe is het? Ik vroeg me af hoe het freelancen je afgaat. Heb je het naar je zin?’. 

Daarnaast kan je uiteraard ook alvast inventariseren welke expertise jij in de toekomst nodig gaat hebben. En mogelijke freelance profielen in de gaten gaan houden. 

Vanuit daar kan je verdergaan en starten met (op)bouwen.  

Jellow ‘het verlengstuk van je eigen netwerk’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat is ook hoe wij het bij Jellow aanpakken. We noemen Jellow ook wel ‘het verlengstuk van je eigen netwerk’: naast dat je met Jellow snel en gemakkelijk een freelancer kan vinden op het moment dat je hem of haar nodig hebt, kan jij ook heel eenvoudig jouw flexibele schil in kaart brengen en actief onderhouden. 

Jij kan namelijk jouw eigen freelance pool opbouwen met freelancers waarmee jouw bedrijf nu mee samenwerkt of al eerder heeft samengewerkt. Daarnaast kan je freelancers die voor jou interessant kunnen zijn voor de toekomst uitnodigen om zich aan te sluiten bij jouw freelance pool, om een start met maken met het binden van freelancers. Als het nodig is kunnen we je daar altijd bij helpen. 

Als je geïnteresseerd bent in het starten met self-sourcen en/of het opbouwen van een freelance pool stuur dan gerust een bericht naar [email protected]. Natuurlijk mag je je ook inschrijven voor een vrijblijvend gesprek, zodat je kan kijken of het mogelijk iets voor je is.

 

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Onboarding Jellow

Jouw opdrachtenpagina is vernieuwd!

Als jij regelmatig opdrachten op het platform plaatst, heb je het waarschijnlijk al gezien. We hebben de job detail page vernieuwd! Bekijk hier...

2 minuten Anouk ter Beek
Gemiddelde uurtarieven freelancers Jellow

Wat kost een freelancer?

In dit overzicht vind je de gemiddelde uurtarieven van freelancers anno 2021, in de zakelijke dienstverlening.

6 minuten Susan Mulder
Wat is een marketing manager?

Wat doet een marketingmanager?

Een marketingmanager heeft de verantwoordelijkheid over de marketingafdeling binnen een bedrijf. Daarnaast bepaalt zij het strategische marketingbeleid, doelstellingen en merkpositionering.

12 minuten Aico van Gogh