Het inhuren van freelancers biedt veel voordelen

Jellow

Mijn naam is Brigit Moonen en werk freelance als management assistent. Ik heb mijn eigen bedrijf, BizzyLizzy. Diverse organisaties en bedrijven huren me in als ze even wat extra handen nodig hebben. Ik krijg de kans om met heel veel mensen samen te werken en mijn werk is nooit saai. Zo heb ik non-profitorganisaties als opdrachtgever, maar ook een groothandel en een kindcentrum. Mijn werkzaamheden variëren van agenda- en mailbeheer tot organiseren en hosten van online vergaderingen.

Je kunt me inzetten voor het bijhouden van websites en social media, maar ook voor het vormgeven van presentaties en infographics. Ik schrijf teksten en berichten en verzorg nieuwsbrieven. En soms vervang ik een zieke secretaresse of notuleer een vergadering. Daarnaast ben ik inzetbaar in het onderwijs, als interim intern begeleider. Lekker druk, veel te doen, nooit saai!

Inhuren van freelancers

Het inhuren van freelancers biedt veel voordelen. Een bedrijf heeft op deze manier wel de lusten van een ervaren medewerker, maar niet de lasten. Een freelancer is namelijk flexibel inzetbaar waardoor piekmomenten eenvoudig op te vangen zijn. En zodra het weer wat rustiger is op de werkvloer, heb je als opdrachtgever geen verplichtingen. Hierover maakt de opdrachtgever afspraken met de freelancer. Ik heb een aantal klanten waarmee ik een minimum aantal uren per periode afspreek, maar ook werk ik echt op afroep. Is er werk, dan kom ik in actie en zo niet, dan heb ik meer tijd voor andere klanten. 

Zeker in deze onzekere coronaperiode is het heel handig en slim om een freelancer in te zetten. Stel, je hebt een restaurant en je bent al een hele tijd gesloten. Tijd om het over een andere boeg te gooien. Je moet toch iets om handen hebben, en je moet zorgen voor inkomen. Maar jij hebt vooral verstand van een restaurant runnen. Nu ben je gestart met een webshop voor thuiskoks. Er is een enorme vraag naar goede materialen, ingrediënten en handige tips. Een gat in de markt! Maar hoe pak je dit aan? Inhoudelijk heb je zeker wel de kennis, maar hoe maak het je jouw webshop tot een commercieel succes, zonder al te hoge kosten?

Hiervoor kun je de hulp inroepen van freelancers bijvoorbeeld:

  • Een webshopbouwer die in korte tijd veel sneller dan jijzelf (of jouw neefje), een goed draaiende online winkel voor je maakt, helemaal veilig met diverse bestel- en betaalmogelijkheden. Winkel gebouwd? Dan kun je de freelancer bedanken en de samenwerking afsluiten. 
  • Een SEO en SEA-specialist die zorgt dat jouw nieuwe webshop goed gevonden kan worden op internet. Ook hier is de keuze voor een freelancer voor de hand liggend. Bij de start van de webshop zal hij of zij misschien veel uren maken, als alles lekker draait kun je dat weer gaan afbouwen. Je zit niet vast aan een vast aantal uren per week maar kunt veel meer vraaggestuurd werken. 
  • Een fotograaf die mooie beelden schiet voor jouw webshop. Na het vullen van je site zul je misschien nog af en toe updates nodig hebben, maar omdat je flexibel kunt werken kun je hiervoor per opdracht duidelijke afspraken maken. 
  • Een content marketeer die jouw website, blog en social media gestructureerd vult met mooi foto’s en artikelen. En die zorgt dat ook deze inhoud zoekmachinevriendelijk is. Een freelance content marketeer werkt bijvoorbeeld op uurbasis, maar soms kun je ook een strippenkaart kopen voor een vast aantal berichten. Heb je even wat minder financiële middelen, dan laat je wat minder berichten plaatsen. 
  • En natuurlijk verwacht je een flinke toename in contactaanvragen via je website. Denk dan eens aan een freelancer die vragen kan beantwoorden, offertes kan maken en potentiële klanten kan nabellen. Daar hoef je geen vast personeelslid voor aan te nemen maar kun je prima oplossen met een freelancer.

Wat is het voordeel hiervan?

Het grote voordeel: straks gaat jouw restaurant weer volop draaien en kun je al jouw aandacht daar weer op richten, want met een stel goede freelancers blijft jouw webshop ook scoren!

Voor mij zelf is de afwisseling een groot voordeel van flexibel werken. Veel ballen tegelijk in de lucht houden, nieuwe dingen leren, een kijkje nemen in de keuken van diverse organisaties en hierdoor veel ervaring opdoen. Wat voor de ene opdrachtgever gesneden koek is, bijvoorbeeld online samenwerken, is voor de ander onbekend terrein. Met mijn ervaring bij de een, kan ik de ander vooruit helpen. Als dat geen win-win is!

Juist in deze tijd van veel thuis werken, is een freelancer van toegevoegde waarde. Vanuit huis werken was voor mij al de gewoonste zaak van de wereld en mijn werkplek thuis is dan ook voorzien van alle technische voorzieningen om online te vergaderen, samen te werken aan projecten en documenten en om grote bestanden te verzenden. Ik kan nu anderen ondersteunen en vooruit helpen want niet iedereen beschikt over de technische vaardigheden die in de huidige tijd nodig zijn. 

Ben je zelf (nog) niet zo handig met technische hulpmiddelen? Vraag dan een freelancer om voor jou:

  • Jouw digitale agenda te beheren, afspraken te maken en online overleggen te plannen via een van de vele digitale kanalen die daarvoor beschikbaar zijn.
  • Een online productpresentatie of brainstorm te organiseren, compleet met filmpjes, gedeelde presentaties, break-out rooms en onderonsjes. En om daar ook nog een goede verslaglegging van te verzorgen. 
  • Een vrijdagmiddagborrel te organiseren met een teambuildingsactiviteit. Ook voor eenmalige activiteiten, of eigenlijk, juist voor eenmalige activiteiten kun je een freelancer inzetten. Voor jou zelf lijkt het organiseren een enorme klus, maar voor bijvoorbeeld een freelance managementassistent is dit gesneden koek. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En sneller waardoor de kosten te overzien zijn. 

Maar hoe vind je als organisatie een freelancer die beschikbaar is en die jouw werkzaamheden kan uitvoeren? Ik maak gebruik van het online platform van Jellow waar je als opdrachtgever jouw werkzaamheden kunt plaatsen. Je kunt dan een selectie maken van freelancers die het beste bij jouw opdracht passen waardoor je geen tijd kwijt bent aan reacties waar je niets aan hebt. En ben ik de geschikte kandidaat voor jouw opdracht? Dan krijg ik een berichtje en kan ik mijn motivatie versturen. Zo kunnen we elkaar snel vinden!

Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met Tom via [email protected] of bel naar 085 877 00 70.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

social media expert

Wat doet een social media expert?

Een social media expert snapt het belang van zichtbaarheid van communicatie en de mogelijkheid tot directe interactie met klanten en doelgroepen. Bedrijven verkopen...

13 minuten Jellow
copywriter

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter? Ervaren freelance copywriter en communicatie specialist Dennis Jak schrijft over zijn passie: copywriting. Daarnaast geeft Dennis ook een aantal...

7 minuten Jellow

Wat doet een secretaresse?

Een secretaresse is een veelzijdige ondersteuner van een organisatie en is vaak het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en externen. Een secretaresse is gespecialiseerd...

8 minuten Jellow