Hoe helpen freelancers MKB-bedrijven de crisis door?

Bo Rettich

Onderzoek van het CBS wijst uit dat van alle bedrijven met 2 tot 250 werknemers (MKB’ers) maar liefst 40 procent gebruik maakt van een van de drie financiële noodmaatregelen. Het is dan ook de vraag hoeveel MKB bedrijven in het huidige economische klimaat kunnen overleven. De situatie ziet er in ieder geval niet florissant uit, zo verwacht kredietverzekeraar Atradius een stijging van maar liefst 34% in het aantal faillisementen. 

Bij Jellow spreek ik veel met MKB bedrijven en ik wil ondernemers daarom voorzien van raad en daad om de crisis te overleven. In deze blog bespreek ik daarom hoe je een faillissement kan afwenden met behulp van freelancers.

Hoe voorkom je een faillissement met een turnaround?

Ondanks dat je als bedrijf de zaken goed op orde hebt kan het altijd voorkomen dat je te maken krijgt met een situatie waar je weinig invloed op hebt, bijvoorbeeld COVID-19. In dat geval wil je natuurlijk niet opgeven en het tij keren, maar hoe pak je dat aan? 

Er zijn een aantal opties die je kan overwegen om de boel weer op de rit te krijgen. De meest voor de hand liggende optie is om te bezuinigen. Je kijkt dan op welke mogelijke manieren je kan besparen, bijvoorbeeld door contracten scherper op te stellen of door te reorganiseren.

Het is echter ook mogelijk om je bedrijfsstrategie aan te passen, oftewel een ‘turnaround’. Hierbij kijk je niet alleen naar veranderingen op de korte termijn, maar geldt de lange termijn als uitgangspunt. De centrale vraag is dan hoe je de markt opnieuw kan veroveren om zo het voortbestaan van je bedrijf veilig te stellen.

Een goed voorbeeld hiervan is Apple, dat zichzelf opnieuw heeft uitgevonden in de dot-com bubbel eind jaren ‘90. Hoewel het bedrijf is opgericht in het jaar 1975, wist het uit te groeien tot de techgigant die het nu is door de iPod te lanceren, nota bene in een tijd waarin er zeer sceptisch tegen nieuwe technologie werd aangekeken. Een crisis hoeft dus niet slecht te zijn voor je bedrijf en kan je zelfs helpen om nog succesvoller te worden.

Welke freelancers kunnen mij helpen bij een naderend faillissement?

Bij Jellow spreken ik veel eigenaren van MKB bedrijven, die juist in deze moeilijke tijd ervoor kiezen om met freelancers te werken. Hierbij zijn ze meestal op zoek naar tijdelijke expertise, en dan met name die van online experts. Deze freelancers kunnen bedrijven namelijk helpen om hun strategie en bedrijfsvoering aan te passen aan het nieuwe normaal, waarin consumenten (noodgedwongen) steeds meer online winkelen. Door deze ontwikkeling zagen we de vraag naar online experts met 373% toenemen op het platform.

Een andere expertise waar veel vraag naar is in deze tijd is die van Finance en HR professionals. Dit komt vaak voort uit de noodzaak voor een bedrijf om te bezuinigen of te reorganiseren. Een MKB bedrijf heeft niet altijd de juiste mensen in dienst om dit soort zaken correct af te handelen, waardoor er vaak freelancers ingehuurd worden. Bovendien zorgt dit ervoor dat iemand met een frisse blik naar de organisatie kijkt, iets wat in zo’n moeilijke situatie erg goed van pas kan komen.

Neem je werknemers opnieuw aan als freelancers

Een andere mogelijkheid om je bedrijf te redden is door een deel van je huidige personeel als freelancer in te zetten. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de evenementenindustrie, waar op dit moment een stuk minder werk in te vinden is dan voorheen. Werkgevers die geen afscheid willen nemen van hun personeel vragen een gedeelte van hen daarom als freelancer aan te blijven. Hierdoor wordt iemand alleen ingezet op het moment dat er werk is, waardoor de kosten gedrukt worden. Geen ideale situatie voor de werknemer, maar iets is vaak beter dan niets

Wanneer je deze strategie gaat hanteren, dan kun je het beste een sterke flexibele schil opbouwen. Hiermee zorg je ervoor dat je snel en gemakkelijk in contact kan komen met de juiste freelancers wanneer je die nodig hebt. En dat maakt het anticiperen op veranderingen in de markt, zoals een crisis, een stuk makkelijker. Zoals Charles Darwin ooit zei: “It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent, but the one the most responsive to change”.

Vragen? Wij helpen je graag verder!

Bij Jellow spreken we dagelijks met ondernemers en managers die freelancers willen inhuren om het verschil te maken. Wij krijgen enorm veel energie van het helpen van MKB bedrijven in moeilijke situaties. Voel je daarom vrij om contact met ons op te nemen, als je met vragen zit over het inhuren van freelancers. Stuur gerust je vragen naar [email protected].     
 

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Jellow de ‘Netflix van de freelance markt’ lanceert nieuwe slogan

Na een aantal jaar heeft scale-up Jellow, actief in Nederland en België, ervoor gekozen om haar oude slogan ‘Zoek, vind, lach, werk en bewonder’ te vervangen voor ‘freelancers on demand’. Jellow heeft voor deze opfrissing gekozen omdat dit beter bij haar ware identiteit past en de behoefte van haar klanten.

Freelancers inhuren zonder risico’s

Het inhuren van freelancers is ideaal als je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode extra hulp kan gebruiken, een expert nodig hebt om je tijdelijk te helpen met bepaalde kwesties waar jij er niet uit komt of simpelweg niet ‘vast wil zitten’ aan medewerkers.

CEO’s zoeken in Jellow rechtstreeks contact met freelancers

Ontvang je als freelancer een opdracht in Jellow? Dan is de kans groot dat je het gesprek aangaat met de CEO, directeur en/of eigenaar van een bedrijf. Ruim de helft van de actieve opdrachtgevers in Jellow zijn CEO’s. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Jellow. Verrassend? Niet echt. Goed nieuws? Dat absoluut! Lees hieronder waarom.

Wil jij meer weten over hoe jij de juiste freelancer vindt voor jouw opdracht?

Vraag hier de gratis JellowPages aan waarin beschreven staat:

  • Waarom hard- en softskills van freelancers belangrijk zijn
  • Wat de trends en ontwikkelingen van het freelancen zijn
  • Hoe belangrijk de inzet van een freelancer is voor jouw organisatie