communicatieadviseur

Wat doet een communicatieadviseur?

Jellow

Wat doet een communicatieadviseur?

Wat is een communicatieadviseur?

Een freelance communicatieadviseur geeft adviezen over de communicatie van een bedrijf, organisatie of overheidsinstelling. Een communicatieadviseur wordt vaak gezien als een sleutelrol binnen de organisatie. Er kan daarbij verschil worden gemaakt tussen een interne communicatiespecialist, die zich richt op dat de communicatie binnen het bedrijf, tussen afdelingen en teams, soepel verloopt. Terwijl een externe communicatieadviseur zich juist richt op de externe communicatie richting (potentiële) klanten, stakeholders, organisaties of media. 

Een communicatieadviseur ontwikkelt communicatieplannen -en strategieën en voert deze uit. Vaak ondersteunt door een marketing- of communicatie team. Hierin neemt de communicatieadviseur zowel een adviserende als uitvoerende rol aan.

Een communicatieadviseur wordt vaak gezien als een sleutelrol binnen de organisatie.

Omdat de huidige marketing en communicatie zich grotendeels online bevindt, wordt vaak van een communicatieadviseur gevraagd om SEO en SEA skills. Hierin zit dus overlap met de taken van een marketeer. Lees meer over de marketeer in onze blog wat doet een marketeer.

Wat is het verschil tussen een communicatieadviseur en een communicatiemedewerker?

Opvallend is dat in veel communicatieadviseur vacatures of freelance communicatieadviseur opdrachten zowel de adviserende als de uitvoerende rol worden gezien als even belangrijk. Daarnaast wordt veelal gevraagd om een minimale werkervaring van 3 jaar in (online) marketing en communicatie. Een communicatieadviseur heeft een adviserende rol in het bepalen van de communicatiestrategie. Dit kan zowel intern als extern zijn. De communicatieadviseur stelt het communicatiebeleid op en bewaakt dit plan tijdens de uitvoering.

Een communicatiemedewerker leunt vaak meer naar de uitvoerende kant. Over het algemeen is een communicatiemedewerker verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het communicatieplan. Vaak is een communicatiemedewerker onderdeel van een (groter) marketing- of communicatie team. Maar in sommige functies is de communicatiemedewerker ook de communicatieadviseur en heeft hij naast de uitvoerende taken zoals content schrijven richting de klant of het bewaken van de huisstijl een belangrijke rol in het volledig ontwikkelen van de communicatiestrategie. Het verschil tussen een communicatiemedewerker en communicatieadviseur is daarom moeilijk concreet uit te leggen. Het hangt af van de afspraken tussen de werkgever en de communicatiemedewerker en adviseur wat de precieze taken en verantwoordelijkheden zijn.

Ben je op zoek naar een freelancer? Of ben je zelf freelancer?

Vind mijn freelancer Ik ben freelancer

Schrijf je in bij Jellow en vind snel en makkelijk jouw geschikte freelancers of freelance opdrachten!

Wat doet een communicatieadviseur?

Een externe communicatieadviseur weet wat de laatste ontwikkelingen zijn in de wereld van media, data en technologie. Daarnaast kan hij zich goed inleven in de klant en haar behoeften. Op deze manier zorgt een communicatieadviseur voor een heldere en relevante boodschap richting de klant waarin de bedrijfspropositie goed tot uiting komt.

Een (moderne) communicatieadviseur heeft ervaring op het gebied van (online) marketingcommunicatie en data-gedreven media. Hij of zij is campagnemanager en kan door goede analyses de wensen en behoeftes van klanten in beeld brengen. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van doelgroepanalyses en eventueel klantinterviews. Het schrijven van heldere (web)teksten, het bedenken van een passende huisstijl of een creatief concept bedenken vallen binnen het takenpakket van een communicatieadviseur.

Een goede communicatieadviseur is ondernemend en weet mensen in beweging te krijgen. Hij weet nieuwe inzichten vanuit (media)campagnes of wetenschap om te zetten naar concrete en realistische acties binnen de communicatiestrategie van het bedrijf. Hierin doet een communicatieadviseur voorstellen en neemt beslissingen. Vaak is dit samen met een team van communicatiemedewerkers of hij brengt verschillende expertises samen voor de uitvoering.

Een communicatieadviseur kan werken als freelancer of in vast dienstverband werken bij een organisatie die zicht richt op een klant om een product of dienst te verkopen. Daarnaast zijn veel communicatieadviseurs werkzaam bij een communicatie- of media-adviesbureau waarin ze verschillende eigen klanten adviseren. 

Een interne communicatieadviseur houdt zich bezig met de communicatie binnen het bedrijf. Een interne communicatieadviseur kan als taak hebben om verschillende afdelingen te informeren rondom communicatieprojecten en/of richtlijnen binnen het bedrijf. Of kan de taak hebben om stakeholders te informeren bij interne veranderingen.

Een goede communicatieadviseur is ondernemend en weet mensen in beweging te krijgen.

De taken en verantwoordelijkheden van een communicatieadviseur

Communicatieadviseurs hebben een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden. Per organisatie kunnen de taken verschillen. Vaak bestaan de taken uit: 

  • Bepalen, opstellen en bijsturen van het marketing & communicatieplan van een bedrijf, persoon of overheidsinstelling. Vaak samen met andere communicatiemedewerkers binnen het team.
  • Zorgen dat het communicatieplan ook daadwerkelijk wordt nageleefd. 
  • Het bedenken van concepten en eventueel huisstijlen. 
  • Het communicatieteam aansturen. Vooral binnen grotere organisaties kan dit een belangrijke verantwoordelijkheid zijn. 
  • Sociale media strategie en contentkalender opstellen en uitvoeren. Eventueel met andere communicatiemedewerkers. 
  • De klant informeren door de website up-to-date te houden en het schrijven van artikelen en/of blogs. 
  • Nieuwsbrieven schrijven om klantrelaties en stakeholders op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen. 
  • Het organiseren van webinars of evenementen. Met name voor de naamsbekendheid en het imago van een organisatie is dit een belangrijke taak.  
  • Verantwoordelijk voor de positionering van een organisatie. Van een communicatieadviseur wordt verwacht de bedrijfspropositie en doelstellingen duidelijk naar buiten toe te communiceren. 
  • Het schrijven van persberichten over actuele veranderingen. Ook kunnen de persberichten worden ingezet om autoriteit te claimen als organisatie.
  • Netwerken zowel intern als met externe stakeholders zodat deze communicatie soepel effectief blijven verlopen. 
  • Media campagnes opzetten en analyseren. Het letterlijk meten wat de online en offline media campagnes financieel opleveren. Dit kan vervolgens worden gerapporteerd worden aan het Management Team.
  • Sommige communicatieadviseurs zijn daarnaast ook PR-woordvoerder van de organisatie.

Wat is de rol van een communicatieadviseur binnen een team?

Een communicatieadviseur werkt vaak in teamverband of stuurt het communicatieteam aan. Zo kan een communicatieadviseur onderdeel zijn van een MarCom team of juist een eigen communicatieteam aansturen.

Een communicatieadviseur werkt nauw samen met marketeers, content managers, communicatiemedewerkers, tekstschrijvers en webredacteurs. Daarnaast zijn pr-medewerkers, journalisten, woordvoerders en eventueel HR’s of recruiters goede sparringpartners.

Wat verdient een communicatieadviseur?

Volgens werkzoeken.nl verdient een communicatieadviseur in Nederland gemiddeld € 4.310 per maand. Een junior communicatieadviseur verdient € 3.780 per maand, een medior communicatieadviseur verdient € 4.305 per maand en een senior communicatieadviseur verdient gemiddeld € 4.505 per maand.

Binnen deze gemiddeldes zijn verschillen in het salaris gebaseerd op opleidingsniveau, werkervaring en de provincie waarin de communicatieadviseur werkt. Dit geldt ook voor freelance communicatieadviseurs.

Het gemiddelde uurtarief van een freelance communicatieadviseur

Het gemiddelde uurtarief van een freelance communicatieadviseur hangt niet alleen af van het opleidingsniveau en het aantal jaren werkervaring. Ook de duur van een opdracht, de specifieke taken en de specialistische kennis van de freelancer kunnen een rol spelen in het afgesproken uurtarief.

In onderstaande tabel vind je de gemiddelde uurtarieven van freelance communicatieadviseurs bij Jellow op basis van aantal jaren werkervaring.

Werkervaring 0-2 jaar 2-5 jaar 5-10 jaar 10-20 jaar 20+ jaar
Communicatieadviseur € 41,86 € 59,32 € 69,67 € 80,92 € 85,83

Benieuwd naar andere freelance uurtarieven binnen het vakgebied Communicatie? Download hier het PDF uurtarieven communicatie. 
PDF uurtarieven communicatie

Welke opleiding heeft een communicatieadviseur gevolgd?

Een communicatieadviseur heeft meestal een hbo of wo-opleiding gedaan in de richting communicatie. Denk daarbij aan de volgende studies:

  • Communicatie (hbo)
  • Marketing & Communicatie (hbo)
  • Communicatie- en Informatiewetenschappen (wo)
  • Communicatiewetenschappen (wo) 

Daarnaast is het mogelijk om een cursus te volgen voor bijscholing op het gebied van communicatie. Bijvoorbeeld een cursus strategische communicatie waarbij de focus ligt op het opstellen van een communicatieplan op basis van analytische gegevens.  

Vaardigheden en competenties van een communicatieadviseur

Een communicatieadviseur geeft advies over de communicatie richting de klant of binnen de organisatie. Daarvoor heeft hij vaardigheden en competenties nodig die bestaan uit: 

  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
  • Denker en doener
  • Vlotte pen
  • Communicatief sterk
  • Teamplayer en/of leidinggevende kwaliteiten 
  • Resultaatgericht
  • Analytisch
  • Klantgericht
  • Ondernemend, actieve houding
  • Creatief
  • Gestructureerd / planmatig
  • Doortastend 
  • Overtuigingskracht

Hoe kan je een communicatieadviseur inzetten voor je bedrijf?

Jellow heeft op dit moment freelance communicatieadviseurs die open staan voor een nieuwe opdracht. Voordat je zo’n communicatieadviseur wilt inzetten is het goed om te bedenken waarvoor je hem of haar nodig hebt. Daarom worden hieronder een aantal voorbeeldsituaties geschetst: 

  • Je hebt een communicatieprobleem waar de (freelance) communicatieadviseur zijn tanden in kan zetten. Ook al kun je nog niet helemaal je vinger op de zere plek leggen, je weet dat er iets binnen de interne of externe communicatie niet vlekkeloos verloopt. En je ziet alleen nog maar het topje van de ijsberg. Een communicatieadviseur kan jouw helpen dit probleem boven water te krijgen en hiervoor direct een goede oplossing te vinden door een helder communicatieplan op te stellen. 
  • Je weet dat je meer uit je mediacampagnes en content kunt halen maar je hebt geen specialist op dit gebied binnen je bedrijf. Dan is het inzetten van een communicatieadviseur een goed idee. Hij of zij kan de mediacampagnes gaan analyseren en hiervoor een adviesplan opzetten zodat je in de toekomst weet wat je aan het doen bent en je focus hierin goed verdelen.
  • Binnen jouw organisatie zijn een aantal communicatiemedewerkers die werken aan het schrijven van webteksten en nieuwsbrieven. Maar hierbij kan het team hulp, inzicht en extra creativiteit gebruiken om een heldere communicatieboodschap naar de klant te brengen. De communicatieadviseur kan het communicatieteam aansturen en zorgen voor een heldere en onderscheidende positionering richting de klant.

De 6 voordelen van een freelance communicatieadviseur

  1. Jouw bedrijf op de kaart zetten door de boodschap van jouw organisatie op een onderscheidende manier en consequent naar buiten te brengen. 
  2. Een communicatieplan opstellen, beoordelen of actualiseren. En ervoor zorgen dat dit plan in de praktijk wordt nageleefd. Dit kan ook kritiek zijn op de huisstijl die bijvoorbeeld niet consequent wordt uitgedragen. 
  3. Bedenkt strategische media campagnes, analyseert, stuurt bij waar nodig en rapporteert de resultaten. Hierdoor krijg je meer inzicht in het imago van jouw bedrijf. En kun je ontdekken waar je nog een verbeterslag kunt slaan.
  4. Een interim communicatieadviseur zorgt voor een heldere focus op de segmenten binnen de doelgroep.
  5. Een communicatieadviseur onderhoudt banden met stakeholders. Ook binnen de organisatie kan een communicatieadviseur zorgen voor een efficiënter communicatieproces.
  6. Een zzp communicatieadviseur kun je inzetten als woordvoerder van jouw organisatie. Bijvoorbeeld richting de pers of andere organisaties.

Wat doet een communicatieadviseur bij Jellow?

Binnen Jellow hebben wij geen communicatieadviseur. Wel hebben wij veel medewerkers met een communicatie achtergrond. Deze mensen werken vaak als marketeer, content marketeer of customer success officer waar ze heel gericht met de klant communiceren. Mensen die een communicatieopleiding hebben afgerond zijn dan ook breed inzetbaar.

Bij elke communicatie rol is het consequent uitgedragen van de boodschap van Jellow zodat we onszelf blijven onderscheiden van andere organisaties.

Tags: How to - Opinie

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Drie freelancers werken in een co-working space

Checklist Wet DBA: Voldoe jij aan de wet?

In de wereld van freelance werk en opdrachtgeverschap zijn duidelijkheid en transparantie enorm belangrijk als het gaat om een gezonde en eerlijke arbeidsmarkt....

4 minuten Jellow