Hoe zorg je als freelancer voor goede algemene voorwaarden?

Esmée Weering

Als freelancer is het handig om algemene voorwaarden te hebben zodat je hier altijd op terug kan vallen. Daarom ben ik benieuwd, wat zijn jouw algemene voorwaarden of welke voorwaarden mogen volgens jou niet ontbreken? 

Laat het weten in de reacties op LinkedIn of stuur een mail naar [email protected] en wellicht kan ik jouw input of tips delen! 

Waarom is het handig om algemene voorwaarden te hebben als freelancer? 

Niet iedere freelancer heeft algemene voorwaarden en dat hoeft wettelijk gezien ook niet. Maar het kan wel enorm handig zijn om algemene voorwaarden te hebben die je kunnen beschermen wanneer klanten/opdrachtgevers ontevreden zijn. Je kan hierdoor namelijk veel problemen voorkomen, wanneer er een geschil ontstaat tussen jou en de opdrachtgever. 

Bijvoorbeeld wanneer jij tijdens je opdracht erachter komt dat de opdracht veel meer tijd of werk heeft gekost dan van te voren is afgesproken. Normaliter kan je dat aangeven bij de opdrachtgever en kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Maar als je er niet uit komt, is het handig als jij terug kan vallen op jouw algemene voorwaarden. 

In de algemene voorwaarden kan jij bijvoorbeeld het betalingstermijn, eventuele garantie en aansprakelijkheid vastleggen. Wanneer de opdrachtgever dan niet binnen het afgesproken termijn heeft betaald, of wanneer een opdrachtgever vindt dat jij de opdracht niet naar behoren hebt uitgevoerd, kan jij op de algemene voorwaarden terugvallen.

Wanneer je hier niets over heb vastgelegd en de opdrachtgever dit niet ondertekend heeft, kan dit uit de hand lopen en jou als freelancer veel geld of in ieder geval moeite kosten. Al met al is dit natuurlijk allemaal heel vervelend en daarom is het een stuk handiger om van te voren algemene voorwaarden te hebben. 

Welke zaken mogen niet ontbreken in de algemene voorwaarden van een freelancer? 

Elke freelancer heeft dit waarschijnlijk net even anders geregeld. Daarnaast kan het ook per branche verschillen welke zaken essentieel zijn om in de algemene voorwaarden te hebben. Maar ik heb een aantal zaken op een rijtje gezet waarvan ik denk dat ze in ieder geval niet mogen ontbreken: 

  • De betaling (denk hierbij ook aan rente, incassokosten, termijnen, etc.)
  • De offerte (hoe heb je hem opgesteld, lees ook: hoe stel ik een offerte op)
  • De levertijd (wanneer lever je het op, overmacht etc.) 
  • De garantie (kan verschillen per branche, maar als die er is wat zijn dan de voorwaarden?)
  • De aansprakelijkheid (wie en waarvoor is men aansprakelijk. Denk hierbij ook aan schadevergoedingen)
  • Geschillen afwikkeling (denk hierbij aan arbitrage etc.)

Naast het feit dat ik denk dat het handig is om deze zaken in ieder geval in je algemene voorwaarden te hebben staan, zijn er ook een aantal zaken waaraan iedereen zich moet houden voorwaarden opstelt:

  • Zorg dat de eisen niet bezwarend zijn voor de wederpartij (je kan bijvoorbeeld niet verwachten dat de betaling binnen 2 dagen binnen moet zijn)
  • De wederpartij moet de mogelijkheid hebben om ook kennis te nemen van jouw algemene voorwaarden
  • Het is daarnaast handig om jouw algemene voorwaarden te laten checken door een jurist

Tip: Om ervoor te zorgen dat jouw wederpartij altijd op de hoogte is van jouw algemene voorwaarden, is het handig om hier in je mail door te verwijzen. Zorg er dan voor dat jouw algemene voorwaarden op jouw website/portfolio vermeld staat, zodat elke wederpartij deze gemakkelijk kan vinden en altijd op de hoogte is. 

Hoe stel ik zelf algemene voorwaarden op als freelancer?

Op het internet zijn verschillende voorbeelden te vinden hoe je zelf de algemene voorwaarden op kan stellen. Neem niet klakkeloos een voorbeeld over want per branche kan het verschillen welke zaken belangrijk zijn. Daarnaast kan het voor jou persoonlijk als freelancer ook verschillen welke zaken jij handig vindt om erin te vermelden. Vind hier een voorbeeld van algemene voorwaarden voor zzp'ers.

Kom je er niet uit? Dan kan je er ook voor kiezen om een freelance juridisch adviseur in handen te nemen.

 

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Meet Camille van Sales!

Graag stellen we je voor aan Camille, Sales stagiair bij Jellow. Voor zijn studie Commerciële economie heeft hij afgelopen halfjaar stage gelopen bij...

4 minuten Nadjeche Bruurs

De boekenkast van Sales

Het Sales team bestaat op dit moment uit vijf Jellowers. Om een inkijkje te geven in de boekenkast van Jellow hebben de mannen...

6 minuten Anouk ter Beek