Veelgestelde vraag: Kan ik beoordelingen kwijt in mijn Jellow profiel?

Anouk ter Beek

Wanneer je enige tijd werkzaam bent als freelancer heb je waarschijnlijk al diverse opdrachten afgerond. Je hebt jouw kennis en ervaring gebruikt om een opdracht naar tevredenheid af te ronden. Opdrachtgever blij én jij blij. Dat is het perfecte moment om een beoordeling aan je opdrachtgever te vragen. Je kan de opdrachtgever direct na het afronden van een opdracht vragen om een beoordeling te schrijven, maar natuurlijk ook met terugwerkende kracht. Maar waarom zijn beoordelingen belangrijk en waar in Jellow kan je deze kwijt? Dat lees je in deze blog. 

Het belang van beoordelingen

Een positieve beoordeling is niet alleen leuk voor jou om te lezen, maar kan ook bijdragen aan het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Eén of meerdere positieve beoordeling kunnen een potentiële opdrachtgever, die nog niet met jou bekend is, over de streep trekken om met jou in gesprek te gaan of zelfs de opdracht te laten uitvoeren. Het kan een vollediger beeld vormen van jou als persoon, je kwaliteiten en werkwijze. Dit draagt bij aan het creëren van vertrouwen en geeft jou een streepje voor op de andere kandidaten.

Beoordelingen vragen via Jellow

Je hebt de mogelijkheid om een beoordeling aan te vragen binnen jouw Jellow profiel. Het is gebruikelijk om een (oud) opdrachtgever een beoordeling te laten schrijven, maar je kan ook een (oud) collega een verzoek tot beoordeling sturen. Een collega kan immers ook een goed beeld schetsen van hoe het is om met jou te werken. 

Hoe werkt het?

Binnen jouw Jellow account kan je klikken op ‘Beoordelingen’. Vanuit hier kan je beoordelingen vragen door te klikken op ‘Vraag om een beoordeling’. Vervolgens geef je de contactgegevens (naam en mailadres) op van de persoon van wie je een beoordeling zou willen ontvangen. Het is dus ook gewoon mogelijk om opdrachtgevers of collega’s die niet gebruik maken van Jellow om een beoordeling te vragen.

Tot slot staat er een standaard bericht klaar met daarin uitleg van jouw verzoek, maar je hebt uiteraard ook de mogelijkheid om dit bericht aan te passen. 

Bij het geven van een beoordeling wordt gevraagd vijf karaktereigenschappen te selecteren die het beste bij jou passen. Daarnaast dient de beoordelaar met een cijfer aan te geven in hoeverre hij of zij jou zou aanbevelen bij anderen. Tot slot is er een open veld waar gevraagd wordt naar een toelichting over hoe de samenwerking en opdracht is verlopen en wat de uitkomst hiervan is geweest.

Je ontvangt van ons natuurlijk een berichtje wanneer je een beoordeling hebt ontvangen. Deze is dan direct zichtbaar in je profiel. Je ziet welke karaktereigenschappen aan jou gekoppeld zijn en tevens de toelichting van de beoordelaar.

Betekenis NPS

Uit de beoordeling in Jellow komt een Net Promoter Score (NPS). Het is een eenvoudige meettechniek die aangeeft in hoeverre iemand jou aanbeveelt bij anderen. Het idee van de NPS is dat je promoters van jouw bedrijf wilt genereren. De beoordelaar geeft aan de hand van een cijfer aan in hoeverre hij of zij jou aanbeveelt. De cijfers 1 tot en met 10 zijn in drie groepen te verdelen. Aan ieder cijfer zit een score gekoppeld. Dit ziet er als volgt uit:

  • Detractors: een cijfer van 1 t/m 6 geven een score van -1
  • Passives: het cijfer 7 of 8 geeft een score van 0
  • Promoters: het cijfer 9 of 10 geeft een score van 1

Een cijfer tussen de 1 en 6 is geen reclame voor jouw bedrijf en zorgt dus voor een negatieve score van -1. Wanneer de beoordelaar je een 7 of 8 geeft is dit prima resultaat, maar dit zorgt niet direct voor promoters. Deze beoordeling levert daarom een score van 0 op. Wanneer je een 9 of 10 ontvangt kan je spreken van een echte promoter. De beoordelaar is fan van jou en kan echt bijdragen aan nieuwe opdrachten. Deze beoordeling heeft een score van 1 als gevolg. 

Bij de NPS gaat het dus om de verhouding tussen de detractors (-1) en promoters (1). Van het percentage beoordelaars dat een score van 1 oplevert trek je het percentage dat een score van -1 geeft af. De uitkomst daarvan vormt uiteindelijk de NPS. De schaal van de NPS loopt van -100 tot 100. Een NPS van 30 kan dan ook gezien worden als een positief resultaat. 

Dus trek je stoute schoenen aan en vraag jouw (oud) opdrachtgevers en/of (oud) collega’s om een beoordeling en geef jouw Jellow profiel nog meer waarde. 

Heb jij vragen naar aanleiding van deze blog? Laat het mij weten! Je kan dan een mailtje sturen naar [email protected]

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

5 tips: Hoe leer je andere freelancers kennen?

Veel freelancers hebben de behoefte om hun eigen netwerk uit te breiden met andere freelancers. Expertise delen, samen ondernemen of simpelweg een kopje koffie drinken, veel freelancers hebben de kunst van het netwerken inmiddels goed door. Maar niet voor iedereen is dit zo eenvoudig. En waar Jellow zich als platform specifiek richt op de relatie tussen opdrachtgevers en freelancers, zijn er juist ook veel initiatieven die zich richten op de relatie tussen freelancers onderling. Wij zetten daarom 5 tips op een rij waarmee jij eenvoudig andere freelancers kan leren kennen.

Drie gouden tips voor een positieve mindset

Weet je nog toen je begon als freelancer? Je koos voor vrijheid om zelf te bepalen wat je doet, met wie en wanneer. Weet je nog toen je jouw eerste opdracht als freelancer had gescoord en je de eerste factuur verstuurde? Dat was een heerlijk gevoel. Er stond na een paar weken een bedrag op je rekening waar je vroeger misschien wel twee maanden voor moest werken. Hier heb je het voor gedaan. Al die dingen waar je in loondienst van droomde, kwamen opeens een stuk dichterbij. Woeheee! Life is good!

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie