Zomer, laagseizoen & komkommertijd

Susan Mulder

Zomer, laagseizoen & komkommertijd

Komkommertijd: vakantietijd of juist hard aan de slag?

Het is zomervakantie. Veel mensen gaan – of zijn – op vakantie en het wordt eindelijk wat rustiger op de snelwegen die niet naar vakantiebestemmingen leiden. Voor een aantal bedrijven en afdelingen betekent de zomer ook dat het rustiger is qua werk. Ook voor de zelfstandig professionals kan de rust aanbreken. Als je als zelfstandig professional ook een redelijk rustige zomer hebt, kun je daar op verschillende manieren mee om gaan. Zelf ook op vakantie gaan bijvoorbeeld. Even lekker opladen voor je in de tweede helft van dit jaar weer volop aan de bak gaat. Maar je kunt ook gebruik maken van de rust om orde op zaken te stellen, nu je daar de tijd voor hebt. Dit zijn de 7 tips:

 

Tip 1: Geniet van de rust!

Voel je vooral niet schuldig of onrustig omdat er minder te doen is. Wanneer je er gestrest door raakt, raak je juist oververmoeid. En daar schiet je helemaal niks mee op. Gun jezelf dus die rust en kijk vooral naar de mogelijkheden die deze periode geeft in plaats van naar dat wat er mist. Blik bijvoorbeeld eens terug op het afgelopen half jaar. Wat ging er goed in jouw business en wat kan er beter? Wat wil je absoluut niet meer doen (qua opdracht, opdrachtgever, werkzaamheden, …) en wat juist wel? Hoe kun je het voor elkaar krijgen om dat wat je graag wilt doen ook te bereiken?

 

Tip 2: Werk je administratie bij

Oké, dit is geen leuke tip. Maar wel een handige. Want terwijl je jouw administratie bijwerkt, evalueer je ook meteen of de manier waarop je jouw administratie bijhoudt wel optimaal is. Misschien kan het beter, effectiever, sneller, nauwkeuriger of is uitbesteden een optie? Het is nu de tijd om een nieuwe of andere manier van administreren in te voeren zodat je het straks in de drukke periode zo kunt toepassen.

 

Tip 3: Maak jezelf online (weer) zichtbaar voor opdrachtgevers

Heb je al een eigen website? Doe je aan social media marketing? Update jouw LinkedIn profiel en blaas eventuele andere social media kanalen nieuw leven in. Je hoeft echt niet op alle kanalen actief te zijn. Je kunt beter één kanaal heel goed doen dan meerdere kanalen een beetje. Kies één of enkele kanalen waar je heel goed in bent en die passen bij jouw diensten. Vertel jouw verhaal aan de buitenwereld in een blog of vlog of op een andere manier. Video’s en foto’s doen het goed, ze leveren meer interactie op dan alleen tekst. Laat zien dat jij expert bent in jouw vakgebied en vooral: waarom jij de expert bent die jouw ideale opdrachtgever zoekt. En zorg ervoor dat potentiële opdrachtgevers makkelijk met jou in contact kunnen komen.

 

Tip 4: Zorg dat je (weer) bekend bent bij opdrachtgevers

Stuur ze bijvoorbeeld een mailing met een leuke kortingsactie. Val op door ze een leuke weggever te geven, een origineel cadeau waar jouw logo op staat. Of nodig ze gewoon uit om eens een kop koffie te gaan drinken, wie weet vinden ze dat juist leuk.

 

Tip 5: Vergroot je netwerk

Ga netwerkborrels langs of organiseer er zelf één. Bijvoorbeeld een bitterballenborrel, bierproeverij of een high tea. Zorg dat zoveel mogelijk mensen weten wie jij bent, wat jij kan en dat je tijd hebt voor een nieuwe opdracht.

 

Tip 6: Lees boeken

De rustige zomer is de ideale tijd om jezelf weer te ontwikkelen. Lees vakliteratuur of boeken over ondernemen in het algemeen. En vergeet ook vooral niet de boeken over persoonlijke ontwikkeling! Jij bent tenslotte jouw belangrijkste product, dus zorg goed voor jouw innerlijke zelf. In principe is elk boek goed want ook met een fictie boek geef je jouw creativiteit en taalvaardigheid een boost.

 

Tip 7: En, geniet van de zon!

Als hij schijnt, ga dan ook gewoon lekker buiten in het zonnetje zitten. Goed voor je vitamine D en je zult merken dat je je weer wat beter voelt. Veel mensen in Nederland hebben een tekort aan vitamine D. Dus pak wat zon, zodra je de kans hebt. Al is het maar vijf minuten.

 

Bron: ZTalks Collectief, Marita de Bondt

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Heb je Instagram nodig als freelancer?

Foto’s en filmpjes bekijken, posten, delen en liken. Dat is Instagram in één zin. Maar wat kan jij ermee, als freelancer of als kleine ondernemer? Is het echt nodig om een account aan te maken? En zo ja, hoe krijg je dan genoeg mensen die dat interessant vinden? Om je op weg te helpen hebben wij een aantal geelgouden tips voor je. Zodat jij de wereld van Instagram over kan nemen met jouw prachtige (bedrijfs)account.

Waarom het geven van een kerstgeschenk aan freelancers een goed idee is

Kerst is weer in zicht en daar hoort ook een traditie bij: het geven van een kerstpakket. Veel bedrijven zijn al op tijd bezig met het uitzoeken van een cadeau voor hun eigen werknemers en het wordt als normaal gezien om in deze gewoonte mee te gaan. Maar hoe gewoon is het om een kerstpakket aan je freelancers te geven?

Wat is een freelance platform?

Een digitale rolodex, maar dan meer! Misschien wat vreemd om op een freelance platform uit te leggen wat een freelance platform nu eigenlijk inhoudt. Maar omdat we de vraag ‘Wat is een freelance platform?’ regelmatig voorbij zien komen (van vrienden, familie en (beginnende) freelancers), beantwoorden we hem hier.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.