Vrouw met telefoon en social media

46,7% van de freelancers investeert niet in eigen marketing

Susan Mulder

We vroegen freelancers om te reageren op de volgende stelling: Ik investeer in marketing. Waarop meer dan helft van de freelancers aangaf dit niet te doen.

Vorige maand vroegen we freelancers om te reageren op de volgende stelling: Ik investeer in marketing. Waarop meer dan helft van de freelancers aangaf dit niet te doen. 

Verschillende redenen worden gegeven om als freelancer wel of niet in marketing te investeren. 

“Als ik mezelf niet verkoop, wie doet het dan?” 

53,3% gaf aan dat zij wel in investeren in marketing. Redenen daarvoor zijn: 

  • Het creëren van zichtbaarheid
  • Naamsbekendheid genereren 
  • Om meer opdrachten te verkrijgen en dus meer omzet 
  • Focus op personal branding
  • Om continuïteit in werk te krijgen 

Vakgebieden waarin freelancers het meest investeren in marketing:

  • Marketing
  • Sales
  • HRM 
  • Training & coaching

De meest voorkomende redenen binnen de 46,7% freelancer die aangaf om niet te investeren in marketing zijn: 

  • Geen tijd
  • Ik krijg voldoende opdrachten
  • Ik heb alleen vaste klanten 
  • Het bijhouden van mijn LinkedIn profiel is voldoende 
  • Ik investeer om mijn netwerk up to date te houden
  • Marketing is een ander vak, omschakelen kost te veel energie en tijd. 

“Ik ben eigenlijk vooral te druk met de marketing van mijn klanten, daarbij schiet mijn eigen marketing er nog wel eens bij in” 

Vakgebieden waarin het minste gebruik wordt gemaakt van marketing:

  • IT
  • Development
  • Overheid
  • Finance

En jij? Investeer jij in ‘jouw eigen’ marketing?

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Wat is een content marketeer

Wat is een content marketeer?

Wat is een content marketeer? Op het moment van schrijven is de rol van een content marketeer (je schrijft eigenlijk contentmarketeer maar ja,...

6 minuten tijn