Hoe bouw je als manager elke keer weer een sterrenteam? 4 eenvoudige tips.

Tom van der Veer

Hoe bouw je als manager elke keer weer een sterrenteam? 4 eenvoudige tips.

Als manager heb je elke keer weer de uitdaging om samen met jouw team het verschil te maken. Je wilt dat anderen je herinneren aan je laatste successen (en behaalde KPI’s), zoals we sportcoaches herinneren aan hun laatst behaalde prijzen.

Maar hoe zorgen managers er nou keer op keer voor dat die laatste herinnering positief is? Dat ze telkens weer het beste team samenstellen met de nodige hulp van buitenaf (bijv. freelancers)? Dat ze nota bene worden vergeleken met coach Phil Jackson en zijn - goed voor 5 landskampioenschappen - Chicago Bulls, met o.a. sterspelers Michael Jordan, Scottie Pippen en Dennis Rodman?

Wil je starten met het opbouwen van je flexibele schil? Meld je aan bij Jellow. 

Inspiratie kwam ik tegen in het zeer populaire managementboek Scaling Up (de groeiformule) van auteur Verne Harnish - geprezen met 8 internationale boekenprijzen en tot slot de prestigieuze ‘International Book Award for Best General Business book’.

Mensen, uitvoering, strategie en cash


Dit zijn volgens Harnish de vier beslissingsgebieden van ondernemers en managers. Stap 1: eerst de mensen, daarna komt de rest.

In zijn boek Scaling Up noemt hij managers opvallend genoeg “coaches die ervoor zorgen dat mensen tevreden en betrokken blijven”. En hoewel je als coach wordt geroemd om je prestaties en prijzen, zal de eeuwige discussie altijd gaan over het team waar je verantwoordelijk voor bent geweest. De overkoepelende vraag die Harnish daarom stelt aan managers luidt als volgt: “Zijn alle belanghebbenden, waaronder werknemers, tevreden? Zijn ze betrokken bij het bedrijf en zou je hen allemaal opnieuw in de armen nemen?”

 

​1. Focus op een hoge betrokkenheid en de juiste expertise

Succesvolle managers hebben, om te beginnen, een enorme focus op het creëren van een team met een hoge betrokkenheid en de juiste expertise. Denk maar eens aan de beste basketballer aller tijden Michael Jordan en zijn betrokkenheid naar Chicago Bulls coach Phil Jackson: “If Phil is not back next year, then certainly I'm not back, it doesn’t leave me with any other choices not to play.”, aldus Jordan.

Hoe je deze focus in de praktijk toepast verschilt per manager, maar laat ik voorop stellen dat ‘aandacht’ hier key is. Coach Jackson stond erom bekend dat hij zijn spelers door en door kenden - hun drijfveren, hun angsten, hun talenten en hun valkuilen. Veel sport analisten zijn het er daarom over eens dat het absoluut de leiderschapsstijl van Jackson is geweest waarom Jordan zo’n hoge betrokkenheid toonde.

2. Maak gebruik van je eigen netwerk

Het komt vaak voor dat managers een zeer groot en divers eigen netwerk hebben opgebouwd van experts die hen telkens weer helpen de KPI’s te bereiken. Zij hebben vaker met hen samengewerkt en de manager weet precies de sterke en zwakke eigenschappen van elke professional. Regelmatig vertrekt bijvoorbeeld een marketingmanager en zie je dat een aantal mensen (SEA, SEO, Social media marketeers) uit zijn of haar team een paar weken of maanden later ook volgen naar dat bedrijf, want menig sportliefhebber weet: “Never change a winning team.”

Let wel op: het (continu) inzetten van je eigen netwerk kan ook nadelen als gevolg hebben. Wij dagen daarom ondernemers, managers en organisaties uit om altijd kritisch te kijken naar hun eigen netwerk. Lees daarover meer in deze blog.

3. Accepteer de hulp van anderen

Het voorbeeld van coach Phil Jackson en (zijn) sterspeler Michael Jordan is natuurlijk een uitzonderlijke situatie. Niet elke manager heeft de beschikking over de beste mensen die hen ook nog eens volgen naar elk ander bedrijf.

Goede managers onderscheiden zich van anderen door op cruciale momenten om hulp te vragen, dan wel de hulp te accepteren van bijvoorbeeld het Management Team. Het MT zal er dan alles aan doen om de manager te helpen: “Als je de manager niet helpt in zijn of haar ontwikkeling, kan dat een groot obstakel voor groei worden”, aldus Harnish. Het MT kan vervolgens budget beschikbaar stellen voor extra expertise van buitenaf. Daarnaast kan het MT samen met de manager de hulp inschakelen van het HR team, die vervolgens een duik neemt in de flexpool van de organisatie.

Vergelijk het ook met coach Phil Jackson die de hulp accepteerde van Jerry Krause, de toenmalige general manager en eigenaar van de Chicago Bulls. Michael Jordan is een geweldige speler, maar er zaten wat gaten in de verdediging. Ze hadden een ‘rebounder’ nodig zoals de excentrieke en fanatieke speler Dennis Rodman, iemand die het verschil kon maken voor het aankomende seizoen. Jerry Krause haalde in 1995, samen met assistent Jim Stack, de controversiële Rodman naar de Bulls, wat resulteerde in drie opeenvolgende landstitels (‘96, ‘97, ‘98).

4. Vergroot ten alle tijde je (eigen) netwerk

Bij Jellow verwelkomen we steeds vaker managers in het netwerk die proactief op zoek gaan naar een groter netwerk van freelancers. Zij zijn dan vaak van mening dat die ene freelancer die ze zoeken, de ‘missing link’ is binnen het team. Ze hebben dan al regelmatig eerder gezocht in het eigen netwerk, maar daar was die betreffende expert niet beschikbaar.

Managers krijgen ook steeds vaker van het Management Team en/of de HR Manager de vrijheid om zelf op zoek te gaan naar deze expertise. Deze managers profiteren maar al te graag van deze vrijheid. Denk aan managers die te maken hebben met een slecht functionerend team, maar ook met teams waarmee ze willen groeien en/of innoveren.

Uitvoering, strategie en cash

Deze laatste ontwikkeling moedigen wij bij Jellow van harte aan, want daar is het netwerk uiteindelijk voor bedoeld: ondernemers, managers en professionals die niet tevreden zijn met hun eigen netwerk, kunnen met Jellow hun netwerk eenvoudig vergroten met inmiddels ruim 36.000 freelancers.

Wanneer je ondertussen als manager een stabiel team hebt met een hoge betrokkenheid en de nodige expertise, dan kun je je focussen op de overige drie beslissingsgebieden uit het boek Scaling Up: uitvoering, strategie en cash. Meer hierover leren? Geef jezelf het boek cadeau. ;-)

Heb je nog leuke ervaringen die jij met ons wilt delen n.a.v. deze blog? Wij vinden het altijd leuk om van je te leren. Stuur een mail naar [email protected] en je ontvangt altijd van ons een reactie. Veel succes!

Wil je starten met het opbouwen van je flexibele schil of zoek je een freelancer? Meld je aan bij Jellow. 

 

Bronnen

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

3 tips om zelf makkelijk de juiste freelancer te vinden

Het vinden van de juiste freelancer voor je klus is uiteraard erg belangrijk. Je wil tenslotte dat de persoon waar je mee in zee gaat beschikt over de kennis en kunde om je verder te helpen. Hoewel er genoeg manieren zijn om freelancers te vinden, kan dit veel tijd en moeite vergen van een opdrachtgever. In deze blog geef ik je daarom een aantal handige tips om zelf makkelijk de juiste freelancer te vinden, dus zonder gebruik van een (dure) intermediair.

Moet je als freelancer zelf de ideale samenwerking met de opdrachtgever creëren?

De afgelopen jaren werken veel bedrijven erg hard aan hun ‘employer brand’. Dit zorgt voor een hoge medewerkers betrokkenheid (employee engagement) en een gezonde bedrijfscultuur. Maar nu is de vraag: “Freelancers en employer branding, gaat dit samen?” Bij Jellow vinden wij van wel, maar wel met maatwerk. Aan alle freelancers daarom de oproep: laat jouw opdrachtgevers weten wat je wel en niet van hen verwacht. Zo kom je tot de ideale samenwerking.

Veelgestelde vraag: Hoe bepaal ik mijn uurtarief?

In deze blog geef ik jou een overzicht van het gemiddeld uurtarief in de bij ons populairste branches op basis van het aantal jaren werkervaring en opleidingsniveau. Daarnaast leggen we uit hoe jij jouw uurtarief kan berekenen.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie