Wat is self-sourcen en waarom maken veel succesvolle bedrijven hier gebruik van?

Susan Mulder

Wat is self-sourcen en voor wie is het? Self-sourcen is het proces waarbij een bedrijf, lijnmanager, inkoopmanager, etc. zelfstandig werknemers kan zoeken, vinden, selecteren, binden en boeien. Veel bedrijven hebben hier een specifieke afdeling en/of recruiter voor wanneer het over vast personeel gaat, maar wanneer het self-sourcen freelancers betreft, zit dit vaak net wat anders. 

Eigenlijk willen de meeste opdrachtgevers dat het proces van het zoeken en vinden van freelancers snel gaat en transparant is. Het is denk ik de droom van iedereen opdrachtgever om zelf toegang te hebben tot extern freelance talent waarmee je in direct contact bent. Zodat je snel kan schakelen en freelance expertise kan inschakelen wanneer je dit nodig hebt. 

Vanwege deze behoefte en de steeds verder ontwikkelende technologie die platformen gebruiken om opdrachtgevers in deze behoefte te voorzien, maken steeds meer bedrijven gebruik van self-sourcen in plaats van een bemiddelaar. 

In dit rapport schetsen Greetje Corporaal en Vili Lehdonvirta een beeld van de Fortune 500 (een lijst van de 500 meest succesvolle en grootste bedrijven van de U.S. gerangschikt op totale inkomsten voor hun respectieve fiscale jaren) die steeds meer gebruik maken van online freelance platforms. 

En dat is voor een reden: meer snelheid, gemakkelijk toegang tot een schaalbare bron van professionals, vaardigheden en expertise en het vermindert opstart- en transactiekosten.  

Self-sourcen versus uitbesteden

Men denkt vaak dat je als bedrijf het hele proces, van het begin van de zoektocht naar een freelancer tot aan de urenregistratie en offboarding, in eigen handen moet nemen bij self-sourcen. En ik begrijp dat je dan denkt, ‘pfff, intens’.

Veel bedrijven kiezen daarom ook voor om dit proces uit te besteden. Hops, zo die opdracht over de schutting bij een bemiddelaar. Daar gooi je dan flink wat geld tegenaan en dan komen er wellicht na wat tijd een paar kandidaten uit rollen waarmee jij misschien wel wil gaan samenwerken.

Natuurlijk een prima oplossing, maar ook erg kostbaar en het leidt vaak tot chaos vanwege het gebrek aan een degelijk proces of interne regie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ietwat trage, intransparante processen waarmee een freelancer gevonden wordt.

Daarom is self-sourcen voor veel mensen een goede oplossing: je hebt regie over het proces, je kan selecteren wie je nodig hebt en dit vaak ook nog op zeer korte termijn en als het goed is hoef je ook geen marges te betalen. 

Oftewel, een aantal redenen waarom early adopters al ‘doen aan self-sourcing’. Daarbij komt kijken dat de ontwikkeling van technologie ervoor gezorgd heeft dat flink wat systemen en platformen een deel van het proces van een bemiddelaar kan automatiseren. 

Deze nieuwe technologie met de focus op verbinding maakt het verschil. Dit heeft namelijk als gevolg dat het zoeken, vinden, selecteren, binden en boeien van goede freelancers snel en eenvoudig door een persoon en/of bedrijf zelf kan worden uitgevoerd. Zonder dat dit direct veel tijd en energie hoeft te kosten.

Self-sourcen hoeft geen groot project te zijn

Freelance platformen, VMS (vendor management systemen) en freelance management systemen (FMS) zorgen ervoor dat het self-sourcen geen groot project hoeft te zijn. Deze zorgen er namelijk voor dat een groot deel van het werk van een bemiddelaar geautomatiseerd wordt, maar tegelijkertijd dat jij helemaal in de regie hebt en de snelheid en transparantie erin kan houden. 

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een VMS of een FMS, waarmee je direct de complete werving, selectie, onboarding, urenregistratie en contracteringen managet. Daarnaast zijn er ook een aantal platformen die zich alleen focussen op de werving van freelance kandidaten. Je plaatst een opdracht en wacht tot er reacties komen en uit de reacties pik jij de freelancers die jij goed vindt aansluiten bij je profiel.

Early adaptors doen al aan self-sourcing

Early adopters zijn de verbindende managers. Die mensen verbinden, projecten en ideeën verbinden, die weten welke expertise ze nodig hebben en ook freelancers met zich binden. 

Early adopters van het self-sourcen werken al veel samen met freelancers en spelen in op de steeds maar groeiende gig-economy. Ze hebben een centraal proces ingericht binnen het bedrijf waarmee ze zorgen dat de kennis en skills van freelancers optimaal benut (en mogelijk overgedragen) kunnen worden. Daarnaast wordt constant gewerkt aan een mooie database of wordt een freelance pool opgebouwd met data die up to date is waardoor zij snel kunnen schakelen met goede freelancers op het moment dat zij er eentje nodig hebben. 

In het eerder genoemde rapport van Greetje Corporaal en Vili Lehdonvirta, worden ook uitdagingen van bedrijven omschreven die het ‘platform sourcen’ hebben toegevoegd aan hun business model. 

Een voorbeeld hiervan is dat de interne weerstand en het voorkomen van verhoogde coördinatiekosten een belangrijke uitdaging waar veel managers tegen aan lopen. Dit onderzoek is zeker een aanrader om een blik op te werpen als je geïnteresseerd bent in hoe de Fortune 500 online freelance platforms toevoegen in hun business model. 

Technologieën ontwikkelen snel, het self-sourcen staat niet meer in de kinderschoenen. Dat betekent dat platforms en tools zich zo verbeteren dat het self-sourcen van freelancers steeds sneller en gemakkelijker gemaakt wordt. Dit zorgt ervoor dat dit het self-sourcen van freelancers heel toegankelijk is, ook voor jou. 

Waarom self-sourcen van freelancers ook voor jou een oplossing is 

Je hoeft geen hippe en spannende ‘early adopter’ te zijn om zelf goede freelancers te kunnen vinden en binden. Self-sourcen is geschikt voor elk bedrijf wat (regelmatig) met freelancers samenwerkt. Je bespaart hier een hoop tijd, geld en moeite mee die je anders kwijt zou zijn aan overbodige tussenschakels. Bovendien houd je controle over het gehele proces, waardoor je ervan verzekerd bent dat alles goed geregeld wordt. Het lijkt dus niet langer de vraag te zijn of je gaat self-sourcen, maar eerder wanneer je hiermee begint.

En zoals ik al eerder zei, er zijn genoeg handige platforms, tools en systemen die jou goed kunnen helpen vanaf de zoektocht naar de juiste freelancers tot aan de urenregistratie en het binden van deze freelancers aan jouw organisatie zo eenvoudig mogelijk te maken. 

Het enige wat je nodig hebt is: een systeem of platform dat goed bij jouw bedrijf past. 

Ben je nieuwsgierig hoe Jellow je kan helpen bij het self-sourcen of wil je weten wat je nou eigenlijk allemaal kan met zo’n freelance platform? Stuur ons dan vrijblijvend een berichtje, belletje of plan een videobel afspraak. We zijn altijd blij om anderen te helpen! Of neem contact op met Jellow: 0858770070
 
Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

8 tips om meer omzetstromen op te zetten

Corona. Recessie. Klimaat. De uitdagingen waar we nu voor staan kun je zeker pittig noemen. Het zijn spannende tijden, zeker voor freelancers. Je markt kan opeens wegvallen, zoals velen helaas al hebben ervaren. Dit blog gaat over het opbouwen van nieuwe manieren om geld te verdienen met praktische actiepunten. Zo kun je snel schakelen in tijden van nood.

Veelgestelde vraag: Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij in Jellow?

Je hebt een profiel aangemaakt bij Jellow om in contact te komen met opdrachtgevers. Maar je wil natuurlijk niet dat jouw gegevens voor het oprapen liggen. Een vraag die wij vaak krijgen is: "Welke gegevens ziet een opdrachtgever van mij?" Bijvoorbeeld wanneer de opdrachtgever jouw profiel tegenkomt in het netwerk en deze bekijkt. Je leest het antwoord in deze blog!

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.