Kennis delen over kennissen

Lars Evers

Kennis delen over kennissen

Kennis delen over kennissen

De afgelopen jaren zijn we doodgegooid met de term ‘kennis delen’. Waarom zou je bepaalde kennis voor jezelf houden als je hier anderen mee kunt helpen. Overal in het land worden sessies georganiseerd waarbij deze ‘open source’ gedachte handjes en voetjes krijgt.

Volle zalen met professionals die alles willen weten over een bepaald onderwerp en een goeroe op het podium die welwillend is om zijn of haar opgedane kennis met het publiek te delen zonder dat hier direct iets tegenover staat. Ook heb je diverse fora waar iedereen met een mening, ervaring of expertise over een specifiek onderwerp deze kan delen met de community.

Waarom zou je kennis delen? 

In het begin was dit best lastig. “Mijn kennis heeft waarde, toch?” en “Waarom zou ik mijn kennis en ervaring zomaar met andere delen?”. Maar in de loop der jaren is het gros van de mensen gaan ervaren dat het delen van kennis leuk is en dat het heel fijn is om andere te kunnen helpen. De grootste trigger om je kennis te delen is waarschijnlijk het feit dat je zelf hebt ervaren hoe fijn het is als andere hun kennis met jou delen. Want in zijn algemeenheid zijn we beter in ontvangen dan in uitdelen.

Door kennis te delen besparen we geld en tijd en kunnen we op een eenvoudige manier de kwaliteit van keuzes onze verhogen en waarborgen. We vinden het heel normaal dat mensen hun ervaringen delen als ze op vakantie zijn geweest, in een restaurant hebben gegeten of bij een webshop een boek hebben gekocht. We hechten waarde aan deze kennis en ervaringen mits deze betrouwbaar is en voldoende omvang heeft. Zelf merk ik dat ik onbewust (in sommige gevallen zelfs bewust) rekening houd met deze kennis en ervaringen bij het maken van mijn eigen keuzes.

Geef inzicht in elkaars netwerk

Als je kijkt naar de recruitment branche zou het handig zijn als we ook daar onze ervaringen, kennis en meningen over professionals meer met elkaar zouden kunnen delen. Het stelt ons op die manier in staat om heel snel te schakelen zodra we iemand nodig hebben. Waar een goed gevulde kaartenbak (Rolodex) vroeger goud waard was, is deze inmiddels vervangen door tal van onlinedatabases. Helaas zijn deze inmiddels zo groot en dat het bijna niet meer werkbaar is. Hoe vind ik nu nog de juiste professional in plaats van bedolven te worden onder de CV’s van allerlei mensen die claimen over bepaalde capaciteiten te beschikken?

We zouden elkaar hierbij kunnen helpen. Door naast ‘het delen van kennis’ ook meer aandacht te besteden aan ‘het delen van kennissen’. Laten we als bedrijven, recruiters en hiring managers inzicht geven in elkaars netwerk. Laten we niet alleen de profielen, maar ook de ervaringen die we met professionals hebben delen, zodat iedereen snel en gedegen een selectie kan maken. Zo kunnen we het selectieproces versnellen, verbeteren en goedkoper maken. Dit is goed voor de recruiters, maar ook voor de professionals.

Laten we kennis delen over onze kennissen! We leven ten slotte in een tijdperk waarin delen de norm is. Tijd om ook in de recruitmentwereld kleur te bekennen.

Bron: www.jellow.nl

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Zo bepaal jij jouw uurtarief als freelancer

Je uurtarief vaststellen als freelancer is best lastig. Heb je een te hoog tarief dan schrik je opdrachtgevers af, maar met een te laag tarief schatten de opdrachtgevers je wellicht te laag in en kan je de vaste lasten niet bekostigen.

6 redenen waarom jij eens met een freelancer om tafel moet!

Wat de voordelen zijn van een freelancer? Je kan een contract opstellen voor precies de periode dat je iemand nodig hebt; je hebt geen ‘last’ van belastingen en sociale premies; geen vakantiedagen waarmee je rekening hoeft te houden; je hoeft niet te betalen wanneer de freelancer ziek is en je hoeft geen rekening te houden met ontslagrecht. Oké, de zogeheten contractuele voordelen, maar zijn dat nou de echte belangrijke triggers waarom jij een freelancer wil inhuren?

Gezamenlijke freelance poules zijn de toekomst

Veel bedrijven beginnen zelf een online platform voor de freelancers en zzp’ers waarmee zij samenwerken. Op zich een goed idee, maar als ieder bedrijf een eigen platform opzet, dan zou dat zomaar eens geld- en tijdverspilling kunnen zijn. Want los van dat het voor opdrachtgevers een hele handige tool zou kunnen zijn, is het belangrijk dat freelancers dat ook vinden. Daarom is het ontzettend belangrijk om bij het opzetten van een platform ook de behoeften van de freelancers in het achterhoofd te houden en niet alleen vanuit het bedrijf te redeneren.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.