social media expert

Wat doet een social media expert?

Jellow

Wat is een social media expert?

In deze blog beantwoorden we wat een social media expert is, wat een social media expert doet en wat de taken en verantwoordelijkheden zijn.

Social media is snel een van de belangrijkste communicatiekanalen geworden voor zowel consumenten als bedrijven en organisaties. Een social media expert snapt het belang van zichtbaarheid van communicatie en de mogelijkheid tot directe interactie met klanten en doelgroepen. Bedrijven verkopen geen product of dienst meer, maar een boodschap of een merk. Daarbij profileren bedrijven zich informeler, vooral op social media. Zo is social media de perfecte plek om awareness te creëren door kennis te delen, je naamsbekendheid en bereik te vergroten of je imago te versterken. Een social media expert kan je hier dan ook bij helpen.

Wat is een social media expert?

Een social media expert is een expert op het gebied van sociale media. Zowel Instagram, Facebook als Linkedin, Twitter en eventueel Tiktok en Pinterest zijn kanalen waar hij of zij zich mee bezig houdt. Dit betekent: het bedenken, maken en analyseren van social media content met vaak als doel om traffic naar de bedrijfswebsite te genereren of de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten.

Niet iedereen die in zijn of haar privéleven veel van sociale media kanalen gebruik maakt is per direct een social media expert. Wanneer een sociaal media kanaal wordt ingezet voor een bedrijf komt er namelijk veel meer bij kijken. Denk daarbij aan het maken van een content strategie en planning, het doen van een doelgroep analyse of het strategisch inzetten van social media advertenties.

Een social media expert is creatief met beeld en tekst. Hij produceert en publiceert content en heeft passie voor z’n vak. Naast passie is een flinke dosis doorzettingsvermogen en geduld een belangrijke eigenschap. Want het opbouwen van een actief social media kanaal met daarbij een bedrijfsdoelstelling voor ogen kost nou eenmaal tijd. Een social media specialist moet zich dan ook goed kunnen inleven in de klant. De focus van een social media expert ligt vaak op het creëren van online interactie en het vergroten van het bereik van een bedrijf. Maar deze doelstellingen kunnen variëren.

Wat doet een social media expert?

Een social media expert houdt zich bezig met alle social media kanalen van een bedrijf. Het bedrijf heeft daarbij een doelstelling voor ogen waarop de expert zich gaat richten met zijn social media strategie. Meestal ligt de focus op de awareness fase, waarbij het belangrijk is dat een bedrijf beter online zichtbaar wordt voor (potentiële) klanten.

Doelen waarop een social media expert zich kan focussen in een social media strategie zijn:

  • Meer verkeer naar de bedrijfswebsite genereren om de zichtbaarheid van het merk, het product of de dienst te vergroten.
  • Klantrelatie verbeteren door te communiceren met de doelgroep en meer interactie te creëren. En door het delen van nieuws en updates te blijven betrek je je klant en ontstaat er een betere relatie.  
  • De doelgroep analyseren om daarmee bijvoorbeeld de pijnpunten van de doelgroep aan te kunnen tonen. 
  • Imago onderhouden of verbeteren doordat je sneller kunt reageren via social media kanalen op (potentiële) klanten of vragen eerder kunt beantwoorden voordat ze bij jou terecht komen.
  • Klanten binnenhalen door de acquisitiemogelijkheden binnen de social mediakanalen optimaal te benutten. Leadgeneratie via social media is vaak complex en vormt onderdeel van een groter traject in een dialoog met de doelgroep.
  • Sociale media kanalen laten groeien door je te richten op de belangrijkste kpi’s van social media kanalen als engagement, conversies of gewenst bereik binnen de doelgroep.

Een social media expert maakt aan de hand van de bedrijfsdoelstelling(en) een content strategie en planning. Wanneer dit eenmaal staat kan er geproduceerd worden. Denk daarbij aan het maken van posts voor de juiste kanalen om te publiceren op het juiste moment. Relevantie van de content is daarbij key.

Social media content kan in allerlei vormen worden gegoten. Van korte videos, interactieve stories en polls tot blog snippets, quotes of het delen van bedrijfsfoto’s. Creativiteit, humor en kennis van de doelgroep zijn daarbij essentieel. Het doel van de social media expert is om met de sociale media content die hij maakt de doelgroep te prikkelen door middel van rake teksten, de inzet van humor of opvallende beelden in te zetten. 

Voor het publiceren van content maakt een social media expert vaak gebruik van een planning tool zoals Hootsuite, Later, Buffer of bijvoorbeeld Coosto. Dit maakt het vooruit plannen van posts een stuk gemakkelijker.

Dit zijn enkele van veel voorkomende taken die de social media expert op zich neemt. De taken en verantwoordelijkheden van een social media expert zijn divers en verschillen per senioriteit niveau en per bedrijf/organisatie.

sociale media

Wat is de rol van een social media expert binnen een marketingteam?

Een social media expert is onderdeel van het online marketing team. Een marketingteam bestaat meestal niet uit een vaste samenstelling van functies en marketingdisciplines. Doordat veel bedrijven een website hebben, online contact hebben met hun klanten en online hun geld verdienen, zie je wel dat veel marketingteams één of meerdere online marketingspecialisten, zoals de social media expert bevatten.

Hij/zij zal dan ook veel samen werken met de online marketeer, content marketeer, brand marketeer of de PR medewerker. Maar ook de customer relations manager of een customer succes officer zijn belangrijke collega’s om mee te sparren. Juist omdat deze medewerkers veel in contact staan met de klant en daardoor relevante informatie en kennis kunnen delen. Deze kennis kan de social media expert vervolgens goed inzetten in de strategie om de doelgroep op de sociale kanalen te bereiken.

Een veelvoorkomende samenstelling van een marketingteam ziet er als volgt uit:

  • Marketingmanager of marketing lead: staat aan het hoofd van het team en stuurt en motiveert de marketingmedewerkers.
  • Online marketeer: verantwoordelijk voor de online marketingcampagnes (SEA, SEO en social media) en online conversie.
  • Marketingmedewerker: ondersteunt de online marketeer en is verantwoordelijk voor website content.
  • Social media expert en/of contentmarketeer: communiceert met de doelgroep in de awareness- en acquisitiefase met inspirerende content via diverse kanalen.
  • Webanalist: ondersteunt het marketingteam met bruikbare inzichten en rapportages.
  • Ondersteunende medewerkers zoals copywriters, designers, PR-adviseurs, communicatieadviseurs, fotografen, developers (front-end en back-end).

Wanneer een team verder groeit, neemt ook de behoefte aan specialisten met vergaande kanaalkennis binnen het team toe. Een social media expert is zo’n specialist die zijn/haar waarde bewijst in het vergroten van de merkbekendheid naar de prospects en bestaande klanten. Als het team nog niet groot is, maar het team toch een bepaald specialisme nodig heeft, dan wordt regelmatig de hulp ingeschakeld van een marketingbureau of freelance marketingspecialist, zoals de social media expert. Deze specialist is vaak ervaren, werkt efficiënt en draagt met het vaste team bij aan het behalen van de marketingdoelstellingen.

Wat verdient een social media expert?

Een social media expert of marketeer in Nederland in vaste dienst verdient gemiddeld € 3.415 bruto per maand (o.b.v. 40 uur). Het type dienstverband, aantal jaren ervaring en m.n. de (werk)locatie van de expert spelen een grote rol in het salarisniveau van een social media expert.

  • Een junior social media marketeer (minder dan 2 jaar ervaring) verdient gemiddeld € 3.500 per maand. 
  • Een medior social media expert (3 tot 5 jaar werkervaring) verdient € 3.700 per maand. 
  • Een senior social media expert (meer dan 5 jaar ervaring) verdient € 4.000 per maand (eind van de schaal).

Het gemiddelde salaris van een social media expert per type dienstverband (ervaring niet meegenomen) is als volgt:

  • Detachering € 4.340
  • Freelance € 4.335
  • Vast contract € 3.400
  • Tijdelijk contract € 3.040

Het is duidelijk dat het dienstverband de grote onderscheidende factor is van de social media marketeer. Daarnaast zijn je opleidingsniveau en je werkervaring van groot belang. Bovendien verschilt het salarisniveau ook per bedrijf of organisatie. Zo kun je als social media expert aan de slag bij commerciële bedrijven (b2c of b2b), bij (non-profit) organisaties of bij de overheid, waarbij iedere branche een ander salarisniveau kan hanteren.

Een social media expert in Nederland verdient gemiddeld € 3.415 bruto per maand (o.b.v. 40 uur).

Naast een goed salaris spelen ook secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol. Denk hierbij aan het aantal vakantiedagen, wel/geen reiskostenvergoeding en mogelijkheid tot een leaseauto. Ook budget voor persoonlijke ontwikkeling en duidelijke doorgroeimogelijkheden zijn vaak een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Daarnaast kan het zijn dat er een bonusstructuur is verbonden aan de functie.

Wat is het verschil tussen een social media expert en een content marketeer?

De taken van een content marketeer overlappen voor een deel met een social media expert maar er zijn zeker verschillen. 

Een contentmarketeer is verantwoordelijk voor strategie en creatie van informerende en inspirerende content voor de doelgroep. Het doel van contentmarketing draait meestal om het aantrekken van relevante bezoekers naar de website met als doel conversie. Lees onze blog wat is een content marketeer om meer te lezen over de rol van een contentmarketeer.

Een social media expert specialiseert zich op het gebied van sociale media, waarbij de expert bezoekers aantrekt, informeert, inspireert en converteert via social media kanalen als Instagram, Facebook, Linkedin, Twitter en eventueel Tiktok en Pinterest. De rol van de social media expert bestaat voor een groot deel uit het bedenken, maken en analyseren van social media content met als doel het vergroten van de merkbekendheid en communicatie naar de doelgroep.

Welke opleiding heeft een social media expert gevolgd?

Er is geen specifieke opleiding voor social media experts. Daar kunnen we meteen duidelijk over zijn. Er zijn wel legio cursussen, trainingen en workshops die je helpen om vaardigheden en kennis op te doen in social media strategie en operationele werkzaamheden in kanalen zoals Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Tiktok en LinkedIn. Hiervoor kun je terecht bij opleidingsinstituten en brancheorganisaties. Goed om te weten: de benodigde vaardigheden voor effectief gebruik van deze kanalen verschilt enorm, alsook de wijze van benadering en de mores op het betreffende kanaal. Een specialist in Tiktok is nog geen expert in social media advertising op LinkedIn.

Over het algemeen kunnen we wel zeggen dat een social media expert meestal een hbo of wo opleiding heeft gevolgd in de richting van marketingcommunicatie, contentcreatie en multimedia. Denk hierbij aan de volgende basisopleidingen met een social media specialisatie:

  • Communicatie en Multimedia Design CMD (hbo-niveau)
  • Medewerker marketingcommunicatie (mbo-niveau)
  • Media Informatie Communicatie (hbo-niveau)
  • Communicatie CO (hbo-niveau)
  • NIMA A/B/C

Het aantal vacatures voor specialisten in social media kanalen stijgt gestaag. Ook is er een trend dat steeds meer social media marketeers aan de slag gaan als freelance specialist.

Welke vaardigheden en competenties heeft een social media expert?

Eerder in dit artikel zijn we ingegaan op de taken en verantwoordelijkheid van een social media expert. Hier willen we nu ingaan op de specifieke vaardigheden en competenties een succesvolle social media specialist dient te hebben als aanvulling op je huidige marketingteam.

Met deze competenties weet je dat de social media expert een aanwinst zal zijn voor jouw organisatie. Heb je binnenkort een vacature binnen jouw organisatie, dan is het slim om onderstaande competenties mee te nemen in de beoordeling van je kandidaten, naast het kennisniveau en de mate van ervaring.

Een goede social media expert heeft een aantal belangrijke vaardigheden en competenties die hem of haar tot een succes maakt. Hieronder worden een aantal voorbeelden gegeven. 

  • Veel geduld
  • Lef hebben
  • Doorzettingsvermogen
  • Humor
  • Creatief en bekwaam met korte tekst en beeld
  • Conversiegericht
  • Inlevingsvermogen
  • Snel kunnen schakelen
  • Flexibel zijn
  • Gevoel voor trends 
  • Experimenteren
  • Plannen, evalueren en rapporteren 
  • Strategisch kunnen denken

Het is onmogelijk om in een kandidaat alle bovengenoemde competentie te verenigen Het is dan ook vaak tijdverspilling om te zoeken naar een schaap met vijf poten. Bedenk welke competenties belangrijk zijn voor jouw organisatie en die het best aansluiten bij de bedrijfscultuur of binnen het team waar de expert komt te werken. Zo vergroot je de kans op een succesvolle match!

Hoe kun je een social media expert inzetten voor je bedrijf?

Tot slot gaan we in op de mogelijke situaties waarin je een social media expert nodig kunt hebben voor jouw bedrijf:

  • Je artikelen of blogcontent worden onvoldoende gelezen, waardoor je de doelgroep onvoldoende kunt informeren. Met de inzet van een social media expert vergroot je de distributiemogelijkheden van je content en probeer je de interactie van de doelgroep met jouw blogs of artikelen te vergroten.
  • De marketingmix in je bedrijf leunt te veel op Google Ads. Hierdoor ben je voor je marketing en conversie te afhankelijk van één kanaal wat je minder flexibel maakt. Met de inzet van een social media expert vergroot je het aantal marketingkanalen en heb je de mogelijkheid om op een eerder moment in je marketingfunnel de dialoog met je doelgroep aan te gaan.
  • De interessante whitepaper op je website wordt onvoldoende gelezen. Met de inzet van een social media expert heb je meer mogelijkheden om je whitepaper onder de aandacht van de doelgroep te brengen, waarbij je ook de mogelijkheid biedt dat de doelgroep je whitepaper kan downloaden.

Met de inzet van een social media expert vergroot je de distributiemogelijkheden van je content en probeer je de interactie van de doelgroep met jouw blogs of artikelen te vergroten.

In deze gevallen is het voor je bedrijf of organisatie logisch om met een social media expert meer uit je marketing te halen.

De voordelen van een freelance social media expert op een rij

Denk je er aan om een social media expert of social media marketeer aan te nemen voor je bedrijf of marketingteam, maar is de grootte van je bedrijf of de krapte in je budget niet toereikend? Je wilt wel dat je aanwezigheid op LinkedIn, Facebook of Instagram door kunnen gaan en dat je bedrijf/omzet blijft groeien. Heb je dan ook gedacht aan de inzet van een freelance social media expert? Hierbij bespaar je op salariskosten en maak je slim gebruik van de flexibiliteit, kennis en ervaring van een freelancer. Zo ben je verzekerd van een freelance marketingexpert die jouw bedrijf en zet je de stap naar groei.

Waar kan de freelancer je bij helpen?

  1. Meer interactie met de doelgroep op Facebook, Instagram, Youtube en/of LinkedIn
  2. Leads en traffic genereren naar website d.m.v. onder andere social media campagnes
  3. Naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten
  4. Social media strategie opbouwen
  5. Recruitment via social media
  6. Doelgroepinzichten verzamelen en doelgroep beter leren kennen
  7. Acquisitie/Nieuwe klanten aantrekken

Op het freelance platform van Jellow vind je gegarandeerd de juiste freelance social media specialist die jou helpt met het bereiken van je doelen. Met het Stappenplan Freelancer inhuren laten we je zien hoe eenvoudig het is om een freelance marketeer te vinden voor jouw bedrijf.

Freelancer inhuren stappenplan

Wat doet een social media expert bij Jellow?

Bij Jellow hebben wij geen social media expert. De taken van de social media expert zijn bij Jellow verdeeld over de Content Marketeer, de HR professional en de Community Officer. Gezamenlijk dragen zij de verantwoordelijkheid voor de effectieve inzet van de social media kanalen, omdat de kanalen gebruikt worden voor verschillende doelstellingen en verschillende doelgroepen.

De content marketeer richt zich met name op de sociale media content richting opdrachtgevers, de HR professional richt zich vooral op de recruitment via sociale media en de community officer richt zich op de interactie met een van onze voornaamste doelgroepen: de freelancers.

Zo zorgen we er bij Jellow voor dat de klanttevredenheid hoog blijft en dat we ons blijven verbeteren in onze communicatie naar de klanten. We willen het voor onze klanten namelijk zo eenvoudig mogelijk maken om snel de beste freelance specialist in te huren.

 

 

Tags: content marketing - marketing - online marketing - social media

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

copywriter

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter? Ervaren freelance copywriter en communicatie specialist Dennis Jak schrijft over zijn passie: copywriting. Daarnaast geeft Dennis ook een aantal...

7 minuten Jellow