Veelgestelde vraag: Kan ik beoordelingen kwijt in mijn Jellow profiel?

Anouk ter Beek

Wanneer je enige tijd werkzaam bent als freelancer heb je waarschijnlijk al diverse opdrachten afgerond. Je hebt jouw kennis en ervaring gebruikt om een opdracht naar tevredenheid af te ronden. Opdrachtgever blij én jij blij. Dat is het perfecte moment om een beoordeling aan je opdrachtgever te vragen. Je kan de opdrachtgever direct na het afronden van een opdracht vragen om een beoordeling te schrijven, maar natuurlijk ook met terugwerkende kracht. Maar waarom zijn beoordelingen belangrijk en waar in Jellow kan je deze kwijt? Dat lees je in deze blog. 

Het belang van beoordelingen

Een positieve beoordeling is niet alleen leuk voor jou om te lezen, maar kan ook bijdragen aan het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Eén of meerdere positieve beoordeling kunnen een potentiële opdrachtgever, die nog niet met jou bekend is, over de streep trekken om met jou in gesprek te gaan of zelfs de opdracht te laten uitvoeren. Het kan een vollediger beeld vormen van jou als persoon, je kwaliteiten en werkwijze. Dit draagt bij aan het creëren van vertrouwen en geeft jou een streepje voor op de andere kandidaten.

Beoordelingen vragen via Jellow

Je hebt de mogelijkheid om een beoordeling aan te vragen binnen jouw Jellow profiel. Het is gebruikelijk om een (oud) opdrachtgever een beoordeling te laten schrijven, maar je kan ook een (oud) collega een verzoek tot beoordeling sturen. Een collega kan immers ook een goed beeld schetsen van hoe het is om met jou te werken. 

Hoe werkt het?

Binnen jouw Jellow account kan je klikken op ‘Beoordelingen’. Vanuit hier kan je beoordelingen vragen door te klikken op ‘Vraag om een beoordeling’. Vervolgens geef je de contactgegevens (naam en mailadres) op van de persoon van wie je een beoordeling zou willen ontvangen. Het is dus ook gewoon mogelijk om opdrachtgevers of collega’s die niet gebruik maken van Jellow om een beoordeling te vragen.

Tot slot staat er een standaard bericht klaar met daarin uitleg van jouw verzoek, maar je hebt uiteraard ook de mogelijkheid om dit bericht aan te passen. 

Bij het geven van een beoordeling wordt gevraagd vijf karaktereigenschappen te selecteren die het beste bij jou passen. Daarnaast dient de beoordelaar met een cijfer aan te geven in hoeverre hij of zij jou zou aanbevelen bij anderen. Tot slot is er een open veld waar gevraagd wordt naar een toelichting over hoe de samenwerking en opdracht is verlopen en wat de uitkomst hiervan is geweest.

Je ontvangt van ons natuurlijk een berichtje wanneer je een beoordeling hebt ontvangen. Deze is dan direct zichtbaar in je profiel. Je ziet welke karaktereigenschappen aan jou gekoppeld zijn en tevens de toelichting van de beoordelaar.

Betekenis NPS

Uit de beoordeling in Jellow komt een Net Promoter Score (NPS). Het is een eenvoudige meettechniek die aangeeft in hoeverre iemand jou aanbeveelt bij anderen. Het idee van de NPS is dat je promoters van jouw bedrijf wilt genereren. De beoordelaar geeft aan de hand van een cijfer aan in hoeverre hij of zij jou aanbeveelt. De cijfers 1 tot en met 10 zijn in drie groepen te verdelen. Aan ieder cijfer zit een score gekoppeld. Dit ziet er als volgt uit:

  • Detractors: een cijfer van 1 t/m 6 geven een score van -1
  • Passives: het cijfer 7 of 8 geeft een score van 0
  • Promoters: het cijfer 9 of 10 geeft een score van 1

Een cijfer tussen de 1 en 6 is geen reclame voor jouw bedrijf en zorgt dus voor een negatieve score van -1. Wanneer de beoordelaar je een 7 of 8 geeft is dit prima resultaat, maar dit zorgt niet direct voor promoters. Deze beoordeling levert daarom een score van 0 op. Wanneer je een 9 of 10 ontvangt kan je spreken van een echte promoter. De beoordelaar is fan van jou en kan echt bijdragen aan nieuwe opdrachten. Deze beoordeling heeft een score van 1 als gevolg. 

Bij de NPS gaat het dus om de verhouding tussen de detractors (-1) en promoters (1). Van het percentage beoordelaars dat een score van 1 oplevert trek je het percentage dat een score van -1 geeft af. De uitkomst daarvan vormt uiteindelijk de NPS. De schaal van de NPS loopt van -100 tot 100. Een NPS van 30 kan dan ook gezien worden als een positief resultaat. 

Dus trek je stoute schoenen aan en vraag jouw (oud) opdrachtgevers en/of (oud) collega’s om een beoordeling en geef jouw Jellow profiel nog meer waarde. 

Heb jij vragen naar aanleiding van deze blog? Laat het mij weten! Je kan dan een mailtje sturen naar [email protected]

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

8 tips om meer omzetstromen op te zetten

Corona. Recessie. Klimaat. De uitdagingen waar we nu voor staan kun je zeker pittig noemen. Het zijn spannende tijden, zeker voor freelancers. Je markt kan opeens wegvallen, zoals velen helaas al hebben ervaren. Dit blog gaat over het opbouwen van nieuwe manieren om geld te verdienen met praktische actiepunten. Zo kun je snel schakelen in tijden van nood.

Veelgestelde vraag: Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij in Jellow?

Je hebt een profiel aangemaakt bij Jellow om in contact te komen met opdrachtgevers. Maar je wil natuurlijk niet dat jouw gegevens voor het oprapen liggen. Een vraag die wij vaak krijgen is: "Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij?" Bijvoorbeeld wanneer de opdrachtgever jouw profiel tegenkomt in het netwerk en deze bekijkt. Je leest het antwoord in deze blog!

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.