Veelgestelde vraag: Hoe word ik (beter) vindbaar in Jellow?

Anouk ter Beek

7 tips om de vindbaarheid van je profiel in Jellow te verbeteren.

Bij Jellow gaat de opdrachtgever op zoek naar de freelancer voor zijn of haar openstaande opdracht. Niet jij, maar juist de opdrachtgever heeft dus een proactieve rol bij het eerste contact. Opdrachtgevers maken namelijk een selectie van freelancers die ze uitnodigen om te reageren op een opdracht. Deze selectie bestaat uit de freelancers waarvan ze denken dat die het beste bij de opdracht passen, gebaseerd op wat in het profiel beschreven staat.

Dit betekent zeker niet dat jij als freelancer niks kan doen. De opdrachtgever moet jou natuurlijk eerst vinden in het netwerk en daar heb jij met de inhoud van je profiel invloed op. Wanneer jij deze 7 tips volgt, weet je zeker dat jouw profiel compleet is en genoeg informatie bevat voor de opdrachtgever om jou te vinden en uit te nodigen voor een opdracht.  

  • Tip 1: Zorg voor een duidelijke functietitel
  • Tip 2: Wees bewust van de termen waar de opdrachtgever op zoekt
  • Tip 3: Schrijf een introductie en/of samenvatting
  • Tip 4: Geef je profiel een persoonlijke touch
  • Tip 5: Vraag (oud) collega’s/opdrachtgevers om een beoordelingen
  • Tip 6: Kies een duidelijke profielfoto
  • Tip 7: Zorg dat je profiel up to date is

Tip 1: Zorg voor een duidelijke functietitel

Het is belangrijk dat uit je functietitel duidelijk wordt welke functie(s) je wil uitvoeren en dus waar jij in gespecialiseerd bent. Probeer dit kort en bondig te houden. Bewaar karaktereigenschappen daarom liever voor in je profiel zelf. 

Voorbeeld functietitel: Marketeer & Growth Hacker, HR adviseur, Business controller of Tekstschrijver. Als een opdrachtgever een Marketeer zoekt, zal een functietitel ‘Schaap met 5 poten’ niet of minder aanspreken. 

Tip 2: Wees je bewust van de termen waar de opdrachtgever op zoekt

Bij het zoeken naar de geschikte freelancer voor de opdracht maakt de opdrachtgever gebruik van zoekwoorden. De inhoud van jouw profiel is daarom ook enorm belangrijk voor je vindbaarheid. Bij het vermelden van je werkervaring zijn niet alleen je opdrachtgever en functietitel van belang, maar juist ook de specifieke werkzaamheden die je uitgevoerd hebt.

Het hebben van een omschrijving per werkervaring heeft dus zeker een meerwaarde. Wanneer de zoekterm overeenkomt met de inhoud van je profiel word je eerder gevonden.

Tip 3: Schrijf een introductie en/of samenvatting

Deze tip sluit aan op tip 2. Door het schrijven van een introductie en samenvatting bevat je profiel nog meer inhoudelijke termen waarop jij gevonden kan worden. Daarnaast geeft een introductie ruimte om aan te geven wie jij bent en naar wat voor een opdrachten jij op zoek bent.

Let op dat je niet teveel termen gaat toevoegen en wellicht opdrachten krijgt die niet relevant voor je zijn. 

Tip 4: Geef je profiel een persoonlijke touch

Opdrachtgevers zijn op zoek naar de perfecte match. Het is voor hen dan ook interessant om te weten of jij affiniteit hebt met hun product of dienst. Persoonlijke interesses kunnen daarom belangrijk zijn om te vermelden. Hobby’s en interesses kan je kwijt bij ‘overige kwaliteiten’ onderaan in je profiel. 

Tip 5: Vraag (oud) collega’s/opdrachtgevers om een beoordelingen

Een positieve beoordeling op je profiel kan de opdrachtgever net dat beetje extra vertrouwen geven om je uit te nodigen om te reageren op een opdracht. Via je profiel nodig je gemakkelijk (oud) collega’s/opdrachtgevers uit om je te beoordelen door hun mailadres op te geven. Zij hoeven hiervoor geen profiel bij Jellow te hebben. 

Tip 6: Kies een professionele profielfoto

Een professionele fotograaf maakt natuurlijk de mooiste portretfoto's, maar als je zelf een foto wil maken is het handig om met een aantal dingen rekening te houden. Voor een professionele foto hoef je echt niet serieus te kijken, je mag ook gewoon lachen!

Zorg dat je geen schaduw in je gezicht hebt. Fotografeer dus niet tegen de zon in. Daarnaast is het goed om ook stil te staan bij je kledingkeuze. Zorg ervoor dat de achtergrond neutraal en rustig is. Maak een foto waarbij je recht in de camera kijkt en alleen je gezicht en schouders in beeld zijn. Dus liever geen afgeknipte foto’s of selfies ;).

Lees hier meer als je meer wil weten waarom een profielfoto belangrijk is. 

Tip 7: Zorg dat je profiel up to date is

Misschien overbodig om te benoemen, maar vergeet niet af en toe je profiel bij te werken. Zorg ervoor dat je profiel up to date blijft door nieuwe en relevante werkervaring toe te voegen. Een bepaald takenpakket, kennis van een systeem of ervaring in een branche kan bijvoorbeeld net doorslaggevend zijn.

Heb je jouw eigen cv al geupdate? Dan kun je deze ook even naar ons mailen, dan updaten wij jouw profiel! Check daarnaast ook of je beschikbaarheid nog juist is ingevuld.

Haal meer uit je profiel door bovenstaande tips te gebruiken en de vindbaarheid van je Jellow profiel te verbeteren.  Heb je vragen over een van de tips of nog mooie aanvullingen?  Laat het dan gerust weten door een mail te sturen naar anouk@jellow.nl.  

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

5 Tips, die je helpen de online aanwezigheid van je bedrijf te vergroten

Je hoort en leest het overal: “Ondernemer, ga online. Vooral nu!” Maar dat kan best lastig zijn. Hoe kun je online aanwezigheid zo goed mogelijk inzetten voor jouw bedrijf? Hoe maak je een echte, blijvende verbinding met je klanten zodat ze straks weer bij jou terug komen? En hoe val je nog op, nu iedereen online is?!

Veelgestelde vraag: Hoe reageer ik het beste op een opdracht?

Wanneer je een uitnodiging hebt ontvangen om te reageren op een opdracht betekent dit nog niet dat je de opdracht direct binnen hebt. Naast jou is er een (kleine) selectie andere freelancers die een uitnodiging heeft ontvangen om te reageren op de opdracht. Uiteraard is je profiel van belang waarin al jouw relevante werkervaring en opleidingen vermeld staan, maar je reactie op de opdracht uitnodiging is misschien wel net zo belangrijk.

Hoe freelancers omgaan met de crisis, toen en nu

Inmiddels zijn we 8 weken verder en wordt een groot deel van ondernemend Nederland flink door de corona-crisis geraakt. Opdrachten worden uitgesteld of helemaal geannuleerd en/of meer druk wordt uitgeoefend, omdat de resultaten niet zo goed zijn als ruim twee maanden geleden. Geen reden tot paniek, want tegelijkertijd is dit ook de uitgelezen kans om tijd en rust te pakken én om een goede slag te maken op jouw eigen ontwikkeling.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.