Veelgestelde vraag: Hoe word ik (beter) vindbaar in Jellow?

Anouk ter Beek

7 tips om de vindbaarheid van je profiel in Jellow te verbeteren.

Bij Jellow gaat de opdrachtgever op zoek naar de freelancer voor zijn of haar openstaande opdracht. Niet jij, maar juist de opdrachtgever heeft dus een proactieve rol bij het eerste contact. Opdrachtgevers maken namelijk een selectie van freelancers die ze uitnodigen om te reageren op een opdracht. Deze selectie bestaat uit de freelancers waarvan ze denken dat die het beste bij de opdracht passen, gebaseerd op wat in het profiel beschreven staat.

Dit betekent zeker niet dat jij als freelancer niks kan doen. De opdrachtgever moet jou natuurlijk eerst vinden in het netwerk en daar heb jij met de inhoud van je profiel invloed op. Wanneer jij deze 7 tips volgt, weet je zeker dat jouw profiel compleet is en genoeg informatie bevat voor de opdrachtgever om jou te vinden en uit te nodigen voor een opdracht.  

  • Tip 1: Zorg voor een duidelijke functietitel
  • Tip 2: Wees bewust van de termen waar de opdrachtgever op zoekt
  • Tip 3: Schrijf een introductie en/of samenvatting
  • Tip 4: Geef je profiel een persoonlijke touch
  • Tip 5: Vraag (oud) collega’s/opdrachtgevers om een beoordeling
  • Tip 6: Kies een duidelijke profielfoto
  • Tip 7: Zorg dat je profiel up to date is

Tip 1: Zorg voor een duidelijke functietitel

Het is belangrijk dat uit je functietitel duidelijk wordt welke functie(s) je wil uitvoeren en dus waar jij in gespecialiseerd bent. Probeer dit kort en bondig te houden. Bewaar karaktereigenschappen daarom liever voor in je profiel zelf. 

Voorbeeld functietitel: Marketeer & Growth Hacker, HR adviseur, Business controller of Tekstschrijver. Als een opdrachtgever een Marketeer zoekt, zal een functietitel ‘Schaap met 5 poten’ niet of minder aanspreken. 

Tip 2: Wees je bewust van de termen waar de opdrachtgever op zoekt

Bij het zoeken naar de geschikte freelancer voor de opdracht maakt de opdrachtgever gebruik van zoekwoorden. De inhoud van jouw profiel is daarom ook enorm belangrijk voor je vindbaarheid. Bij het vermelden van je werkervaring zijn niet alleen je opdrachtgever en functietitel van belang, maar juist ook de specifieke werkzaamheden die je uitgevoerd hebt.

Het hebben van een omschrijving per werkervaring heeft dus zeker een meerwaarde. Wanneer de zoekterm overeenkomt met de inhoud van je profiel word je eerder gevonden.

Tip 3: Schrijf een introductie en/of samenvatting

Deze tip sluit aan op tip 2. Door het schrijven van een introductie en samenvatting bevat je profiel nog meer inhoudelijke termen waarop jij gevonden kan worden. Daarnaast geeft een introductie ruimte om aan te geven wie jij bent en naar wat voor een opdrachten jij op zoek bent.

Let op dat je niet teveel termen gaat toevoegen en wellicht opdrachten krijgt die niet relevant voor je zijn. 

Tip 4: Geef je profiel een persoonlijke touch

Opdrachtgevers zijn op zoek naar de perfecte match. Het is voor hen dan ook interessant om te weten of jij affiniteit hebt met hun product of dienst. Persoonlijke interesses kunnen daarom belangrijk zijn om te vermelden. Hobby’s en interesses kan je kwijt bij ‘overige kwaliteiten’ onderaan in je profiel. 

Tip 5: Vraag (oud) collega’s/opdrachtgevers om een beoordeling

Een positieve beoordeling op je profiel kan de opdrachtgever net dat beetje extra vertrouwen geven om je uit te nodigen om te reageren op een opdracht. Via je profiel nodig je gemakkelijk (oud) collega’s/opdrachtgevers uit om je te beoordelen door hun mailadres op te geven. Zij hoeven hiervoor geen profiel bij Jellow te hebben. 

Tip 6: Kies een professionele profielfoto

Een professionele fotograaf maakt natuurlijk de mooiste portretfoto's, maar als je zelf een foto wil maken is het handig om met een aantal dingen rekening te houden. Voor een professionele foto hoef je echt niet serieus te kijken, je mag ook gewoon lachen!

Zorg dat je geen schaduw in je gezicht hebt. Fotografeer dus niet tegen de zon in. Daarnaast is het goed om ook stil te staan bij je kledingkeuze. Zorg ervoor dat de achtergrond neutraal en rustig is. Maak een foto waarbij je recht in de camera kijkt en alleen je gezicht en schouders in beeld zijn. Dus liever geen afgeknipte foto’s of selfies ;).

Lees hier meer als je meer wil weten waarom een profielfoto belangrijk is. 

Tip 7: Zorg dat je profiel up to date is

Misschien overbodig om te benoemen, maar vergeet niet af en toe je profiel bij te werken. Zorg ervoor dat je profiel up to date blijft door nieuwe en relevante werkervaring toe te voegen. Een bepaald takenpakket, kennis van een systeem of ervaring in een branche kan bijvoorbeeld net doorslaggevend zijn.

Heb je jouw eigen cv al geupdate? Dan kun je deze ook even naar ons mailen, dan updaten wij jouw profiel! Check daarnaast ook of je beschikbaarheid nog juist is ingevuld.

Haal meer uit je profiel door bovenstaande tips te gebruiken en de vindbaarheid van je Jellow profiel te verbeteren.  Heb je vragen over een van de tips of nog mooie aanvullingen?  Laat het dan gerust weten door een mail te sturen naar [email protected].  

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

8 tips om meer omzetstromen op te zetten

Corona. Recessie. Klimaat. De uitdagingen waar we nu voor staan kun je zeker pittig noemen. Het zijn spannende tijden, zeker voor freelancers. Je markt kan opeens wegvallen, zoals velen helaas al hebben ervaren. Dit blog gaat over het opbouwen van nieuwe manieren om geld te verdienen met praktische actiepunten. Zo kun je snel schakelen in tijden van nood.

Veelgestelde vraag: Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij in Jellow?

Je hebt een profiel aangemaakt bij Jellow om in contact te komen met opdrachtgevers. Maar je wil natuurlijk niet dat jouw gegevens voor het oprapen liggen. Een vraag die wij vaak krijgen is: "Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij?" Bijvoorbeeld wanneer de opdrachtgever jouw profiel tegenkomt in het netwerk en deze bekijkt. Je leest het antwoord in deze blog!

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.