Het GROWS proces voor marketeers

Jellow

Tips voor en door freelancers / Growth hacker over GROWS proces

Als bedrijf doe je er goed aan om een bepaalde strategie te hanteren. Anders gezegd, ik denk dat het een gemiste kans is als je geen strategie hebt. Een strategie kan de rode draad vormen van jouw onderneming. Hier kun je altijd weer op terug vallen. Het is een vangnet als je even afwijkt van je doel, bijvoorbeeld in een pandemie.

Een strategie die kan bijdragen aan dit vangnet is het GROWS proces. Het GROWS proces is welbekend onder growth hackers of growth marketeers, maar ook zeker toepasbaar binnen andere functies. In deze blog wil ik je kennis laten maken met de manier van denken bij het GROWS proces. Je kan dit proces inzetten bij jezelf en je klanten om tot een continu “groei” proces te komen aan de hand van experimenten

Het GROWS proces is een acroniem, wat betekent dat elke letter voor een woord staat. Elk woord staat vervolgens  voor een fase. Iedere fase zal afzonderlijk worden toegelicht. 

  1. Gathering ideas
  2. Ranking ideas
  3. Outline experiments
  4. Work
  5. Study data

1. Gathering ideas

Het GROWS proces begint met ‘Gathering Ideas’, maar voordat je start met het verzamelen van ideeën is het raadzaam om een goede basis te creëren. In de vorm van een duidelijk missie statement en een funnelhacking. Pas dan kan je echt beginnen. 

De ideeën komen normaliter voort vanuit een doel en worden mede bepaald door de staat waarin je nu verkeerd met ondernemen. Je wilt bijvoorbeeld je huidige maandelijkse omzet van € 2.500 verhogen naar € 10.000  per maand. Je hebt nu je vertrekpunt en je doel. 

Zo stel je jezelf in staat om de bottleneck te gaan bepalen en vervolgens ideeën te bedenken die daarop aansluiten. Merk je bijvoorbeeld dat de grote bottleneck is dat je niet voldoende sales gesprekken hebt, dan kan je ideeën gaan opperen om daar verandering in te brengen. 

2. Ranking ideas

Het is tijd om focus aan te brengen door het maken van een selectie. Als het goed is heb je een mooie lijst met ideeën opgesteld.Het doel is om één focuspunt te kiezen waaruit je een project opzet.. Deze focus heeft alles te maken met het feit dat wij als mens niet bepaald goed zijn in meerdere dingen tegelijk doen. 

Je focust je op dat ene punt in de funnel om directe groei te realiseren. Iets wat ik in de afgelopen 13 jaar tot in de treurigheid heb gedaan bij bedrijven en met succes. Een leuke methode om uit die hele waslijst (want: je was creatief) dat ene project met de meeste potentie te vinden, is de zogenaamde I.C.E methode.

Sorry, dit is weer een acroniem. Het staat voor de woorden “Impact”, “Confidence” en “Ease”. Met deze beoordeling ga je alle ideeën een cijfer geven op deze 3 punten. Dus:

  1. Wat is de potentiële impact die het idee kan hebben?
  2. Wat is het vertrouwen dat dit echt het idee is?
  3. Hoe simpel kan je het toepassen?

Als freelancer raad ik je aan om eens een gesprek te hebben met collega freelancers of iemand van buitenaf. Anderen kunnen je beter adviseren en helpen bij je confirmation bias, want geloof me, die hebben we allemaal.

3. Outline experiments

De eerste twee stappen hebben geresulteerd in een hele lijst aan ideeën, waarvan er één de focus krijgt die jouw onderneming gaat laten vlammen. Nu is het tijd om dat idee te gaan verwerken in een experiment. De O van GROWS staat dan ook voor “outlining experiments”.

Hiervoor zijn niet echt harde regels. In Growth Hacking leiden meerdere wegen naar Rome. Ik zelf adviseer daarom altijd om minimaal de volgende punten mee te nemen in je experiment;

  1. Wat?
    Een omschrijving van het experiment met als belangrijkste factor de beschrijving wanneer het experiment geslaagd is en wanneer niet. Dit zijn de voorwaarden die je stelt aan je project om later in het proces te checken of het geslaagd is of niet.
  2. Wanneer?
    Wanneer is de deadline van het experiment. M.a.w. wanneer ga je de schade opmaken
  3. Wie?
    Wie doen er allemaal mee. Als freelancer heb je vaak met een team te maken bij je opdrachtgever. Ik raad je aan om goed te bedenken wie er allemaal in je team nodig is voor het specifieke project.
  4. Hoe?
    Hoe ga je je experiment uitvoeren? Oftewel: wat heb je allemaal nodig aan resources. Denk aan budget, tools etc.

Ik omschreef bij punt 1 al de belangrijkste factor en dat is vooraf vaststellen wanneer je experiment geslaagd is en wanneer niet. Zorg dat dit meetbaar is! Heb je op de bovenstaande vragen een antwoord geformuleerd? Dan kunnen we verder naar de volgende stap.

4. Work

Oké, jouw idee staat. Je hebt het zojuist beschreven en weet wanneer deze is geslaagd of niet. Het is tijd om het in uitvoering te brengen. Hier kan ik een compleet andere blog, misschien zelfs boek, over schrijven. Over focus, consistentie, timemanagement en ga zo maar door. Hier heb je waarschijnlijk zelf ideeën bij. Ik wil je alleen zeggen dat growth hacking zo effectief is door de korte, snelle, focusprojecten. 

5. Study data

Als je project ten einde is wil je maar één ding weten. Is het project geslaagd of niet geslaagd. De enige manier hoe je hier achter kan komen is als je bij het uitschrijven van het project duidelijk hebt vastgesteld wat de voorwaarden waren. Bijvoorbeeld:

  • Een verhoging van 5% in conversies
  • Minimaal 2.000 bezoekers per maand op pagina X
  • Een conversieratio van 10% bij de MQL
  • Minimaal 4 sales gesprekken per week

Het bestuderen van deze data vereist uiteraard basiskennis van analytics en data. Maar een opleiding heb je er niet voor nodig. Daarnaast kunnen tools als Excel, analytics en misschien een iets uitgebreidere zoals Airtable al wonderen doen. Weet je weinig van deze tools af, neem dan eens een kijkje bij LinkedIn learnings. Wanneer je sales navigator hebt, kun je daar gebruik maken van alle workshops die ze hebben. 

Nog een laatste tip bij deze stap is het vastleggen van je resultaten. Ten eerste kan dit bij het inzien van jouw succesvolle experiment je ego een boost geven (want ja, dat succes voelt goed). Ten tweede kun je door het inzien van de resultaten de klant aantonen welke acties er zijn ondernomen. Deze inzichten kunnen bijdragen aan de backlog voor komende experimenten.

Het complete GROWS proces

Het proces is compleet! Je hebt nu een framework die je continu kan herhalen en die ervoor zorgt dat je een bepaalde focus aan gaat brengen in je werk. Ikzelf vul dit aan met doelen stellen en funnelhacking. Iets waar ik in de loop der jaren mijn eigen visie op heb ontwikkeld.

Over Jan Willem: Ik ben Jan Willem den Hollander. Ik ben een marketing- en sales strateeg (www.marketinglynq.nl), growth hacker en business consultant. Veel B2B bedrijven worstelen met het vinden van mogelijkheden om meer winst te behalen of verlies te beperken.

Ik los dit op door het implementeren van diverse frameworks uit de marketing, growth hacking en lean methodes. Ik ben er trots op dit met een knipoog en een gezonde dosis humor en directheid te doen.Mijn meerwaarde is systematisch zoeken naar mogelijkheden om winst te behalen of verlies te beperken. Ik challenge teams (met een ongezouten mening) anders na te denken over marketing en sales!

Deel ook jouw tips in de rubriek ‘Tips voor en door freelancers’.

Heb jij een idee voor een blog vanuit jouw expertise? Leuk! Laat het weten door te mailen naar [email protected]. We nemen graag contact met je op. Kruip je liever niet zelf in de pen, maar heb je wel behoefte aan tips over een bepaald onderwerp of een ander idee? Ook dat horen we graag.

Aanmelden als gastblogger

Tags: Gastblog

Share this article

Maybe you also find this interesting?

Inkomstenbelasting als ZZP’er

Sinds kort heeft Jellow een samenwerking met Paperdork, een unieke combinatie van een innovatief boekhoudprogramma en jouw eigen cijferbaas. Naast belangrijke informatie voor...

5 minutes Jellow