Wat het freelance werk zo leuk maakt

Jellow

Freelance werk is juist zo leuk omdat je van iedere organisatie en bedrijfscultuur veel kan leren en daarmee als mens steeds sterker en completer kan worden. Je rugzak wordt steeds voller en dus heb je meer te bieden aan volgende opdrachtgevers. Kortom een boeiende reis die steeds interessanter wordt. Er zit dus een essentieel verschil in 20 jaar ervaring of 20 keer een jaar ervaring.

Ik ben Roland ten Pas en ik werk sinds 1998 met veel passie en bevlogenheid als ondernemer en freelancer waarbij ik opdrachten op Credit & Financial Management uitvoer. Doorgaans word ik ingehuurd als er een probleem is. Ofwel moet ik een manager vervangen die vertrokken is, er is leiding nodig, er is een strategie nodig, er zijn spanningen, er staat grote druk op resultaat of er is geld nodig om het bedrijf betere continuïteit te geven. Er is verandering nodig, ingegeven door verandering van wet- en regelgeving of bedrijfsovername.

Snel resultaat

Dat betekent dat zodra je start, er snel resultaten worden verwacht. Dat moet je managen. Je zal dus snel moeten inventariseren waar de pijn zit, hoe de menselijke verhoudingen zijn, of de organisatie besluitvaardig is en in welke mate mensen bereid zijn om te veranderen en welke weerstand er bestaat en waarom. Dat kan complex zijn en dus heb je drie paar ogen nodig om je koers te kunnen uitzetten en je projectadvies te geven aan je opdrachtgever.  

In elke opdracht komt een fase van verbazing. Hoe is het mogelijk dat dit op deze manier geregeld is of dat zaken worden uitgevoerd zonder enig doel of duidelijk proces of controle daarop. Met soms enorme risico’s voor het resultaat. Hoe kan het dat niemand daar ooit aan gedacht heeft? Geloof me, dit gebeurt echt overal en het betreft elementaire zaken. Voor mensen die langere tijd in een bepaalde situatie werken, komt een vorm van berusting en gewenning. Dat geeft een bepaalde mate van bedrijfsblindheid. Als externe kan en mag [lees moet] je daarmee aan de slag. Confronteer positief en probeer te helpen om zaken te verbeteren. Werken aan structuur dat geeft rust en helderheid voor je opdrachtgever. Dat vergt wel veel energie van de freelancer. Betekent dus ook dat je moet zorgen dat je die hebt en toont. 

Een freelancer moet altijd een stap harder lopen, kritischer, flexibeler zijn en slagvaardig communiceren.

Dat is uitdagend, maar zo krijg je wel eer van je werk. Een freelancer kan om deze redenen veel effectiever zijn dan iemand in loondienst. Er zijn voor jou geen historische blokkades. Je bent niet gebonden en je kan je ervaringen op vele niveaus delen. Zolang je dit positief en respectvol doet, gaan mensen doorgaans met je mee. Een ander punt kan zijn is dat je een opdracht doet voor een bedrijf wat niet 100% bij je past. Het gaat te langzaam, je krijgt geen back-up, er zijn teveel verborgen agenda’s etc. Realiseer je dat je je niet blijvend hoeft te conformeren aan een beleid of een cultuur wat je niet helemaal past. Er is namelijk na die opdracht weer een nieuwe kans. En als je grenzen echt bereikt zijn, dan bespreek je dat en stop je. Ik zie mensen in loondienst geregeld die deze persoonlijke regie niet nemen. Zij blijven zitten en halen daarom niet alles uit zichzelf. Ik vind dat je dit als mens moet proberen te voorkomen.

Freelance vaardigheden

Wat me vaak opvalt, is dat de markt [zowel intermediairs als opdrachtgevers] bij selectie primair stuurt en reageert op vakinhoudelijke ervaring en competenties. Wat feitelijk minstens net zo belangrijk is, zijn je freelance vaardigheden, waarmee je snel en effectief kan inpassen in een vreemde omgeving, waarmee je positioneert en het verschil maakt. Je mag dit dus ook benadrukken als je in gesprek bent. Druk je stempel en overtuig van de meerwaarde die jij als externe kan toevoegen. Leg dat uit. Freelancer zijn moet een bewuste keuze zijn, je moet dus goed nadenken of dit bij jou past of nog steeds bij jou past.

Last but not least vind ik het geweldig dat je netwerk steeds groter word, je enorm veel mensen leert kennen en met veel mensen heb ik ook na al die jaren nog steeds contact, ook na 15 jaar nog. Dat vind ik erg waardevol. Ik ga nog een tijdje door zo!

Dit artikel is geschreven door freelancer Roland ter Pas. Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met Tom via [email protected] of bel naar 085 877 00 70.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

social media expert

Wat doet een social media expert?

Een social media expert snapt het belang van zichtbaarheid van communicatie en de mogelijkheid tot directe interactie met klanten en doelgroepen. Bedrijven verkopen...

13 minuten Jellow
copywriter

Wat doet een copywriter?

Wat doet een copywriter? Ervaren freelance copywriter en communicatie specialist Dennis Jak schrijft over zijn passie: copywriting. Daarnaast geeft Dennis ook een aantal...

7 minuten Jellow

Wat doet een secretaresse?

Een secretaresse is een veelzijdige ondersteuner van een organisatie en is vaak het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en externen. Een secretaresse is gespecialiseerd...

8 minuten Jellow