Goed opdrachtgeversschap

Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf interessant is voor freelancers?

Susan Mulder

Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf interessant is voor freelancers?

Niets is leuker dan dat freelancers staan te springen om bij je bedrijf aan de slag te gaan. Dat maakt het aannemen van de juiste freelancer ook een stuk makkelijker. Daarnaast draagt het bij aan het bouwen van je netwerk want goede freelancers kennen andere goede freelancers. En mond-tot-mond reclame voor je bedrijf is nooit verkeerd.

Om dat voor elkaar te krijgen, is er een aantal dingen waar je als opdrachtgever op kan letten. Een paar zaken vinden freelancers heel belangrijk, en zijn in onze ogen ook gewoon fatsoenlijk

Drie tips van een freelancer voor bedrijven

Freelance schrijver en journalist Jeroen Siebelink heeft in zijn inmiddels 25-jarige carrière de drie belangrijkste tips verzameld, gericht op omgangsvormen, waar opdrachtgevers zeker wat aan kunnen hebben. Wanneer je met deze tips aan de slag gaat, dan weet je zeker dat je bedrijf gemakkelijker de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht.

Tip 1. Vragen wanneer ‘de opdracht al afgerond is’ is niet voldoende 

In andere woorden: focus niet alleen op snelheid maar ook op inhoud waarmee de klus geklaard is. Wanneer een freelancer wordt aangenomen voor een opdracht, wordt er in sommige gevallen te veel aandacht gegeven aan de snelheid waarin de opdracht afgerond moet zijn. Als gevolg: te weinig tijd wordt besteed aan het plan van aanpak, de benodigde middelen en de rol die je als opdrachtgever speelt. 

Als freelancer zit je niet in het hoofd van de opdrachtgever, ze zijn niet met je bezig
– Jeroen Siebelink

Het scheelt veel tijd – en dus geld – wanneer je vanaf het begin duidelijk bent. Zodat je bijvoorbeeld niet op het laatste moment  een opdracht moet omgooien, omdat het niet heeft uitgepakt zoals je verwacht had. 

Wat je kan doen is samen nog even goed door de opdracht heen lopen, dubbelchecken of de wensen overeenkomen, feedback op het plan van aanpak geven, en meer.  Soms doet een freelancer dit proactief. Ga daar dan in mee. Het kan natuurlijk ook geen kwaad om af en toe in te checken bij de freelancer en te vragen hoe het gaat. 

Zo komen beide partijen niet voor verrassingen te staan. 

Tip 2. Bewaar je feedback niet tot het laatste moment

Deze tip gaat hand-in-hand met de eerste tip. Lees je goed in in de plannen of het voorstel van de freelancer.  Als je je last minute bezighoudt met de opzet van de opdracht, ben je in veel gevallen te laat. 

Freelancers hebben namelijk vaak meerdere opdrachten tegelijkertijd lopen. Dit betekent een strakke planning en er is niet altijd de ruimte om op het laatste moment  iets om te gooien.

Komt dan eindelijk de reactie, krijg je te horen dat dit toch niet was wat ze zochten.
– Jeroen Siebelink

Probeer daarom op tijd te reageren wanneer een freelancer werk oplevert op de deadline. Een ander idee is om alle feedback rondes van tevoren af te stemmen. Zo is het voor iedereen duidelijk wanneer de freelancer iets oplevert en jij als opdrachtgever feedback geeft. En de freelancer weer door kan met zijn werk. 

Tip 3. Zorg dat freelancers niet hoeven te bedelen voor geld

Een kleine domper in de ‘freelance journey’, wanneer een freelancer  bij de opdrachtgever moet aankloppen met de politiek correcte vraag: “Ik heb 31 dagen geleden mijn factuur gedeeld, maar heb nog niet betaald gekregen. Zou je willen kijken of alles is goed gegaan?”. 

Iedereen wil graag op tijd betaald krijgen. Dat is wat je samen hebt afgesproken en het staat in het contract. Een freelancer heeft meestal twee petten op: die van werkuitvoerder en die van boekhouder. Als een freelancer moet gaan vragen waar zijn geld blijft bij de opdrachtgever, dan kan dat gênant zijn. Bespaar de freelancer dus dit moment. 

Drie extra tips vanuit Jellow voor bedrijven

Vanuit Jellow voegen we graag drie tips hieraan toe, waarvan we zeker weten dat het je helpt om de beste opdrachtgever te worden. 

Tip 4. Geef de samenwerking een kick-start met een goede onboarding 

Een freelancer springt vaak op een al rijdende trein. Hoe meer handvatten je de freelancer geeft, hoe makkelijker de freelancer ingewerkt is en volle bak aan de slag kan gaan. 

Een goede onboarding zorgt voor een kickstart met een nieuwe freelancer en het begin van een geoliede samenwerking. Een speciaal onboardingsproces voor freelancers helpt jou bij het efficiënt laten verlopen van de samenwerking. Uit onze ervaring blijkt, dat freelancers – eigenlijk alle medewerkers -sneller productief zijn en zich eerder betrokken voelen wanneer we onderstaand ‘stappenplan’ volgen.

Efficiënt onboarden doe je zo:

  1. Praat binnen je bedrijf over de komst van de freelancer;
  2. Laat het kantoor (virtueel) zien;
  3. Geef uitleg over het merk van je bedrijf;
  4. Zorg dat alle benodigdheden klaar liggen;
  5. Wijs iemand aan waarbij de freelancer  zijn vragen kwijt kan;
  6. Behandel een freelancer hetzelfde als je vaste personeel;
  7. Check regelmatig in bij de freelancer.

Wil je meer weten over deze stappen en het onboarden van freelancers?

Download de JellowPages: 7 stappen die van belang zijn bij de onboarding van freelancers

Tip 5. Een duidelijke opdracht = key 

Niets is zo vervelend als een heel onduidelijke opdracht. Zorg daarom dat je in je zoektocht naar een freelancer een duidelijke opdrachtomschrijving hebt en precies weet wat je zoekt. Dat zorgt direct voor relevante reacties en scheelt je een hoop tijd achteraf. 

Ben je er nog niet uit wat je nodig hebt? Dan kan je natuurlijk sparren met freelance experts om je behoeften te verscherpen, maar zorg dan wel dat je dit benoemt. 

De perfecte opdrachtomschrijving maken? Volg dan de checklist:

Tip 6. Reageer op freelancers

In de top 3 van grootste ergernissen van freelancers staat ‘opdrachtgevers die niet reageren’. Belangrijk dus om dat vooral wel te doen. Het begint vanaf het moment dat je een opdracht deelt met freelancers, bijvoorbeeld via LinkedIn of een freelance platform zoals Jellow. Freelancers doen moeite om op jouw opdracht te reageren, dus dan is het fatsoenlijk als jij een reactie geeft. Houd freelancers ook op de hoogte wanneer je keuze op iemand anders valt en de opdracht ingevuld of gesloten is. 

Voor het behoud van de arbeidsvreugde zou het helpen als opdrachtgevers wat meer belangstelling tonen. En vooral tijdig en afdoende reageren op telefoontjes en mails…
– Jeroen Siebelink

Hetzelfde geldt wanneer de samenwerking wordt gestart: hou een open communicatie met de freelancer, zoals aangegeven bij de eerste en tweede tip. Open en eerlijke communicatie zorgen voor de beste en een soepele samenwerking. En dat is het belang van de freelancer, maar ook voor de opdrachtgever. 

Zo simpel kan het dus zijn om een fantastische opdrachtgever te zijn! 

 

Tags: Goed opdrachtgeverschap - Onboarding - Opdrachtomschrijving - Tips van freelancers

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Wat is een content marketeer

Wat is een content marketeer?

Wat is een content marketeer? Op het moment van schrijven is de rol van een content marketeer (je schrijft eigenlijk contentmarketeer maar ja,...

6 minuten tijn