< Terug naar overzicht

Het tijdperk van de freelancer

Geschreven door Noel Wilson op

Het tijdperk van de freelancer Het aantal freelancers blijft ieder jaar flink groeien. De groeiende groep Millenials ziet freelancen als de manier om hun eigen leven in te delen. Voor bedrijven betekent dat dat ze extra moeten bijsturen om hun talent binnen het bedrijf te houden. Maar het biedt ook nieuwe kansen om talent aan te trekken in freelancevorm.

 

Volgens de KvK was er in 2015 een record aantal ZZP’ers in Nederland: 928.279. Een groei van 6 procent ten opzichte van 2014. Waarvan bijna de helft parttime als ZZP’er werkt: 425.202. Waarom is freelancen zo populair? Zelfstandigheid natuurlijk, wat zich vooral vertaalt naar het zelf bepalen van je werk, je werktijden en je opdrachten. De grootste barrière, opdrachten krijgen, wordt steeds gemakkelijker dankzij platforms zoals Jellow, waar opdrachtgevers en freelancers elkaar snel vinden.

Met name Millenials (geboren tussen 1980 en 2000) hechten grote waarde aan die zelfstandigheid. PwC noemde in 2013 de Millenials al ‘ZZP’ers in loondienst’, die zelfbeschikking willen over de work-life balance en het eigen carrièrepad. Millenials worden ook wel aangeduid als ‘slashies’: mensen met meer meerdere banen die daarmee hun professionele identiteit in stukken hakken. Niet omdat het moet maar omdat het kan: één beroep is te weinig om verschillende interesses en talenten in kwijt te kunnen. Freelancen past daar prima tussen. Volgens onderzoek van FastFlex kiest de nieuwe generatie Nederlandse ZZP’ers bewust voor een carrière als eigen baas: maar liefst 94 procent van de ondernemende Millenials.

The Age of the Freelancer
Nederland loopt hier niet zozeer in voorop maar eerder achter. Het leger aan freelancers bestaat in de Verenigde Staten uit 54 miljoen mensen. 20 tot 33 Procent van de beroepsbevolking heeft in 2015 geparticipeerd in een freelance of tijdelijk project. De Huffington Post schat dat in 2020 bijna de helft van de volledige beroepsbevolking een vorm van freelancen zal doen. Geen wonder dat Mashable dit ‘The Age of the Freelancer’ noemt. Ook termen als ‘gig economy’, ‘mobile economy’ en ‘freelance economy’ worden gebruikt om de nieuwe economie, die zwaar leunt op freelancers, te benoemen.
De voornaamste redenen voor de groei in freelancen zijn volgens Mashable: nieuwe technologie die virtuele samenwerking mogelijk maakt en het besef bij bedrijven en startups dat deze manier van werken allerlei voordelen met zich mee brengt ten opzichte van de traditionele medewerker.

Was de veiligheid van een vaste baan in het verleden nog een barrière om te gaan freelancen, het huidige tijdperk waarin zoveel bedrijven en startups freelance werk aanbieden neemt die barrière geheel weg. Sterker nog, menig freelancer verdient nu meer dan in zijn vorige ‘vaste’ betrekking.


Voordelen voor bedrijven
Freelancers hebben lang niet altijd een werkplek met infrastructuur nodig. En ook onnodige vergaderingen, micro management, interne machtsstrijd en politieke spelletjes zijn zaken die de gemiddelde freelancer liever uit de weg zal gaan. Het gaat om doen waar je goed in bent en op die manier waarde leveren. Klinkt als de ideale werknemer, nietwaar? Freelancers zijn daarnaast al gespecialiseerd: een opleiding of training is niet direct nodig en ze hebben vaak jaren al ervaring, binnen en buiten jouw branche. Boven alles zijn freelancers zelfstandig en zijn ze dus niet veroordeeld tot één bedrijf. Ze zijn niet verplicht om een slecht functionerende organisatie te tolereren als ze een portfolio aan klanten hebben. En dat houdt een organisatie scherp.

Het Nieuwe Werken
De komst van de Millenials brengt verandering met zich mee. Autonomie en flexibiliteit zijn de toverwoorden om talent aan te trekken. Bedrijven moeten een strategie ontwikkelen om freelancers aan zich te binden, want het vinden van getalenteerd personeel in dienst zal steeds lastiger worden.
“The war for talent is over – and talent has won”, stelt ABN AMRO zelfs. De grenzen tussen vast en flex zullen vervagen, waarbij de vaste medewerkers flexibeler worden en de flexibele schil rondom de organisatie juist vaster moet worden. Dat betekent dus ook trainingen en personeelsfeestjes voor freelancers. Het tijdperk van de freelancers staat voor een nieuwe pool aan talent, en goed opdrachtgeverschap wordt cruciaal om dat talent aan je te binden als bedrijf. Reden te meer om die pool aan talent goed in kaart te brengen.


 

Bron: Jellow

Tags: Zzp Tijdperk Publicaties

Volgende blog > < Vorige blog

Deel dit bericht binnen uw netwerk: