3 redenen waarom reviews zo belangrijk zijn

Jellow

In de freelance nieuwsbrief van februari is de volgende stelling uitgevraagd: ’Ik vraag reviews uit wanneer mijn opdracht is afgerond’. Benieuwd naar de uitslag? Die lees je in deze blog. Ook vertellen we je direct waarom reviews zo belangrijk zijn. 

Drie kwart van de freelancers vraagt reviews uit

Een ruime meerderheid van 76% heeft aangegeven de opdrachtgever om een review te vragen. Met als voornaamste reden om feedback te verzamelen. 

Slechts een kwart van de freelancers heeft aangegeven bij het aflopen van een opdracht de opdrachtgever niet om een review te vragen. Toelichtingen die worden gegeven zijn dat het er simpelweg niet van is gekomen. Of dat de freelancer door het contact met de opdrachtgever al op de hoogte is van hoe de opdrachtgever de samenwerking heeft ervaren. Waarom is een review dan nog nuttig/nodig?

Het niet uitvragen van reviews of het niet benutten hiervan is een gemiste kans! Want wist je dat een review je veel meer kan opleveren dan alleen inzicht in de ervaring van de opdrachtgever? Hieronder geven we je drie redenen waarom je als freelancer reviews zou uitvragen.

1. Het verhoogt de kwaliteit van jouw dienst


Het uitvragen van een review kan feedback opleveren voor jouw dienst. Deze feedback kan je meenemen en gebruiken om jouw dienst te verbeteren. Hier zitten direct meer voordelen aan verbonden. Want als de kwaliteit toeneemt is het ook rechtvaardig om hier een hogere beloning tegenover te zetten. Win-win toch?

2. Het creëert vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers


Positieve reviews zijn een goudmijn voor het creëren van vertrouwen. Door het delen van deze klantervaringen op jouw eigen website, in jouw Jellow profiel of bijvoorbeeld op LinkedIn kunnen potentiële opdrachtgevers vertrouwen krijgen in jouw dienst. Deze social proof zou net dat zetje kunnen geven om ook klant te worden. 

3. Het schetst autoriteit en schaarste

Edwin Dijkstra, freelance Online marketeer, stipt dit mooi aan in zijn gastblog ‘ Hoe schrijf je een winnende offerte in 10 stappen’. Edwin:  ‘Wij Nederlanders zijn nogal bescheiden. Weet je wat niet overtuigt? Juist dat.’ Daarom mag je best een beetje opscheppen. Deel bijvoorbeeld concrete resultaten zoals: het aantal aanvragen per jaar, maar ook complimenten die andere opdrachtgevers je hebben geven. Zo creëer je autoriteit en wek je schaarste op. De opdrachtgever wil niet het risico lopen dat jij bij een andere organisatie aan de slag gaat.

Benieuwd naar de andere tips van Edwin Dijkstra?
Lees ook: Hoe schrijf je een winnende offerte in 10 stappen + Gratis template.

 

Heb je nog geen reviews op jouw profiel? Genoeg reden om nu direct naar je profiel te gaan om (oud) opdrachtgevers om een review te vragen..

Naar mijn profiel

Tags: How to

Share this article

Maybe you also find this interesting?

Inkomstenbelasting als ZZP’er

Sinds kort heeft Jellow een samenwerking met Paperdork, een unieke combinatie van een innovatief boekhoudprogramma en jouw eigen cijferbaas. Naast belangrijke informatie voor...

5 minutes Jellow