Help, mijn opdrachtgever betaalt niet: 9 oplossingen

Esmée Weering Esmée Weering

Help, mijn opdrachtgever betaalt niet: 9 oplossingen

Als freelancer of zzp'er moet je er niet aan denken dat een opdrachtgever jouw factuur niet op tijd wil betalen, of überhaupt niet kán betalen. Maar wat doe je dan als freelancer of zzp'er? En kan je dit probleem ook voorkomen? In deze blog vertelt Esmée jou hoe jij ervoor kan zorgen dat een opdrachtgever wél betaalt en hoe je dit probleem kan voorkomen in de toekomst. 

Wat doe je tegen opdrachtgevers die niet, of te laat betalen? 

Heb je geen duidelijke afspraken gemaakt over de betalingen of komen de opdrachtgevers deze gewoon niet na? Dat is natuurlijk ten eerste erg vervelend, maar bij de pakken neer gaan zitten heeft geen zin en machteloos sta je ook niet. Ik heb een aantal tips voor je opgesomd, zodat jij weet wat je moet doen als jij in deze vervelende situatie terecht komt: 

  • Zorg ervoor dat je naast het maken van de duidelijke afspraken tijdens de onderhandeling, ook onder elke afspraak een handtekening van beide partijen hebt staan. Hiermee verklein je de kans op misverstanden en conflicten. Bespreek hoe vaak je correcties uitvoert en bespreek, bijvoorbeeld, om een voorschot van 30% te krijgen als je voor langere tijd aan een opdracht werkt. 
     
  • Zorg er daarnaast voor dat je factuur aan de regels voldoet. Een factuur moet aan een minimaal aantal wettelijke regels voldoen. 
     
  • Houd ook rekening met de minimale eisen wat jouw opdrachtgever stelt aan een factuur. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het adres waar de factuur naartoe moet worden verzonden of de vermelding van het projectnummer en contactpersoon. Zorg er daarom voor dat je deze gegevens van te voren in handen hebt gekregen. 
     
  • Is de betalingstermijn die je gemaakt hebt overschreden? Kom dan op tijd in actie! Je hebt niet voor niets aan de opdracht gewerkt. Neemt contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast. 
     
  • Je kan bijvoorbeeld een betalingsregeling treffen met de opdrachtgever. Zorg er dan wel vervolgens voor dat je dit goed in de gaten houdt en weer zwart op wit zet.
     
  • Blijft de opdrachtgever onbereikbaar? Stel dan een aangetekende brief op met daarin vermeld 'ingebrekestelling voor zover vereist'. Vermeld daarnaast dat de factuur nog niet is betaald. 
     
  • Kom je er niet uit met de opdrachtgever? Ga dan eens in gesprek met een incassobureau of jurist. Samen met hen kan je dan gaan kijken naar een opschorting, verrekening of om een juridische procedure te starten. 
     
  • Wil de opdrachtgever niet betalen? Dan is het handig om (vaak samen met een jurist) te kijken wat de reden is. Zit er een fout in de factuur? Dan kan het makkelijk opgelost worden.
     
  • Is er echter sprake van wanprestatie volgens de opdrachtgever en kom je er niet uit? Dan moet je echt aan de bel trekken. Gaat het om een groot bedrag, boven de €1000,-? Dan kan je het beste een jurist inschakelen. 

"Voorkomen is beter dan genezen"

Als je het bekende spreekwoord hierboven leest, spreekt het natuurlijk al voor zich. Je kan er maar beter voor zorgen dat je er alles aangedaan hebt om de kans zo klein mogelijk te maken dat je factuur niet wordt betaald. Hoe je dit doet? Best eenvoudig. 

Vaak als beginnend freelancers of zzp'er krijg je hiermee te maken. Je hebt eindelijk een opdracht binnen bij een 'grote' opdrachtgever en vaak ben je dan nog te bescheiden om duidelijke afspraken te maken. Je bent immers allang blij dat je deze opdracht hebt gekregen en je wil niet onvriendelijk overkomen, is dan vaak de gedachte. 

Door deze gedachte kan je bijvoorbeeld vergeten om duidelijke afspraken te maken over een betalingstermijn. Ik raad je daarom dan ook aan om altijd tijdens het onderhandelingsgesprek te beginnen over welk betalingstermijn jij hanteert en welke betalingstermijn de opdrachtgever hanteert. Voor de meest freelancers en zzp'er is dit 14 dagen. De wettelijke betalingstermijn is maximaal 30 dagen. Zorg er daarom samen voor dat hier duidelijke afspraken over worden gemaakt en leg dit ook vast. Je kan de betalingstermijn bijvoorbeeld ook opnemen als een artikel in je algemene voorwaarden. 

Ja leuk, die duidelijke afspraken. Maar kan je iedereen hier zomaar op vertrouwen? Het antwoord is nee. Er zijn natuurlijk altijd oplichters binnen de markt. Gelukkig wel minder dan de betrouwbare opdrachtgevers, maar houd altijd je ogen open. Heeft een opdrachtgever een te mooi aanbod voor je? Ga dan maar eens na of er geen kleine lettertjes bij zitten. 

Heb jij een tip voor freelancers of zzp'ers hoe jij ervoor zorgt dat een opdrachtgever tijdig betaalt? Laat het mij dan weten door een mail te sturen naar esmee@jellow.nl

Tip: zoek jij een freelancer gespecialiseerd in financiën? Klik dan hier

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Boekhouding voor freelancers

De boekhouding, waarschijnlijk niet het leukste onderwerp wat betreft je freelancebestaan, maar zéker niet het onbelangrijkste. Je vak is nu eenmaal je passie en daarom ben je gaan freelancen. Alleen ben je als freelancer daarnaast ook verplicht om je administratie bij te houden. Het is niet alleen verplicht, maar geeft het je ook overzicht in je financiële situatie als freelancer. Maar hoe pak je dit het beste aan? Is het handig om zelf de administratie bij te houden of kan je beter iemand onder de arm nemen?

Factuur opstellen? Bekijk hier het stappenplan en voorbeeld factuur

In onze vorige blog gaf ik je tips over wat je moet doen als een opdrachtgever niet betaalt. Onder andere gaf ik daarin aan dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken met je opdrachtgever over je factuur en betalingsregelingen en dat het heel belangrijk is dat jouw factuur voldoet aan alle eisen. Om je een concreet beeld te geven over hoe een goede factuur eruit ziet en aan welke eisen deze moet voldoen, som ik in deze blog de gegevens op die in een factuur verwerkt moeten zitten. En vertel ik je waarom het belangrijk is om deze facturen te bewaren.

Steeds meer bedrijven hebben een maatschappelijke bijdrage. Waarom?

Waarom de social enterprises de afgelopen jaren zo ontzettend goed doen in Nederland anno 2019: de versplintering van het politieke landschap, volgens critici een gevolg van de economische crisis. We leven nu in een maatschappij waar de consument behoefte heeft aan een transparant en fair verhaal, de social enterprises spelen daar op in. De deeleconomie speelt een grotere rol en ook Jellow speelt hier (sinds 7 jaar) op in.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.