De markt

De van oorsprong traditionele interimmarkt wordt al jaren gedomineerd door een groot aantal intermediairs als Yacht, Brunel, Manpower, Adecco, USG en Welten. Intermediairs die hun bestaansrecht veelal te danken hebben aan het feit dat deze markt niet transparant is en het feit dat inhurende bedrijven geen beschikking hebben over een actueel netwerk van goede freelancers.

Die tijd is nu voorbij. Ook deze markt is klaar voor verandering. Bedrijven en freelance professionals willen snelheid, transparantie en kwaliteit voor een reële prijs. Jellow voorziet in deze behoefte met het Jellow netwerk en slimme software die dit ondersteunt. De huidige technologie stelt ons in staat de kracht en de voordelen van het internet te koppelen aan de kwaliteit die de traditionele spelers bieden.

Disintermediatie

We hebben het gezien bij de banken met de komst van Binck en Alex, maar ook in de reisbranche met Booking.com en sites voor vliegtickets. De ‘middle man’ wordt in toenemende mate vervangen door systemen die vraag en aanbod op een snellere, betere en goedkopere manier bij elkaar brengen. Prijzen van intermediairs komen daarbij steeds verder onder druk te staan omdat alles transparant en toegankelijk wordt gemaakt.

Marktomvang neemt toe

Het aantal freelance professionals in Nederland is in de afgelopen jaren hard gegroeid. Het is niet ondenkbaar dat het aantal flexwerkers op een bepaald moment groter is dan het aantal mensen in vaste dienst. De vraag naar flexibele arbeidskrachten neemt tevens toe dankzij de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de aantrekkende economie.

Bedrijven willen de regie

Bedrijven willen hun afhankelijkheid van intermediairs terugdringen en de regie in eigen handen nemen. Bedrijven maken daarom steeds meer gebruik van het Internet om flexibele arbeidskrachten in te huren. De diensten die ze hiervoor gebruiken zoals Monsterboard, LinkedIn en Freelance.nl bieden wel kwantiteit, maar geen kwaliteit en service. Daarnaast zijn de gegevens vaak niet volledig en up-to-date. Dit is essentieel bij de zoektocht naar freelancers. Jellow geeft bedrijven de vrijheid waar ze naar op zoek zijn én de zekerheid dat de ingehuurde freelance professional voldoet aan de door de bedrijven gestelde kwaliteitsnormen. De ‘flexschil’ is een belangrijk onderwerp bij bedrijven. Het vinden van de juiste freelance professional is een taak die momenteel verspreid is door het hele bedrijf. Topmanagement, lijnmanagers, inkoop en HR houden zich allemaal bezig met de inhuur van externen. Niet erg, zolang ze maar gebruik maken van één centraal systeem. Jellow biedt een dergelijk systeem en houdt het actueel waardoor iedereen, van lijnmanager tot de recruiter met één druk op de knop de juiste freelance professional kan inhuren.

Concurrentie

Jellow neemt als nieuwkomer in de freelancemarkt een unieke positie in. Terwijl de traditionele spelers elkaar beconcurreren in hun poging zo veel mogelijk van de markt vast te houden, zorgt Jellow voor waarde vernieuwing op een nog onbekend en onontgonnen terrein.

Bestaande traditionele spelers bieden hun diensten aan via een gesloten en op kwaliteit gerichte aanpak. ‘Challengers’ zoals LinkedIn breken de markt open met een open en op kwantiteit gerichte aanpak.

Jellow combineert het beste van beide vormen door een open en op kwaliteit gerichte aanpak te hanteren. Jellow biedt een kwaliteitsfilter, die bestaande challengers niet (kunnen) bieden. Jellow zorgt met dit vernieuwende perspectief voor kostenreductie bij bedrijven en een betere positie voor de goede freelance professionals.