Zo scoor je die freelance opdracht in het selectiegesprek | 5 tips van een recruiter

Jellow

Nieuwe opdrachten binnenhalen. Jezelf verkopen in een gesprek. Voor veel freelancers blijft dat één van de spannendste en daarmee minst geliefde aspecten van het freelancen. Gelukkig baart oefening kunst en kun je steeds beter worden in het voeren van selectiegesprekken met opdrachtgevers. Met deze 5 tips van freelance recruiter Djura maak je het jezelf een stuk makkelijker!

Tip 1. Informeren in plaats van verkopen

Het grootste struikelblok voor freelancers is vaak dat je het gevoel hebt jezelf te moeten verkopen. Dat vinden de meeste freelancers – er zijn uitzonderingen natuurlijk – niet leuk en lastig. Het gaat je helpen om dat eerste gesprek anders te zien. In het gesprek ga je de organisatie informeren over waar jij hen mee kunt helpen. Je hoeft jezelf niet te verkopen. Je gaat hen vertellen over je ervaring, kennis, vaardigheden en meer en vertelt hen wat je voor de organisatie kan betekenen. Als je er zo in gaat, dan voelt dat al een stuk relaxter, toch? 

Tip 2. Een goede voorbereiding is het halve werk

Een cliché, maar dat maakt het niet minder waar. Zorg dat je je goed voorbereidt. Weet wat de organisatie doet, wie er werken, wat de rol is van je gesprekspartners en vooral welke uitdagingen er spelen. Wat is er gaande in de markt waarin de organisatie actief is? En hoe beïnvloedt dat hun strategie en toekomstplannen? 

Op de website van de organisatie en hun Linkedin bedrijfspagina kun je vaak al veel vinden, maar je maakt echt een sterke indruk als je nog iets verder kijkt dan dat. Bekijk bijvoorbeeld eens de nieuwsberichten van de brancheorganisatie of leg contact met één van de medewerkers om meer details te achterhalen. Zo kun je de link leggen tussen de ontwikkelingen en uitdagingen van de organisatie en de opdracht die op tafel ligt. Als je die achterliggende behoefte kent, kun je daar mooi op inspelen in je gesprek!

Tip 3. Show, don’t tell

Als je gesprekspartners vragen waarom jij de beste persoon voor de opdracht bent, maak je antwoord dan concreet. Vertel niet alleen dat je oog voor detail hebt of resultaatgericht bent, maar ‘bewijs’ het door concrete voorbeelden en resultaten te benoemen. Niet alleen vertellen (don’t tell) wat je kunt dus, maar het ook laten zien (show) en hen ervan overtuigen door het concreet te maken. Google anders ook even op de STAR-methode voor nog meer houvast over hoe je dit doet.

Tip 4. Focus op wat jij toevoegt voor de organisatie

Als we het dan toch hebben over het overtuigen van de ander: Verplaats je in de organisatie. Wat voeg jij toe? Wat hebben zij eraan om jou in te huren voor deze opdracht? Vertel dus niet alleen over de kennis, ervaring of vaardigheden die je hebt, maar leg de link naar wat je daarmee precies voor de opdrachtgever kunt betekenen. What’s in it for them?

Vertel bijvoorbeeld dat je ruime ervaring hebt met het opzetten van social media advertenties en dat je creatief bent én dat je daardoor bij je vorige opdrachtgevers opvallende advertenties hebt gecreëerd die een hoge CTR en lage CPC hadden. Veel resultaat voor weinig geld dus! Dat wil deze opdrachtgever natuurlijk ook en zo laat je zien welke resultaten zij ook kunnen behalen als ze jou inhuren.

Tip 5. Stel vragen

Een gesprek is tweerichtingsverkeer. Zorg dus dat je niet alleen antwoord geeft op vragen, stel ze zelf ook! Door vragen te stellen laat je merken dat je luistert, toon je interesse en kun je direct meer te weten komen over de opdracht of organisatie. Drie vliegen in één klap dus! 

Probeer niet teveel te vervallen in de standaard vragen die iedereen al stelt (“Hoe ziet een werkdag eruit?”), maar probeer jezelf te onderscheiden met je vragen. Je kunt hiermee namelijk laten zien dat je je goed hebt voorbereid en dus oprecht geïnteresseerd en gemotiveerd bent. Gemiste kans als je dat niet doet! 

Een vraag waarmee je opvalt gaat bijvoorbeeld over een artikel dat je hebt gelezen over de organisatie of over de branche. Wat het ook altijd goed doet: Vraag naar de persoonlijke ervaring of visie van je gesprekspartner op dit onderwerp. Mensen vinden het nou eenmaal fijn als je interesse in hen toont en hen laat vertellen over hun mening of ervaringen. Onbewust zorgt het ervoor dat je een streepje voor krijgt. 

You can do this!

Kortom: Ga er relaxed in, bereid je goed voor, onderbouw je kwaliteiten met resultaten of voorbeelden, focus op je toegevoegde waarde voor de organisatie en stel vragen. Dan wordt het binnenhalen van een nieuwe opdracht een piece of cake!

 

Over Djura: Hi, ik ben Djura. Ik ben ondernemer én werknemer, recruitment- én sollicitatiespecialist, nuchtere Brabantse én wereldreiziger. Je leest het al: Ik vind heel veel leuk en interessant. Toch is er wel een rode draad te ontdekken in alles wat ik doe: het begeleiden en coachen van anderen komt altijd terug. Daar krijg ik zoveel energie van! Daarom zet ik mijn kennis en ervaring als recruiter nu ook in voor werkzoekenden en freelancers. Met 1-op-1 begeleiding en mijn online trainingen leer ik hoe je je succesvol presenteert aan een nieuwe werk- of opdrachtgever. Zodat je binnen no time en zonder struggles een nieuwe job scoort! 
Tags: Gastblog - How to

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Interview met freelance digital nomad Mélanie

Naam: Mélanie kamping Funcie: social media strateeg Freelancer sinds: 2017 Digital nomad sinds: 2020 Bezochte landen als digital nomad: Italië, Albanië, Duitsland, Zwitserland,...

4 minuten Jellow