Kennis van deze 7 drijfveren helpt jou vertrouwen te creëren bij je opdrachtgever

jellow

Voor en door freelancers. Deze week heeft freelancer Danielle Elenga haar pen geschreven en tips geschreven over 7 drijfveren die jij kan herkennen bij de opdrachtgever om hier vervolgens op in te spelen en vertrouwen te creëren.

Kennis van deze 7 drijfveren helpt jou vertrouwen te creëren bij je opdrachtgever

Soms lijkt het als vanzelf te gaan. Je bent op gesprek bij je opdrachtgever, het klikt en je hebt de opdracht. Je hebt ook van die gesprekken waarbij je na 5 minuten denkt, dit is het niet en dit gaat het ook nooit worden. Ook prima, dat bespaart jullie allebei heel veel tijd en frustratie. Maar je hebt ook van die gesprekken waarbij je zit te zoeken, waarbij je je opdrachtgever niet helemaal weet te overtuigen. Er lijkt wat aarzeling te zijn. Kunnen we elkaar vertrouwen om samen aan de slag te gaan?

Wanneer je de volgende 7 drijfveren weet te herkennen, kan je hier eenvoudig op inspelen waardoor je vertrouwen creëert bij je opdrachtgever. 

Iedereen kijkt anders en als je inzicht in drijfveren hebt dan kan dat je helpen bij het voeren van gesprekken. En dus ook bij een gesprek met een opdrachtgever. Drijfveren zijn een belangrijke factor in het begrijpen van gedrag, zowel van onszelf als de mensen om ons heen. Als je weet wie jezelf bent en je anderen om je heen kan begrijpen, dan kan je optimaal presteren. Inzicht in drijfveren van jezelf en anderen helpt je daarbij.

De drijfveren methode 

De drijfveren methode is gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse onderzoeker Graves. Beck en Cowan werkten het gedachtegoed verder uit in hun boek Spiral Dynamics. Zij benoemden zeven verschillende drijfveren, die worden aangeduid met een kleur. 

Met de zeven drijfveren (Geel, Groen, Oranje, Blauw, Rood, Paars en Turkoois) valt het gedrag van elke opdrachtgever te beschrijven. Elke drijfveer heeft zijn eigen dynamiek en dus ook zijn eigen gebruiksaanwijzing.

Geel – Analyseren, begrijpen en doorgronden

Zo is de Gele drijfveer de drijfveer die wil analyseren, begrijpen en doorgronden. Geel houdt van veranderingen nieuwe dingen. Geel is toekomstgericht en wil vrijheid in denken en doen.

Is jouw opdracht Geel gedreven? Laat dan zien dat je écht over dingen hebt nagedacht, geen loze one-liners dus. Kom met nieuwe inzichten, inzichten die niet standaard zijn. Laat zien dat je out-of-the-box kan denken en ook een visie hebt. 

Geel is de drijfveer die je vaak in organisaties ziet zoals bijvoorbeeld innovatieve bedrijven, start-up, technologie en ICT.

Groen – Medemens, empathisch en harmonie

Groen is de drijfveer die oog heeft voor de medemens, empathisch is en harmonie belangrijk vindt. Groen is ook gericht op samenwerking en communicatie en zoekt onderlinge betrokkenheid.

Wordt jouw opdrachtgever gedreven door de Groene drijfveer? Luister dan goed en maak verbinding. Laat zien dat je wilt helpen en dat je graag je kennis wil delen. Voor deze opdrachtgever moet het goed voelen. Deze opdrachtgever zal je veel vragen stellen en niet alleen werkgerelateerd. Groen wil je al mens leren kennen. Let erop dat jij ook vragen stelt en interesse toont.

De Groene drijfveer zie je vaak in ‘zorgende’ organisaties terug zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen, verzorgingshuizen, onderwijs en kinderopvang.

Oranje – Vooruitgang, prestaties en resultaten

Voor de Oranje drijfveer ligt het anders. Die wil vooruitgang, prestaties en resultaten laten zien. Oranje ziet de wereld als een plek vol kansen en mogelijkheden en als je iets wil dan kan je het ook. Het doel heiligt de middelen bij Oranje.

Is jouw opdrachtgever Oranje gedreven? Laat dan zien hoe succesvol je bent. Vertel welke resultaten je geboekt hebt bij andere organisaties. Liefst ‘interessante’ organisaties, een beetje name-dropping is Oranje niet vies van. Vertel hoe jij op een handige en praktische manier deze opdracht succesvol zal maken.

De Oranje drijfveer is herkenbaar bij succesvolle ondernemers denk aan Richard Branson bijvoorbeeld. Maar ook herkenbaar bij op sales-afdelingen of kantoren op de Zuidas waar het om prestaties en status draait.

Blauw – Orde, regelmaat, structuur en stabiliteit 

De Blauwe drijfveer is de drijfveer die houdt van orde, regelmaat en structuur en die daardoor stabiliteit biedt. Met Blauw weet je zeker dat het werk echt afgemaakt wordt, op tijd en volgens de opdracht.

Wordt jouw opdrachtgever gedreven door Blauw? Zorg dat je ruim op tijd bent voor je gesprek. Als je te laat komt met als reden dat er bijvoorbeeld een klant belde dan sta je 5-0 achter bij Blauw. Je had een afspraak en afspraak is afspraak.

Zorg dat je betrouwbaar overkomt, Blauw houdt niet zo van uiterlijk vertoon en luxe. Geef antwoord op de vraag. Begin niet een heel verhaal maar beperk je tot het beantwoorden van de exacte vraag. 

De Blauwe drijfveer vind je in de financiële sector zoals accountancy. Maar ook bijvoorbeeld bij de Belastingdienst en de politie.

Rood – Durf, tempo en kracht 

De Rode drijfveer is de drijfveer die staat voor durf, tempo en kracht. Rood is direct en maakt dingen snel duidelijk. Kan ook impulsief en onverschrokken zijn.

Is jouw opdrachtgever Rood-gedreven? Draai dan niet om zaken heen, geef direct antwoord. Toon lef en kracht en straal dat uit. Rood kan ongeduldig zijn, vertel daarom geen hele verhalen. Focus op de vraag en geef kort en direct antwoord. 

Rood zien we terug in wereldleiders zoals Trump, Poetin en Bolsonaro. Vaak zien we daar alleen de negatieve aspecten van de Rode drijfveer. Dat is jammer want in organisaties waar geen Rood aanwezig is worden ook geen besluiten genomen en worden geen prioriteiten gesteld. Rood heeft zoals elke drijfveer dan ook een kracht en een valkuil. Helaas voor Rood zien we vaker de valkuil dan de kracht…

De volgende twee drijfveren zien we weinig als eerste drijfveer. Toch noem ik ze even want je herkent ze vast wel. 

Paars – Dienstbaar, veiligheid en binding

Dienstbaar opstellen en veiligheid en binding creëren is waar de Paarse drijfveer voor staat. Paars vindt het fijn om in een hecht team te werken en een thuisgevoel te creëren. Tradities zijn belangrijk en dat wat historisch is opgebouwd wordt gewaardeerd. 

Is jouw opdrachtgever Paars gedreven dan is het belangrijk dat je laat zien dat je gevoel hebt voor het verleden en dat je je plek kent. Stel je bescheiden op. Jouw Paarse opdrachtgever hecht aan rituelen en symbolen en heeft gevoel voor ‘ongeschreven regels’. Kijk dus goed waar je parkeert en waar je bijvoorbeeld aan tafel gaat zitten. Juist die ongeschreven regels heb je snel overtreden. 

De Paarse drijfveer zie je terug in familiebedrijven, uitvaartondernemingen maar ook het studentencorps bijvoorbeeld.

Turkoois – Samenhang van de aarde en onderdeel van het grote geheel

Tot slot de drijfveer Turkoois. Deze drijfveer ziet dat alles op aarde met elkaar samenhangt en ziet zichzelf als onderdeel van dit grote geheel. Geld, status en macht zijn niet relevant voor Turkoois en ook dagelijkse beslommeringen zijn niet belangrijk.

Wordt jouw opdrachtgever door Turkoois gedreven? Weet dan dat hij/zij de wereld tot een betere plek wil maken. Probeer een echte connectie met je opdrachtgever te maken. Laat zien dat jij ook wil bijdragen om de wereld beter te maken door oog te hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Laat zien dat je respect hebt voor de wereld, de natuur en het klimaat. In een oude diesel voor komen rijden is dan niet zo handig ;). 

Organisaties zoals Oxfam Novib, Tony Chocolonely, de ASN bank maar ook het tijdschrift Happinez zijn voorbeelden van Turkoois-gedreven organisaties. 

Je ziet iedere drijfveer heeft zijn eigen kwaliteiten en eigenschappen, er is geen goed of fout. Ook jij hebt je eigen kwaliteiten vanuit jouw eigen drijfveren. Het is goed om je te realiseren dat niet iedereen vanuit dezelfde bril naar de wereld kijkt. En ook al weten we dat, vaak vergeten we dat. 

In de gesprekken waar het even niet zo soepel loopt is het goed om de kennis van de drijfveren in je achterhoofd te hebben.

  • Kan je de drijfveer van je opdrachtgever achterhalen?
  • Welk gedrag zie je bij de opdrachtgever?
  • Hoe ziet de omgeving eruit?
  • Welke zaken zijn belangrijk voor de opdrachtgever?

Als je weet waardoor jouw opdrachtgever wordt gedreven, kan je zo communiceren dat je opdrachtgever je begrijpt. 

Jouw kwaliteiten

Jij hebt jouw kwaliteiten waarmee je de opdracht tot een goed en succesvol einde kan brengen. Het helpt natuurlijk als de interim-opdracht ook aansluit bij jouw kwaliteiten. Zo kan een interim-opdracht van je vragen dat je heel nauwkeurig en van de details bent (blauw), maar als je veel meer van de hoofdlijnen bent (geel) dan wordt het lastig. 

Net zoals je, als je een mensen-mens bent, het niet fijn vindt om in een organisatie te werken waar het alleen over geld gaat.Laat in een gesprek zien wat jouw unieke kwaliteiten zijn en creëer vertrouwen bij je opdrachtgever door aan te sluiten bij zijn/haar drijfveer.

Wil jij weten wat jou drijft? Doe dan snel de gratis test

Ik wens je mooie interim-opdrachten toe.

 

 Over mij  Ik (Danielle Elenga) help ondernemers en teams optimaal te presteren door effectiever te communiceren. Ik leer hen hoe zij met anderen kunnen communiceren op een manier die zij verstaan. Door het wederzijds begrip wat vervolgens ontstaat is het makkelijker om met je klant of je collega efficiënt samen te werken.   Als je weet wie je zelf bent, dan kan je anderen om je heen kan begrijpen. Dan snap je waarom je met elkaar soms aan een half woord genoeg hebt en waarom het bij anderen het soms zo schuurt .  Ik werk bijna 15 jaar als interim HR adviseur en sinds 8 jaar train ik ondernemers en teams in drijfveren. Ik zou willen dat iedereen inzicht krijgt in zijn drijfveren. Zo begrijpen we elkaar beter, kunnen we makkelijker communiceren en effectiever samenwerken. 

 

Sta jij volgende maand in onze nieuwsbrief? 

Wil jij ook tips delen? Super leuk! Stuur een mailtje naar [email protected] en wie weet sta jij net zoals Danielle in de nieuwsbrief! 

 

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Meet Camille van Sales!

Graag stellen we je voor aan Camille, Sales stagiair bij Jellow. Voor zijn studie Commerciële economie heeft hij afgelopen halfjaar stage gelopen bij...

4 minuten Nadjeche Bruurs

De boekenkast van Sales

Het Sales team bestaat op dit moment uit vijf Jellowers. Om een inkijkje te geven in de boekenkast van Jellow hebben de mannen...

6 minuten Anouk ter Beek