< Terug naar overzicht

Jellow haalt €500.000,- op voor groei!

Geschreven door op

Jellow haalt €500.000,- op voor groei!Jellow is hard op weg om de markt voor freelance professionals flink op zijn kop te zetten. Na een succesvolle lancering is het tijd voor een doorgroei. Om de groeiplannen te realiseren werd onder meer financiering opgehaald bij de NOM.

Een groeiend aantal mensen kiest voor een bestaan als freelancer. Alleen al in de zakelijke dienstverlening telt ons land zo’n 423.000 freelance professionals. Toch blijkt het voor veel bedrijven knap lastig om ze snel te vinden en in te huren. Sterker nog, maar liefst 85% van de Nederlandse ondernemingen beschikt niet over een actueel, compleet en toegankelijk overzicht van het eigen netwerk van freelance professionals. De slimme software van Jellow biedt uitkomst. ‘Jellow helpt bedrijven om hun eigen talentpool van freelance professionals in kaart te brengen, uit te bouwen en te onderhouden’, verduidelijkt algemeen directeur Noel Wilson. ‘Die talentpool wordt vervolgens verbonden met het netwerk van andere deelnemende bedrijven. Op die manier wordt er gezamenlijk gebouwd aan één groot netwerk. Anders gezegd; durf één netwerk te delen om er honderden voor terug te krijgen.’

 

Grondige screening

De voordelen voor klanten laten zich eenvoudig raden. Ze krijgen grip op hun eigen talentpool en hebben tegelijkertijd toegang tot alle professionals uit het Jellow netwerk. En omdat er geen intermediair hoeft te worden ingeschakeld, realiseren bedrijven al gauw een kostenbesparing van meer dan 70%. Bovendien zijn ze ook nog eens verzekerd van de beste professionals. Want kwaliteit is voor Jellow van cruciaal belang. Alle professionals worden daarom vooraf grondig gescreend. Onder meer in de vorm van een persoonlijke intake, een referentiecheck en het beoordelen van relevante werkervaring. De screening wordt verzorgd door 22 partners, gerenommeerde bedrijven die zich aan Jellow hebben gecommitteerd om de kwaliteit van de database te borgen. ‘Jellow is het eerste bedrijf dat de kennis, kunde en ambities van zelfstandige professionals centraal stelt’, zegt Leo Witvliet, hoogleraar Interim Management aan de Nyenrode Business Universiteit. ‘Hun toevoegde waarde voor organisaties zal daardoor flink toenemen. Het is in alles een vernieuwend concept en bovenal een enorme aanwinst voor de huidige en toekomstige flexmarkt.’

Groeifinanciering

Het idee voor Jellow, dat vestigingen heeft in Groningen en Naarden, ontstond in 2012. Nadat het plan was getoetst in de markt, werd gestart met het ontwikkelen van de software. Niet veel later werd een succesvolle pilot uitgevoerd bij ABN AMRO. Begin 2013 ging Jellow officieel live en sindsdien wordt het door tal van organisaties ingezet. Van grote corporates tot overheden en universiteiten. Jaarlijks betalen ze een fee om van de software en de diensten van Jellow gebruik te kunnen maken. ‘In korte tijd hebben we laten zien dat we inspelen op een grote behoefte’, vertelt Wilson. ‘Nu is het tijd om door te groeien, om ons nog nadrukkelijker te laten zien. Daarvoor is vanzelfsprekend groeifinanciering nodig. En die hebben we inmiddels ook gevonden.’

Transparant

Een van die investeerders is de NOM. ‘Noel Wilson en mede-oprichter Lars Evers weten heel goed waar ze het over hebben’, vertelt Klaas Kooistra, Investment Manager van de NOM.’ Op elke vraag kreeg ik een snel en overtuigend antwoord. Maar wat voor ons echt de doorslag gaf waren de reacties van klanten. De meerwaarde van Jellow werd door hen breed onderschreven. Met name het transparante karakter en de screening op kwaliteit werden geroemd. ‘Ook werd financiering opgehaald bij een drietal informal investors, waaronder Michiel van Asbeck. Van Asbeck is directeur van HR dienstverlener RaymakersvdBruggen en als zodanig screeningpartner van Jellow voor het vakgebied HR. ‘Door slim gebruik te maken van technologische mogelijkheden weet Jellow de voordelen van zelfbediening uitstekend te combineren met de kwaliteit en service van traditionele bemiddeling’, vertelt hij. ‘Freelance professionals die wij goed genoeg vinden om mee te werken, zijn dus ook terug te vinden in het Jellow netwerk. Dat maakt Jellow aantrekkelijk voor zowel bedrijven als interimmers.’

Grote ambitie

De groeifinanciering zal voornamelijk worden aangewend om te investeren in kennis en nieuwe medewerkers. ‘Wij zijn van mening dat er maar plek is voor één platform waar het gros van de bedrijven straks hun talentpool onderbrengt’, onderstreept Wilson de grote ambitie van Jellow. ‘Voorlopig richten we ons uitsluitend op Nederland. Maar een dergelijk concept werkt vanzelfsprekend ook in het buitenland. Daarnaast kan ons model tevens interessant zijn voor de markt voor werving en selectie. Dus wellicht gaat Jellow in de toekomst ook in de breedte groeien.’


Lees ook hier het artikel 

 

Tags: Investering Nom Publicaties

Volgende blog > < Vorige blog

Deel dit bericht binnen uw netwerk: