Is een senior freelancer te duur?

jellow

Hoewel ik afgestudeerd jurist ben, kwam ik na mijn studie min of meer per ongeluk terecht in Sales & Marketing – en dat vak beviel me zo goed dat ik het nooit meer heb verlaten. Na een aantal leerzame jaren in loondienst werd ik in 2000 zzp’er. Al vrij snel ontwikkelde ik mij tot expert op het gebied van De Klant.

Nu is dat misschien een open deur, maar ik bedoel dat ik steeds in huid van de klant (van mijn opdrachtgever) kruip: hoe leest die een e-mail? Wat denkt hij van de dienst die hem aangeboden wordt? Verwacht hij de boodschap die wij hem sturen? Vertrouwt hij die? Waar andere marketeers kijken of blauw of groen ‘beter’ of effectiever is, hoe de opbouw van een e-mail moet zijn volgens de regels, of welke plaatjes je moet kiezen kijk ik naar het verwachtingspatroon van de ontvanger. En met resultaat!

Marketing, Sales en Communicatie

Marketing: je kunt er veel over leren, maar je moet het echt in je bloed hebben wil je het ook goed doen. Dat geldt ook voor Communicatie, en helemaal voor Sales. Sales kun je niet leren. Die drie gebieden liggen heel dicht bij elkaar, ondersteunen en versterken elkaar, en zijn bij kleine bedrijven vaak in één team belegd. 

Marketing is een heel breed gebied van activiteiten dat alsmaar breder wordt door de opkomst van en verschuiving naar nieuwe media. Kende je net alle ins en outs van Direct Mail, gaan de bedrijven over op snel, goedkoop en makkelijk: e-mail. Heb je net Facebook onder de knie, krijg je een doelgroep die alles via Snapchat doet. Maar gelukkig zijn er dan weer collega’s die alles van Snapchat weten, je hoeft tenslotte ook niet van álle markten thuis te zijn. De meeste takken van de marketing & communicatiesport heb ik intussen wel voorbij zien komen. 

Er kleven echter ook nadelen aan al die werkzame en succesvolle jaren. Ik heb nu 34 jaar ervaring, en ben dus zowel een dinosaurus als een marketingkanon. Ik ben wat je noemt senior+ en je zou denken dat bedrijven daar graag gebruik van willen maken. Ik merk echter steeds vaker dat ik afval bij een procedure, omdat iemand van 59 waarschijnlijk te duur is, omdat hij of zij ‘te zwaar’ is en zich vermoedelijk niet bezig wil houden met tactische werkzaamheden of het hands-on gebeuren.

Soms haal ik de eindstreep nét niet omdat ik “toch niet pas in het team” (een andere bewoording voor “je bent 15 jaar ouder dan de oudste collega”). “Te oud” wordt nooit gezegd, maar vaak bedoeld. Een gemiste kans, want ik ben gek op uitvoerende werkzaamheden, en zet mijn kennis en ervaring ook graag in om jongere collega’s te trainen.

“Te duur”

Dat van “te duur” is ook een interessante: de opdrachtgever stelt meestal van tevoren het budget vast. Hoewel ik jarenlang voor € 125,- p.u. heb gewerkt, zijn die dagen al lang voorbij. Er zijn nog wel zzp-functies die meer dan € 100,- kunnen schrijven, maar in de MarCom is dat zéér zeldzaam, tenzij het om een interim-functie op managementniveau gaat.

Na de crisis van 2008 e.v. werd de ZZP-markt overspoeld door zowel schoolverlaters die niet aan de bak konden komen, als marketeers die hun vaste baan verloren (tenslotte wordt bij veel bedrijven Marketing – onterecht – als een soort noodzakelijk kwaad beschouwd) en dan maar voor zichzelf begonnen.

Beide groepen zetten zich laag in de markt, dus je kon voor € 30,-/€ 40,- al een junior, of zelfs soms medior krijgen. Dit zette de tarieven enorm onder druk. Als ik nu € 80,- kan vragen dan is dat al heel wat (dan moet je zelf ook nog reiskosten betalen, je eigen telefoon en laptop meenemen e.d.), met in uitzonderlijke gevallen € 92,50. Nu kan ik wel lager gaan, maar ik ben ook weer geen Aldi, en misschien kun je zeggen “beter € 50,- dan niets”, maar ik vind dat mijn eer te na, én het werkt de  tariefvervuiling verder in de hand. 

Ik zie nu opdrachtgevers die een lijst met 10 knock-out criteria hebben, plus nog een stuk of 10 gewenste kwaliteiten, en daar dan een tarief van € 40,-/€ 50,- aan plakken. Ik zou “je krijgt wat je ervoor betaalt” willen omdraaien: je betaalt voor wat je krijgt. Als je zoveel eisen en wensen hebt, moet je je realiseren dat dat geld kost. 

Dus: ben ik te oud? Ben ik te duur? Ik kan je verzekeren dat ik héél snel ingewerkt ben, en in drie dagen meer presteer dan die medior die je voor een discount-tarief hebt kunnen inhuren in vijf dagen. Probeer het maar eens. BRIGHT Marketing Solutions: voor al je marketingvragen en problemen.

Dit artikel is geschreven door Alfred Verhoeven. Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met Tom via [email protected] of bel naar 085 877 00 70.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?