53,8% van de freelancers werkt nooit onder zijn/haar uurtarief

Susan Mulder

Meer dan de helft van de freelancers kiest ervoor om zich te houden aan het uurtarief dat zij voor hun diensten hebben vastgesteld. Nog stelliger: zij zullen ook nooit werken onder dat vastgestelde uurtarief. Dat betekent overigens niet dat dit uurtarief nooit verandert. 

De veranderingen in vraag en aanbod zorgen er namelijk voor dat uurtarieven meestijgen en meedalen. Daarnaast zijn er verschillende variabelen die ervoor zorgen dat het uurtarief dat freelancers vragen voor hun diensten niet voor elke opdracht hetzelfde zijn. Zo wordt bijvoorbeeld een hoger uurtarief gevraagd wanneer een opdracht als ‘kort’ beschouwd wordt. 

Het uurtarief wordt vaak bepaald door o.a. kosten, pensioen, verzekeringen en de omzet die nodig is voor een gezonde bedrijfsvoering en salaris. Wanneer onder het vastgestelde tarief gewerkt wordt, zorgt dit er simpelweg voor dat er te weinig geld in het laatje komt om rond te komen. En iedereen kent daar de afloop van.  

Veel freelancers werken nooit onder hun uurtarief omdat ze zeker zijn van hun specialisme, kwaliteit, kennis en/of ervaring. Ze gaan uit van hun eigen kracht en zeggen gewoonweg ‘nee’ wanneer een opdrachtgever het uurtarief niet wil betalen. 

Ruim 46% van de freelancers werkt wel eens onder zijn/haar uurtarief

Daarnaast zegt 46,2% dat zij het niet eens zijn met de stelling ‘Ik werk nooit onder mijn uurtarief’. Verschillende redenen die freelancers aangeven waarom zij (af en toe) wel een lager uurtarief hanteren, zijn onder andere:

  • Wanneer een opdracht veel uren meebrengt en/of kans op meer opdrachten in de toekomst
  • Voor freelance werk bij non-profit organisaties
  • Wanneer de opdracht dichtbij huis is en verblijfs- en reiskosten bespaard worden
  • Wanneer het een uitzonderlijk leuke opdracht is, waar je als freelancer gewoonweg zin in hebt

Factoren die het uurtarief per opdracht bepalen

Voor de meeste freelancers geldt dat zij een flexibel uurtarief hebben, die per opdracht verschilt, maar die nooit onder het vastgestelde uurtarief uitkomt dat nodig is om kostendekkend te zijn.  

Factoren voor het bepalen van een uurtarief:

  • Het aantal uren per week
  • De zekerheid van de (hoge) looptijd
  • De opdrachtgever, ofwel een belangrijke opdrachtgever uit je netwerk of bijvoorbeeld een goede referentie
  • De voorwaarden van de opdrachtgever
  • De terugkerende kansen bij een opdrachtgever


Wil je meer weten over hoe je jouw (basis) uurtarief bepaalt? Lees dan hier meer.

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.

Freelancers inhuren zonder risico’s

Het inhuren van freelancers is ideaal als je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode extra hulp kan gebruiken, een expert nodig hebt om je tijdelijk te helpen met bepaalde kwesties waar jij er niet uit komt of simpelweg niet ‘vast wil zitten’ aan medewerkers.

CEO’s zoeken in Jellow rechtstreeks contact met freelancers

Ontvang je als freelancer een opdracht in Jellow? Dan is de kans groot dat je het gesprek aangaat met de CEO, directeur en/of eigenaar van een bedrijf. Ruim de helft van de actieve opdrachtgevers in Jellow zijn CEO’s. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Jellow. Verrassend? Niet echt. Goed nieuws? Dat absoluut! Lees hieronder waarom.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie