Freelancer, wees nou eens authentiek!

Susan Mulder

Freelancer, wees nou eens authentiek!

In reallife vallen persoonlijke kenmerken vaak snel op, bijvoorbeeld door te zien hoe iemand werkt, zich kleedt en met anderen omgaat. Online gaat dit anders. Dan heb je de tijd om een beeld te schetsen van jou als persoon en kun jij zelf bepalen wat jij van jezelf wilt laten zien (een onderdeel van 'Personal Branding' waar Anna een paar maanden geleden een blog over schreef).
 
Als freelancer ben je authentiek en dit moet je natuurlijk ook blijven. In een face-to-face gesprek met een opdrachtgever krijg je hiervoor de kans, terwijl dit online soms lastiger kan zijn.
 
Los van de profielfoto, het cv en de kwaliteiten die je kunt aanklikken, heb je namelijk niet altijd de kans om jezelf te laten zien. Hoe kan je nou eigenlijk je persoonlijkheid online uiten, waarmee jij je onderscheidt van andere freelancers en die opdracht binnen sleept?
 

Titel toevoegen aan jouw freelancer profiel

Het lijkt voor de hand liggend, maar toch zien wij dat niet altijd iedereen een (geschikte) titel toevoegt aan zijn of haar profiel. Terwijl dit het eerste is wat de opdrachtgever van je te zien krijgt. Met titel bedoelen we niet jouw onderwijsgraad of aanhef, maar echt een persoonlijke titel waarbij jij een volledige beschrijving geeft van jou als persoon en/of jouw beroep.

Omdat sommige opdrachtgevers meerdere profielen op een dag zien, val je op als je een pakkende titel kiest. Dit kan natuurlijk een allesomvattende beroepsspecifieke omschrijving zijn of jij kan jouw persoonlijkheid creatief verwerken in je titel.

Hieronder een paar interessante voorbeelden van freelancers* met specialisaties van vakgebieden in “HR”, “Communicatie”, “Marketing”, “Psychologie” en “Financiën”. Je kunt ook LinkedIn even een bezoekje brengen om wat inspiratie over titels te krijgen.

 
*Namen zijn geanonimiseerd
 

Softskills in kaart brengen naast je cv

 
Onze opdrachtgevers geven namelijk aan, dat zij naast het cv, ook regelmatig kijken naar de softskills (onder andere persoonlijke eigenschappen, communicatieve- en sociale vaardigheden) van freelancers. Het is daarom handig om een persoolijkheidsscan toe te voegen aan je profiel, zodat je meer je persoonlijkheid kan laten zien. Om je een handje te helpen bij het in kaart brengen van jouw softskills worden diverse persoonlijkheidsscans aangeboden die je kan gebruiken.

Aan de hand van zo'n scan worden bijvoorbeeld jouw drijfveren en Big Five persoonlijkheidseigenschappen in kaart gebracht door middel van kleurtjes en wordt er een volledig rapport over/voor jou geschreven (klik hier voor een voorbeeldrapport). De kleurtjes en zo'n rapport kan je toevoegen aan je profiel zodat naast jezelf, ook opdrachtgevers het rapport kunnen downloaden om jouw softskills te bekijken.  

 

persoonlijkheidsscan.png

 

Beoordelingen van opdrachtgevers

Je persoonlijke profiel wordt erg versterkt wanneer niet alleen jij jezelf omschrijft, maar anderen dit ook doen. Je hebt vast weleens het kopje ‘beoordelingen’ bij je profiel zien staan. Het is heel eenvoudig om een mailtje te sturen naar bedrijven waarmee je werkt of waarmee je gewerkt hebt, met de vraag of zij jou willen beoordelen.

Deze opdrachtgevers hoeven alleen een paar vragen te beantwoorden en je beoordeling is al binnen een paar minuten voor elkaar. Niet alleen worden jouw kenmerken uitgelicht op je profiel, maar ook nog eens onderbouwd door anderen.

Freelancers: persoonlijk en inhoudelijk reageren op opdrachten

Van verschillende opdrachtgevers hebben wij feedback gekregen dat zij regelmatig berichtjes tegenkomen die op de automatische piloot geschreven zijn, of waarbij het erop lijkt dat ze geknipt en geplakt zijn. Een paar voorbeelden hiervan zijn: “Leuk, past bij mij, bellen?”; “Leuk dat je aan mij dacht, binnenkort even afspreken voor de details?” “Ik ben geïnteresseerd, graag hoor ik meer over de aangeboden opdracht.”

Iedere opdrachtgever en bijhorende opdracht is anders en opdrachtgevers verwachten eigenlijk ook variërende en inhoudelijke berichten. Daarnaast kan jij als freelancer juist laten zien wie jij bent en interesse wekken bij de opdrachtgever, door deze berichten net even een personal touch te geven.

Zorg dus dat je niet zomaar gebruik maakt van die Ctrl+C en Ctrl+V. Tenslotte maak jij veel meer kans om de opdracht binnen te slepen wanneer jij een persoonlijk en inhoudelijk sterke reactie stuurt.

Dus doe wat inspiratie op, wees authentiek en onderscheid jezelf!

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Een gender loonkloof, terwijl je als freelancer zelf je uurtarief bepaalt?

De Gender Pay Gap houdt sinds de berichtgeving uit Brittannië begin dit jaar ook Nederland bezig. Ik hoor je al denken: “Is dat dan ook het geval bij freelancers?” Dat zou misschien vreemd zijn, omdat je zou denken dat je als freelancer ‘in principe’ het uurtarief zelf bepaalt...“Dan gooi je je uurtarief toch gewoon wat omhoog?”

Uurtje factuurtje?

Jij kan als freelancer kiezen uit verschillende verdienmodellen. De bekendste die gebruikt wordt is het ‘uurtje-factuurtje’ model. Ook bij Jellow wordt dit gebruikt. Dat betekent dat jij betaald krijgt voor de tijd die jij aan een opdracht gewerkt hebt en dat jij dus een uurtarief voor jezelf moet bepalen. Maar hoeveel is jouw kunde eigenlijk waard? Hoe zorg je ervoor dat je enerzijds niet te weinig vraagt voor die diensten die jij levert en anderzijds niet een te hoog uurtarief stelt waardoor opdrachtgevers in plaats van jou met een ander in zee gaan?

Compensatie vragen voor een te laag uurtarief, deel 2

Hoeveel (andere) freelancers vragen iets ter compensatie wanneer zij werken voor een te laag uurtarief? En wat voor compensatie is dit dan? Een tijdje geleden vroegen wij freelancers of zij weleens het uurtarief verlaagd hebben voor een opdrachtgever en of zij daarvoor compensatie gevraagd hebben. En wat blijkt, ongeveer 49% van de freelancers werkt niet voor minder dan het aangegeven uurtarief en bijna 12% heeft weleens compensaties gevraagd voor een te laag uurtarief.

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.