Online marketing

Wat is online marketing?

tijn

Wat is online marketing?

Een definitie van online marketing

De term online marketing is een verzamelnaam voor alle marketingpraktijken die online plaatsvinden. Dat zijn activiteiten waarbij je een boodschap via online kanalen deelt over je merk, product of diensten. Deze boodschap wordt op een effectieve, meetbare wijze gedeeld met potentiële klanten.
bron: team nijhuis

Wil jij weten wat een normaal tarief is voor een freelance content marketeer? Download het overzicht van gemiddelde uurtarieven binnen marketing hier:

Uurtarieven downloaden (PDF)

Vormen van online marketing

Wat is zoekmachine adverteren (sea)?

Advertenties binnen zoekmachines lijken erg op het organische resultaat wat je krijgt als je een zoekopdracht ingeeft in Google.nl. Met als enige verschil dat je betaalt per klik – costs per click of CPC – en dat er “advertentie” bij het zoekresultaat staat. Bovendien staan advertenties bovenaan de pagina met zoekresultaten, dus nog boven de organische niet betaalde resultaten. Dat zorgt ervoor dat een advertentie eerder wordt gezien en je dus nog relevanter kunt zijn voor je doelgroep als je gebruik maakt van Google Ads.

Wat is zoekmachine optimalisatie (seo)?

Met zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je website gevonden wordt als iemand in Google of een andere zoekmachine bepaalde zoekwoorden invoert. Je past dit toe door de voor jouw bedrijf of campagne belangrijke woorden te gebruiken op de site of in de tekst en de website technisch zo in te richten dat alles gericht is op het laten zien van die zoekwoorden aan zoekmachines. Een zoekmachine indexeert vervolgens jouw website en bijbehorende zoekwoorden en bepaalt hoe belangrijk jouw website is. Hoe belangrijker, hoe hoger je url op de resultatenlijst komt als iemand een zoekopdracht geeft. Een grote misvatting van veel onervaren ondernemers en bedrijven is dat je sterke invloed kunt uitoefenen op hoe hoog je in de resultaten komt. Het is niet gezegd dat als je alles goed doet, je zonder meer “bovenaan” in Google komt. Het is soms een langdurig traject, wat veel geld en inspanning kost en de concurrentie op bepaalde zoekwoorden is moordend.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te behouden en uiteindelijk om winstgevende acties van klanten te stimuleren.
Bron: Content Marketing Institute
Met contentmarketing zet je dus alle vormen van content in om je doelgroep te bereiken en uiteindelijk te laten kopen bij je. Content is een heel breed begrip en kan een video, blog, podcast, social media post, webinar, maar ook een foto of een infographic zijn. Alles wat je creëert is content. Omdat het uitgangspunt bij contentmarketing organische content is en niet betaald, wordt er goed gekeken naar de customer journey van een ideale klant. Zo weet je welke informatiebehoefte de klant heeft in elke fase van die klantreis en kan je daar mooi op inspelen met je content. Met als doel dat je je prospects zo snel mogelijk aan je bindt en bekend laat worden met je merk, zodat ze aan het eind van de funnel voor jou kiezen en niet voor je concurrent.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het gebruikmaken van de social media om je product of dienst aan te bieden aan je doelgroep.
Aangezien social media een verzamelnaam is voor alle verschillende platformen die er inmiddels zijn, is ook social media marketing een breed begrip. Met social media marketing kan je allerlei marketing doelstellingen nastreven, van het aantrekken van leads, het halen van volgers, likes, reacties, maar ook om prospects je salesfunnel in te krijgen door het downloaden van een weggever of het inschrijven van een webinar.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is het gebruikmaken van het medium e-mail om de mensen op je mailinglist en met toestemming te informeren over je bedrijfsvoering.
Het is een vorm van direct marketing, waarbij je direct in contact staat met je klant. Je gebruikt het bijvoorbeeld om nieuwsberichten te sturen, productinformatie of productaanbiedingen te doen, een bevestiging te geven van een aankoop. Mensen schrijven zich in op een e-maillijst omdat ze graag informatie willen van het betreffende bedrijf.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is online marketing waarbij je een derde partij betaalt voor een geleverde prestatie zoals een online verkoop of reclame. De affiliate die jouw product of dienst voor jou verkoopt krijgt hiervoor een percentage of commissie. Het is een win-win situatie waarbij jij je product of dienst verkocht krijgt, de affiliate zet zijn of haar netwerk in en verdient mee aan de verkoop en de koper krijgt iets aangeboden wat hij misschien zelf niet had gevonden of gezocht.
Affiliate programma’s zijn er in alle vormen en maten en maken het een leuke manier om sneller, meer of extra verkopen te realiseren.

Wat is display marketing?

Display marketing is het adverteren op niet-eigen platformen zoals websites, apps of social media door het inzetten van banners of andere content die bestaat uit beeld en/of tekst, video of audio.
Een ander veelgebruikte term voor display marketing is display advertising. Het is vooral effectief als je het inzet om je merkbekendheid te vergroten. Om dit te doen heb je volgens de vele marketingstrategieën tussen de 7 en 20 impressies nodig. Een impressie is het aantal keer dat je banner getoond wordt aan of gezien wordt door je doelgroep. Doorgaans klikken bezoekers niet zomaar op een banner maar moeten ze die een aantal keer gezien hebben, voor ze vertrouwd genoeg zijn om te klikken.
Het grote voordeel van display advertising is dat het goed meetbaar is en je een groot bereik kunt behalen bij een voor jou nieuwe doelgroep. Al naar gelang je budget kan je je banners op websites met een groot bereik aanbieden, of juist op websites die exact in jouw niche zitten, waarvoor je banners dus enorm relevant zijn en je mogelijk meer kliks krijgt en een hogere conversie.

Zes voordelen van online marketing

  1. Targeting. Je kunt heel goed targetten op je ideale doelgroep. Ook retargetten valt hieronder, waardoor je het maximale uit je marketingbudget kunt halen.
  2. Meten. Al je online inspanningen kun je meten. Elke conversie of microconversie. Conversiemeting.
  3. De hele customer journey of klantreis is beïnvloedbaar. Doordat je alles meet en weet, is het makkelijker bijsturen.
  4. Snel en flexibel. Als je je online marketing goed inricht kun je snel schakelen als iets tegenvalt of juist enorm sucessvol blijkt te zijn.
  5. Gerichter inzetten van budget. Omdat alles bij online marketing zo transparant is, kun je je online budget scherp en gericht inzetten per kanaal, campagne of doelstelling.
  6. Personaliseren. Veel online marketing inspanningen zijn te personaliseren, waardoor de conversie omhoog gaat.

Doelen van online marketing

Het hoofddoel van online marketing is om mensen in contact te brengen met jouw merk, bedrijf, product of dienst om ze uiteindelijk te laten kopen. Het doel is onder te verdelen in allerlei subdoelen. Hieronder een paar voorbeelden, maar de lijst is nog veel uitgebreider:

Merkbekendheid of branding als doelstelling

Natuurlijk is alles wat je aan marketing doet een vorm van branding of merkbekendheid. Toch is voeren van een marketingcampagne met als doelstelling merkbekendheid een kunst op zich. Je stemt je boodschap af op een doelgroep die jou nog niet goed kent, nog niet alles van je weten en je wilt ze een bepaald element van je merk of bedrijf laten zien waarvan je weet dat je doelgroep belangrijk vindt in het maken van een uiteindelijke koopbeslissing. Wat meteen ook belangrijk is om aan te geven dat een branding campagne niet als belangrijkste doelstelling heeft om iets te verkopen, maar juist om onder de aandacht te komen en je merknaam uit te breiden.

Leadgeneratie als doelstelling

Leadgeneratie is het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen. Dit is vaak het startpunt van een verkoopproces. Een lead toont interesse in je bedrijf en dat is waardevolle informatie. Als je daaropvolgend de juiste aanbieding doet of de gewenste informatie biedt, zal de lead uiteindelijk overgaan tot aankoop. Vandaar dat in online marketing de doelstelling leadgeneratie een veelgebruikte is.

Conversie als doelstelling

Heel simpel gezegd is een conversie een actie waarvan je wilt dat een bezoeker die uitvoert. Bijvoorbeeld het klikken op een button of link, het downloaden van een white paper, het invullen van een online formulier. Een conversie wordt uitgedrukt in conversiepercentage of – ratio. Als je 1000 bezoekers hebt op een webpagina en er is op die pagina 100 keer op een button geklikt, dan is het conversiepercentage van die button tien procent.
Binnen conversies kan er onderscheid gemaakt worden tussen een harde conversie en een zachte, ook wel macroconversie en microconversie genoemd. Een macroconversie draagt (vrijwel) direct bij aan de omzet van een bedrijf, een microconversie is een kleinere stap richting een grote conversie. Het is belangrijk de microconversies niet over het hoofd te zien en ook inzichtelijk te maken. Zodat je beter inzicht krijgt in het verkoopproces, de informatiebehoefte van je klant en om kennis op te doen hoe je je website kunt optimaliseren.

Vindbaarheid als doelstelling

De vindbaarheid van je website is een belangrijke doelstelling voor veel organisaties. Zoals bij de alinea zoekmachineoptimalisatie is uitgelegd zullen klanten die je nog niet kennen, mogelijk kunnen vinden via een zoekmachine. Als je de vindbaarheid van je site hebt geoptimaliseerd voor een zoekmachine op de voor jouw bedrijf belangrijke zoekwoorden, kom je hoger in de resultaten naar voren en trek je leads aan. Als je niks aan de vindbaarheid van je site hebt gedaan en je staat pas op de vijfde pagina van Google, zal niemand je opmerken. 90% van de bezoekers van Google kijkt niet verder dan de eerste pagina met resultaten.

Bereik als doelstelling

Bereik is het aantal personen dat jouw boodschap heeft gezien. Het bereik wordt uitgedrukt in een uniek aantal mensen. Bereik wordt veel gebruikt op social media voor een organische post of een advertentie.
Bereik is niet hetzelfde als impressie (weergave). Het aantal impressies is het aantal keer dat iemand je boodschap heeft gezien. Het kan dat één persoon je bericht meerdere keren heeft gezien. Impressies zijn dus niet uniek. Ook zijn impressies wat lastiger te meten, omdat er alleen gemeten wordt of een boodschap op een scherm is getoond, maar dat wil nog niet zegt dat jouw doelgroep de boodschap ook echt heeft gelezen of gezien.

Engagement als doelstelling

Engagement is de mate waarin je klant zich betrokken voelt bij jouw business en/of product.

Online marketing zelf doen of uitbesteden?

Nu je dit alles hebt gelezen is de vraag of je de online marketing voor je bedrijf zelf gaat doen, of uitbesteden. Zelf doen kan door het aannemen van een online marketeer of door het inhuren van een freelance online marketeer. Of je kan je online marketing uitbesteden aan een online marketing bureau. De beste optie voor jouw bedrijf hangt af van een aantal factoren:
  • wat is je budget? hoeveel wil je investeren?
  • wat is je marketing- of campagnebudget?
  • wat zijn je doelstellingen?
  • is online marketing een wezenlijk onderdeel van je bedrijfsvoering?
  • hoeveel online kennis is er al in huis?
Voor elke keus is iets te zeggen. Door in gesprek te gaan met verschillende partijen zal je steeds beter leren filteren wat je niet wilt en er vanzelf achter komen wat wel past bij je wensen en doelen. Neem ook eens een kijkje op het platform van Jellow om te zien welke freelance online marketeers er beschikbaar zijn.
Of als je al zo ver bent om een freelancer te vinden, hebben we een handig stappenplan voor je.
Tags: online marketing

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Full-stack developer Christian

Wat doet een full stack developer?

Developers die zowel front-end als back-end vaardigheden hebben worden full-stack developers genoemd, omdat ze complete functionaliteiten op kunnen leveren, zonder een afhankelijkheid te...

11 minuten Susan Mulder