Ben jij een inspirerende leider?

Tom van der Veer

Ben jij een inspirerende leider?

Een groeiende en innoverende economie met inspirerende bedrijven vraagt om inspirerende professionals. Maar hoe weet je eigenlijk of jij wel zo inspirerend bent? Of sterker nog, heb jij dit wel in je? Vandaag geef ik antwoord op deze vraag en help ik jou om nog succesvoller te worden in je werk als freelancer!

Het is mogelijk dat je even twijfelde voordat je deze blog opende op je telefoon of laptop. Een inspirerende leider? Maar ik ben een zzp’er, ik werk zelfstandig en geef helemaal geen leiding aan anderen? Toch ben ik blij dat je ervoor hebt gekozen om deze blog te openen, want als leider hoef je niet altijd in de positie te staan om leiding te geven. Stephen R. Covey, de in 2012 overleden professor, spreker en auteur van bestseller 'The Seven Habits of Highly Effective People' zei tenslotte: "Leadership is a choice, not a position." 

“De economie vraagt om onderscheidend vermogen en inspiratie”
In een vorige blog schreven we over bekende leiders die grote teleurstellingen hebben ondergaan (Walt Disney, Steve Jobs, etc.). Het leven van een ondernemer verloopt nu eenmaal niet altijd over rozen. Toch horen wij elke dag weer de mooiste verhalen van opdrachtgevers en freelancers die elkaar weten te vinden.

Wij vragen na een succesvolle plaatsing altijd aan onze opdrachtgevers waarom zij deze keuze hebben gemaakt en telkens krijgen wij terug: "Hij/zij maakte gewoon de meest inspirerende indruk op ons." De opdrachtgever is ervan overtuigd dat deze kandidaat hem zal helpen groeien, hem kan leiden en hem zal helpen het verschil te maken. 

Niet eerder waren de eigenschappen van succesvol en goed leiderschap zo belangrijk als nu. De economie vraagt om onderscheidend vermogen en de wereld, met name de online gebruiker, is verslaafd aan inspiratie. Het kan geen toeval zijn dat het aantal freelance growth hackers in Jellow enorm stijgt de afgelopen jaren.

Growth hackers geloven namelijk dat je met weinig budget een start-up zo van de grond krijgt, zo lang je maar viraal gaat met inspirerende content. Kortom, een groeiende economie gefundeerd op inspiratie vraagt om inspirerende professionals. Maar ben jij eigenlijk wel een inspirerende leider? 

Wie is jouw inspiratiebron?
Een handige manier om hierachter te komen is door onderzoek te doen. Niet direct bij jezelf, maar door eerst je grote inspiratiebronnen eens onder de loep te nemen. Waarom doen zij wat zij doen? Wat hebben zij meegemaakt waardoor zij zo succesvol zijn?

Huffington Post publiceerde eind 2017 een lijst van de 10 meest inspirerende 'business leaders', met stipt op nummer 1 de onderneemster Whitney Wolfe. Ze maakte fortuin bij Tinder, maar werd er na een tijdje genadeloos uitgezet. Vervolgens klaagde ze Tinder aan omdat collega's op de werkvloer seksueel geweld tegen haar zouden hebben gebruikt. Ze werd onder andere uitgemaakt voor 'hoer' en 'golddigger', aldus Wolfe in een interview (BuzzFeedNews, 2014).

Daarna kwam ze keihard terug met de vrouwvriendelijke datingapp Bumble, dat inmiddels geschat wordt op een waarde van 1 miljard dollar. Co-founder Justin Mateen, die verantwoordelijk was voor de beschuldiging, is na hard bewijs (mailings, tekstberichten) vertrokken bij Tinder.

Als (freelance) sollicitant is het belangrijk dat je vertelt waarom je doet wat je doet en anderen zullen je volgen. Wij geloven dat een Jurist of Accountant hier net zoveel voordeel van heeft als een Creative Director of Copywriter. Inspiratie ontwikkelt zich vanuit de jeugd, maar ook op senior niveau kan je opnieuw geïnspireerd worden. 

Welke hoogtepunten in jouw carrière hebben jou gemotiveerd om een nog betere professional te worden? Wat is jouw visie of ideaal? Wat is jouw passie? Vanaf dit punt kies je je opdrachtgever en bij voorkeur nooit andersom.

Lukt het jou maar moeilijk om geïnspireerd te worden of te blijven? Dan zijn er gelukkig workshops, trainingen, coaching programma’s en (online) groepen die jou hierbij kunnen helpen.

Humans of New York
Persoonlijk ben ik enorm fan van het social media initiatief 'Humans of New York' (een voorbeeld van een inspirerende, online groep). Dagelijks worden New Yorkers (en tegenwoordig mensen over de hele wereld) gevraagd om hun passie en visie te delen met meer dan 20 miljoen unieke volgers op Facebook, Instagram en hun blogpagina. Opvallend vaak eindigen deze verhalen bij hun huidige baan.

Wat zou jij als professional zeggen als je op een dag in New York gevraagd wordt wat jouw levensverhaal is? Een mooi voorbeeld van Humans of New York op 30 maart 2018:

“My parents were always fighting. I put the minimal amount of effort into school. I went through life without any goals and ended up getting a job that I wasn’t passionate about. But then one day I downloaded a program onto my office computer that gave me control over the entire network. It was my introduction to hacking, and I’ve been addicted to it ever since. I feel inspired every day.
I started learning everything I could.” – Humans of New York, 2018

The Holstee Manifesto
Een ander initiatief dat mensen dagelijks over de hele wereld herinnert aan de waarde van inspiratie is The Holstee Manifesto. Dit initiatief, of zoals ze zelf zeggen 'online community', is opgericht door Stephen Thorpey, een succesvolle marketeer bij een groot mediabedrijf in New York.

Hij verloor zijn vertrouwen in de economie en kwam op dat moment toevallig op het internet een inspirerende poster tegen: the Holstee Manifesto. Op deze poster staan 15 inspirerende quotes met als doel om mensen, en in zijn beleving professionals, bewust te maken van hun passies. Hij publiceerde in 2011 een video waarin verschillende mensen uit de New Yorkse 'bike scene' quotes van deze poster uitspreken.

De video kreeg binnen een korte tijd meer dan 70.000 views op YouTube (The Washington Post, 2011). 

365 Dagen Succesvol
Niet alleen de Amerikanen hebben het in zich om zo’n online community op te richten. In Nederland begonnen ondernemers David de Kock en Arjan Vergeer in 2012 het initiatief ‘365 Dagen Succesvol’ met als missie om Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken.

365 Dagen Succesvol organiseert trainingen, workshops, individuele coaching, tv-uitzendingen en zelfs volledige jaarprogramma’s waarmee zij deelnemers willen helpen om zichzelf maximaal te leren kennen: je passie, je waarden, je talenten en je missie. Je wordt onder andere opgeleid tot een inspirerende professional zodat je de wereld kunt geven wat je in je hebt, aldus de ondernemers op hun website.

In september van dit jaar staat 365 Dagen Succesvol met het zogenaamde Superrelatie Weekend in de Ziggo Dome. Vorig jaar wisten zij dit event in AFAS Live binnen korte tijd uit te verkopen. De afgelopen jaren hebben al 6.994 mensen deelgenomen aan het Superrelatie Weekend en het weekend is gemiddeld beoordeeld met een 8,7 (365 Dagen Succesvol, 2018).

Handige tips 
Leiders beschikken over het vermogen om inspirerend te communiceren. Als freelancer is het daarom belangrijk dat je bij sollicitatiegesprekken jezelf presenteert vanuit jouw ‘why’. Vertel vervolgens hoe je de opdracht gaat aanpakken. Welke methoden en technieken ga je toepassen en welke software heb jij hiervoor nodig?

Omschrijf vervolgens het gewenste eindresultaat. Wat levert dit op voor de opdrachtgever en wat levert het jou op als freelance professional? Wat levert dit op voor partners en stakeholders? Wat levert dit op voor de betreffende markt, de economie en voor de maatschappij? Blijf gedurende de opdracht flexibel, maar laat je idealen nooit los. Op dat laatste hebben ze tenslotte voor jou gekozen!

Ben jij een inspirerende leider?
Wat inspireert jou in je werk als freelance professional? Welke ervaringen uit jouw carrière of uit jouw hele leven ben jij dankbaar en hoe breng jij deze inspiratie tot uiting in je werk? Deel jij deze inspiratie met anderen of zelfs je opdrachtgever? Hoe onderscheid jij je met andere freelancers en hoe ga jij dit vanaf nu aanpakken? We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen en hopelijk weten jullie ons en de duizenden andere volgers van Jellow te inspireren!

"Life is short, manifesto!"

Bron: Huffington Post, BuzzFeedNews, Frankwatching, Stephen Convey

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Compensatie vragen voor een te laag uurtarief, deel 2

Hoeveel (andere) freelancers vragen iets ter compensatie wanneer zij werken voor een te laag uurtarief? En wat voor compensatie is dit dan? Een tijdje geleden vroegen wij freelancers of zij weleens het uurtarief verlaagd hebben voor een opdrachtgever en of zij daarvoor compensatie gevraagd hebben. En wat blijkt, ongeveer 49% van de freelancers werkt niet voor minder dan het aangegeven uurtarief en bijna 12% heeft weleens compensaties gevraagd voor een te laag uurtarief.

Afgewezen voor een opdracht. Wat nu?

Er komt een mooie opdracht om de hoek kijken! Jij past perfect in het plaatje en vol enthousiasme typ je een leuke reactie en/of gooi je een mooie offerte de deur uit, even wachten en dan…..kiest de opdrachtgever voor een ander. Hartstikke vervelend, maar je kan er niets aan doen.

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.