Heb je Instagram nodig als freelancer?

Hannah van Loon Hannah van Loon

Heb je Instagram nodig als freelancer?

Foto’s en filmpjes bekijken, posten, delen en liken. Dat is Instagram in één zin. Maar wat kan jij ermee, als freelancer of als kleine ondernemer? Is het echt nodig om een account aan te maken? En zo ja, hoe krijg je dan genoeg mensen die dat interessant vinden? Om je op weg te helpen hebben wij een aantal geelgouden tips voor je. Zodat jij de wereld van Instagram over kan nemen met jouw prachtige (bedrijfs)account.

Instagram is op het moment één van de grootste sociale media kanalen in Nederland. Met een succesvol Instagram account kan jij jouw bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid enorm vergroten. Volgens Instagram volgt 80% van alle accounts minimaal één bedrijf. Het is dus een ideaal kanaal om je meer met je klanten/opdrachtgevers te verbinden door te laten zien wat je doet en wat je kan. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Jij kan proberen jouw verhaal te vertellen door middel van tekst, maar het is toch veel makkelijker en vetter om dat met een mooi foto verhaal te doen? Het visuele leersysteem blijkt uit onderzoek dan ook dominant te zijn aan het tekstuele. Een foto wordt namelijk 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst.

Genoeg redenen dus om een bedrijfsaccount aan te maken bij Instagram. Laten we beginnen met een aantal geelgouden tips om jouw Instagram account tot een hoger niveau te tillen:

Maak je Instagram account compleet

Als eerst is het belangrijk dat jouw profiel echt is en er dus ook ‘echt’ uitziet. Zorg er daarom voor dat:

  • Je een profielfoto hebt
  • Je in je bio (de intro tekst onder je foto) in één à twee zinnen vertelt wie je bent en wat je precies doet, oftewel: dat je een goede payoff hebt
  • Een link in je bio zet naar je website of online portfolio, als je deze hebt
  • Je foto’s ook duidelijk gerelateerd zijn aan jouw werk
  • Wanneer je op een vaste locatie werkt, je deze toevoegt aan je profiel. Hierdoor kunnen mensen je pagina ook vinden wanneer ze op een plaats zoeken
  • Als je een zakelijk profiel wil, kan jij via je instellingen schakelen naar een bedrijfsprofiel. Met een bedrijfsaccount kan jij zien en analyseren welke berichten het goed doen op jouw account; wie jouw volgers zijn; wanneer ze online zijn, en ga zo maar door. Dit kan erg handig zijn voor het inspelen op jouw publiek.

Jij hebt ook als optie om jouw contactgegevens toe te voegen aan je profiel. Je kan in een bedrijfsprofiel zelfs een ‘contact’ knop aan je profiel toevoegen waaraan je een telefoonnummer, e-mail en een routebeschrijving kunt koppelen. Waardoor klanten/opdrachtgevers makkelijker in contact met je kunnen komen.

Instagram gaat vooral om inspireren en amuseren

Per dag komen er super veel inspirerende quotes voorbij op Instagram. Bijvoorbeeld quotes van mensen die je motiveren in het beter sporten, of gezond en lekker eten. Maar als freelancer is het natuurlijk niet jouw taak om mensen te motiveren gezond te zijn (tenzij je een coach bent uiteraard ;)). Maar wat is dan tof om te laten zien?

Los van welke taak je hebt, of waar je gespecialiseerd in bent, jij bent een freelancer. Jij bent eigen baas. Het maakt bijvoorbeeld niet uit hoe je ‘s ochtends in je ondergoed in je ‘thuiskantoor’ zit. En dat is eigenlijk wat iedereen fantastisch vindt om te zien. Jij bent eigen baas, doet waar je goed in bent en gaat elke dag met plezier naar werk.

Daarnaast is het zinvol om je af te vragen: Wat maakt jou uniek in wat je doet en hoe jij dit doet? Laat dit zien door een inspirerende mooie foto. Of zoek een leuke quote die past bij jou. Een beetje humor mag er ook in (als je dit hebt uiteraard).

Zorg voor een professionele 'Instagram feed'

Wat is een feed überhaupt en wanneer heb je een goede feed? Een feed is eigenlijk hoe je Instagram foto’s er in het geheel uitzien op je Instagram account. Dit is het eerste wat mensen zien als ze op je account klikken. Dus als het ze aanspreekt, blijven ze hangen en gaan ze wellicht op je foto’s klikken, deze liken en in het beste geval je volgen. Dit wil je uiteraard.

Maar hoe kom je aan een mooie feed? In eerste instantie gebruiken veel populaire accounts foto’s die allemaal bij elkaar passen qua kleurtinten. Dit maakt je feed rustig en overzichtelijk. Ook hou je op deze manier één bepaalde stijl aan. Een professionele feed bereik je door dus consistent te blijven in de foto’s die je post. Dit kun je doen door bijvoorbeeld bij elke foto een zelfde soort filter te gebruiken.

Of er bijvoorbeeld voor te kiezen dat elke foto iets roods erin heeft staan en dit extra uit te lichten. Een voorbeeld van zo’n feed is deze van Vodafone

Een andere mogelijkheid is om in bepaalde thema’s te werken. Zodat je een aantal rijen afbeeldingen hebt die bij elkaar passen in een bepaald thema (zie hier een voorbeeld hiervan, van Rilan & the Bombardiers). Zorg dat je dit dus hebt uitgedacht, voordat je begint met het posten van content. Op deze manier voorkom je dat je na een paar posts geen foto’s meer kunt bedenken die binnen je feed passen (hier nog een voorbeeld van Airbnb en een voorbeeld van Voys).

Heb je Instagram nodig als freelancer?

Zorg voor kwalitatieve foto's 

Instagram is oorspronkelijk een platform voor het delen van foto’s. Dus dat je foto’s van goede kwaliteit zijn is eigenlijk wel een must. Dit wekt meer interesse bij kijkers en geeft een professionele look.

Door mooie foto’s klikken mensen eerder op jouw foto’s (omdat deze er zo gaaf en professioneel uitzien) in hun zoekopdrachten en kun je meer likes en meer volgers verwachten. Hierdoor krijg je meer exposure. Deze foto’s kun je maken met je telefoon aangezien er tegenwoordig telefoons zijn met al behoorlijke goede camera’s.

Ook scheelt het sjouwen met camera’s en klauwen met geld aan duur camera apparatuur wat helemaal niet nodig is. En één van de grootste voordelen van het fotograferen met een telefoon kan zijn dat je makkelijker spontane plaatjes kunt schieten van andere mensen omdat een telefoon hun minder snel afschrikt dan een grote, dure, intimiderende camera. Daarnaast kan je deze direct en snel uploaden.

Wees consistent 

Dit is key voor Instagram. Om meer volgers te krijgen moet je actief zijn en actief blijven. Post bijvoorbeeld wekelijks op een vaste dag een foto of filmpje. Dit zorgt ervoor dat mensen weten dat je actief bent en kun jij laten zien waar je op dat moment mee bezig bent.

Zie het als een relatie: je moet je account onderhouden om er een binding uit te halen met je volgers of potentiële volgers. Hier moet je dus tijd in stoppen. Ook hiervoor kan het handig zijn om een plan voor de lange termijn uit te denken met wat je gaat posten. Dat scheelt een brainstormsessie elke week van wat je gaat posten.

Hashtags gebruiken en mensen of bedrijven taggen

Het is van belang dat je meer volgers krijgt en die ook vast weet te houden. Je wil natuurlijk een zo groot mogelijk publiek bereiken om kennis te laten maken met jouw product of dienst. Dat doe je dus door onder andere actief en consistent te blijven met je posts.

Maar wat ook kan helpen zijn hashtags. Instagrammers kunnen namelijk profielen of foto’s vinden door te zoeken op woorden (oftewel: hashtags). Gebruik een vaste hashtag voor jouw profiel die je onder elke foto kunt zetten zodat dit jouw eigen hashtag wordt waar mensen jou en je foto’s mee kunnen vinden. Plaats ook hashtags die passen bij de afbeelding onder je post. Na je post kun je deze hashtags eventueel nog aanpassen.

Een goede tip hiervoor: gebruik geen hele zinnen als hashtags. Ten eerste worden ze daardoor onleesbaar omdat je woorden aan elkaar plakt. En ten tweede zoeken mensen op losse woorden, vaak niet meer dan drie. Het is slim om te kijken welke hashtags in dit geval veel worden opgezocht zodat jouw foto ook in hun zoekopdracht kan verschijnen.

Hiervoor zijn sites die bijhouden welke hashtags populair zijn zodat jij deze ook kan gebruiken. Dit is er één van: https://top-hashtags.com/instagram/. Ook is het slim om naast hashtags bedrijven of mensen te taggen die in je foto’s voorkomen. Mensen kunnen via tags weer op jouw profiel terechtkomen. Dus taggen maar!

Locatie toevoegen

Vergeet niet je locatie toe te voegen aan de foto’s die je plaatst. Via je locatie kunnen mensen bij jouw foto, dus op jouw profiel terechtkomen.

Maak gebruik van Instagram stories 

En last but not least, is het tegenwoordig ook mogelijk om Instastories te gebruiken. Dit is ook zeker aan te raden omdat volgens Instagram 400miljoen Instagrammers elke dag stories gebruiken! Instastories zijn korte ‘foto of video verhalen’ die boven in je tijdlijn en die van je volgers komen te staan. Dit zorgt ervoor dat stories meer opvallen dan een gewone geposte foto.

In de tijdlijn van je volgers is een Instastory maar voor 24 uur te zien. Maar wanneer mensen naar jouw account gaan, kunnen ze na deze 24u hier je Instastories terugkijken. Deze stories kun je een naam geven en boven je feed plaatsen. Een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien zie je in dit voorbeeld van Coolbue.  

Nu je deze geelgouden tips hebt gelezen kun jij aan de slag met je Instagram bedrijfsaccount. Dat wordt op deze manier natuurlijk appeltje eitje. Zet hem op! Heb jij nog Instagram gerelateerde tips? Deel ze hieronder of mail naar esmee@jellow.nl.

PS Heb je al eens gekeken op het ‘Jellow - bedrijfsaccount’ op Instagram? Klik hier om een kijkje te nemen.

Tip: heb jij skills als designer of ben jij een freelance designer? Schrijf je dan in als freelance designer bij Jellow.
Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Hoe stel je als freelancer een factuur op?

In onze vorige blog gaf ik je tips over wat je moet doen als een opdrachtgever niet betaalt. Onder andere gaf ik daarin aan dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken met je opdrachtgever over je factuur en betalingsregelingen en dat het heel belangrijk is dat jouw factuur voldoet aan alle eisen. Om je een concreet beeld te geven over hoe een goede factuur eruit ziet en aan welke eisen deze moet voldoen, som ik in deze blog de gegevens op die in een factuur verwerkt moeten zitten. En vertel ik je waarom het belangrijk is om deze facturen te bewaren.

“Help, mijn opdrachtgever betaalt niet”, de 9 oplossingen

Als freelancer of zzp'er moet je er niet aan denken dat een opdrachtgever jouw factuur niet op tijd wil betalen, of überhaupt niet kán betalen. Maar wat doe je dan als freelancer of zzp'er? En kan je dit probleem ook voorkomen? In deze blog vertelt Esmée jou hoe jij ervoor kan zorgen dat een opdrachtgever wél betaalt en hoe je dit probleem kan voorkomen in de toekomst.

Hoe bedrijven inspelen op de veranderende maatschappij

Waarom de social enterprises de afgelopen jaren zo ontzettend goed doen in Nederland anno 2019: de versplintering van het politieke landschap, volgens critici een gevolg van de economische crisis. We leven nu in een maatschappij waar de consument behoefte heeft aan een transparant en fair verhaal, de social enterprises spelen daar op in. De deeleconomie speelt een grotere rol en ook Jellow speelt hier (sinds 7 jaar) op in.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.