< Terug naar overzicht

Interview in Sprout over Jellow

Geschreven door op

Interview in Sprout over JellowMede-oprichter Lars Evers stond dit weekend met een interview in Sprout over Jellow en ondernemen! Lees in deze blog het interview

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Lars Evers van Jellow: 'Je verantwoordelijkheid bij corporates houdt toch ergens op.'

1. Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

Mijn naam is Lars Evers (links op de foto) en ik ben mede-oprichter van Jellow. Jellow helpt bedrijven bij het in kaart brengen en beheren van hun eigen flexibele schil met freelancers. De arbeidsmarkt verandert in een razend tempo. Zowel vraag als aanbod wordt steeds flexibeler. Veel professionals kiezen voor een bestaan als freelancer en willen zich niet langdurig verbinden aan één organisatie. Ook bedrijven (zowel grote bedrijven als startups) worden flexibeler. Waar vroeger freelancers in werden gehuurd voor 'piek en ziek' momenten worden nu freelancers juist op strategisch niveau ingezet. 

Het 'in het bezit zijn' van een netwerk van goede freelancers is voor bedrijven belangrijk. Jellow helpt hierbij. De deelgedachte is hierbij belangrijk: bedrijven brengen hun netwerk van freelancers in kaart en verbinden deze vervolgens met de netwerken van anderen. Zo wordt er gezamenlijk gebouwd aan één groot netwerk. Ontzettend handig voor opdrachtgevers, maar ook voor de aangesloten freelancers. 

Momenteel wordt Jellow door grotere organisaties ingezet. Zij betalen ons een jaarlijkse fee en zijn volledig aangesloten. Steeds vaker kregen we ook de vraag vanuit startups die op zoek zijn naar freelance developers, designers of juristen. Omdat we graag andere startups willen helpen hebben we deze week zelfs een gratis startup-abonnement gelanceerd. Dit wordt geweldig ontvangen en veel start-ups en freelancers sluiten zich nu bij ons aan. Het delen is voor hen niet meer dan normaal en ze helpen elkaar graag.  

 

 2. Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen? 

Na een aantal jaar bij grotere organisaties te hebben gewerkt, heb ik eind 2012 de keuze gemaakt om te gaan ondernemen. Je verantwoordelijkheid bij corporates houdt over het algemeen toch ergens op en ik had sterk de behoefte om mijn visie door te voeren. In de afgelopen jaren heb ik een aantal disruptieve modellen voorbij zien komen. Sommige succesvol, andere minder. Ik heb een natuurlijke drang om processen niet moeilijker te maken dan dat ze zijn en om kritisch te zijn op toegevoegde waarde. 'Kan niet', is voor mij vaak een reden om het wel even uit te zoeken. 

TOEN IK GING WERKEN IN DE WERELD VAN DE BEMIDDELING VIEL IK VAN DE ENE VERBAZING IN DE ANDERE.

Toen ik ging werken in de wereld van de bemiddeling viel ik van de ene verbazing in de andere. De ordinaire 'cv-schuivers' bestonden nog steeds, met torenhoge marges en wurgcontracten. In mijn optiek is de wereld van werving & selectie en bemiddeling erg veranderd. Vroeger was het hebben van netwerk een meerwaarde. Met de komst van onder andere LinkedIn is deze meerwaarde voor een heel groot deel verdwenen. Iedereen kan iedereen bereiken. Maar dat brengt een ander probleem, je ziet door de bomen al snel het bos niet meer. Het is nu taak om de hoeveelheid beter te organiseren en te structureren. Als je dit goed doet dan ben je als bedrijf heel goed zelf in staat om zelf heel snel de juiste professional te vinden. Ik denk dat ik hier bij kan helpen, vandaar dat ik ben gaan ondernemen.

3. Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

DE GROOTSTE UITDAGING IS OM NIET TE VER VOOR DE FANFARE UIT TE GAAN LOPEN

De grootste uitdaging als ondernemer en als onderneming is om niet te ver voor de fanfare uit te gaan lopen. We hebben met ons bedrijf een visie en een doel voor ogen. Maar deze mag niet te ver afwijken van de werkelijkheid van nu. Het is telkens zaak om stap voor stap je propositie op te bouwen en aan te bieden. Dit is lastig want het gaat nooit zo snel als je wilt. Ook is het zaak om op tijd een 'pivot' te durven maken. Dit soort beslissingen zijn niet makkelijk, maar je moet je blijven ontwikkelen en niet dood staren op zaken die niet blijken te werken. De theorie is simpel maar in de praktijk valt dit best tegen.

4. Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

Iedereen binnen ons bedrijf wil een bijdrage leveren aan het verbeteren van de arbeidsmarkt. We zijn nog klein, maar van elke klant die we helpen en bij elke professionals die zich inschrijft (en dus in onze manier van werken gelooft) krijg ik een kick. Ik word door heel veel mensen geïnspireerd. Ons kantoor in Groningen is gevestigd in The Big Building met een groot aantal startups. Door te overleggen met elkaar krijg je enorm veel inspiratie, maar dit gebeurt ook door gesprekken met klanten en collega's. Ik praat veel met ondernemende mensen (niet per definitie ondernemers) en ik leer eigenlijk altijd wel wat.

5. Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk ?

Sprout is ook zo'n inspiratie-bron. ik denk dat ik elke dag de nieuwsbrief wel even lees. Ik pik de artikelen eruit die mij interesseren. Ik ben bij een aantal Sprout bijeenkomsten geweest, waaronder de Challengerday. Ik gebruik deze bijeenkomsten vaak als een soort van reflectiedagen. Je hoort van andere ondernemers en vraagt je af: "Hoe doen we dit bij Jellow eigenlijk?".    

6. Wat zou je andere ondernemers willen meegeven om nog beter te ondernemen?

BLIJF LUISTEREN EN BLIJF JE OGEN OPEN HOUDEN.

Blijf luisteren en blijf je ogen open houden. Er gebeurt veel om je heen waar je van kunt leren. Als je openstaat voor adviezen (gevraagd en ongevraagd), dan kom je sneller waar je wilt zijn. Zelf probeer ik ook anderen te helpen waar ik kan. Het is fijn om onbaatzuchtig een ander te helpen. Ik ben er van overtuigd dat we door het delen van kennis, netwerk, etc. elkaar sterker maken. 

7. Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

Onder de Sprout lezers bevinden zich veel freelancers en startups. Ik zou het fantastisch vinden als zij zich ook aan zouden sluiten bij het Jellow netwerk. Hoe meer freelancers en bedrijven er zich aansluiten, hoe sterker het eco-systeem wordt. Je helpt dus niet alleen mij, maar ook andere members van Sprout. 


Meer van dit soort interviews lezen? Ga naar de webite van Sprout!

Tags: Interview Publiciteit Sprout

Volgende blog > < Vorige blog

Deel dit bericht binnen uw netwerk: