Boekhouding voor freelancers

Esmée Weering

De boekhouding, waarschijnlijk niet het leukste onderwerp wat betreft je freelancebestaan, maar zéker niet het onbelangrijkste. Je vak is nu eenmaal je passie en daarom ben je gaan freelancen. Alleen ben je als freelancer daarnaast ook verplicht om je administratie bij te houden. Het is niet alleen verplicht, maar geeft het je ook overzicht in je financiële situatie als freelancer. Maar hoe pak je dit het beste aan? Is het handig om zelf de administratie bij te houden of kan je beter iemand onder de arm nemen? 

Zelf de boekhouder uithangen

De meest voordelige oplossing om je administratie op orde te houden is om zelf ermee aan de slag te gaan. Misschien wat kostbare tijd voor in en vraag je jezelf af of alles wel goed doet. Niets gevreesd, er zijn tegenwoordig genoeg cursussen en boeken om freelancers en zzp'ers de basiskennis bij te brengen van boekhouden. Onderaan dit artikel hebben wij een aantal suggesties toegevoegd. 

Heb je eenmaal de basiskennis boekhouden onder de knie, dan kan je overwegen om je boekhouding zelf te regelen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een online boekhoudprogramma. Op het internet is er tegenwoordig genoeg keus in veel verschillende programma's die verschillende pakketten aanbieden, bijvoorbeeld het boekhoudpakket voor freelancers van Tellow

De voordelen van Do It Yourself: 

  • Je bespaart een hoop geld
  • Je hebt altijd en 24/7 inzicht in je eigen boekhouding. 

De nadelen van Do It Yourself: 

  • Het kost je veel tijd en energie
  • Kans dat je bepaalde posten vergeet en daarom fouten maakt en geld misloopt.

De boekhouding uitbesteden aan een boekhouder

Heb je eenmaal de basiskennis van boekhouding onder de knie, maar twijfel je of je alles wel goed hebt ingevuld of heb je liever een steuntje in de rug? Overweeg dan om een boekhouder in handen te nemen voor advies. Dit betekent dat je bijvoorbeeld alle financiële zaken zelf kan invullen in een boekhoudprogramma en het boekhoud- of accountantskantoor vervolgens jouw zaken controleert en eventueel een kwartaalaangifte van de btw en aangifte inkomstenbelasting uitvoert. 

De voordelen hiervan zijn dat je altijd en overal inzicht hebt in je boekhouding maar tegelijkertijd altijd deskundig financieel advies kan vragen. Het enige nadeel is dat dit je nog steeds veel (verloren) tijd en energie kost.

Heb je liever helemaal geen behoefte aan administratieve rompslomp om wat voor reden dan ook? Dan kan je ervoor kiezen om de administratie volledig uit handen te geven aan een boekhouder of accountant. 

Per kwartaal lever je vervolgens bij deze boekhouder of accountant je facturen, afschriften en bonnetjes in die vervolgens deze zaken van jou verwerkt in het boekhoudprogramma. Hij zorgt er voor dat er op de juiste wijze aangifte wordt gedaan voor de btw en inkomstenbelasting. 

Het voordeel hiervan is dat jij geen administratieve rompslomp hebt waardoor jij je volledig kan focussen op je vak en je (meestal) zeker weet dat er geen aftrekposten worden vergeten. Het enige nadeel van een boekhouder of accountant is dat jij tussendoor geen inzicht hebt in de voortgang, maar ja jij wilde er geen energie in steken toch? ;) 

Tip: Wist je dan je tegenwoordig al jouw facturen, afschriften en bonnetjes gemakkelijk online kan opsturen? Zorg er daarnaast wel voor dat jij altijd de originele facturen, afschriften en bonnetjes ergens hebt bewaard. ;) 

Boekhouding boekentips

Je financiën als zzp'er de baas - http://bit.ly/financiendebaas.

Financiën voor zzp'ers en andere zelfstandige ondernemers - http://bit.ly/financienvoorzzpers.

Heb jij aanvullingen of (boeken)tips voor mede-freelancers? Mail ze dan gerust naar esmee@jellow.nl en wie weet delen wij ze op social media. 

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

4 tips om jouw flexibele schil effectief in te richten

Het effectief inrichten van een flexibele schil zorgt ervoor dat jij jouw zaken omtrent freelancers in orde hebt. Niet alleen dat je gegevens bewaard hebt, maar dat je freelancers boeit en aan je bindt. Ook dan heb jij in minder makkelijke tijden een goede flexibele schil om je heen, waar je op kan vertrouwen.

5 Tips, die je helpen de online aanwezigheid van je bedrijf te vergroten

Je hoort en leest het overal: “Ondernemer, ga online. Vooral nu!” Maar dat kan best lastig zijn. Hoe kun je online aanwezigheid zo goed mogelijk inzetten voor jouw bedrijf? Hoe maak je een echte, blijvende verbinding met je klanten zodat ze straks weer bij jou terug komen? En hoe val je nog op, nu iedereen online is?!

Veelgestelde vraag: Hoe reageer ik het beste op een opdracht?

Wanneer je een uitnodiging hebt ontvangen om te reageren op een opdracht betekent dit nog niet dat je de opdracht direct binnen hebt. Naast jou is er een (kleine) selectie andere freelancers die een uitnodiging heeft ontvangen om te reageren op de opdracht. Uiteraard is je profiel van belang waarin al jouw relevante werkervaring en opleidingen vermeld staan, maar je reactie op de opdracht uitnodiging is misschien wel net zo belangrijk.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.