Lars weet raad: De snelste wint

Jellow

In deze Lars weet raad deelt Lars Evers, Co-founder van Jellow, zijn verbazing over het gebrek aan snelheid bij het reageren op sollicitanten. In de huidige arbeidsmarkt kan snelheid een enorm verschil maken en dit zou volgens hem dan ook topprioriteit moeten zijn.

‘Wij zoeken nieuwe collega’s! ‘ Er zijn weinig bedrijven die deze slogan momenteel niet gebruiken. Ik zie het op bestelbusjes, achter op vrachtwagens, met grote letters op kantoorgebouwen en uiteraard veelvuldig online. Heb je eenmaal beet? Zorg er dan voor dat die kandidaat je niet ontglipt! Toch gebeurt dit nog teveel. Mijn tip: Wees een Max Verstappen.

De schaarste op de markt is zelden op dit niveau geweest. Dit maakt het bijna onmogelijk om je vacatures te vullen en je (groei)doelstellingen te halen. Super vervelend, want we kennen allemaal het belang en de noodzaak van het ‘hebben van een goed team van mensen’.

Personeel behouden en aantrekken

HR-afdelingen zijn programma’s aan het optuigen, gericht op het behoud van het bestaande personeel, want je wil in ieder geval de ‘achterdeur’ dichthouden en je zorgvuldig gerekruteerde en opgeleide mensen behouden. Recruitment afdelingen zijn samen met marketingafdelingen bezig met campagnes rondom hun werkgeversmerk. We willen zo aantrekkelijk mogelijk gevonden worden en laten zien wat voor mogelijkheden ons bedrijf allemaal biedt. We moeten aan de buitenwereld laten zien dat we een goede werkgever (en mijn stokpaardje: een goede opdrachtgever) zijn.

Je wil in ieder geval de ‘achterdeur’ dichthouden en je zorgvuldig gerekruteerde en opgeleide mensen behouden.

En niet alleen een goede werkgever, maar de beste! Ook funnels worden ingericht waar sollicitanten een geweldige ‘journey’ beleven en sourcers worden ingezet om het beste talent op te sporen en aan te sporen om toch echt te komen solliciteren.

We vinden dit allemaal belangrijk en hier gaat een groot deel van onze aandacht en budget naar toe. En terecht als je het mij vraagt. We zien ook dat dit niet alleen meer geldt voor het werven van het vaste personeel, maar ook dat deze focus er komt bij het werven van freelancers. Werkgevers zien in dat de arbeidsmarkt niet alleen krap is, maar ook is veranderd en dat flex/freelance niet meer weg te denken is.

Sneller reageren op kandidaten

Wat mij dan wel verbaast, is het volgende: “Hoe kan het zo zijn, dat we allemaal doorhebben dat het werven van nieuw talent extreem lastig is en daarnaast heel belangrijk. Maar dat het regelmatig voorkomt dat er rustig meer dan 3 dagen over gedaan wordt om sollicitanten een reactie te geven op hun CV en motivatie?”.

Een visser gaat toch ook niet eerst z’n kop koffie leegdrinken als hij ziet dat zijn dobber onder gaat? Nee, het tegenovergestelde.

Je doet er zoveel moeite voor om iemand binnen te krijgen. Het is topprioriteit. Maar toch lukt het je niet om hier meteen op te acteren. Een visser gaat toch ook niet eerst z’n kop koffie leegdrinken als hij ziet dat zijn dobber onder gaat? Nee, het tegenovergestelde. Hij laat zijn koffie uit zijn handen vallen en probeert direct de vis aan de haak te slaan. Doet hij dit niet? Dan zwemt ie weer weg en heeft ie voor niets uren langs de kant van het water gezeten.

Kandidaten, en vooral freelancers, zijn zo weer weg. Ze hebben opties genoeg en worden van alle kanten benaderd. In de tijd dat ze op jou aan het wachten zijn, komen er andere kansen voorbij. Ondanks dat wij bij Jellow sturen op een snel en efficiënt proces, krijgen wij ook wel met opdrachtgevers te maken die het vreemd vinden dat een freelancer een andere klus heeft aangenomen terwijl ze ook met hen in gesprek waren. Bijna altijd is de reden: “De andere opdrachtgever werd sneller concreet en het is ook een mooie opdracht, dus heb ik daarvoor gekozen.”

Kandidaten, en vooral freelancers, zijn zo weer weg. Ze hebben opties genoeg en worden van alle kanten benaderd. In de tijd dat ze op jou aan het wachten zijn, komen er andere kansen voorbij.

Vroeger was het voldoende om duidelijk aan te geven hoe het proces zou gaan verlopen. Je krijgt eerst een gesprek met die, daarna een tweede gesprek met die, daarna een voorstel, etcetera. Dit is nu niet meer voldoende. Snelheid is zó enorm belangrijk geworden. Je hoeft niet roekeloos en onzorgvuldig te worden. Maar binnen jouw mogelijkheden zoveel mogelijk snelheid maken.

De snelste wint

Zorg er dus voor dat je het momentum houdt en dat je snelheid maakt. Wees een Max Verstappen als het gaat om reageren en het maken van kennismakingsgesprekken. Als het zo belangrijk is, dan is het ook niet moeilijk om hier tijd voor vrij te maken, toch? En zorg er ook voor dat je collega’s dit doen. Laat je niet afschepen met ‘morgen’, maar sta erop dat het ‘vandaag’ gebeurt.

Het is nu eenmaal zo, dat ook bij het aantrekken van nieuw personeel (vast, maar vooral ook freelance), de snelste wint.

Tags: Opinie

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Drie freelancers werken in een co-working space

Checklist Wet DBA: Voldoe jij aan de wet?

In de wereld van freelance werk en opdrachtgeverschap zijn duidelijkheid en transparantie enorm belangrijk als het gaat om een gezonde en eerlijke arbeidsmarkt....

4 minuten Jellow