Waarom freelancers juist nú heel waardevol zijn voor je organisatie

Jellow

In onzekere en gekke tijden zoals deze is als ondernemer waarschijnlijk je eerste impuls om te gaan bezuinigen. Inkomsten lopen terug, je hebt minder zekerheid en je hebt geen idee hoe lang deze crisis nog gaat duren. Toch is juist nu bezuinigen op freelancers geen goed idee. Misschien klinkt dat niet direct heel erg logisch, maar freelancers kunnen juist nú heel erg waardevol zijn voor je bedrijf. Waarom dat zo is, legt freelance content specialist Lidewij Boessenkool je graag uit. 

Zelf ben ik pas tijdens de corona-crisis als freelance tekstschrijver aan de slag gegaan. Al jaren was dit mijn droom en pas nu durfde ik de stap te zetten. Een beetje onlogische timing misschien, maar in mijn baan in loondienst waren mijn inkomsten in deze tijd ook onzeker, waardoor het risico minder groot voelde. Nu ik een paar maanden verder ben verdien ik als freelancer al meer dan ik in mijn vorige baan deed. 

In deze tijden, waarin er tijdelijk misschien wat minder werk is, is het als ondernemer juist zaak om je organisatie op orde te brengen. In tijden dat de opdrachten en het werk binnenstromen, hoef je niet constant heel hard je best te doen om voldoende inkomsten te genereren. Nu is dat anders. Juist nu moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent. Dat je meer opvalt dan je concurrentie. Je wil de continuïteit van je organisatie waarborgen en zult daarvoor moeten investeren. Door niets te doen of door te bezuinigen, zul je je inkomsten niet verhogen. 

Investeren in freelancers is dan een goede oplossing. Door een freelancer in te huren haal je precies de expertise in huis die je op dat moment nodig hebt. Je zit niet vast aan een langlopend contract, maar je investeert echt precies in de punten die voor jou belangrijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar je eigen website. Is deze helemaal up-to-date? Staat er goed vindbare content op? Of is het misschien tijd om hier eens wat aandacht aan te besteden? Een freelance tekstschrijver kan jouw teksten SEO optimaliseren, of kan nieuwe content schrijven. Wat dacht je van een aantal interessante blogs, waarin je laat zien wat de expertise van jouw bedrijf is? Hierdoor zullen nieuwe klanten je beter vinden én zijn ze sneller geneigd om ook echt zaken met je te doen. En dat is nu precies waar jij naar op zoek bent.

Zelf merk ik dit als freelancer ook bij mijn opdrachtgevers. Ik schrijf voor veel uiteenlopende opdrachtgevers, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze zijn niet bang om juist nú te investeren in waardevolle content. Dit kan het optimaliseren van productteksten zijn, het schrijven van een leuke blogreeks of het optimaliseren van bestaande teksten. Alles wat ik doe draagt bij aan de vindbaarheid van mijn opdrachtgever, waardoor hij of zij juist in deze tijd wél zichtbaar blijft. Ik heb zelfs opdrachtgevers die ervoor kiezen om deze tijd juist te gebruiken om een stabiele basis voor hun bedrijf neer te zetten. Zo hoeven zij zich daar straks, als het economisch weer beter gaat, helemaal geen zorgen meer over te maken en kunnen zij zich dan richten op al het werk dat binnen zal stromen.

Nu investeren in freelancers is dus juist heel erg logisch. Je haalt de expertise in huis die je nodig hebt, zonder dat je direct langdurig aan iemand vastzit. Het kost jou een eenmalige investering, maar je hoeft je niet druk te maken over het maandenlang doorbetalen van iemands loon. En als je tevreden bent over het werk van de freelancer, heb je meteen een waardevol contact voor komende projecten. Zo helpen we elkaar allemaal een stapje verder, tijdens deze crisis én daarna.

Dit artikel is geschreven door Lidewij Boessenkool. Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met Tom via [email protected] of bel naar 085 877 00 70.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

social media expert

Wat doet een social media expert?

Een social media expert snapt het belang van zichtbaarheid van communicatie en de mogelijkheid tot directe interactie met klanten en doelgroepen. Bedrijven verkopen...

13 minuten Jellow
copywriter

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter? Ervaren freelance copywriter en communicatie specialist Dennis Jak schrijft over zijn passie: copywriting. Daarnaast geeft Dennis ook een aantal...

7 minuten Jellow

Wat doet een secretaresse?

Een secretaresse is een veelzijdige ondersteuner van een organisatie en is vaak het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en externen. Een secretaresse is gespecialiseerd...

8 minuten Jellow