online marketeer

Wat doet een online marketeer?

Jellow

Wat doet een online markteer?

Een online marketeer houdt zich bezig met het ‘vermarkten’ van een product of dienst op internet. Dit omvat alle activiteiten die een bedrijf ontplooit  om de verkoop van producten en diensten te stimuleren. Andere benamingen voor een online marketeer zijn: digital marketeer of internet markteer.
Een online marketeer is verantwoordelijk voor de online strategie van een bedrijf of organisatie en houdt zich ook bezig met de uitvoering van deze strategie. De taken en werkzaamheden van een online marketeer zijn zeer divers en uiteenlopend. Vaak richt een online marketeer zich op één van de domeinen. Er kunnen dus grote onderlingen verschillen zijn tussen online marketeers.

Wat zijn de werkzaamheden van een online marketeer?

De belangrijkste en meest effectieve online marketing domeinen zijn:
  • Online strategie
  • Analyses en rapportages
  • SEO of zoekmachine optimalisatie
  • SEA of zoekmachine adverteren
  • E-mailmarketing
  • Marketing Automation
  • Social media marketing
  • Contentmarketing
  • Content management en website structuur
  • Conversie optimalisatie
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • E-commerce

Online strategie

Een online marketeer begint met het maken van een online strategie voor alle online kanalen van de organisatie. In de strategie gaat het om de doelgroep, persona’s, de doelstellingen, verschillende tactieken per kanaal en de kosten. Ook de uitvoering van de online strategie is de verantwoordelijkheid van de online marketeer. Hiervoor kan de online marketeer natuurlijk wel een specialist, freelancer of bureau inzetten om hem te ondersteunen in het behalen van de doelstellingen.

Voor een online marketeer is het cruciaal om alle online inspanningen te meten en belangrijke data te analyseren.

Analyses en rapportages

Voor een online marketeer is het cruciaal om alle online inspanningen te meten en belangrijke data te analyseren. Analyses kunnen worden gedaan met operationele en tactische rapportages en deze helpen een online marketeer om zijn werk goed te kunnen doen en aannames te toetsten. Zijn management verwacht regelmatig een strategische rapportage met daarin de voortgang van de online doelstellingen van de organisatie. Met deze rapportage kan het management weer analyses doen en eventueel de bedrijfsvoering aanpassen of budgetten anders verdelen.

Zoekmachine optimalisatie, SEO of Search Engine Optimization

Met zoekmachine optimalisatie verbeter je de vindbaarheid van je bedrijf bij zoekmachines, waarbij Google in Nederland de grootste is. Een zoekwoord analyse is daarbij het uitgangspunt. Waarbij de ranking in de zoekmachines de nulmeting is. Daarna is het zaak om met gebruik van de juiste zoekwoorden in de webteksten een hogere ranking te krijgen. Het verschil met sea is dat er bij seo geen advertentiekosten gemoeid zijn.

Zoekmachine adverteren, SEA of Search Engine Advertising

SEA of zoekmachine adverteren is het inzetten van budget op een zoekmachine zoals Google, waarbij jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten wordt getoond als “advertentie”. Je betaalt vaak per bezoeker op je website. Het kan een snelle manier zijn om meer verkeer op je website te krijgen als je met organische resultaten te laag rankt bij een zoekmachine.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, waarbij je op maat gemaakte en persoonlijke e-mails aan je doelgroep verstuurt om ze te informeren en je producten of diensten aan te prijzen. De meest bekende vorm is de e-mailnieuwsbrief, een e-mail die je stuurt aan de mensen op je mailinglist en waarin je informatie deelt zoals nieuws, productaanbiedingen, je meest recente blogs, kortingen aanbiedt en overige bedrijfsinformatie die interessant is voor je doelgroep.

Marketing automation

Marketing automation is een vorm van e-mailmarketing, met het grote verschil dat de mails en processen zoveel mogelijk zijn geautomatiseerd. Als een klant of prospect op een bepaalde webpagina iets download, wordt er een keten aan mails in gang gezet om de prospect door de hele klantreis te begeleiden. Marketing automation is ervoor zorgen dat de juiste persoon de juiste informatie op het juiste moment ontvangt, zonder dat je er als organisatie handmatig werk aan hebt.

Social media marketing

Social media marketing is het vermarkten van je product of dienst op social media via advertenties op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest, TikTok en ga zo maar door. Het is een erg populaire manier van online marketing omdat je op elk specifiek kanaal een zeer specifieke manier of vorm van communiceren hebt en je als adverteerder heel goed kunt targetten op je gewenste doelgroep.
online marketeer

Content management en website structuur

Als online marketeer ben je constant het verkeer naar de website aan het sturen. Letterlijk; door het inzetten van SEO en SEA. Maar ook figuurlijk;  sommige pagina’s worden niet goed bezocht, te kort bekeken of direct weer verlaten door bezoekers. Het is dan nodig om een andere pagina te creeren, de url te veranderen of alleen de titel te voorzien van beter scorende zoekwoorden. Om dat alles te kunnen doen dien je wegwijs te zijn in content management software (CMS) en redelijk technische kennis te hebben van de opbouw van een website.

Conversie optimalisatie of CRO

In het Engels kom je de term conversie optimalisatie ook vaak tegen: Conversion Rate Optimization. Het gaat hierbij om het verbeteren van de conversie op je website, waarbij bezoekers worden omgezet in (betalende) klanten of andere micro conversies uitvoeren. Een conversie kan vanalles zijn en wordt bepaald door de organisatie zelf. Het kan het achterlaten van een e-mailadres zijn voor een nieuwsbrief, het downloaden van een white paper of het invullen van een webformulier.

Customer Relationship Management (CRM)

CRM is het onderhouden van de relaties met bestaande en voormalige klanten van je bedrijf. Een CRM marketeer zorgt voor optimale inzet van CRM, bewaakt de CRM strategie en vertaalt dat door naar andere marketing domeinen. Als CRM marketeer werk je nauw samen met de salesafdeling, contentmarketeer en andere online marketeer specialisten, met dezelfde doelstelling om klantrelaties te verbeteren.

E-commerce

E-commerce is elektronische handel en kan dus heel breed worden opgevat. Alle verkoop van goederen, diensten en digitale producten op digitale wijze zoals een webwinkel. Als online marketeer ligt de nadruk bij e-commerce op leadgeneratie, het optimaliseren van de salesfunnel, verbeteren van de micro-conversies en conversies.

Wat verdient een online marketeer?

Uit onderzoek van Indeed komt naar voren dat een online marketeer in Nederland gemiddeld €42.420 per jaar verdient. Het gemiddelde jaarsalaris van een beginnend online marketeer bedraagt €30.585 euro. Een medior online marketeer verdient gemiddeld €42.500 per jaar en een senior marketeer verdient gemiddeld €55.000 euro per jaar.

Een online marketeer in Nederland verdient volgens onderzoek van Indeed gemiddeld €42.420 per jaar.

Het gemiddelde salaris van een online marketeer is afhankelijk van verschillende variabelen. Zoals specifieke ervaring, eventuele teamlead/management ervaring, en natuurlijk of je een bepaalde specialisatie hebt ja of nee.

Ook binnen freelancers verschilt het uurtarief van marketeers, afhankelijk van opleidingsniveau en specialisatie. Ben je benieuwd naar de gemiddelde uurtarieven per specialisatie en op basis van ervaringsniveau: junior, medior senior? 

Download gemiddelde uurtarieven Marketing (PDF)

Dé online marketeer bestaat niet

Kortom, de rol van online marketeer is een erg brede en diverse rol met alle verschillende domeinen. Het is bijna onmogelijk dat een online markteer zich niet heeft gespecialiseerd in één van deze vakgebieden. Je zou kunnen zeggen dat dé online marketeer niet bestaat, maar een verzamelnaam is geworden voor alle online marketing inspanningen.
Tags: How to - Opinie

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?