Jellow haalt €500.000,- op voor groei!

Jellow haalt €500.000,- op voor groei!

Jellow is hard op weg om de markt voor freelance professionals flink op zijn kop te zetten. Na een succesvolle lancering is het tijd voor een doorgroei. Om de groeiplannen te realiseren werd onder meer financiering opgehaald bij de NOM.

Een groeiend aantal mensen kiest voor een bestaan als freelancer. Alleen al in de zakelijke dienstverlening telt ons land zo’n 423.000 freelance professionals. Toch blijkt het voor veel bedrijven knap lastig om ze snel te vinden en in te huren. Sterker nog, maar liefst 85% van de Nederlandse ondernemingen beschikt niet over een actueel, compleet en toegankelijk overzicht van het eigen netwerk van freelance professionals.

De slimme software van Jellow biedt uitkomst. "Jellow helpt bedrijven om hun eigen talentpool van freelance professionals in kaart te brengen, uit te bouwen en te onderhouden", verduidelijkt algemeen directeur Noel Wilson. "Die talentpool wordt vervolgens verbonden met het netwerk van andere deelnemende bedrijven. Op die manier wordt er gezamenlijk gebouwd aan één groot netwerk. Anders gezegd; durf één netwerk te delen om er honderden voor terug te krijgen."

Grondige screening

De voordelen voor klanten laten zich eenvoudig raden. Ze krijgen grip op hun eigen talentpool en hebben tegelijkertijd toegang tot alle freelance professionals uit het Jellow netwerk. En omdat er geen tussenpersoon hoeft te worden ingeschakeld, realiseren bedrijven al gauw een kostenbesparing van meer dan 70%. Bovendien zijn ze ook nog eens verzekerd van de beste freelancers. Want kwaliteit is voor Jellow van cruciaal belang. 

Groeifinanciering

Het idee voor Jellow, dat vestigingen heeft in Groningen en Naarden, ontstond in 2012. Nadat het plan was getoetst in de markt, werd gestart met het ontwikkelen van de software. Niet veel later werd een succesvolle pilot uitgevoerd bij ABN AMRO. Begin 2013 ging Jellow officieel live en sindsdien wordt het door tal van organisaties ingezet. Van grote corporates tot overheden en universiteiten.

Jaarlijks betalen opdrachtgevers een fee om van de software en de diensten van Jellow gebruik te kunnen maken. "In korte tijd hebben we laten zien dat we inspelen op een grote behoefte", vertelt Wilson. "Nu is het tijd om door te groeien, om ons nog nadrukkelijker te laten zien. Daarvoor is vanzelfsprekend groeifinanciering nodig. En die hebben we inmiddels ook gevonden."

Transparant

Een van die investeerders is de NOM. "Noel Wilson en mede-oprichter Lars Evers weten heel goed waar ze het over hebben", vertelt Klaas Kooistra, Investment Manager van de NOM.’ Op elke vraag kreeg ik een snel en overtuigend antwoord. Maar wat voor ons echt de doorslag gaf waren de reacties van klanten. De meerwaarde van Jellow werd door hen breed onderschreven. Met name het transparante karakter en de screening op kwaliteit werden geroemd.

Ook werd financiering opgehaald bij een drietal informal investors, waaronder Michiel van Asbeck. Van Asbeck is directeur van HR dienstverlener RaymakersvdBruggen en als zodanig screeningpartner van Jellow voor het vakgebied HR. "Door slim gebruik te maken van technologische mogelijkheden weet Jellow de voordelen van zelfbediening uitstekend te combineren met de kwaliteit en service van traditionele bemiddeling", vertelt hij.

"Freelance professionals die wij goed genoeg vinden om mee te werken, zijn dus ook terug te vinden in het Jellow netwerk. Dat maakt Jellow aantrekkelijk voor zowel bedrijven als interimmers."

Grote ambitie

De groeifinanciering zal voornamelijk worden aangewend om te investeren in kennis en nieuwe medewerkers. "Wij zijn van mening dat er maar plek is voor één platform waar het gros van de bedrijven straks hun talentpool onderbrengt", onderstreept Wilson de grote ambitie van Jellow. "Voorlopig richten we ons uitsluitend op Nederland. Maar een dergelijk concept werkt vanzelfsprekend ook in het buitenland. Daarnaast kan ons model tevens interessant zijn voor de markt voor werving en selectie. Dus wellicht gaat Jellow in de toekomst ook in de breedte groeien."


Lees ook hier het artikel 

 

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Zo bepaal jij jouw uurtarief als freelancer

Je uurtarief vaststellen als freelancer is best lastig. Heb je een te hoog tarief dan schrik je opdrachtgevers af, maar met een te laag tarief schatten de opdrachtgevers je wellicht te laag in en kan je de vaste lasten niet bekostigen.

6 redenen waarom jij eens met een freelancer om tafel moet!

Wat de voordelen zijn van een freelancer? Je kan een contract opstellen voor precies de periode dat je iemand nodig hebt; je hebt geen ‘last’ van belastingen en sociale premies; geen vakantiedagen waarmee je rekening hoeft te houden; je hoeft niet te betalen wanneer de freelancer ziek is en je hoeft geen rekening te houden met ontslagrecht. Oké, de zogeheten contractuele voordelen, maar zijn dat nou de echte belangrijke triggers waarom jij een freelancer wil inhuren?

Gezamenlijke freelance poules zijn de toekomst

Veel bedrijven beginnen zelf een online platform voor de freelancers en zzp’ers waarmee zij samenwerken. Op zich een goed idee, maar als ieder bedrijf een eigen platform opzet, dan zou dat zomaar eens geld- en tijdverspilling kunnen zijn. Want los van dat het voor opdrachtgevers een hele handige tool zou kunnen zijn, is het belangrijk dat freelancers dat ook vinden. Daarom is het ontzettend belangrijk om bij het opzetten van een platform ook de behoeften van de freelancers in het achterhoofd te houden en niet alleen vanuit het bedrijf te redeneren.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.